Hulp bij keuze tussen tweemaal XJ6N

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ambutr1

MF'er
4 sep 2018
62
21
Utrecht
Hoi allen,

Vorige week heb ik mijn rijbewijs gehaald :]
Mijn oog is gevallen op een XJ6N, nu staat er op dit moment twee te koop naar mijn wens (wees gerust, ik heb ook andere modelletjes proefgereden zoals FZ6S, GSR600, CB600F).

Optie 1:
BJ 2009 - KMS 15.000 - VP 3500 > met dpm ruitje (moet eraf, want lelijk) en gear indicator

Optie 2:
BJ 2012 - KMS 21.000 - VP 4050 > met abs

Beide met gebruikerssporen (klein krasje, klein kaal plekje) en taartschep.
Te zijner tijd wil ik sowieso een givi/puig ruitje, korte kentekenplaathouder, andere knippers, handvatverwarming, en misschien een andere uitlaat.
Nu is eigenlijk 4000/4050 echt mijn absolute max, gezien er ook nog een goed slot bij moet op dit moment en die zijn ook niet goedkoop. De rest komt later wel.

Ik neig zelf naar optie 2, vooral vanwege het bouwjaar en het feit dat er ABS op zit. Maar ik vind het heel lastig, en moeilijk, en spannend.

Wie kan deze jongedame voorzien van wijze raad? Of welke keuze jij bijvoorbeeld zou maken?

Alvast bedankt :W
 
Zal ook zeker die ABS prefereren,te samen met het bouwjaar.
Qua km stand zijn ze niet spannend. Kijk even wanneer de kleppen gesteld moeten worden, en ander gepland onderhoud..
Zal jammer zijn als dit bij bv de 24k moet.

Annyway,
Dan maar iets langer sparen om hem naar je smaak te maken.
 
Als beginnend bestuurder heb ik deze zomer bewust gekozen voor een duurdere fiets met ABS, waarvan ik inmiddels ook eenmaal in het 'wild' heb moeten gebruiken. Als je het je kunt veroorloven, gewoon voor de ABS versie gaan. Al die accesoires zijn veel minder belangrijk en komen tzt wel, die kun je rustig bij elkaar gaan sparen.
 
Zal ook zeker die ABS prefereren,te samen met het bouwjaar.
Qua km stand zijn ze niet spannend. Kijk even wanneer de kleppen gesteld moeten worden, en ander gepland onderhoud..
Zal jammer zijn als dit bij bv de 24k moet.

Annyway,
Dan maar iets langer sparen om hem naar je smaak te maken.
Controle klepspeling is pas bij 40.000 km.
 
Als er geen ABS op zit is het een geïmporteerde motor. Yamaha Nederland heeft de XJ6 (de N, S en F) alleen maar met ABS geleverd.
Technisch zijn alle bouwjaren volgens mij gelijk.
Gepland onderhoud kost allemaal niet zo veel behalve inderdaad de 40000 km beurt. Ik heb er nooit wat mee gehad in 48000 km (In 2009 nieuw gekocht) behalve normaal onderhoud.
 
Zelf zou ik ook voor optie 2 gaan. ABS kan erg handig zijn.
En het is een vraagprijs, dus wellicht dat er nog wat speling in zit. Kan je misschien weer een goed slot van kopen. :)
 
Bedankt voor jullie reacties! Deze prijzen zijn al onderhandeld dus daar is geen ruimte meer eigenlijk. Ik ben eruit, het wordt optie 2 :-) Topic mag een slotje op
 
Aannemende dat de technische staat van beide motoren (banden, remmen, ketting, etc.) zo'n beetje hetzelfde is zou ik ook voor optie 2 gaan. Want ABS vind ik prettig om achter de hand te hebben, en als die 2009 het niet heeft is het wss een importfiets (zie: evolver86). Dat laatste is op zich niet erg, maar betekent soms dat de historie ervan lastiger/niet te achterhalen is.

Zit er documentatie bij (afgestempeld onderhoudsboekje)? Alle sleutels aanwezig?

Het slot dat je wilt hebben kun je misschien erbij bedingen, als de motor wordt aangeboden door een handelaar, zou ik zeker proberen. Sowieso met beide gaan proefrijden, en mss ook met eentje die jonger (km) is. Die laatste valt mss buiten je budget, maar iig kun je dan vergelijken.
Ook even opletten of het contactslot niet hapert, dat wilde weleens gebeuren als gevolg van slijten van de sleutel en/of vervuiling. In dat geval laten verhelpen vóór aankoop, en dat op de factuur laten vermelden.
 
ABS.

Toevallig van de week dat ik niet goed oplette en iemand voor mij een noodstop maakte, waardoor ik ook redelijk in de remmen moest schieten. Ik reed net 2 minuten dus nog koude banden op een nat wegdek. Voorrem schoot in ABS. Was minimaal, dus vraag me af of mijn wiel zou blokkeren zonder ABS. Maar wat wel duidelijk is, is dat ik de grenzen van mijn voorrem behoorlijk opzocht op dat moment. Ik rijd nu 4 jaar en maak af en toe zulke foutjes. Toch handig :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan