Hulp gevraagd aanschaf goede kwaliteit bandenwarmers

VMC

Die hard MF'er
20 feb 2014
614
0
Ik ben een beginnende circuit rijder. Ik dacht het aanschaffen van bandenwarmers dus nog even uit te kunnen stellen. Maar krijg nu van diverse kanten te horen dat het voor mij ook wel handig zou zijn bandenwarmers te gebruiken.

Redenen:

  • Ik maakte de Pirelli Corsa's de laatste keren nogal warm. De banden kregen de bekende "blauwe waas" wat betekent dat de weekmakers en dergelijke de band verlaten omdat deze na het bereiken van hoge temperaturen te snel opwarmt en/of afkoelt. Dit komt de levensduur en grip van de band niet ten goede.
  • Meer profijt hebben van de typische trackday sessies. Bij 15 of 20 minuten sessies is het fijn als je wat minder lang warm hoeft te rijden.

Na dit van vier verschillende kanten gehoord te hebben (Ik beschouw mezelf nog als een beginnende/wat langzamere rijder) ben ik overtuigd. Als ik er dan toch geld aan uitgeef wil ik wel graag dat de warmers van goede kwaliteit zijn zodat ik er jaren mee vooruit kan.

Ik kijk op dit moment naar Capit en Chicken Hawk.

Beide fabrikanten maken naar ik hoor warmers van zeer goede kwaliteit. Ik heb een net aanbod gekregen van ongeveer €375,- inclusief btw voor de "Privateer" line van Chicken Hawk. Deze zijn regelbaar van 55 graden Celsius en 85 graden Celsius. Dat is de zogenaamde "Pole Position" variant van de "Privateer Line".

Ik wil ook met regenbanden kunnen rijden. Ik heb begrepen dat je die over het algemeen niet boven de 60 graden Celsius wilt brengen. Als ik het goed zie is dat bij Capit in hun nieuwe lijn voor 2015 alleen mogelijk bij de Suprema Leo bandenwarmers (circa €450,-, auw!) in combinatie met minimaal de Capit Leo 2 Controle Unit. (circa €350,-, nog meer auw!)

Dat laatste wordt me echt te gek.

Dus dan nu de vragen:

  1. Valt Capit inderdaad af als je ook regenbanden wilt verwarmen en geen €800,- wilt uitgeven?
  2. Mensen hier die wel eens op regenbanden rijden: Warmen jullie deze op? En zo ja: Hoe en op welke temperatuur?
  3. Kan iemand me nog een goed alternatief noemen voor de bovengenoemde Chicken Hawk warmers met regelbare temperatuur die qua prijs en kwaliteit ongeveer in dezelfde "range" zitten?
  4. Hoe de hel heb ik als beginnende rijder de banden zo warm gekregen? (Rondetijd op Assen een magere 2:10. Dat was achter een marshal weliswaar, maar toch.)
  5. Waarom de blauwe waas? Warmrijden ging naar mijn idee steeds best rustig. Als ik me goed herinner hadden we de hele laatste dag iets van 25 graden buitentemperatuur en amper wind. Bovendien stonden we in een pitbox. Dus ook het afkoelen zou niet extreem snel moeten zijn gegaan.

Ik hield als bandenspanning in de Pirelli Diablo Rosso Corsas warm 32 PSI voor en 30 PSI achter aan op de GSX-R 600 2009. Ik had geen temperatuurmeter bij de hand maar de banden leken extreem heet na het verlaten van de baan. Jongens met meer circuitervaring zeiden ook dat ze erg warm leken.

Alvast bedankt!

P.S. Niet gaan zeuren over het allemaal veel te serieus aanpak a.u.b. Ik ben vorig jaar helemaal verslingerd geraakt aan het circuitrijden en dat betekent dat ik het heel serieus oppak, al zal het altijd hobby blijven. Voorlopig concentreer ik me puur op veiligheid en het ervoor zorgen dat de fiets technisch 100% in orde is. Daar valt ook het met de juiste bandenspanning en -temperatuur rijden onder.
 
Dit is de bom:http://www.tenkateracingproducts.nl/bandenwarmer-set-evo-xxl-zwart-termorace-banden-warmer-set-evo-xxl-zwart-passend-op-600-en-1000-cc-racemotoren-ad-ev2xls-bla
 
Tip 1: koop geen warmers van een moto gp oid. verder zijn de gerenommeerde merken mi hetzelfde.
Tip 2: opwarmen van regenbanden is pas interessant als je meteen hard wilt gaan in de regen. je rijdt sowieso nog slakkie gang dus regenbanden opwarmen is zinloos. Voor jij bij de ruskenhoek bent zijn ze al afgekoeld.
Tip 3: met 2:10 heb je niet echt warmers nodig. je hebt grip genoeg met koude banden en deze worden warm genoeg tijdens het rijden. 1 max 2 rondjes opbouwen warmt een band goed op. Nogmaals je tempo is te laag om profijt te hebben van warme banden.
Tip 4: koop een bandenspanningmeter en zorg dat je bandenspanning op orde is. toen je banden zo blauw werden was waarschijnlijk de druk te hoog en werd de band te warm.
Tip 5: neem niet iedereen serieus ;) (iets met stuurlui en wal)
Tip 6: lekker rijden en genieten.
 
Laatst bewerkt:
Tip 1: koop geen warmers van een moto gp oid. verder zijn de gerenommeerde merken mi hetzelfde.
Tip 2: opwarmen van regenbanden is pas interessant als je meteen hard wilt gaan in de regen. je rijdt sowieso nog slakkie gang dus regenbanden opwarmen is zinloos. Voor jij bij de ruskenhoek bent zijn ze al afgekoeld.
Tip 3: met 2:10 heb je niet echt warmers nodig. je hebt grip genoeg met koude banden en deze worden warm genoeg tijdens het rijden. 1 max 2 rondjes opbouwen warmt een band goed op. Nogmaals je tempo is te laag om profijt te hebben van warme banden.
Tip 4: koop een bandenspanningmeter en zorg dat je bandenspanning op orde is. toen je banden zo blauw werden was waarschijnlijk de druk te hoog en werd de band te warm.
Tip 5: neem niet iedereen serieus ;) (iets met stuurlui en wal)
Tip 6: lekker rijden en genieten.
:^ Helemaal eens met curly :)
 
Tip 3: met 2:10 heb je niet echt warmers nodig. je hebt grip genoeg met koude banden en deze worden warm genoeg tijdens het rijden. 1 max 2 rondjes opbouwen warmt een band goed op. Nogmaals je tempo is te laag om profijt te hebben van warme banden.
.

Niet helemaal mee eens. In het begin vliegen de secondes er het snelst af (bij de een sneller, dan de ander) en dan zou je zomaar in een paar circuitdagen rond of onder de 2 min kunnen rijden. Dan zijn ze toch echt wel zinvol.

Daarnaast denk ik, als je het geld er toch voor over hebt, dat bandenwarmers altijd zinvol zijn. Je kan vanaf de eerste ronde meteen op het gas en sneller in je ritme komen, het is beter voor je vertrouwen en beter voor de bandjes.
 
Dit is de bom:http://www.tenkateracingproducts.nl/bandenwarmer-set-evo-xxl-zwart-termorace-banden-warmer-set-evo-xxl-zwart-passend-op-600-en-1000-cc-racemotoren-ad-ev2xls-bla

De meerprijs boven de chickenhawks waard Ferry? Wat is er beter aan deze en wat gebruik jij zelf?
 
Tip 1: koop geen warmers van een moto gp oid. verder zijn de gerenommeerde merken mi hetzelfde.

Was ik zoals al gezegd zeker niet van plan. ;)

Tip 2: opwarmen van regenbanden is pas interessant als je meteen hard wilt gaan in de regen. je rijdt sowieso nog slakkie gang dus regenbanden opwarmen is zinloos. Voor jij bij de ruskenhoek bent zijn ze al afgekoeld.
Tip 3: met 2:10 heb je niet echt warmers nodig. je hebt grip genoeg met koude banden en deze worden warm genoeg tijdens het rijden. 1 max 2 rondjes opbouwen warmt een band goed op. Nogmaals je tempo is te laag om profijt te hebben van warme banden.

Dat was achter de marshal en ik vond dat we overal wel erg vroeg remden enzovoort. Ik ga nu pas voor het eerst vrij rijden. Ik ga er van uit dat er nog op korte termijn al behoorlijk wat van de tijd af gaat. Maar misschien heb ik het mis, je weet het tenslotte pas zeker als het je op een veilige manier lukt veel of minder veel van de rondetijd af te halen. Mijn eerste doel is sowieso lol hebben. Rondetijden zijn daarbij een leuk doel, maar geen doel op zich.

Je gaat verder geheel voorbij aan het bandenslijtage/heat cycle verhaal. Maak ik uit je woorden terecht op dat je dat maar een broodje aap verhaal vind?

Tip 4: koop een bandenspanningmeter en zorg dat je bandenspanning op orde is. toen je banden zo blauw werden was waarschijnlijk de druk te hoog en werd de band te warm.

Heb ik al, een goede geijkte digitale. Ik heb de bandenspanning met die meter warm gemeten en had zoals gezegd warm 32 PSI voor en 30 PSI achter in de Corsa Rossos zitten. Tenzij die spanningen dus verkeerd waren (Gevraagd aan de plaatselijke bandenboer dier er bij Racecracks vorig jaar September op Assen bij was.) begrijp ik nog niet waar de "blauwe waas" nou vandaan gekomen is.

Tip 5: neem niet iedereen serieus ;) (iets met stuurlui en wal)

Doe ik ook niet. Van twee van de vier mensen die met tot dusver bandenwarmers aangeraden hebben reed er één 1:51 op Assen en sleutelt de ander op de Speedweek. Zij kwamen me niet echt als "stuurlui/wal types" over. De monteur raadde Capit en Chicken Hawk aan als goede merken maar zei dat er nog veel meer goede merken waren. Ik spreek hen echter niet dagelijks dus ik dacht: Op MF maar eens vragen met WELKE bandenwarmers ervaren rijders goede ervaringen hebben.

Tip 6: lekker rijden en genieten.

Oh, dat komt wel goed. Zoals gezegd: Een nieuwe verslaving is geboren. :]
 
~
~VMC schreef op 01 april 2015 @ 11:43:

[*]Ik maakte de Pirelli Corsa's de laatste keren nogal warm. De banden kregen de bekende "blauwe waas" wat betekent dat de weekmakers en dergelijke de band verlaten omdat deze na het bereiken van hoge temperaturen te snel opwarmt en/of afkoelt. Dit komt de levensduur en grip van de band niet ten goede.


Wanneer een band warm wordt komen de oliën naar de oppervlakte en krijgt de band een blauwe waas, helemaal niet erg en is normaal. De ene band heeft hier ook meer last van dan de andere. Een band die te warm is gaat smeren en voelt als of het circuit spekglad is!
In zo'n geval verlaag je de bandenspanning of neem je een zachtere compound band.

Capit en KLS zijn goede bandenwarmers.

Door het lage temperatuurvenster (20 -60 graden) van regenbanden is het niet nodig om bandenwarmers te gebruiken.
 
De meerprijs boven de chickenhawks waard Ferry? Wat is er beter aan deze en wat gebruik jij zelf?
Ik gebruik deze en Chickenhawks. De thermorace passen beter, mooiere afwerking, betere snoeren, goede temperatuur, kortom net ietsje beter.
 
Niet helemaal mee eens. In het begin vliegen de secondes er het snelst af (bij de een sneller, dan de ander) en dan zou je zomaar in een paar circuitdagen rond of onder de 2 min kunnen rijden. Dan zijn ze toch echt wel zinvol.

Daarnaast denk ik, als je het geld er toch voor over hebt, dat bandenwarmers altijd zinvol zijn. Je kan vanaf de eerste ronde meteen op het gas en sneller in je ritme komen, het is beter voor je vertrouwen en beter voor de bandjes.

Dat hele gedoe van vanaf ronde 1 meteen op het gas en sneller in je ritme komen moet ik altijd om lachen. Jongens we zijn amateurs. Wij gaan niet meteen op het gas en ritme is iets anders dan de weg weten. Rij je top ONK/ IDM/BSB etc dan ga je heel misschien van meet af aan gelijk op het gas en zoek je je ritme. Maar ook de Rossi's op de deze wereld bouwen op en gaan niet proberen hun optimale rondje in ronde 1 of 2 te zetten.

Mbt het verhaal van heatcycles is zeker waar. Maar oude afgeragde niet opgewarmde bandjes geven nog steeds ruime voldoende grip om minimaal 1:50 op Assen te rijden hoor. 1 of 2 rondjes ff aanzetten en ze zijn voldoende warm. kun je in rondje 3 tot en met 10 lekker knallen.

Als je bandenwarmers wilt kopen moet je dat vooral doen. Ik denk alleen dat je je zuurverdiende centjes beter aan iets anders uit kunt geven. Maar als je ze perse wilt kopen. Koop 1 van de bekende merken maar dat is al een paar keer gezegd.
 
nog een tip : neem een setje met elastiek erin en geen veters die je aan moet snoeren .
En als ik jou was zette ik de regenbanden niet aan de warmers: In het begin zijn ze dan superzacht en dus goed grip maar omdat we toch geen rossi zijn, houden we ze niet op temperatuur en zal je grip dus toch minder worden
 
De BWs van Racefoxx zijn eigenlijk ook niet slecht...

Een "tussending" tussen de goede (maar dure) reeds genoemde Capits, KLS e.d. en de absoluut niet aan te raden (zoals gezegd) MotoGP, BikeTechs-China-brol...

Regenbanden: ik ben, vermits bij regen (en eigenlijk ook droog) niet ècht snel, eerder voor de "alrijdend opwarmen"-techniek :)
Indien je met opgewarmde RB vertrekt gaat het super... voor 2-3 bochten, dan worden ze koud en het eindigd eventueel in een slippartij... :(
 
Laatst bewerkt:
Snap de hele discussie wel of geen bandenwarmers echt niet. Heb zelf een tijd zonder gereden en toen Ik ze eenmaal had, man wat voelde dat lekker. Niet meer dat gezeik tussen de oren of de bandjes al warm zijn. Nee gewoon knallen.

Maar ook de amateurs moeten in hun ritme komen.
 
Regenbanden: ik ben, vermits bij regen (en eigenlijk ook droog) niet ècht snel, eerder voor de "alrijdend opwarmen"-techniek :)
Indien je met opgewarmde RB vertrekt gaat het super... voor 2-3 bochten, dan worden ze koud en het eindigd eventueel in een slippartij... :(
Ik vraag me echt af wie dit meegemaakt heeft. Het is meer een theorie dan een constantering is mijn gedachten. Niemand van ons benut gelijk de warme capaciteiten van een regenband ;)

Ik heb graag de warmers om de regenbanden zitten en blijf vervolgens binnen :+
 
Ik vraag me echt af wie dit meegemaakt heeft. Het is meer een theorie dan een constantering is mijn gedachten. Niemand van ons benut gelijk de warme capaciteiten van een regenband ;)
Euh... ik... :$
En dat als gemotiveerde "regen-newbie" back in 2009 op de Hockenheim Ring... Of het nu 100% aan kouder wordende banden lag weet ik niet en zal het nooit weten... Maar in mijn hoofd was het (een van) de reden en sindsdien blijven de warmers van mijn RB af (een vriend had mij nog verwittigd dat het niet aan te raden was)


Ik heb graag de warmers om de regenbanden zitten en blijf vervolgens binnen :+
Ik vind het eigenlijk nog altijd best fun om bij regen met de andere +-10 andere rijders van het circuit te profiteren... :Y
 
Dat hele gedoe van vanaf ronde 1 meteen op het gas en sneller in je ritme komen moet ik altijd om lachen. Jongens we zijn amateurs. Wij gaan niet meteen op het gas en ritme is iets anders dan de weg weten. Rij je top ONK/ IDM/BSB etc dan ga je heel misschien van meet af aan gelijk op het gas en zoek je je ritme. Maar ook de Rossi's op de deze wereld bouwen op en gaan niet proberen hun optimale rondje in ronde 1 of 2 te zetten.

Mbt het verhaal van heatcycles is zeker waar. Maar oude afgeragde niet opgewarmde bandjes geven nog steeds ruime voldoende grip om minimaal 1:50 op Assen te rijden hoor. 1 of 2 rondjes ff aanzetten en ze zijn voldoende warm. kun je in rondje 3 tot en met 10 lekker knallen.

Als je bandenwarmers wilt kopen moet je dat vooral doen. Ik denk alleen dat je je zuurverdiende centjes beter aan iets anders uit kunt geven. Maar als je ze perse wilt kopen. Koop 1 van de bekende merken maar dat is al een paar keer gezegd.

Eerlijk gezegd is het voor mij misschien ook wel een "tussen de oren verhaal" Ik merk dat ik nu al erg laat durf te remmen remmen, gewoon omdat ik daar al behoorlijk wta ervaring mee heb in andere taken van motorsport. Als ik ook filmpjes kijk van ervaren jongens denk ik vaak : Waarom rem je nu al?? :? Maar het tegenovergestelde is waar voor het echt plat door met name de langzamere bochten gaan: Hoewel de Soes een heerlijke fiets is die veel vertrouwen geeft ben ik, zeker gedurende de eerste paar ronden, nog een beetje bang om de motor echt plat te gooien.

Aan de andere kant wordt ik het credo: "Je rijd nog niet zo snel dus oude afgeragde en koude banden zijn goed genoeg." overigens wel een beetje zat. Het zwarte goud is het enige contact met het overgefelijke asfalt en ik zal er Potdomme voor zorgen dat dat contact zo optimaal mogelijk is, of ik nou in 2:00 rond kom op Assen of in 3:00.

Dus bedankt voor alle goedbedoelde tips daarover maar ik ga nu en in de toekomst hoe dan ook toch het volgende doen:

-Rubber onder de fiets is nooit versleten of beschadigd.
-De banden zijn ook jong (Geen banden van vijf jaar oud).
-Ik controleer iedere sessie direct na het verlaten van de baan mijn bandenspanning en -temperatuur.
-Ik gebruik bandenwarmers voor iedere sessie en tussen iedere sessie.

En wat iedereen daarvan vindt moet men vooral lekker zelf weten. Misschien overdrijf ik, maar ik hang al jaren de stelling aan dat een machine waar ik me met meer dan normale snelheden mee over een circuit, kartbaan of crossbaan verplaats technisch 100% in orde moet zijn.

En als dat de levensduur van de banden ook nog eens ten goede komt is het helemaal win/win want ze noemen het niet voor niets "het zwarte goud".

Dus weer on-topic: Wat zijn goede bandenwarmers voor niet te veel geld waar een beginnende circuitrijder als ik een heel tijdje mee vooruit kan?
 
nog een tip : neem een setje met elastiek erin en geen veters die je aan moet snoeren .
En als ik jou was zette ik de regenbanden niet aan de warmers: In het begin zijn ze dan superzacht en dus goed grip maar omdat we toch geen rossi zijn, houden we ze niet op temperatuur en zal je grip dus toch minder worden

Kijk, hier kan ik wat mee. :Y

Als iedereen roept dat het onzin is regenbanden aan de warmers te hangen ga ik niet eigenwijs doen. Daar ga ik dus geen bandenwarmers voor kopen die een stuk duurder zijn dan de wat simpelere modellen omdat ze twee temperatuurinstellingen hebben.

Ik lees op de sites van Capit en ChickenHawk wel dat je idealiter de banden de hele dag door aan de warmers moet hebben op circa 55 graden Celsius en alleen net voor het rijden (half uurtje daarvoor of zo) de bandenwarmer op "standje 85 graden" moet zetten.

Lijkt mij een beetje onzin eigenlijk. Waarom niet de banden gewoon de hele dag op 85 graden houden??? Stroomverbruik? Levensduur bandenwarmers? (Eigenbelang fabrikant bandenwarmer in dat geval.) Of toch beter voor de banden?

Graag jullie mening over dat laatste.

Dat van de vetertjes neem ik trouwens zeker mee, bedant voor de tip. Als ik het goed zie gebruikt sowieso bijna geen fabrikant van de wat duurdere merken bandenwarmers die dus dat moet goed komen.
 
Snap de hele discussie wel of geen bandenwarmers echt niet. Heb zelf een tijd zonder gereden en toen Ik ze eenmaal had, man wat voelde dat lekker. Niet meer dat gezeik tussen de oren of de bandjes al warm zijn. Nee gewoon knallen.

Maar ook de amateurs moeten in hun ritme komen.

Dat is voor mij dus ook de voornaamste reden. En als ik zie wat circuit rijden kost vindt ik dit ook helemaal niet zo duur voor iets waar je als het goed is jaren mee doet.

De éénmalige kosten van circuit-rijden zijn me enorm meegevallen. De fiets die ik gekocht heb is afgeladen met opties en kostte in aanschaf amper meer dan het totaal van wat er aan extra's opgeschroefd zit. En zo zie ik ze continu te koop staan.

Ook dingen als paddock stands en dat soort spul valt me allemaal erg mee. Je koop dat soort dingen (dus ook bandenwarmers) één keer en dan ben je er van af.

Waar je wat mij betreft op leeg loopt is eerder onderhoud, circuithuur, brandstof en banden.
 
De BWs van Racefoxx zijn eigenlijk ook niet slecht...

Een "tussending" tussen de goede (maar dure) reeds genoemde Capits, KLS e.d. en de absoluut niet aan te raden (zoals gezegd) MotoGP, BikeTechs-China-brol...

Dat ziet er eigenlijk wel heel erg goed uit zeg!

En ze hebben ook nog "combinatiepaketten" met een GPS laptimer erbij.

Andere mensen hier toevallig nog ervaring met dit merk? (Racefoxx)
 
Koop nou goede warmers. In de praktijk wordt je rubber loopoppervlak van de achterband echt geen 80 graden bij zulke warmers. Bij lange na niet!

90 - 95 graden is het beste waardoor het karkas 80 graden wordt. Dat is optimaal voor een sc1 achterband. Wat optimaal is voor een sc2 achterband ga ik volgende week vragen.
 
Andere mensen hier toevallig nog ervaring met dit merk? (Racefoxx)

Oeps, vergeten bij te zeggen dat ik de 60°/80°-versie sinds 3 jaar in gebruik heb (bij zo'n 10 trainingsdagen per jaar), zeer goed afgewerkt, tot nu toe geen slijtage te zien (bij zorgvuldig gebruik, of course!) Zij hebben ook de 70°/90° in hen programma...

De gasten van Racefoxx zijn dan ook nog vriendelijk en flexibel... (heb over de jaren nog andere onderdelen van hun shop gekocht)
 
Ik heb het een keer meegemaakt dat de organisator van bikers day's op spa ,bij de briefing s'morgens zei,de 1e sessie,geen bandenwarmers te gebruiken(weer zonnig maar koud ca 8 graden) en de banden zonder warm te rijden.
De reden was dat het te koud was en de banden te snel zouden afkoelen,met alle gevolgen van dien.

Dus misschien ook een tip :)
 
Koop nou goede warmers. In de praktijk wordt je rubber loopoppervlak van de achterband echt geen 80 graden bij zulke warmers. Bij lange na niet!

90 - 95 graden is het beste waardoor het karkas 80 graden wordt. Dat is optimaal voor een sc1 achterband. Wat optimaal is voor een sc2 achterband ga ik volgende week vragen.

Wil ik ook Ferry,
Andere mensen hier toevallig nog ervaring met dit merk? (Racefoxx)

Oeps, vergeten bij te zeggen dat ik de 60°/80°-versie sinds 3 jaar in gebruik heb (bij zo'n 10 trainingsdagen per jaar), zeer goed afgewerkt, tot nu toe geen slijtage te zien (bij zorgvuldig gebruik, of course!) Zij hebben ook de 70°/90° in hen programma...

De gasten van Racefoxx zijn dan ook nog vriendelijk en flexibel... (heb over de jaren nog andere onderdelen van hun shop gekocht)

Na wat doorlezen ben ik het toch met Ferry eens. De enige test die ik van de Racefoxx 60/80 warmers heb gevonden (dezelfde test waar ze als testwinnaar uitkomen, maar dat is wel voor warmers in de <€200,- range.) blijkt dat deze warmers de banden niet boven de 65 graden Celsius uitkrijgen na een uur warmen. Daar kwam nog bij dat slechts een deel van de band die temperatuur ook bereikt. (onregelmatige verwarming)

Dan geef ik toch liever net wat meer uit aan nog wat betere warmers. (Ook als ik er met mijn slakkentempo niet echt van profiteer, haha.)

Ziet er verder inderdaad wel als een leuke shop uit met een hoop leuke producten. Ik zal zeker eens overwegen er het één en ander te kopen naar aanleiding van jouw tip als de medewerkers ook nog eens zo klantvriendelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan