Hulp bij nieuwe lichtgewicht adventure

1 dec 2021
11
2
Goedemorgen,

Ik rijd nu nog een F650 gs uit 2001 maar wil een nieuwe motorfiets kopen. Dit moet er een <200 kg zijn (ik ben maar 1,72m). Ik wil deze als adventure fiets gebruiken waarmee ik kan reizen en ook uitdagendere offroad stukken kan rijden.

Ik heb nu in mijn hoofd zitten dat ik een fiets wil met zo min mogelijk elektronica: geen traction control, geen rijmodi, geen ride by wire gashendel etc. Het liefste wel eenvoudige ABS omdat ik ook veel op de weg te vinden zal zijn.

De AJP pr7 spreekt mij dan ook enorm aan echter heeft deze geen ABS.

De KTM 690 enduro R en de Husqvarna 710 zijn tof en kun je ombouwen tot adventurefiets echter zitten deze volgestampt met allerlei hulpsystemen.

Wat zijn de ervaringen met deze merken en de hulpsystemen:
- betrouwbaar of niet?
- Moet je voor veel zaken naar de dealer of kun je zelf veel repareren?

Zijn er andere fietsen die de overweging waard zijn? (Tenere 700 is te zwaar).

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Ik rijd nu nog een F650 gs uit 2001 maar wil een nieuwe motorfiets kopen. Dit moet er een <200 kg zijn (ik ben maar 1,72m). Ik wil deze als adventure fiets gebruiken waarmee ik kan reizen en ook uitdagendere offroad stukken kan rijden.

Ik heb nu in mijn hoofd zitten dat ik een fiets wil met zo min mogelijk elektronica: geen traction control, geen rijmodi, geen kabelloos gashendel etc. Het liefste wel eenvoudige ABS omdat ik ook veel op de weg te vinden zal zijn.


De KTM 690 enduro R en de Husqvarna 710 zijn tof en kun je ombouwen tot adventurefiets echter zitten deze volgestampt met allerlei hulpsystemen.

Als je de Tenere 700 te zwaar vind vrees ik dat je gaat blijven steken bij de KTM of Husqvarna.. Tegenwoordig zit je snel aan en over de 200kg.
Jammer eigenlijk, want de Tenere is volgens mij net wat je zoekt... zo weinig mogelijk elektronica..

Langs de andere kant, zoveel elektronica zit er nu toch ook niet in de KTM of Husqvarna?


Zelf ben ik ook maar 173cm en heb eigenlijk geen probleem met de T700, reed ook al wat uitdagende stukken offroad met een Supertenere..
 
Ik zat naar de nieuwe Transalp te kijken, maar die is ongeveer even zwaar als de Tenere, dus dat wordt hem dan ook niet.

Op de weg merk je uiteraard niets van die paar kilo extra, maar offroad heb je er vast meer last van, dat durf ik niet te zeggen.
 
Goedemorgen,

Ik rijd nu nog een F650 gs uit 2001 maar wil een nieuwe motorfiets kopen. Dit moet er een <200 kg zijn (ik ben maar 1,72m). Ik wil deze als adventure fiets gebruiken waarmee ik kan reizen en ook uitdagendere offroad stukken kan rijden.

Ik heb nu in mijn hoofd zitten dat ik een fiets wil met zo min mogelijk elektronica: geen traction control, geen rijmodi, geen kabelloos gashendel etc. Het liefste wel eenvoudige ABS omdat ik ook veel op de weg te vinden zal zijn.

De AJP pr7 spreekt mij dan ook enorm aan echter heeft deze geen ABS.

De KTM 690 enduro R en de Husqvarna 710 zijn tof en kun je ombouwen tot adventurefiets echter zitten deze volgestampt met allerlei hulpsystemen.

Wat zijn de ervaringen met deze merken en de hulpsystemen:
- betrouwbaar of niet?
- Moet je voor veel zaken naar de dealer of kun je zelf veel repareren?

Zijn er andere fietsen die de overweging waard zijn? (Tenere 700 is te zwaar).

Alvast bedankt.
Mijn maat is jouw lengte en weegt 65 kg en rijdt op een 990 adventure waarbij hij half af moet stappen om bij de grond te komen...en die rijdt er plankgas offroad mee.
 
Als je de Tenere 700 te zwaar vind vrees ik dat je gaat blijven steken bij de KTM of Husqvarna.. Tegenwoordig zit je snel aan en over de 200kg.
Jammer eigenlijk, want de Tenere is volgens mij net wat je zoekt... zo weinig mogelijk elektronica..

Langs de andere kant, zoveel elektronica zit er nu toch ook niet in de KTM of Husqvarna?


Zelf ben ik ook maar 173cm en heb eigenlijk geen probleem met de T700, reed ook al wat uitdagende stukken offroad met een Supertenere..
de 690 en 710 hebben ride by wire, offroad abs, rijmodi, traction control en lean angle sensor. Heb zo het idee als daar iets mis mee is dat je dan naar de dealer moet terwijl we hier thuis echt veel zelf kunnen.
 
de 690 en 710 hebben ride by wire, offroad abs, rijmodi, traction control en lean angle sensor. Heb zo het idee als daar iets mis mee is dat je dan naar de dealer moet terwijl we hier thuis echt veel zelf kunnen.

Tenere 700 al eens testgereden dan? Ik vind het gewicht ervan echt wel meevallen hoor...
 
de 690 en 710 hebben ride by wire, offroad abs, rijmodi, traction control en lean angle sensor. Heb zo het idee als daar iets mis mee is dat je dan naar de dealer moet terwijl we hier thuis echt veel zelf kunnen.
Volgens mij moet je tegenwoordig met zo ongeveer iedere moderne motor/auto naar de dealer als je iets elektronisch hebt.
Sommige standaard zaken kun je nog wel zelf uitlezen, maar tenzij je van plan bent ook te gaan investeren in dealer software ben ik bang dat je er zelf weinig aan kan doen.

Als zelf fixen onderweg een eis blijft kom je niet op een nieuwe motor uit ben ik bang.
 
de 690 en 710 hebben ride by wire, offroad abs, rijmodi, traction control en lean angle sensor. Heb zo het idee als daar iets mis mee is dat je dan naar de dealer moet terwijl we hier thuis echt veel zelf kunnen.
Dat zijn net de dingen waarmee ik bij mijn KTM in 70K km geen enkele vorm van problemen mee gehad heb.

En vandaar de suggestie: ouder model. 2014 of zo. Allemaal geen last van.
 
Transalp 700? Mooi v twin blok, abs en voor de rest nix. Of Transalp 650, weliswaar zonder abs.
Alles ca 200kg. Simpel aan te passen aan meer 'adventure gadgets'. En betaalbaar.
 
Ik heb nu in mijn hoofd zitten dat ik een fiets wil met zo min mogelijk elektronica: geen traction control, geen rijmodi, geen ride by wire gashendel etc. Het liefste wel eenvoudige ABS omdat ik ook veel op de weg te vinden zal zijn.
Dan kom je automatisch uit op knettertje oude motoren. Niks mis mee, maar als je ook een T700 hebt overwogen wel een andere klasse motor.

Minder dan 200kg is ook nogal lastig, helemaal als je ook nog snelweg wilt kunnen rijden. Het gaat wel, maar je moet dan wel ergens anders inleveren.

Is minder CC een optie? crf300 bijvoorbeeld?
 
Al eens aan een Bmw x challence gedacht ? En even over dat abs , als je echt uitdagende stukken offroad wil gaan rijden wil je geen abs.
Die ajp pr7 lijkt me overigens ook zeker niet verkeerd .

Of zelf iets maken van een goede basis.
 
@MVonClausewitz Slim dat je op het gewicht let. :t
Bedenk wel goed wat je van plan bent met de motor. Wil je de motor bijvoorbeeld zelf kunnen optillen als je onderuit gaat in het zand? Met een gewichtslimiet van 200kg sluit je de echte zwaargewichten al uit, maar aan een motor van 190kg heb je ook echt nog je handen vol vermoed ik.

Hou er sowieso rekening mee dat elke motor al snel 10kg zwaarder wordt zodra je een bagagerek, tasje en een valbeugel monteert.

Een paar suggesties in de categorie t/m 160kg rijklaar:
Honda CRF300 Rally,
BMW G650 Xcountry,
BMW 310 GS,
KTM 390 adventure,
Husqvarna Svartpilen 401.

De Kawasaki Versys 300 is met 175kg te zwaar voor bovenstaand lijstje, maar wel een vermelding waard omdat het een tweecilinder is.
 
Bedenk wel goed wat je van plan bent met de motor. Wil je de motor bijvoorbeeld zelf kunnen optillen als je onderuit gaat in het zand? Met een gewichtslimiet van 200kg sluit je de echte zwaargewichten al uit, maar aan een motor van 190kg heb je ook echt nog je handen vol vermoed ik.

Nu beschouw ik mezelf niet als een "John Massis" maar om en bij de 200kg moet iedereen toch wel terug recht krijgen, niet?
Ik heb mijn Superten (+265kg) één keer laten omvallen in 't zand... en zelfs die kreeg ik eigenlijk zonder al teveel moeite terug recht. 🤔
 
Nu beschouw ik mezelf niet als een "John Massis" maar om en bij de 200kg moet iedereen toch wel terug recht krijgen, niet?
Ik heb mijn Superten (+265kg) één keer laten omvallen in 't zand... en zelfs die kreeg ik eigenlijk zonder al teveel moeite terug recht. 🤔
Ja ik snap het ook niet...ik til de 890 gewoon aan het stuur op, niet eens zoals het eigenlijk hoort (dus kont naar de motor, door de knieën en omhoog).

Ik heb mijn electra glide ook een keer laten vallen, ook die til je op de verkeerde manier op en met gemak op de goede manier.

Denk dat het meer angst en onzekerheid is dan daadwerkelijk niet kunnen...?
 
Mijn maat is jouw lengte en weegt 65 kg en rijdt op een 990 adventure waarbij hij half af moet stappen om bij de grond te komen...en die rijdt er plankgas offroad mee.

@MVonClausewitz Slim dat je op het gewicht let. :t
Bedenk wel goed wat je van plan bent met de motor. Wil je de motor bijvoorbeeld zelf kunnen optillen als je onderuit gaat in het zand? Met een gewichtslimiet van 200kg sluit je de echte zwaargewichten al uit, maar aan een motor van 190kg heb je ook echt nog je handen vol vermoed ik.

Hou er sowieso rekening mee dat elke motor al snel 10kg zwaarder wordt zodra je een bagagerek, tasje en een valbeugel monteert.

Een paar suggesties in de categorie t/m 160kg rijklaar:
Honda CRF300 Rally,
BMW G650 Xcountry,
BMW 310 GS,
KTM 390 adventure,
Husqvarna Svartpilen 401.

De Kawasaki Versys 300 is met 175kg te zwaar voor bovenstaand lijstje, maar wel een vermelding waard omdat het een tweecilinder is.
Thanks! Qua gewicht gaat het me meer om het overeindhouden van de motor (offroad) en het zelfverzekerder rijden. Heb mn F650gs (200kg) met gebroken sleutelbeen moeten optillen, was idd gewoon te doen 😜.

De modellen die je noemt had ik al gezien. De Honda crf 300l was interessant maar die komt vermogen te kort. Was mooi geweest als ze van de 450 ook een 'normale' variant hadden.

Ik zal eens in het voorjaar de Teneree 700 gaan testrijden.
 
Ik las dat de straatversie van de Rally replica in de VS 9.000USD moet kosten en de echte Rally versie 14.500. Geen idee of de wegversie Euro5 is...vermoed van niet.
Maar dealers, betrouwbaarheid?...ze doen dit jaar wel mee in de Dakar met 3 rijders.
 
Ze maken hele leuke fietsen....zo op de foto's, ;) De website en teksten komen nog wat amateuristisch over.
Die 312RR heeft standaard een quickshifter en ze gaan in 2023 meedoen in het WSS300, pakken het serieus aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan