VMC
Die hard MF'er
- 20 feb 2014
- 614
- 0
Ik ben een beginnende circuit rijder. Ik dacht het aanschaffen van bandenwarmers dus nog even uit te kunnen stellen. Maar krijg nu van diverse kanten te horen dat het voor mij ook wel handig zou zijn bandenwarmers te gebruiken.
Redenen:
Na dit van vier verschillende kanten gehoord te hebben (Ik beschouw mezelf nog als een beginnende/wat langzamere rijder) ben ik overtuigd. Als ik er dan toch geld aan uitgeef wil ik wel graag dat de warmers van goede kwaliteit zijn zodat ik er jaren mee vooruit kan.
Ik kijk op dit moment naar Capit en Chicken Hawk.
Beide fabrikanten maken naar ik hoor warmers van zeer goede kwaliteit. Ik heb een net aanbod gekregen van ongeveer €375,- inclusief btw voor de "Privateer" line van Chicken Hawk. Deze zijn regelbaar van 55 graden Celsius en 85 graden Celsius. Dat is de zogenaamde "Pole Position" variant van de "Privateer Line".
Ik wil ook met regenbanden kunnen rijden. Ik heb begrepen dat je die over het algemeen niet boven de 60 graden Celsius wilt brengen. Als ik het goed zie is dat bij Capit in hun nieuwe lijn voor 2015 alleen mogelijk bij de Suprema Leo bandenwarmers (circa €450,-, auw!) in combinatie met minimaal de Capit Leo 2 Controle Unit. (circa €350,-, nog meer auw!)
Dat laatste wordt me echt te gek.
Dus dan nu de vragen:
Ik hield als bandenspanning in de Pirelli Diablo Rosso Corsas warm 32 PSI voor en 30 PSI achter aan op de GSX-R 600 2009. Ik had geen temperatuurmeter bij de hand maar de banden leken extreem heet na het verlaten van de baan. Jongens met meer circuitervaring zeiden ook dat ze erg warm leken.
Alvast bedankt!
P.S. Niet gaan zeuren over het allemaal veel te serieus aanpak a.u.b. Ik ben vorig jaar helemaal verslingerd geraakt aan het circuitrijden en dat betekent dat ik het heel serieus oppak, al zal het altijd hobby blijven. Voorlopig concentreer ik me puur op veiligheid en het ervoor zorgen dat de fiets technisch 100% in orde is. Daar valt ook het met de juiste bandenspanning en -temperatuur rijden onder.
Redenen:
- Ik maakte de Pirelli Corsa's de laatste keren nogal warm. De banden kregen de bekende "blauwe waas" wat betekent dat de weekmakers en dergelijke de band verlaten omdat deze na het bereiken van hoge temperaturen te snel opwarmt en/of afkoelt. Dit komt de levensduur en grip van de band niet ten goede.
- Meer profijt hebben van de typische trackday sessies. Bij 15 of 20 minuten sessies is het fijn als je wat minder lang warm hoeft te rijden.
Na dit van vier verschillende kanten gehoord te hebben (Ik beschouw mezelf nog als een beginnende/wat langzamere rijder) ben ik overtuigd. Als ik er dan toch geld aan uitgeef wil ik wel graag dat de warmers van goede kwaliteit zijn zodat ik er jaren mee vooruit kan.
Ik kijk op dit moment naar Capit en Chicken Hawk.
Beide fabrikanten maken naar ik hoor warmers van zeer goede kwaliteit. Ik heb een net aanbod gekregen van ongeveer €375,- inclusief btw voor de "Privateer" line van Chicken Hawk. Deze zijn regelbaar van 55 graden Celsius en 85 graden Celsius. Dat is de zogenaamde "Pole Position" variant van de "Privateer Line".
Ik wil ook met regenbanden kunnen rijden. Ik heb begrepen dat je die over het algemeen niet boven de 60 graden Celsius wilt brengen. Als ik het goed zie is dat bij Capit in hun nieuwe lijn voor 2015 alleen mogelijk bij de Suprema Leo bandenwarmers (circa €450,-, auw!) in combinatie met minimaal de Capit Leo 2 Controle Unit. (circa €350,-, nog meer auw!)
Dat laatste wordt me echt te gek.
Dus dan nu de vragen:
- Valt Capit inderdaad af als je ook regenbanden wilt verwarmen en geen €800,- wilt uitgeven?
- Mensen hier die wel eens op regenbanden rijden: Warmen jullie deze op? En zo ja: Hoe en op welke temperatuur?
- Kan iemand me nog een goed alternatief noemen voor de bovengenoemde Chicken Hawk warmers met regelbare temperatuur die qua prijs en kwaliteit ongeveer in dezelfde "range" zitten?
- Hoe de hel heb ik als beginnende rijder de banden zo warm gekregen? (Rondetijd op Assen een magere 2:10. Dat was achter een marshal weliswaar, maar toch.)
- Waarom de blauwe waas? Warmrijden ging naar mijn idee steeds best rustig. Als ik me goed herinner hadden we de hele laatste dag iets van 25 graden buitentemperatuur en amper wind. Bovendien stonden we in een pitbox. Dus ook het afkoelen zou niet extreem snel moeten zijn gegaan.
Ik hield als bandenspanning in de Pirelli Diablo Rosso Corsas warm 32 PSI voor en 30 PSI achter aan op de GSX-R 600 2009. Ik had geen temperatuurmeter bij de hand maar de banden leken extreem heet na het verlaten van de baan. Jongens met meer circuitervaring zeiden ook dat ze erg warm leken.
Alvast bedankt!
P.S. Niet gaan zeuren over het allemaal veel te serieus aanpak a.u.b. Ik ben vorig jaar helemaal verslingerd geraakt aan het circuitrijden en dat betekent dat ik het heel serieus oppak, al zal het altijd hobby blijven. Voorlopig concentreer ik me puur op veiligheid en het ervoor zorgen dat de fiets technisch 100% in orde is. Daar valt ook het met de juiste bandenspanning en -temperatuur rijden onder.