Hulp bij uitzoeken eerste motor (allroad voor woon-werk)

StimpyRulez

Rookie
16 okt 2017
4
0
Twente
Allen,

Ik hoop begin november mijn motor rijbewijs (A) te halen en wil dan dit jaar nog een motor aanschaffen.
Qua seizoen niet geheel handig, maar ja, ik heb de keus gemaakt en wil dus zakelijk een motor aanschaffen (pak en helm en de rest heb ik al zakelijk aangeschaft/geïnvesteerd).
Dus een motor dit jaar aanschaffen is wel redelijk handig voor mijn investeringsaftrek.

Nu ben ik mijzelf flink aan het inlezen en aan het kijken wat ik mooi vind.
Maar ja, de vraag is of wat ik mooi vind of dat wel 'wijs' is om aan te schaffen.

Even wat punten op een rijtje:

Leeftijd: 36
lengte: 1,80m
gewicht: 80Kg

Doel motor:
Voornamelijk woon-werk en natuurlijk soms lekker toeren in het weekend.
Ik ben ZZP'er dus wil de motor aanschaffen op mijn zaak (redelijk voordelig)

Aantal Km in week:
Ik ga straks +/- 200Km per dag rijden en dat voor minimaal 3 dagen in de week (soms thuis werken). Dus gemiddeld tussen de 600 en 800Km in de week.

Wensen:
- All road type (vind ik gewoon mooi)
- Fijne motor voor op de weg
- minimaal onderhoud
- er moet nog BTW op de motor zitten
- Budget max. € 15000 inc. BTW

Wat heb ik zelf gevonden:
Opvolgorde wat ik het mooist vind.

  1. BMW R 1200 GS
  2. BMW F 800 GS(A)
  3. Suzuki Vstrom (650, 1000) XTA

Zoals je ziet vind ik een R1200GS wel een zeer mooie motor (tweedehands ook binnen budget). Maar dit is natuurlijk een flinke motor en zware motor.
Nu lees ik wel dat zodra hij rijdt dat hij zeer soepel zou moeten rijden (wil natuurlijk ook nog preoefritten maken).
Alleen is zo'n motor wel een slimme keus als beginners motor?
Voordeel lijkt mij wel dat hij een cardan heeft en met de hoeveelheid Km die ik ga rijden dit wel een voordeel kan zijn qua onderhoud (Ik las dat je een ketting elke 500Km moet smeren, dus elke 3 dagen).

De F800GS(A) is het kleine broertje en vind ik ook een mooie motor.
Voordeel is dat hij iets goedkoper is en wat lichter qua gewicht.
Nadeel is wellicht wel weer de ketting.
Alleen lees ik ook wel weer dat hij net wat minder fijn rijdt dan een 1200GS, maar dat moet ik dan ook nog ervaren met een test rit.

De Vstrom vind ik ook een mooie motor. Voordeel is dat hij relatief goedkoop is en dat ik hem zelfs nieuw (650) zou kunnen kopen (de vraag is of ik dat wel wil).
Voordeel van nieuw is wel dat er dan nog een paar opties er bij kunnen.
Ook de tank is redelijk groot en dat is ook wel handig zodat je niet telkens bij de pomp staat
Nadeel is de dan toch de ketting en ik las dat je wat meer last had van de wind.
Maar is dan een 650 voldoende of toch een 1000?
Lees wel dat de 650 een leuke motor moet zijn om te rijden.

Mijn vraag aan jullie is dus advies.
- raden jullie een 1200GS aan of toch voor een lichtere motor gaan als beginner?
- Cardan of ketting?
- Wellicht nog andere types die een goede beginners motor zijn?

Ik zit dus wel vast aan een motor waar nog BTW op zit (meest gunstig voor mij).
En wil dus graag een motor die 'degelijk' is (die mij niet laat staan).

alvast bedankt voor de reacties
(En sorry voor het lange verhaal, maar hoop zo wel dat het een beetje duidelijk is).

Bas
 
Laatst bewerkt:
Lichter is zeker prettig,een collega van mij rijdt ook met een 800GS voor de fun en een andere rijdt met een 1200GS ,maar die rijdt vaak met zijn vrouw achterop, vandaar zojn keuze. Kijk voor de echte funfactor ook naar een KTM Adventure.
 
Laatst bewerkt:
Gs1200 rijdt als een 300 met poeier. Ik zie er perfect iemand op beginnen.
 
Cardan is zeker fijn, je koopt er alleen wel een zware motor omheen.
Nadeel van een ketting wordt vaak overdreven, spannen is maar zelden en smeersystemen zijn er bij de vleet tegenwoordig.
Persoonlijk zou ik voor minder cc's gaan, lichter is leuker.
Maar da's mijn mening he :P
 
Al aan een (nieuwe) KAWASAKI VERSYS 650 gedacht ?

Is zeker geen kleine motor, heeft voldoende PK (69), zit zeer goed, is stabiel, is niet duur en rijdt prettiger dan een VStrom... (persoonlijke ervaring).
Koop er een aftermarket middenbok van Hepco & Becker bij en ketting smeren is een 20 seconden-klusje.

Ik heb een R1200GS LC ,maar heb deze erbij gekocht voor in de winter (kan beter tegen zout dan een watergekoelde GS en ik wil geen 125 PK op herfstige glibberige wegen).

Verwarmde handvatjes kosten geen drol en zijn een onmisbare accessoire voor dit en komend seizoen.

Ik heb zelf de fout gemaakt, ongeveer 25 jaar geleden, om met een te krachtige motorfiets te beginnen... dat heeft het leerproces behoorlijk vertraagd.

De GS rijdt gemakkelijk maar is een kolos én behoorlijk krachtig... daarmee zou ik niét beginnen...
 
Laatst bewerkt:
Hi allen,

Bedankt voor de reacties tot dus ver.

Zoals ik zelf ook al had gelezen wordt dus nu ook wel bevestigd dat lichter (blijkbaar) leuker is (dit moet ik zelf natuurlijk nog gaan ervaren).


Nadeel van een ketting wordt vaak overdreven, spannen is maar zelden en smeersystemen zijn er bij de vleet tegenwoordig.

Thx voor dit advies. Ik wist niet dat er dit soort systemen waren.
Maar dat klinkt wel handig in ieder geval.

Ik heb zelf de fout gemaakt, ongeveer 25 jaar geleden, om met een te krachtige motorfiets te beginnen... dat heeft het leerproces behoorlijk vertraagd.

Dankje voor het advies.
Maar hoezo leer je op een lichtere motor beter rijden dan op een zware?
Lees het wel vaker hoor, alleen snap ik die logica (nog) niet ;)
 
Je wordt niet zo snel verrast en overdonderd door een lichtere motorfiets, die vergevensgezinder is met een minder krachtige motor.

M.a.w de gezonde verhouding schrik/lol wordt sneller bereikt.

Bochten gaan ook gemakkelijker, jij rijdt met de motor, ipv hij met jou.

Je zit niet zo snel aan je eigen , in het begin onvermijdelijk lage, limieten van je kunnen.

Er is maar één manier om goed te leren rijden : véél rijden en dat gaat gewoon gemakkelijker met een wendbare motorfiets met niet té veel PK’s.

Als je dan zoveel duizenden kilometers achter de kiezen hebt, krijg je wellicht zin om wat meer adrenalinestoten te ondergaan en kan je voor een krachtiger machine gaan... waarmee dan opnieuw de juiste verhouding schrik/lol wordt bereikt.

Vandaar : kies nu voor een niet té zware motor, die je toch niet te snel beu wordt... en dan lijkt de Kawasaki Versys 650 me een goede kandidaat te zijn.
 
als eerste motor zou ik inderdaad voor iets gaan wat niet te zwaar is. Zelf heb ik onlangs een R1200GSA aangeschaft voor de zakelijke kilometers. Dit vooral vanwege de comfortabele zithouding en windbescherming, en het feit dat ik ergg lang benen heb. Rijdend is de 1200 erg wendbaar dus dat is geen probleem. Maar je gaat er vrij ongemerkt hard mee, en bij langzaam manoeuvreren en op oneven ondergrond is een lichtere fiets zonder dikke cilinders aan de zijkanten wel beter te mannen. Zou dus inderdaad eerst kijken naar een versys/tracer/vstrom 650/700. Ervaring opdoen en dan kan je altijd overstappen naar iets met meer vermogen.
 
een motor koop je met je hart, niet met je hoofd, dus koop niet iets wat eigenlijk je 2e of 3e keus is
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook nog kunnen kijken naar een Honda NC 750 X.

Zeker als je er veel moet rijden dan zal het brandstofverbruik jet erg aanstaan van deze fiets.

Ik heb gelezen dan een GS ca. 1:16 rijdt mijn Versys ca. 1:22 en een NC700X ca. 1:28.

Zelf heb ik een Kawasaki Versys 650 en mijn zoon een NC700X (ivm A2 35kw)
De Versys is iets sportiever dan de NC700X maar de NC700X is comfortabeler (vooral met bijrijder). Verder is het bagage ruim van een NC geweldig handig.
Je kunt met beiden heel gemakkelijk filtreren omdat tov een sportfiets het stuur boven de spiegels van een auto uit komen en dat voelt fijner als je er tussendoor rijdt.

Met je budget kan je dan naast je woon-werk(paard) ook nog een tweedehands speelfiets kopen.
 
een motor koop je met je hart, niet met je hoofd, dus koop niet iets wat eigenlijk je 2e of 3e keus is

Idd, mee eens!!!

Als je nu een 600 of 800 koopt, koop je over 4 weken een 1200 !! (spreek ik uit ervaring ?? :) )

Ga voor die R1200GS, krijg je zeker geen spijt van. Eerder een gerust gevoel zodat je je kan focussen op het rij plezier tijden woon/werk als in je vrije tijd.

Paar leuke trainingen doen en je raakt weg wijs met je motor.

Succes met je keuze want die maak je zelf.
 
Met al die tegengestelde adviezen, ben je nog niet veel wijzer => dus proefrijden met beide fietsen !

Na + 30 motorfietsen, waaronder Fireblades en R1 (en dergelijke) en een 160 PK-fiets in de garage, verveel ik me zeker niet op m'n Versys...

Maar je moet het zelf ervaren !
 
Heb ook hulp nodig bij het uitzoeken ? Iemand een goed advies welke van de 7 :+ Zou er eerst een ritje op kunnen maken natuurlijk. })

kf5h5gwyn9fkl.jpg
 
Hi All,

Sorry voor de late reactie ;)

Maar zoals gezegd veel adviezen.
Maar ja, beter te veel dan geen (en maak dan natuurlijk wel mijn eigen keuze).

Maar ben blij dat sommigen ook zeggen dat je gewoon voor een 1200GS moet gaan (aangezien ik deze wel zeer mooi vind, maar natuurlijk nog niet weet hoe hij rijdt).
Moet ook zeggen dat ik betrouwbaarheid/comfort wel belangrijk vind.
Maar ja, je moet er wel lol aan hebben (is ook belangrijk).

Ook de tips over de volgende motoren heeft mij ook wel aan het denken gezet (ook aangezien je dus blijkbaar kettingsmeer systemen hebt):

- Versys (dan wel een tourer plus/ grand tourer variant)
Kende deze niet, maar ziet er wel goed uit en kan er zeker een testrit op gaan maken

- Vstrom 650 XTA (blijf ik ook wel mooi vinden)
Lees er wel goede verhalen over. Dus ja, dan maar zelf even meemaken denk ik

- Tiger 800 XR (XC)
Ook deze was nieuw voor mij. Zit er wel goed uit.

- BMW F800GSA
Vind ik ook wel een mooie variant. Voordeel is de grotere tank, zodat je minder vaak aan de pomp hoeft te staan (Nu zijn de Versys en Vstrom volgens mij zuiniger en een kleinere tank, dus bereik is bijna gelijk).

Of wel, zoals al aangegeven moet ik straks gewoon maar wat tijd inplannen om proefritten te gaan maken.
Ik weet niet of mijn vrouw de exemplaren van WillemVonGrumble goed vind dat ik die ga testen, maar er zitten wel een paar interessante exemplaren tussen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan