Hulp bij scheve rug op de motor (ergotherapeut/fysio?)

Hiep hoi, een fysio hier. Je zult door hele forse scheefstand misschien bij de ene bocht wat meer moeite hebben dan bij een andere, maar je zal de eerste zijn die ik tegenkom die hierdoor de grenzen van zijn motor niet op kan zoeken. Niemand is helemaal recht, dus niet te druk om maken.

Pas als je dusdanig scheef bent dat je niet tot je volledige kunnen in staat bent om een motor veilig te besturen zou ik hier een probleem in zien, maar ik gok zomaar dat je er dan al aanzienlijk eerder in het leven last van gehad zou moeten hebben.

Ha dus langs de fysio met je verhaal maar niet voor het motorrijden. Iedereen krijgt standaard ik dacht 9 behandelingen per jaar vergoed.
Uhm nee, de laatste 10 jaar werkt het niet meer zo... puur aanvullende polis
 
Laatst bewerkt:
Hiep hoi, een fysio hier. Je zult door hele forse scheefstand misschien bij de ene bocht wat meer moeite hebben dan bij een andere, maar je zal de eerste zijn die ik tegenkom die hierdoor de grenzen van zijn motor niet op kan zoeken. Niemand is helemaal recht, dus niet te druk om maken.

Dus het feit dat ze veel moeite heeft met de rechter bochten kan niet komen omdat haar lichaam een beetje scheef is? Ik dacht dat ze misschien wat tips kon krijgen hoe ze zodanig op haar motor kan zitten dat ze ook de rechter bochten goed maakt.
Let wel, ze lest pas. Als je al wat langer rijdt, dan weet je beter hoe je moet zitten in de bocht.
 
Het gekke is dus dat ik zelf niet ervaar dat ik scheef zit O-) , voor mijn eigen gevoel zit ik recht. Maar ik krijg te horen van de mensen die met de tour meereden (en allemaal lekker naar mijn kont hebben zitten kijken.... haha, heel fijn), dat ik echt schuin op het zadel zit. Niet extreem natuurlijk, maar voldoende dat het anderen opvalt.

Ik las dat cookie zei dat concentreren op recht op het zadel gaan zitten kan helpen, dat is een goede tip. Heel logisch eigenlijk! Dat ga ik komende les echt bewust uitproberen, om te kijken of het anders voelt/rijd.

De rede dat ik het hier aankaart is omdat mijn instructeur aangaf niet zeker te weten of een examinator je wel laat slagen, indien hij ziet dat je als ware "scheef" op de motor zit. Dat was best even schrikken. Ik weet zeker dat ik met wat oefenen prima door de bochten kom, scheef of niet. Maar ik wil absoluut niet zakken bij mijn examen omdat een examinator ziet dat ik niet recht zit of straks met mijn rijbewijs te wijd door een rechter bocht gaan en een tegenligger tegenkomen.... Aanpakken en proberen op te lossen die handel! :]
 
Om de bochten beter te kunnen nemen, zou je ook met je bovenlichaam meer de bocht in kunnen hangen, dus met je bovenlichaam "naast" je motor gaan hangen.
 
Het gekke is dus dat ik zelf niet ervaar dat ik scheef zit O-) , voor mijn eigen gevoel zit ik recht. Maar ik krijg te horen van de mensen die met de tour meereden (en allemaal lekker naar mijn kont hebben zitten kijken.... haha, heel fijn), dat ik echt schuin op het zadel zit. Niet extreem natuurlijk, maar voldoende dat het anderen opvalt.


Laat eens een foto zien misschien zit je kont wel scheef :+ Ik ben dokter en ga discreet om met medische foto's :?
 
Om de bochten beter te kunnen nemen, zou je ook met je bovenlichaam meer de bocht in kunnen hangen, dus met je bovenlichaam "naast" je motor gaan hangen.


Welnee Puretos moet iets meer haar kont in het zadel duwen dat heb ik haar al eens eerder uitgelegd. ps; Er zijn zoveel meer manieren om een motor te sturen.

Duw je kont links in het zadel dan gaat de motor naar links ! :t

Ook ik heb last van scoliose ( achter op de rug) goddank de milde versie wel die versie die mijn zenuwen raakt . -O-

Hopelijk kan ik nog lang blijven circuitrijden ?
 
Laatst bewerkt:
it_2412cul_tv_allyouneed.jpg
 
Om de bochten beter te kunnen nemen, zou je ook met je bovenlichaam meer de bocht in kunnen hangen, dus met je bovenlichaam "naast" je motor gaan hangen.

Wat ook helpt is bij een rechterbocht op alleen je rechterbil gaan zitten (en voor links hetzelfde), dan ga je vanzelf de bocht om en ook iets naast je motor hangen, zoals jbt al zegt. De volgende stap is om te gaan verzitten, maar buiten het circuit heb je dat eigenlijk niet nodig.
 
Om iemand die nog aan het lessen is, is verzitten voor een bocht mss al te veel.
Toen ik de 1e keer op het circuit reed (Lelystad) kreeg ik ook de opdracht mee om alleen het bovenlichaam te bewegen.

Vandaar dat ik aangaf te beginnen met het bovenlichaam.

Maar mss is verzitten gemakkelijker om mee te beginnen.
 
Maar mss is verzitten gemakkelijker om mee te beginnen.

"verzitten is een groot woord". Wat ik doe is gewoon mijn gewicht verplaatsen, niet verschuiven. Dat is grotendeels hetzelfde als wat jij zei. Maar voor iemand die net lest is het allemaal wat onwennig natuurlijk. Dit soort dingen leer je pas goed als je wat langer rijdt.
 
Het gekke is dus dat ik zelf niet ervaar dat ik scheef zit O-) , voor mijn eigen gevoel zit ik recht. Maar ik krijg te horen van de mensen die met de tour meereden (en allemaal lekker naar mijn kont hebben zitten kijken.... haha, heel fijn), dat ik echt schuin op het zadel zit. Niet extreem natuurlijk, maar voldoende dat het anderen opvalt.

Ik las dat cookie zei dat concentreren op recht op het zadel gaan zitten kan helpen, dat is een goede tip. Heel logisch eigenlijk! Dat ga ik komende les echt bewust uitproberen, om te kijken of het anders voelt/rijd.

De rede dat ik het hier aankaart is omdat mijn instructeur aangaf niet zeker te weten of een examinator je wel laat slagen, indien hij ziet dat je als ware "scheef" op de motor zit. Dat was best even schrikken. Ik weet zeker dat ik met wat oefenen prima door de bochten kom, scheef of niet. Maar ik wil absoluut niet zakken bij mijn examen omdat een examinator ziet dat ik niet recht zit of straks met mijn rijbewijs te wijd door een rechter bocht gaan en een tegenligger tegenkomen.... Aanpakken en proberen op te lossen die handel! :]
Kan niet oordelen hoe je op het zadel zit, maar ik denk dat ik namens heel MF spreek dat een foto van je kont rug om zelf te kunnen oordelen wel op prijs gesteld wordt :+

Ieder lichaam heeft zijn of haar voorkeuren mbt bewegen en is de ene kant op soepeler of stijver dan de andere kant op. Hier komt nog eens bij dat bijna niemand volledig symmetrisch is wat wel eens tot scheefstanden kan leiden. Als je deze combi hebt en ten gevolge hiervan bijv scheef op een motor zit kun je proberen om dit te compenseren in houding of washandjes onder een bil, maar naar mijn idee ga je op die manier alleen voor het zicht iets proberen te compenseren, maar ga je hier in praktijk alleen maar hinder van ondervinden. Je neemt namelijk een stukje bewegelijkheid weg waar blijkbaar wel de voorkeur van je lichaam naartoe neigt.

Als je echt zo scheef staat dat het medisch gevolgen heeft moet je min of meer op quasimodo lijken, en als een evt scheefstand je nog niet eerder is opgevallen zou ik daar niet direct van uit gaan. Heb je je autorijbewijs? Heb je hiervoor een eigen verklaring in moeten vullen? Als op dit onderwerp daarbij geen probleem gemaakt werd zou ik er bij dit rijbewijs ook niet zo druk om maken.

Mijn advies? Maak je niet te druk als dat nog niet nodig is. Je bent net begonnen met rijles dus je bochtentechniek zal nog niet geweldig zijn. Wat gemak in het nemen van bochten komt met het lessen en een stukje ervaring.. Persoonlijk heb ik 10 jaar en ong 150.000 km ervaring en mijn bochtjes voelen linksom ook makkelijker dan rechtsom. (Anderen hebben al meer ervaring maar rijden nog steeds als een dwijl. )

Als jij op je examen laat zien dat je de motor kunt beheersen en veilig in het verkeer mee kunt komen is er niet zon groot probleem lijkt mij. Just my 2 cents...
 
Synthetic heeft wel gelijk. Ik begreep pas goed hoe je een mooie bocht rijdt toen ik vier jaar reed, 20-30.000 km per jaar.
 
Is het een idee om je portemonnee een keer in de andere zak te doen?
 
Bochten rechtsom gaan voor veel mensen moeilijker/lastiger dat komt omdat dat daar het gas zit.

Mij persoonlijk maakt het gelukkig weinig uit !
 
Bochten rechtsom gaan voor veel mensen moeilijker/lastiger dat komt omdat dat daar het gas zit.

Mij persoonlijk maakt het gelukkig weinig uit !

Echt waar joh? Dat dat ook zo doorwerkt met skieen, schaatsen voetballen, fietsen en rolerskaten... naja, daar zit natuurlijk ook overal het gas rechts...

Ik denk dat het meer te maken heeft met goofy of straight
 
Ik zvraag me ook af of er hier niet een problerm gecreeerd wordt.
Zelfs als je van nature meer naar links helt, zo lang je op zich gor naar rechts kunt hellen, is het toch gewoon mogelijk?
Lukt he je op de fiets ook om snel scherp rechtsom te gaan? Dan zou het toch gewoon moeten kunnen?
Het doet mij eraan denken dat een bedrijfsarts ooit bij een aanstellingskeuring een scoliose bij mij constateerde.
Van schrik heb ik een week rugpijn gehad. Daarna 20 jaar niet meer.
En inderdaad is mijn schaamrandje links 1 cm meer dan rechts. Maar ach, hoe erg id dat?
 
Bochtenwerk verbeteren doe je toch het meeste op kijktechniek? Ver vooruit en hoofd horizontaal, misschien dat je instructeur daar ook eens op kan letten?

Halve draai en achtje zijn grotendeels ook kijktechniek en daar had je ook wat moeite mee schrijf je.
Op lange ritten ga ik zelf wel eens wat scheef zitten tegen zadelpijn en ook dan kan ik nog prima bochten door.
 
Hallo, ik vind het wel een beetje raar dat er nu door andere gezien word dat je scheef op de motor zit.

Als het zo erg is had je instructeur dit toch ook al veel eerder moeten zien? Of zal het dan toch niet zo scheef zijn?

En waarom zou je voor je AVD daarop zakken en heb je er bij je AVB niks over gehoord.

Mischien is het een optie om eens een losse rijlles te nemen bij een andere instructeur en dan niks te zeggen over je rug, om te kijken of die ook vind dat je scheef zit of dat die wel een andere tip heeft die jou verder zou kunnen helpen om je bochten te verbeteren.

Ik hoop in ieder geval dat je er snel uit bent en verder kan gaan voor je examen.
 
Het grootste nadeel lijkt mij dat je iets eerder je benzinekraan op reserve moet zetten.

Misschien zit je met een niergordel/stevige rugbeschermer of beschermingsvest beter in het zadel?
 
Ik begrijp dat jullie graag een foto willen, mijn ochtend is goed begonnen _O- .

@ Synthetic, Ik heb bijna 10 jaar mijn auto rijbewijs en mijn eigen verklaring is nooit een probleem geweest. De eigen verklaring voor de motor heb ik ook ingeleverd en goedgekeurd gekregen.

@Lady_di, Dit vraag ik me idd ook af. Misschien moet ik me er toch maar niet teveel van aantrekken? Ik ben vrij perfectionistisch aangelegd en wil graag netjes rijden en een goede houding hebben (zowel voor mijn eigen lijf, als mijn bochten werk).

@Eric, klopt. Mijn kijkgedrag en ook halve draai/8tje zijn er wel op vooruit gegaan. Ik heb ze niet meer toegepast sinds ik mijn AVB gehaald heb. Tot de tourrit. Daar zijn we een aantal keer een weggetje in gereden dat uiteindelijk toch een zandweg bleek te zijn. Met als gevolg dat we allemaal moesten keren op vrij krappe wegen. Dit ging prima.

@kellanovich, ik denk dat het wel meevalt. Ik heb de indruk dat het iemand is opgevallen dat ik een tikje scheef ben (klopt, dat ben ik ook). En daarna is natuurlijk iedereen er op gaan letten. En zodra je ergens op gaat letten......

Ik denk dat ik volgende les eens ga vragen of we een koffer achterop de motor kunnen monteren voor mijn examen, dan valt het iig niet op als ik scheef zit. O-)

Maar even zonder gekkigheid, volgende les ga ik meer letten op het bewust trekkend houden van de motor in scherpe/onoverzichtelijke bochten en eens goed kijken hoe ik nou eigenlijk op de motor zit. Eerlijk is eerlijk, ik heb geen idee.
 
Het kan ook nog een heel verschil zijn als de de motor het bochtenwerk laat doen. Eigenlijk hoef je dat stuur helemaal niet te gebruiken en is het handig dat je daar je bedieningselementen terugvindt. Die koffer is geen rotidee. Misschien kan je ze nog verder misleiden door daar een levensgrote sticker van een rechte kont op te plakken...


Een deel van deze posting was overigens serieus
 
@ Synthetic, Ik heb bijna 10 jaar mijn auto rijbewijs en mijn eigen verklaring is nooit een probleem geweest. De eigen verklaring voor de motor heb ik ook ingeleverd en goedgekeurd gekregen.

Jouw generatie automobilisten is die die vindt dat je de verkeerde hand aan de verkeerde kant van het stuur moet hebben terwijl ze bij zichzelf midden in de auto zitten. De stereotype stoer-rijden houding waar je niks mee wint maar waardoor jij als scheefzitter sowieso nooit opgevallen bent...
 
Terug
Bovenaan Onderaan