Hulp bij motorpech

tedje

Die hard MF'er
25 feb 2004
705
161
Zaanstad
Vandaag lekker aan het toeren geweest. Bij Alkmaar gebeurde het echter dat mijn schoonzus met haar ER-5 viel.(gelukkig op een rustig stuk bij stilstand) De schade leek mee te vallen en we vervolgden onze weg totdat bij het optrekken bij de verkeerslichten op het kruispunt bij het KPN-gebouw de KAWA niet meer in zijn versnelling wilde. :(
Aan beide kanten een file(Az-Ajax was net afgelopen), maar geen kip die hulp aanbood. Ook geen collega-motorrijders '(
Na enig zoeken konden we het gelukkig zelf verhelpen toen bleek dat het versnellingspookje los zat. Even vastdraaien en hij schakelde weer.
Tijdens het vastdraaien stopte er een dame in een rood busje, met de vraag of ze ons kon helpen en of ze ons misschien ergens naar toe kon brengen. HULDE!!! :}
Op dat moment was het gelukkig niet meer nodig en waren we zelf in staat om onze weg te vervolgen, maar het gaf in ieder geval een goed gevoel dat er toch nog mensen zijn die je willen helpen. :)

Of zou de dame in het busje soms ook een motorrijdster zijn?
 
Vandaag de dag durf je niet meer te stoppen langs de weg.

Ik weet dat er in Frankrijk bepaalde stukken weg zijn, waar ze net doen alsof ze pech hebben. Als je dan stopt om te helpen, pikken ze je auto.

Maargoed, Als er geen struiken zijn en bosjes waar ze zich kunnen verstoppen en diegene vraagt om hulp, ben ik niet zo nerd, niet te stoppen.

En ik heb nog niet eens een motor (+ rijbewijs)
 
ik probeer als het enigzins toelaat kwa verkeer om mij heen , en ik kan naar rechts duiken dan stop ik altijd


ook al kom ik ver boven maximum snelheid over de snelweg heen gejaagd dan nog probeer ik te stoppen en mijn hulp an te bieden
 
ik probeer als het enigzins toelaat kwa verkeer om mij heen , en ik kan naar rechts duiken dan stop ik altijd


ook al kom ik ver boven maximum snelheid over de snelweg heen gejaagd dan nog probeer ik te stoppen en mijn hulp an te bieden


:^

tis alleen soms ff een stukkie teruglopen als je ze pas op het allerlaatste moment ziet staan terwijl je nog volgas op de linkerbaan rijdt :P
 
D`r is geen motorrijder die kan zeggen dat ik doorrijd.
waar en wanneer dan ook, als ik een motor met pech zie
staan dan stop ik gegarandeert, of ik nu met de motor ben of
met de auto.
ik heb altijd zoveel gereedschap bij me dat ik vaak de
helpende hand kan bieden...
 
Ik rem altijd om te helpen of het nu voor auto of motor is,(of is het maar om bv een telefoontje te moeten plegen voor de pech hebber)

Welicht is het een idee om als motorrijder kenbaar te maken of je genengen bent om te helpen als er iemand die bij jou in de buurt is gestrand,om het evenwat.
Tuurlijk heb je ook de ANWB,maar wellicht zijn er ook situatie's waarbij je meer hebt aan een collega motorrijder.

Misschien eens een topic hierover starten?
 
Heb toen met de sbk in assen op de terugweg langs de kant gestaan, een klein probleempje wat achteraf vrij snel verholpen kon worden.
Denk je nouw zal vast wel iemand stoppen. Er zijn er totaal 3 gestopt eerst een ouwe gsx vroeg of ie kon helpen maar had de anwb al gebeld dus bedankte hem dat ie gestopt was en twee andere moto collega's en die probeerde ene paar dingen en toen deed me kawa het weer.Ze zijn met me mee gereden tot aan de benzinepomp en toen gingen hun ook ik verder en ik. ( het probleem was dat em ontluchtings buisje vestopt zat in me tank dop ).
Maar da denk je inderdaad nouwja er rijden er toch genoeg rond.Maar stoppen doen ze niet soms ook te begrijpen als ze met 150 langs kwamen zetten.
Maar probeer voortaan als het kan ook te stoppen.Hoewel ik niet zo technische ben aangelegd en ze er dus weinig aan zullen hebben.Maar het is het gebaar denk ik.
ps.had de anwb ook even netjes afgebeld.
 
Aan beide kanten een file(Az-Ajax was net afgelopen), maar geen kip die hulp aanbood. Ook geen collega-motorrijders


even reageren :)

ik denk dat er toch veel medebikers zijn die geen verstand van techniek hebben en misschien daarom ook niet stoppen.

Als ik een motorrijder met pech zie, stop ik wel, misschien kan ik iemand bellen voor hem/haar(mocht ie geen gsm bij zich hebben), maar verder heeft zo iemand niets aan mij, want ik ben a-technisch qua motortechniek.
Dit kan misschien een reden zijn (hoop ik).

gr. susanne :]
 
Heb je even je hand opgestoken naar iemand, of ben gewoon staan gaan wachten tot iemand spontaan zijn/haar hulp aanbood? Mensen kunnen ook niet ruiken dat je hulp nodig hebt, en achteraf blijkt ook dat je geen hulp nodig had.
 
Heb je even je hand opgestoken naar iemand, of ben gewoon staan gaan wachten tot iemand spontaan zijn/haar hulp aanbood? Mensen kunnen ook niet ruiken dat je hulp nodig hebt, en achteraf blijkt ook dat je geen hulp nodig had.
Achteraf kijk je een koe in zijn kont.
Later bleek inderdaad dat we het zelf konden fixen, maar toen waren we al een kleine drie kwartier verder.
En ik maar denken dat de hulpeloze, vragende blik in de ogen van mijn schoonzuster genoeg zou zijn. ;(
Is er trouwens een "code" om aan te geven dat je hulp kunt gebruiken?(helm aan je stuur ofzo?)
 
Achteraf kijk je een koe in zijn haar kont.
Later bleek inderdaad dat we het zelf konden fixen, maar toen waren we al een kleine drie kwartier verder.
Sja, dat heb je met pech, dat kost over het algemeen wat van je tijd.
En ik maar denken dat de hulpeloze, vragende blik in de ogen van mijn schoonzuster genoeg zou zijn. ;(
Ik neem aan dat jij aan de motor stond prutsen, en blijkbaar zag dat er behoorlijk professioneel uit :P
Is er trouwens een "code" om aan te geven dat je hulp kunt gebruiken?(helm aan je stuur ofzo?)
Hand opsteken en eventueel heel hard HELP roepen zou de truuk toch wel moeten doen.
 
In B. is de code iets wit aan je stuur hangen : in principe een sjaal, maar denk dat een T-shirt of zelfs wc-papier ook wel moet duidelijk maken dat je daar niet staat voor het landschap.
 
Ik heb het gister ook mee gemaakt. Motor hield er zomaar mee op.
Dan verwacht toch als je een dame met een motor langs de snelweg staat dat er iemand stopt. Maar nee hoor.
Ik heb goed een uur in de kou gestaan voor ik opgehaald werd.

En in dat uur zijn er toch minstes 10 motor voor bij gekomen.
En nog een politie auto maar ook die rijden gewoon door.

Twee jaar geleden ook al een keer met pech gestaan. Maar toen waren ander motorrijders zo vriendelijke om te vragen wat er was en of ze iets konden doen. En zelf een paar auto's.
Tijden verandere wel heel snel.

Toen ik eindelijk opgehaald werd kreeg ik volgen een vriend de reden dat niemand voor mij stopt.
Ik heb een duitse plaat, dus moet de motor de volgende keer maar anders om zetten dan is er meer hoop op hulp.
 
Aangezien het motor rijden niet meer een beperkt clubje is maar vandaag de dag het gros wel een motor in de schuur heeft staan, denk ik dat je er niet meer vanuit mag gaan dat elke motorrijder even "collegiaal" is.

Veel lees ik geprikkelde reacties in de trend van: er kwamen zoveel motoren langs en niemand stopte...

Nou en? Is dat verplicht ofzo?

Nu heb ik zelf nog wél de instelling als ik iemand zie staan, ben in de gelegenheid om te stoppen, om dan te vragen wat er loos is. Maar ben wel van mening dat dit zeker niet als vanzelfsprekend gezien dient te worden. Het is leuk als er iemand stopt en de helpende hand biedt maar in deze samenleving is het nog altijd ieder voor zich, iedereen heeft haast dus waarom tijd verspillen aan iemand die je toch niet kent?

Zelf wel eens gestopt, ook wel eens kunnen helpen (benzine halen, klein deffect etc) maar verwacht het zeker niet van andere als ongeschreven regel ofzo. Zelf ook wel eens geholpen door iemand (wat achteraf een vage kennis bleek) toen ik zonder benzine stond en vond dat toch wel erg prettig, motorrijder of niet, de benodigde hulp is op zn tijd echt wel fijn!

Waar ik wel enorm op kots zijn de jongens die achterstevoren zittend druk zwaaiend voorbij komen; de mede motorrijders. Graag laten weten dat ze je gezien hebben, flink de motor los trekkend, handje op om je vervolgens lekker verder te laten zeulen met de motor aan de hand. Dit dus ook zelf meegemaakt denkende; wat een wannabe sukkels zeg :(

Zelf heb ik het idee dat de mentaliteit onder de motorrijders echt niet is wat veel mensen denken of anderen proberen te doen geloven. Handje opsteken is in mijn optiek 1 van de weinige dingen die zijn overgebleven uit de ouwe goeie tijd ;)
 
Dan verwacht toch als je een dame met een motor langs de snelweg staat dat er iemand stopt.

Vanwaar deze verwachting?

Heb zelf van de zomer een motormeisie geprobeerd te helpen (toevallig mede forummer) en onlangs er 1 geholpen na een ongeluk. Der shopper weer op zn wielen getild (ze kon m zelf niet tillen en lag dus op zn zijkant), aan de kant gezet, deels gefatsoeneerd dat ze weer kon rijden en als getuige gebleven voor de politie. Gaf me zelf een goed gevoel, zij waren waarschijnlijk ook blij met de geboden hulp maar that's it. Als het namelijk een kerel was geweest was ik ook gestopt!


edit: wat ik er eigenlijk mee wou zeggen is dat als je hulp krijgt van iemand dat het heel fijn is maar om het te gaan verwachten, dat vind ik wel heel ver gaan. verwachting op basis van geslacht (man/vrouw) een beetje te gek voor woorden natuurlijk. ;)
 
Ik stop altijd als ik het op tijd zie, ook als het vrouwen zijn.

Je weet nooit hoe erg het is.
Je kunt altijd even vragen of je kunt helpen vindt ik.
 
Ik ben best bereid te stoppen maar je moet het wel op tijd zien. Dat lukt wel eens niet, en ik let ook niet de hele tijd op de vluchtstrook aangezien ik toch veel op de linkerstrook rijdt.

Het heeft absoluut geen nut om vol in de ankers te gaan en ongelukken te veroorzaken om iemand te helpen. |(

Trouwens zijn er nog motorrijders die geen mobieltje hebben of lid zijn van ANWB en/of KNMV ??
 
indien enigszins mogelijk zal ik ook proberen te stoppen.
Tenzij: de persoon al aangeeft dat het okee is, al staat te bellen, of het niet verantwoord is om te stoppen.

Laatst nog iemand geholpen toendie langs de snelweg stond , ongeveer 3 km na het tankstastion .. met een lege tank. FF rondje gereden en 5 liter peut gehaald met hem. 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan