Hulp bij nieuwe lichtgewicht adventure

Toen ie door Yamaha in elkaar gezet werd ja, maar dat is deze Fantic niet. En volgens mij rijden de meeste privateers op een KTM.
Yamaha maakt het blok nog, de vering komt nog steeds bij Kayaba weg hoogstwaarschijnlijk, de bouwtekening en kabelbomen van Yamaha zijn er vast nog. Je koopt gewoon een Yamaha welke door de kleine omvang van Fantic nog niet aan de strengste Euro normen hoeft te voldoen (kleine merken krijgen altijd een paar jaar uitstel).
 
Meer olie inderdaad. Veranderd niks aan de 12 a 30 uur klepspeling, 90 a 150 uur zuiger, 150 a 300 uur drijfstang enz enz _O-
Betwijfel ik.
Meer olie betekent dat het langer mee gaat in het blok.
En toevallig uitgerekent omdat iemand dat vroeg.
Ik kom op een gemiddelde uit van 49 km/ uur.
Lijkt me niet dat je dit bejaardentempo rijd op crossbaan.
Dus het blokje heeft veel minder te lijden tijdens offroad vakantie ipv dakar of crossbaan.
Heb vergroot kopp.deksel dat geeft maar ietsje meer blokolie.
Maar heb hem vooral gekocht dat hij dikker is als origineel.
En ik dus geen case saver van 2 mm rvs hoef te zagen wat ik op m.n 690 wel had.
 
Yamaha maakt het blok nog, de vering komt nog steeds bij Kayaba weg hoogstwaarschijnlijk, de bouwtekening en kabelbomen van Yamaha zijn er vast nog. Je koopt gewoon een Yamaha welke door de kleine omvang van Fantic nog niet aan de strengste Euro normen hoeft te voldoen (kleine merken krijgen altijd een paar jaar uitstel.
Franco Picco (67jr!) heeft op zo'n ding de Dakar uitgereden....ouwe lullen motor ;)
 
1673892899037.png

1673892974914.png
 
Betwijfel ik.
Meer olie betekent dat het langer mee gaat in het blok.
En toevallig uitgerekent omdat iemand dat vroeg.
Ik kom op een gemiddelde uit van 49 km/ uur.
Lijkt me niet dat je dit bejaardentempo rijd op crossbaan.
Dus het blokje heeft veel minder te lijden tijdens offroad vakantie ipv dakar of crossbaan.
Heb vergroot kopp.deksel dat geeft maar ietsje meer blokolie.
Maar heb hem vooral gekocht dat hij dikker is als origineel.
En ik dus geen case saver van 2 mm rvs hoef te zagen wat ik op m.n 690 wel had.
Al gaat de olie 200 uur mee, je zuiger/drijfstang interval blijft gelijk.
 
Tuurlijk niet onbeperkt olie.
Dus onbeperkte betere smeer eigenschappen.
En die 200 uur staat zoals ik hierboven schreef vol vermogen.
Wie rijd er continue vol vermogen op adventure motor?.
Hij zoekt toch een adventure bike licht geen crosser.
Heb uiteraard m.n vertanding ook aangepast aan adventure.
 
Service interval van m.n ktm 500 is iets van 10 uur of dagje crossbaan.
Ik rijd er 2500 km mee hennig an op vakantie.
 
Wil ook iets leuks waar je in en offroad mee kunt om oa in Marokko mee te kunnen spelen.
Offroad Ervaring, veel te weinig
Budget, ook niet veel
Focus nu op bmw F650/f800gs of een xt660tenere. Maar waarom die praktisch de nieuwprijs kosten voor een 10+ jaar oude motor :?
 
Ik zou naar een lichtere fiets kijken.
Mijn 32 jaar oude NX250 bevalt me zo geweldig goed offroad, dat besef je pas als je een keer met zo'n licht ding hebt gereden.
Ja je hebt maar 25 maar pk maar het ding weegt rijklaar (!) ook maar 130 kg (zelf gewogen).
Dat lage gewicht maakt het offroad rijden zo ontzettend veel ontspannener, kan ik iedereen aanraden. (Doe ik dus ook :+ ).
Dit voordeel wordt groter naarmate je minder ervaring hebt / minder skills hebt.
Is voor mij, na eerst 30 jaar asfalt rijden, dus helemaal prima.
 
Wil ook iets leuks waar je in en offroad mee kunt om oa in Marokko mee te kunnen spelen.
Offroad Ervaring, veel te weinig
Budget, ook niet veel
Focus nu op bmw F650/f800gs of een xt660tenere. Maar waarom die praktisch de nieuwprijs kosten voor een 10+ jaar oude motor :?
Omdat cult.
Terwijl het off-road helemaal niet perse geweldige motoren zijn.

CRF300L Rally koop je al voor niet heel veel meer en de Voge 300 Rally koop je nieuw voor dat geld.

Oke het is een Chinees, maar een Tenere 660 is een oude Italiaan. Welke betrouwbaarder is...
 
De xt660z werd volgens mij geassembleerd in Frankrijk... Het blok is van Minarelli en dat is inderdaad Bologna Italie
Klopt, maar vrijwel alles op de vering na staat made in Italy op ;)

Los daarvan, Italianen hebben een slechte naam kwa betrouwbaarheid (of dat terecht is is een andere verhaal) maar zodra er een Japans stikkertje op zit heeft men er ineens volle vertrouwen in :?
 
Klopt, maar vrijwel alles op de vering na staat made in Italy op ;)

Los daarvan, Italianen hebben een slechte naam kwa betrouwbaarheid (of dat terecht is is een andere verhaal) maar zodra er een Japans stikkertje op zit heeft men er ineens volle vertrouwen in :?

Of een Duits stickertje🤣🤣🤣

Zeg maar is de 660 werkelijk Minareli?
Mijn allereerste motoren waren trouwens Italianen ( Fantic, Garelli, Moto Villa) en die waren echt nooit stuk, daarna op Japans overgestapt, zoals iedereen in die tijd, en die gingen alleen maar stuk, jaren 70-80 waren Japanse motoren echt van pisbak ijzer gebouwt als je mij vraagt.
 
Minarelli blokje van de 660 was identiek aan dat van de derbi mulhacen en de pegaso 650 (die eerder een rotax blok had), onder andere. Licht gemodificeerd ook in de raptor 700.

1685032822594.png

1685032903079.png

Het onderblok vertoont qua opbouw veel gelijkenissen met dat van de oude luchtgekoelde XT600 en 660.

Overigens is Minarelli intussen onderdeel van Fantic.
 
Laatst bewerkt:
Minarelli blokje van de 660 was identiek aan dat van de derbi mulhacen en de pegaso 650 (die eerder een rotax blok had), onder andere. Licht gemodificeerd ook in de raptor 700.

Bekijk bijlage 1883510
Bekijk bijlage 1883511
Het onderblok vertoont qua opbouw veel gelijkenissen met dat van de oude luchtgekoelde XT600 en 660.

Overigens is Minarelli intussen onderdeel van Fantic.

Oke, dus een beetje zeg maar een rotax blok zoals in de BMW F 650 geloof ik?
Maar dus in principe ziin de Yamaha Tenere 660 geen echte Yamaha's?
 
Nee de Pegaso had eerst een Rotax blok en daarna de Minarelli.
Die blokken hebben niets met mekaar te maken.

Minarelli was tot voor kort eigendom van yamaha, dus dat was destijds wel volledig in-house.
 
Nee de Pegaso had eerst een Rotax blok en daarna de Minarelli.
Die blokken hebben niets met mekaar te maken.

Minarelli was tot voor kort eigendom van yamaha, dus dat was destijds wel volledig in-house.
Klopt, maar de techniek was wel heel anders.

Enfin we dwalen af. Mijn punt was dat je je niet blind moet staren op het land waar het merk gevestigd zit. Soms kun je net zo goed een Chinees kopen uit dezelfde fabriek als Europese/Japanse merken.
 
Klopt, maar de techniek was wel heel anders.

Enfin we dwalen af. Mijn punt was dat je je niet blind moet staren op het land waar het merk gevestigd zit. Soms kun je net zo goed een Chinees kopen uit dezelfde fabriek als Europese/Japanse merken.

Sprak laatst een paar Chinezen, en die vonden de Chinees hier niet te vreten.
Ik heb het niet zo op Chinese makelij, is ook algemeen bekend dat het Russiche leger is komen te stranden omdat ze op Chinese banden stonden (Michelin Kopie) gelukkig maar, dus ze ploften een voor een, allemaal goedkope rotzooi wat er uit China komt wat mij betrefd🤣🤣👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan