Hulp bij kopen circuitmotor

Tyler890R

Die hard MF'er
13 feb 2017
426
130
Oirschot
Kan iemand mij advies geven waarbij ik op moet letten bij het kopen van een circuit motor?
Ook weet ik nog niet wat gaat gaat worden. Een r6 of r1? Of toch een gsxr 750?
Kan iemand me hier beetje wegwijs in maken? Waarom een r1 of waarom een motor met minder pk's?
 
wat is het doel er mee alleen circuit of ook op de straat?
hoeveel ervaring heb je? een lichtere is vaak makkelijker leren (minder giftig meer vergevingsgezind) een zwaardere kan harder als je de talenten hebt om alles uit de motor te halen.
zoek je nieuw of gebruikt?
wat is je budget voor onderhoud. hoe extremer je gaat gebruiken hoe duurder het gebruik wordt.
wil je echt gaan racen of alleen circuitdagen. voor racen moeten er op allerlei details geborgd wordt voor circuitdagen is dat niet nodig.
 
wat is het doel er mee alleen circuit of ook op de straat?
hoeveel ervaring heb je? een lichtere is vaak makkelijker leren (minder giftig meer vergevingsgezind) een zwaardere kan harder als je de talenten hebt om alles uit de motor te halen.
zoek je nieuw of gebruikt?
wat is je budget voor onderhoud. hoe extremer je gaat gebruiken hoe duurder het gebruik wordt.
wil je echt gaan racen of alleen circuitdagen. voor racen moeten er op allerlei details geborgd wordt voor circuitdagen is dat niet nodig.
Alleen circuit, heb al een motor voor op straat (Yamaha fz1)
Nog nooit op circuit gereden dus zo extreem zal het niet worden (van plan gewoon circuit dagen te gaan rijden).
Wat moet ik ongeveer rekenen voor onderhoud per circuit dag?
En budget rond de 3000 euro
 
Als je nog nooit op een circuit hebt gereden, dan vraag ik me af waarom je een circuitmotor wil kopen. Ik zou ik eerst eens wat daagjes gaan rijden op je FZ1 en daarna eens een circuitmotor te kopen.

Wat je nu doet, is een bruiloft organiseren voordat je ooit zoentjes hebt uitgewisseld met een ander (m/v).
 
misschien heeft ie geen goesting om zijn FZ1 te riskeren ...

mijn advies : steeds beginnen met zo weinig mogelijk vermogen, dan leer je tenminste rijden.
 
Alleen circuit, heb al een motor voor op straat (Yamaha fz1)
Nog nooit op circuit gereden dus zo extreem zal het niet worden (van plan gewoon circuit dagen te gaan rijden).
Wat moet ik ongeveer rekenen voor onderhoud per circuit dag?
En budget rond de 3000 euro

Ik heb in 2004-5 hetzelfde gedaan. Dure wegmotor, wilde circuit op en heb een oudere Fireblade gekocht.
Ik heb jaren de GSXR750 gereden met veel plezier, maar hou er rekening mee dat je met elke wedstrijd bij de 1000’s ingedeeld word en dat is niet leuk rijden.

Verder is een circuitmotor kopen lastig, een proefrit is niet/beperkt mogelijk maar je kan wel een run op een vermogensbank eisen. Buiten dat het gebruikelijke als op een wegmotor.

Ik persoonlijk zeg 600cc zolang er jongens zijn die zelfs 1:43 op Assen met een (dik aangepaste dan wel) 600 rijden en ik die tijd niet haal moet ik eerst maar eens gas gaan geven. Verder goedkoper in aanschaf en bandenslijtage.

Aangepaste vering is leuk maar nog niet direct nodig, dan moet je al aardig gas geven kan wel voor mooier bandenslijtage zorgen.
Weinig geluid.
Verder mja, schiet me niet echt iets te binnen.
 
om echt te leren circuit rijden zou ik zeggen ga zo licht mogelijk zowel in gewicht als in motorvermogen. om het echt leuk te leren zou je zelfs nog lichter als een 600 kunnen kijken. zelfs het maximale uit een 125 cc proberen te persen kan echt heerlijk zijn. je levert wat in op topsnelheid maar de bochten worden een stuk leuker als je die probeert zo snel mogelijk te nemen. en meestal hoe lichter de motor is hoe goedkoper het rijden wordt. brandstofverbruik gaat omlaag banden worden goedkoper en slijten minder en de onderdelen worden meestal ook goedkoper en binnen het budget moet je een redelijk jonge 125 cc kunnen vinden die nog nooit op de weg is geweest.
kijk een naar de cup uitvoering van de ktm rc 125. of als dat je echt te licht is de rc 390. dat zijn hele leuke motoren om het op te leren.
 
misschien heeft ie geen goesting om zijn FZ1 te riskeren ...

mijn advies : steeds beginnen met zo weinig mogelijk vermogen, dan leer je tenminste rijden.

Precies dit. Weinig zin om me FZ1 in de prak te rijden op het circuit. Ook denk ik dat ik dan niet maximaal durf te rijden ivm een schuiver of iets dergelijks (all-risk verzekering betaalt geen schade uit opgelopen op een racebaan).
En moet ergens mee beginnen toch? Op straat haal ik echt de voldoening er niet uit, moet constant opletten (politie, flitsers, andere weggebruikers).
Denk als ik eenmaal paar keer op het circuit gereden heb me op straat ook wat meer inhoud.
 
Precies dit. Weinig zin om me FZ1 in de prak te rijden op het circuit. Ook denk ik dat ik dan niet maximaal durf te rijden ivm een schuiver of iets dergelijks (all-risk verzekering betaalt geen schade uit opgelopen op een racebaan).
En moet ergens mee beginnen toch? Op straat haal ik echt de voldoening er niet uit, moet constant opletten (politie, flitsers, andere weggebruikers).
Denk als ik eenmaal paar keer op het circuit gereden heb me op straat ook wat meer inhoud.
Je kan ook een paar keer met een organisatie in groep 1 of 2 meerijden. Dan rij je achter de instructeur aan, rij je niet gek hard (redelijk veilig) en mag je (groep 2) vaak de laatste sessie vrij rijden. Als je dit een paar keer gedaan hebt, dan weet je waar je over praat en kan je alsnog een circuitfiets kopen. En vind je het toch niets, dan hou je mooi 3000 over ;).
Is er overigens al gemeld dat circuitrijden verslavend is :Y.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
ik zou drugs proberen ipv circuit rijden :+ .... is een stuk goedkoper:Y

maar als je nog nooit op het circuit gereden hebt zou ik eerst wat les nemen want rijden op het circuit is toch wel heel iets anders dan op de weg.
er zijn genoeg goede organisaties om de eerste stappen onder begeleiding te zetten. msl/2theexperrience en zo zijn er nog een paar. sommige hebben zelfs kennismaking aanbiedingen zodat je voor relatief weinig geld kan kijken of je het echt wel leuk vindt. deze eerste stapjes kan je dan ook prima doen op je straatfiets daar er dan nog geen sprake is van racen maar rijvaardigheidstraining.

mocht je echt meteen al een circuitfiets willen kopen is staat van onderhoud een stuk belangrijker dan de kleur of stickers die erop zitten, er is hier toevallig net een leuke r6 te koop gezet waarmee je zeker nog een paar jaar vooruit kan .

succes en zoals altijd is al het advies goedbedoeld wat je hier krijgt maar er is maar 1 persoon die uiteindelijk de beslissing neemt 8-)

tot op het zwarte spul

:W de rijdende chicane
 
Precies dit. Weinig zin om me FZ1 in de prak te rijden op het circuit. Ook denk ik dat ik dan niet maximaal durf te rijden ivm een schuiver of iets dergelijks (all-risk verzekering betaalt geen schade uit opgelopen op een racebaan).
En moet ergens mee beginnen toch? Op straat haal ik echt de voldoening er niet uit, moet constant opletten (politie, flitsers, andere weggebruikers).
Denk als ik eenmaal paar keer op het circuit gereden heb me op straat ook wat meer inhoud.

In dat geval zou ik kijken of je er één kan huren. Veel organisaties bieden die mogelijkheid. Bij schade betaal je dan alsnog eigen risico.

Maar wat de rest ook zegt: als je lekker in groep 1 (beginnerscursus) begint, dan zijn de risico's op crashes en schade nauwelijks hoger dan op de openbare weg. Groep 1 doet iedereen normaal gesproken op zijn/haar straatmotor.
 
er zijn ook motards die in groep 1 of 2 niets te zoeken hebben, ook al is het hun eerste keer op circuit. voor een hoop is dat weggesmeten geld en pure verveling en frustratie.
 
er zijn ook motards die in groep 1 of 2 niets te zoeken hebben, ook al is het hun eerste keer op circuit. voor een hoop is dat weggesmeten geld en pure verveling en frustratie.
Eens! Maar daar zou ik liever achter komen na een dagje a 175,- op de eigen fiets dan na aankoop van een motor a 3000,- :)
 
je vermeld er ook niet bij of het alleen voor vrij rijden is en of je al dan niet een motor zonder kenteken wil, puur voor circuit.
in dat geval is een 'kant en klare' kopen wel een idee, ik zou dan ook voor een 600 gaan.
als je er met een wegmotor heen wil rijden, wat voor het eerste jaar met 3 a 4 dagen misschien geen slecht idee is, een cbr600f van ongeveer 1995 of later. mocht het niks zijn kan je die ook zo weer verkopen.
voor 3000 kan je uiteraard wel meer kopen, maar dan heb je alvast wat achter de hand voor banden en inschrijving etc.
 
om echt te leren circuit rijden zou ik zeggen ga zo licht mogelijk zowel in gewicht als in motorvermogen. om het echt leuk te leren zou je zelfs nog lichter als een 600 kunnen kijken. zelfs het maximale uit een 125 cc proberen te persen kan echt heerlijk zijn. je levert wat in op topsnelheid maar de bochten worden een stuk leuker als je die probeert zo snel mogelijk te nemen. en meestal hoe lichter de motor is hoe goedkoper het rijden wordt. brandstofverbruik gaat omlaag banden worden goedkoper en slijten minder en de onderdelen worden meestal ook goedkoper en binnen het budget moet je een redelijk jonge 125 cc kunnen vinden die nog nooit op de weg is geweest.
kijk een naar de cup uitvoering van de ktm rc 125. of als dat je echt te licht is de rc 390. dat zijn hele leuke motoren om het op te leren.

Heb jij ook al eens op een 125 tussen de 1000’s gereden?
Dat snelheidsverschil is gigantisch, dan rij je als beginner ook nog eens tussen de andere beginners die niet iets met 100kmh minder op hun lijn verwachten. Nee zou niet mijn ding zijn.

Edit: Qua leren rijden en kosten ben ik het met je eens!
 
Een 600cc max, maar minder zou ik ook niet doen. Na een paar keren rijden vorder je zo snel dat het naar mijn mening prima is en met een 600cc supersport gaat het echt super snel allemaal op een circuit.

Het ligt er ook aan wat je zelf wilt. Wil je gewoon lekker rijden op het circuit? Gassen, remmen, sturen, en zo lekker scheuren met een big smile of wil je graag zo snel mogelijk als ene Rossi over de baan kunnen \ leren vliegen en z.s.m. als eerste eindigen in de wedstrijden? Wil je gewoon rijden neem dan een 600cc supersport, maar wil je zo snel mogelijk beter worden dan zou je minder kunnen overwegen. De technieken zijn makkelijker te leren met een minder zware \ snelle motor.

Geen exotische meuk zoals een Daytona 675 of MV Agusta, Ducati etc. maar een model waar veel tweedehands voor te krijgen is terwijl het niet de wereld kost. Het gaat stuk, want je valt een keer of je wilt iets upgraden (ook dat is \ wordt vaak onderdeel van de hobby en niet eens omdat je dan sneller zou gaan, maar gewoon omdat het leuk is om te doen \ hebben).

De R6 vanaf 2006 en de CBR600RR vanaf 2007 is erg veel voor te vinden tweedehands. De andere Japanners weet ik niet, maar hier op MF zie ik veelal R6 en 600RR onderdelen voorbij komen tijdens het seizoen. Als je denkt niet heel fanatiek te zullen zijn dan is goedkoper natuurlijk beter. Zonde van het geld anders.

Ik zou geen GSXR750 nemen. Ik heb er 1 voor op straat en daarvoor is het een topfiets, maar neem een 600 of 1000. Met een 750 begeef je jouw in niemandsland. Vergelijken met 600tjes kan niet en met 1000tjes ook niet. Bovendien gaat de GSXR600 hard zat voor een beginner (1000 zou ik zelf niet doen).

Besef wel waar je aan begint. _O-
Iemand zei hierboven dat je beter drugs kan nemen, want dat is goedkoper.

Nou.... :Y:Y:Y


Misschien eens met Motorsportlifestyle gaan rijden. Kan je onder begeleiding op een BMW S1000RR rijden (uiteraard met huur en borgkosten). Je gaat dus niet los op die motor, maar ze laten jou kennis maken met het "circuitrijden". De regels, de manier van kijken, de rempunten herkennen, de instuurpunten herkennen en wellicht een heel klein beetje gas geven op het rechte stuk (maar zeker niet lopen knallen).

**edit*
Zie nu het budget dus dan vallen die exoten al gauw af.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een gsxr750 voor oa op het circuit. Gaat prima. Op de rechte stukken de 600's voorbij en in de bochten de 1000's. In theorie... :P
 
eens met hierboven. Neem een R6, cbr600rr of gsx-r 600, dat zijn gewoon de makkelijkste fietsen om snel veel te leren. Vooral omdat ze minder koppel hebben, zijn ze gewoon veel makkelijker te rijden. Uiteindelijk is een 1000 2 a 3 seconden sneller per ronde, maar het kost ook 3 keer zoveel energie en focus.

waar moet je op letten bij kopen circuitmotor:
- versnellingsbak, (zeker met quickshifter) veel te leiden op circuit (helaas moeilijk te testen zonder testrit/testbank)
- koppeling
- kromme (of te dunne/versleten) schijven
- olieverbruik
- slijtage delen (ketting, tandwielen, remblokken slijten ook hard; scheelt weer een paar 100 euro als die allemaal in orde zijn)
 
Ik heb een gsxr750 voor oa op het circuit. Gaat prima. Op de rechte stukken de 600's voorbij en in de bochten de 1000's. In theorie... :P
Precies wat ik bedoel met niemandsland.

Verder uiteraard een hele prettige motor.
 
Honda CBR600RR is een heerlijke motor voor op het circuit. Zelf een circuittraining mee gedaan en is zeer verslavend. En je kunt er ook gewoon mee op de weg rijden.

PS. die van mij is te koop;)
 
Het is voor mij alweer jaren geleden dat ik een 'vrij rijden' dagje heb geboekt.
Mijn allereerste keer was gewoon met mijn straatfiets, op Assen, in de Regen-O-
Werd bijvoorbaat al ingedeeld bij 'beginners'.

Tempo was makkelijk en goed te doen.

Een andere 'vrij rijden' dag, ook weer begonnen bij beginners, en na 2 sessies werd ik een groep verder/hoger geplaatst.
Dat was toch wel wat 'leuker'.
Bij alle dagen die ik geboekt had, reed ik gewoon met mijn straat fietsen, niet de grens opzoekend uiteraard.

Het gaat steeds meer kriebelen om weer dagen te gaan doen, en zou dit weer met mijn straatfietsje doen.
Ben toch al op zoek naar een geschikte opvolger, en dan gaat mijn huidige omgedoopt worden tot circuit fiets.

This overigens een 600tje.


Dus TSer,
Zoals al eerder vermeld, begin eerst eens rustig met de FZ, bevalt hte, ga dan op zoek naar een '94ish
CBR / FZR / Thundercat / ZZR etc etc etc.
Als je dan een schuiver maakt, doet het financieel ook niet zo zeer...
 
Bedankt allen voor de informatie.
Ik hoef er niet mee op straat te rijden dus dat scheelt ook weer in aanschafprijs(heb een motoraanhanger).
Wil er gewoon mee gaan 'vrij rijden'. Budget is 3000, heb ook al motors zien staan voor 1500/2000. Ik koop liever een motor waarmee ik het circuit op ga dan dat ik dat met me straat motor doe. 2 x proef rijden op circuit met huurmotor of iets dergelijks ben je ook al gauw 5 a 600 kwijt. Dus koop ik liever buiten het seizoen nu een motor waarmee ik het ga proberen. Mocht ik het niks vinden (lijkt me zeer sterk_O-) verkoop ik de motor gewoon weer. Verder zoals al genoemd is vind ik het ook gewoon leuk om er mee bezig te zijn. Sta liever in de garage thuis dan dat ik op de bank lig 8)7

Hobby mag geld kosten :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan