StimpyRulez
Rookie
Allen,
Ik hoop begin november mijn motor rijbewijs (A) te halen en wil dan dit jaar nog een motor aanschaffen.
Qua seizoen niet geheel handig, maar ja, ik heb de keus gemaakt en wil dus zakelijk een motor aanschaffen (pak en helm en de rest heb ik al zakelijk aangeschaft/geïnvesteerd).
Dus een motor dit jaar aanschaffen is wel redelijk handig voor mijn investeringsaftrek.
Nu ben ik mijzelf flink aan het inlezen en aan het kijken wat ik mooi vind.
Maar ja, de vraag is of wat ik mooi vind of dat wel 'wijs' is om aan te schaffen.
Even wat punten op een rijtje:
Leeftijd: 36
lengte: 1,80m
gewicht: 80Kg
Doel motor:
Voornamelijk woon-werk en natuurlijk soms lekker toeren in het weekend.
Ik ben ZZP'er dus wil de motor aanschaffen op mijn zaak (redelijk voordelig)
Aantal Km in week:
Ik ga straks +/- 200Km per dag rijden en dat voor minimaal 3 dagen in de week (soms thuis werken). Dus gemiddeld tussen de 600 en 800Km in de week.
Wensen:
- All road type (vind ik gewoon mooi)
- Fijne motor voor op de weg
- minimaal onderhoud
- er moet nog BTW op de motor zitten
- Budget max. € 15000 inc. BTW
Wat heb ik zelf gevonden:
Opvolgorde wat ik het mooist vind.
Zoals je ziet vind ik een R1200GS wel een zeer mooie motor (tweedehands ook binnen budget). Maar dit is natuurlijk een flinke motor en zware motor.
Nu lees ik wel dat zodra hij rijdt dat hij zeer soepel zou moeten rijden (wil natuurlijk ook nog preoefritten maken).
Alleen is zo'n motor wel een slimme keus als beginners motor?
Voordeel lijkt mij wel dat hij een cardan heeft en met de hoeveelheid Km die ik ga rijden dit wel een voordeel kan zijn qua onderhoud (Ik las dat je een ketting elke 500Km moet smeren, dus elke 3 dagen).
De F800GS(A) is het kleine broertje en vind ik ook een mooie motor.
Voordeel is dat hij iets goedkoper is en wat lichter qua gewicht.
Nadeel is wellicht wel weer de ketting.
Alleen lees ik ook wel weer dat hij net wat minder fijn rijdt dan een 1200GS, maar dat moet ik dan ook nog ervaren met een test rit.
De Vstrom vind ik ook een mooie motor. Voordeel is dat hij relatief goedkoop is en dat ik hem zelfs nieuw (650) zou kunnen kopen (de vraag is of ik dat wel wil).
Voordeel van nieuw is wel dat er dan nog een paar opties er bij kunnen.
Ook de tank is redelijk groot en dat is ook wel handig zodat je niet telkens bij de pomp staat
Nadeel is de dan toch de ketting en ik las dat je wat meer last had van de wind.
Maar is dan een 650 voldoende of toch een 1000?
Lees wel dat de 650 een leuke motor moet zijn om te rijden.
Mijn vraag aan jullie is dus advies.
- raden jullie een 1200GS aan of toch voor een lichtere motor gaan als beginner?
- Cardan of ketting?
- Wellicht nog andere types die een goede beginners motor zijn?
Ik zit dus wel vast aan een motor waar nog BTW op zit (meest gunstig voor mij).
En wil dus graag een motor die 'degelijk' is (die mij niet laat staan).
alvast bedankt voor de reacties
(En sorry voor het lange verhaal, maar hoop zo wel dat het een beetje duidelijk is).
Bas
Ik hoop begin november mijn motor rijbewijs (A) te halen en wil dan dit jaar nog een motor aanschaffen.
Qua seizoen niet geheel handig, maar ja, ik heb de keus gemaakt en wil dus zakelijk een motor aanschaffen (pak en helm en de rest heb ik al zakelijk aangeschaft/geïnvesteerd).
Dus een motor dit jaar aanschaffen is wel redelijk handig voor mijn investeringsaftrek.
Nu ben ik mijzelf flink aan het inlezen en aan het kijken wat ik mooi vind.
Maar ja, de vraag is of wat ik mooi vind of dat wel 'wijs' is om aan te schaffen.
Even wat punten op een rijtje:
Leeftijd: 36
lengte: 1,80m
gewicht: 80Kg
Doel motor:
Voornamelijk woon-werk en natuurlijk soms lekker toeren in het weekend.
Ik ben ZZP'er dus wil de motor aanschaffen op mijn zaak (redelijk voordelig)
Aantal Km in week:
Ik ga straks +/- 200Km per dag rijden en dat voor minimaal 3 dagen in de week (soms thuis werken). Dus gemiddeld tussen de 600 en 800Km in de week.
Wensen:
- All road type (vind ik gewoon mooi)
- Fijne motor voor op de weg
- minimaal onderhoud
- er moet nog BTW op de motor zitten
- Budget max. € 15000 inc. BTW
Wat heb ik zelf gevonden:
Opvolgorde wat ik het mooist vind.
- BMW R 1200 GS
- BMW F 800 GS(A)
- Suzuki Vstrom (650, 1000) XTA
Zoals je ziet vind ik een R1200GS wel een zeer mooie motor (tweedehands ook binnen budget). Maar dit is natuurlijk een flinke motor en zware motor.
Nu lees ik wel dat zodra hij rijdt dat hij zeer soepel zou moeten rijden (wil natuurlijk ook nog preoefritten maken).
Alleen is zo'n motor wel een slimme keus als beginners motor?
Voordeel lijkt mij wel dat hij een cardan heeft en met de hoeveelheid Km die ik ga rijden dit wel een voordeel kan zijn qua onderhoud (Ik las dat je een ketting elke 500Km moet smeren, dus elke 3 dagen).
De F800GS(A) is het kleine broertje en vind ik ook een mooie motor.
Voordeel is dat hij iets goedkoper is en wat lichter qua gewicht.
Nadeel is wellicht wel weer de ketting.
Alleen lees ik ook wel weer dat hij net wat minder fijn rijdt dan een 1200GS, maar dat moet ik dan ook nog ervaren met een test rit.
De Vstrom vind ik ook een mooie motor. Voordeel is dat hij relatief goedkoop is en dat ik hem zelfs nieuw (650) zou kunnen kopen (de vraag is of ik dat wel wil).
Voordeel van nieuw is wel dat er dan nog een paar opties er bij kunnen.
Ook de tank is redelijk groot en dat is ook wel handig zodat je niet telkens bij de pomp staat
Nadeel is de dan toch de ketting en ik las dat je wat meer last had van de wind.
Maar is dan een 650 voldoende of toch een 1000?
Lees wel dat de 650 een leuke motor moet zijn om te rijden.
Mijn vraag aan jullie is dus advies.
- raden jullie een 1200GS aan of toch voor een lichtere motor gaan als beginner?
- Cardan of ketting?
- Wellicht nog andere types die een goede beginners motor zijn?
Ik zit dus wel vast aan een motor waar nog BTW op zit (meest gunstig voor mij).
En wil dus graag een motor die 'degelijk' is (die mij niet laat staan).
alvast bedankt voor de reacties
(En sorry voor het lange verhaal, maar hoop zo wel dat het een beetje duidelijk is).
Bas
Laatst bewerkt: