Hulp bij vinden welke motor?

mrbaloo

Rookie
13 aug 2015
21
0
Hallo allemaal,
Ik heb afgelopen weekend mijn Honda Deauville 650 (Helaas) verkocht omdat ik er niet meer van kon genieten. Ik heb hem 3 jaar gehad maar nooit echt fijn op gereden ivm zithouding (lage rugpijn en pijn aan schouderblad, komt van blessure vroeger). Nu wil ik natuurlijk wel weer wat terugkopen. Je weet pas hoe een motor zit/rijdt als je het dadelijk doet dat snap ik maar misschien kunnen jullie me aan wat opties helpen want ik zie door de bomen het bos niet meer.
Dit zijn een beetje mijn "eisen":
- budget is max €1600
- (erg) laag benzine verbruik
- vermogen maakt me niks uit, het gaat mij om het praktische

Ik zat zelf te denken aan Honda cbf125, kymco k pipe 125 (beide jonge motoren met weinig op de teller) of misschien toch een motorscooter.
Cmx250 zag ik ook ergens voorbij komen..

Ik rij voornamelijk woon werk maar áls ik ga toeren vermijdt ik snelwegen, alleen binnendoor en doe vooral veel aan sightseeing met een snelheid van 60-80kmph. Dan de verbruik kosten daarbij gerekend van gemiddeld 1 op 35 zit ik volgensmij met mijn opties aardig in de buurt. Maar wat stellen jullie eventueel voor?
 
Als je van een 650 komt en je stapt op een bromfiets van 125cc zal je dat wrs heel erg tegen vallen.
Eigenlijk zijn die ook niet geschikt om op de snelweg te rijden. Oke, dat is niet je plan, maar soms kom je er toch ..............?
Ja, met wind in de rug en bergaf en mss met zweet in de handen rijdt je dan net 100. Paar meter achter je een dikke truck die je probeert op te duwen. Succes!

Wie zegt dat je op die lichte machientjes geen pijn in je rug zult krijgen? Ik zou iig voor iets zwaarders kiezen dat je niet van de (snel)weg wordt geblazen.
Bedenk een stel (iets zwaardere) motoren en huur die dan voor een dag. Weet je gelijk of motor goed rijdt en of je rug niet vervelend gaat doen.
 
Met jouw vragen zou ik lekker op de scootah stappen, als het rijden je toch niets boeit. Betrouwbaar, eenvoudig, rijdt kut maar wel zuinig, zit als op de plee, lekker praktisch :)
 
Je kan die vraag hier wel stellen. Maar wij hebben jou rug niet. In plaats van vragen kan je beter uitproberen. Nu je weet wat het probleem is, ben je er bij een proefrit gauw genoeg achter of een motor geschikt is of niet. Ik heb trouwens ook een tijd motorscooter gereden. Erg van genoten, maar de houding bij deze scooter was niet geweldig. Ga proefrijden!
 
Een Deauville 650 is toch al een heel erg ergonomisch-verantwoorde motor? Zelf nooit op gereden maar dat is hoe het op mij overkomt. Als je een motor wil waar je nog minder last van rug en schouders wil hebben, zou je misschien zelfs een motor moeten hebben die wat meer voorover zit.

En 1 op 35, dat is toch nauwelijks meer een motor te noemen?
 
Je kan beter een motor zoeken waarbij je iets meer voorover zit dat is beter voor je rug,een
scooter ga je spijt van krijgen met die apparaten zijn langere ritten echt een straf.
Ik ben ooit een keer van Rotterdam naar Assen gereden met een scooter ,ik
ben door de hel en terug gegaan op dat onding alles ging op een gegeven ogenblik zeer doen
en heb onderweg meerdere keren moeten stoppen,en dat was op een luxe scooter.
Als ik jou was zou ik voor een motor met een normale zithouding gaan zoals bijvoorbeeld een
Fazer 600,Honda Hornet enzz.Zelf heb ik een Honda jaren 70 125cc 2 cilinder gehad,best leuk rijden maar
echt opschieten doet het niet.Een CMX is ook geen goed idee voor je rug.
Best een aardig motortje is een YBR125,ik heb daar een aantal keren op gereden en dat
viel niet tegen.
 
Laatst bewerkt:
......................Zelf heb ik een Honda jaren 70 125cc 2 cilinder gehad, best leuk rijden maar echt opschieten doet het niet.
Je had beter kunnen zeggen: 'Deed het toen al niet'
Bedenk dat in de jaren 70 de snelheid in het verkeer veel trager was dan vandaag de dag................ Dus wat wil je nu met een opgeboorde brommer......................?
 
Alvast bedankt voor de reacties! Idd een Deauville zou je zeggen is erg comfortabel maar bleek helaas voor mij niet te zijn.. erg jammer, heel fijne praktische motor! Motorscooter heb ik zelf ook aan moeten denken alleen dat lijkt me idd niet echt voor de "langere ritten". Het is ook een kwestie van proefrijden maar er zijn zoveel soorten motoren dat ik het moeilijk vind om te kiezen.. heb laatst even gereden om een Kawasaki en500 uit 93', moet zeggen dat ik er erg fijn om zat, alleen dat randje van de passagierzadel begint op dn duur te snijden in je komt:9~ 1 op 35 is voor 125cc goed te doen lees ik overal
 
Dat klopt denk ik wel, maar lange ritten op een 125 zijn dan weer niet goed te doen. Alle boven de 80 wegen ben je soort van overgeleverd aan de rest, daaronder "kun je meekomen". Dat moet je maar net fijn vinden :)
 
.......Motorscooter heb ik zelf ook aan moeten denken alleen dat lijkt me idd niet echt voor de "langere ritten". Het is ook een kwestie van proefrijden ........
Als je langere ritten wil maken, dan is zo'n gillende 125-er ook niet heel fijn. Dan ben je met 100km wel total-loss!!!!
Hierboven al opgemerkt dat snelweg eigenlijk no-go is voor zo'n brommerd. Dus langere ritten, dat gaat 'm niet worden................??????
Iedere dag enkeltje woon-werk van 10km binnendoor is prima, maar meer moet je ook niet willen.

Een kennis van mij heeft een motorscooter vanwege handicap.
Het is een Suzuki Burgman 650. Voor hem is het zeker een uitkomst.
Ik kan je zeggen dat die Burgman echt niet slecht zit en dat langere ritten zeker wel mogelijk zijn.
Voor mijzelf hoeft zo'n ding niet. Zijn er meer die er zo over denken. Daarom zijn ze vaak voor een prikkie te koop.
De 650 gaat 1:35 niet halen. Maar je hebt hiervan ook nog een 400 uitvoering. Minder pk en ook minder brandstof......................
 
Je had beter kunnen zeggen: 'Deed het toen al niet'
Bedenk dat in de jaren 70 de snelheid in het verkeer veel trager was dan vandaag de dag................ Dus wat wil je nu met een opgeboorde brommer......................?

Veel trager?het zal niet veel schelen,tegenwoordig kijkt men wel uit om te hard te rijden
de gevolgen voor je rijbewijs zijn heel wat erger dan vroeger.Ik reed vroeger gemiddeld harder
dan nu. Overigens perste dat 125 cctje er nog 135 uit op de teller
op een goeie dag met wind mee.:Y
 
Merk dat de meeste toch niet zo onder de indruk zijn van mijn opties:P Die Deauville die ik had was best een grote motor, maar ondanks z'n gewicht voelde je er niks van tijdens het rijden. Maar denk dat ik nu toch meer opzoek ben naar een lichte motorfiets, qua gewicht iig. Moeilijk moeilijk..
 
E

En 1 op 35, dat is toch nauwelijks meer een motor te noemen?

Ey! Kijk eens hier!
Verbruik ca 1 op 45.
max. snelheid= kruissnelheid van 100km/h
Comfie zadel..
KDHMXef.jpg
 
Het is een Enfield (made in India) omgebouwd naar diesel.. maar.. geen 'zomaar'japannertjeding.. je moet wel zelf sleutelen kunnen.. en qua remmerij/wegligging is het gewoon jaren '60 (= ruk)
 
Ah ja Enfield! Oei oei.. omgebouwd naar diesel, das idd al niet de standaard motorkennis. Vind em er wel erg leuk uitzien. Issie van jou?
 
Ik ben zelf niet super handig, ken wel de standaard dingetjes wat je moet doen bij een motor. Weet niet wat je precies bedoeld met "je moet wel zelf kunnen sleutelen"? Verkoop je em?
 
Ik verkoop 'm absoluut niet en denk- niet lullig bedoeld- dat je niet geschikt bent voor een enfield..
is een 250cc motorscooter wat voor je?
 
Oké groot gelijk! Erg stijlvolle motor! Geen idee, sta ervoor open. Mits de prijs/km stand/bouwjaar me aanspreekt
 
Scooter zou ik zeker niet doen. Hoewel elke rug anders is, is het in het algemeen zo dat een grote (stompe) hoek tussen bovenbeen en bovenlichaam veel minder belastend voor je rug is dan de rechte (haakse ) hoek die je op een scooter hebt.
Kijk eens op Motorcycle Ergonomics en kijk zo eens hoe je komt te zitten op diverse motoren. Dan kan je daarna gericht proefritjes maken.
 
Ben het met mijn voorgangster eens: zou zekers geen scooter doen.
Ik heb de ervaring dat met name op de langere ritten je rug er niet vrolijk van wordt.
Voor korte ritjes onder de 45 minuten zal het weinig tot geen klachten opleveren, maar voor langere ritten........hou maar op.
Lichte motorfietsen zoals een 125cc zijn het ook niet hoor.
Ik heb een Honda CBF125 gehad.
Machine liep 1 op 50, maar het comfort was om te huilen en de machine was veel te licht en had te weinig vermogen om met name op de snelweg goed mee te komen.
Je zit in een lastig parket, want ondanks dat er genoeg keuze is en te koop is valt er heel wat af voor je.
In jouw situatie en met jouw budget zou ik eens rond gaan kijken naar een 500cc 2 cilinder bijvoorbeeld.
Denk dan aan een Suzuki GS500E of iets soortgelijks van Honda. ( in elk geval lichter in gewicht dan een Deauville )
De zithouding van zulk soort motorfietsen is schappelijk en je kunt voor 100 euro het zadel desnoods laten vermaken voor een iets beter zitcomfort.
Ze rijden over het algemeen zuinig en een windschermpje kan er ook nog op alsmede een topkoffer.
Succes met je zoektocht, het zal geen makkelijke worden.
Vr Gr
 
Als ik het zo van jullie hoor denk ik dat de scooter toch maar afvalt inderdaad.. erg fijn dat jullie zo meedenken! Ik kwam op een filmpje deze motor tegen, zie foto. Ik denk dat deze houding voor mij toch wel erg comfortabel is, ondanks dat het een Chopper is. Misschien een vt600 en deze wat verbouwen. Iemand ervaring mee?
 

Bijlagen

  • IMG_20181001_121201.png
    IMG_20181001_121201.png
    178,3 KB · Weergaven: 14
Terug
Bovenaan Onderaan