Hulp gevraagd aanschaf goede kwaliteit bandenwarmers

Ik wacht nog heel even af of er nog nuttige hints komen en anders ga ik voor de Privateer-Line bandenwarmerset in Dual temp Model (W22-269-1) van Chicken Hawk. (€375,-)

Ik ken rijders die al meer dan 10 jaar met dezelfde set KLS warmers doen! Zijn wel wat duurder, maar heb je ook wat. Goede techniek en service. Daarnaast geeft KLS 4 jaar garantie op de warmers.

Startseite - KLS Motorsport
 
Laatst bewerkt:
Ik ken geen bandenfabrikant die dit adviseert. En wanneer heat cycles een probleem wordt, ligt de band allang in de kliko. Daarnaast ken ik geen circuitband die incl draaien langer dan 3 dagen meegaat.

Dus? Er zijn gasten die in één dag aan de achterkant een Pirelli Superbike Pro slick (Geen kinderachtige band) opbranden en er zijn er ook die met dezelfde band drie dagen doen.

Dat terwijl ze nagenoeg dezelfde snelle rondetijden rijden.

Heeft alles te maken met afstelling van de vering, het rechterhandje/rijstijl, de bandenspanning, het gebruik van bandenwarmers en asfalttemperatuur.

Ik ga in ieder geval heel lief voor de bandjes zijn en proberen goed op al het bovenstaande te letten, of ik nu al dikke rondetijden rij of niet. Al was het alleen maar uit oogpunt van de kosten. Dat ik daarnaast met lekker warme bandjes de pits verlaat en minder hoef warm te rijden en de banden daarbij waarschijnlijk langer optimale grip blijven geven is bonus.

En waarom zou ik het niet doen? :? Het kost me toch amper tijd en moeite? Ik heb al een goede bandenspanningsmeter en koop nu één keer een goede bandentemperatuurmeter en en set warmers. Daarna is het alleen nog de moeite nemen van het omleggen van de warmers na het verlaten van de baan en het regelmatig meten van druk en temperatuur.

Misschien is het "heat-cycle" verhaal inderdaad achterhaald of onzinnig. Ik heb wel begrepen dat het zeker geen kwaad kan banden de hele dag op 55 graden Celsius te houden tussen de sessies in. Dus ook hier weer: Waarom zou ik het niet doen? Baat het niet dan schaadt het niet.
 
Ik ken rijders die al meer dan 10 jaar met dezelfde set KLS warmers doen! Zijn wel wat duurder, maar heb je ook wat. Goede techniek en service. Daarnaast geeft KLS 4 jaar garantie op de warmers.

Startseite - KLS Motorsport

Ik heb er al naar gekeken, het instapmodel (KLS Sport) is zelfs goedkoper dan dat van Chicken Hawk. Ik neem ze dus zeker mee in het verhaal, maar twijfel nog omdat KLS alleen bandenwarmers die op meerdere temperaturen in te stellen zijn voert vanaf de Pro-X lijn (€671,43)

Even goed bedankt voor de tip!
 
Ik ken geen bandenfabrikant die dit adviseert. En wanneer heat cycles een probleem wordt, ligt de band allang in de kliko. Daarnaast ken ik geen circuitband die incl draaien langer dan 3 dagen meegaat.

Wat is je contact met bandenfabrikanten dan (ik ken je veder niet, is ook geen aanval) ? Wij worden constant geadviseerd tijdens races als de 24 uur van Le mans, ter info, er staat van de 24 uur, bij iedere stop een Dunlop mannetje bij ons in de box om het band te analyseren, plus een pipo van Ohlins voor de afstellingen van de vering... Als deze gozer ons verteld een bandenwarmer eromheen te leggen, ben ik niet degene die hem gaat tegen spreken...

We hebben het hier over bijvoorbeeld over kwalificaties (3 à 4 rijders, ieder 20 min kwalificatie, met eventueel een kwalificatieband voor 2 rondes vol, en de rest met een hardere compound).
 
Wat is je contact met bandenfabrikanten dan (ik ken je veder niet, is ook geen aanval) ? Wij worden constant geadviseerd tijdens races als de 24 uur van Le mans, ter info, er staat van de 24 uur, bij iedere stop een Dunlop mannetje bij ons in de box om het band te analyseren, plus een pipo van Ohlins voor de afstellingen van de vering... Als deze gozer ons verteld een bandenwarmer eromheen te leggen, ben ik niet degene die hem gaat tegen spreken...

We hebben het hier over bijvoorbeeld over kwalificaties (3 à 4 rijders, ieder 20 min kwalificatie, met eventueel een kwalificatieband voor 2 rondes vol, en de rest met een hardere compound).

Zoveel mensen zoveel meningen :P
Ik heb me nog nooit druk gemaakt om heat cycles. De band is afgeschreven voordat dat een issue wordt.
Een SC2 is binnen 5 sessies op met een asfalt temp van ca 10 graden.
En gaat misschien ietsje langer mee als het 15 graden is, maar dan zit je ook al naar een SC1 te kijken. Voor de referentie; ik rij 47/48-ers op Assen.
Dus mijn mening: goede bandenwarmers kopen en lekker erom gooien als je terugkomt. (jaja en aandoen....)
Wel idd dan de spanning en temp checken bij terugkomst en aannemende dat je vering ok is.

Heel veel plezier met het racen :] :]
 
Laatst bewerkt:
Zoveel mensen zoveel meningen :P

Ja, het is nog geen "Aldi motorolie" of "Shell V-Power benzine zinnig of onzin" onderwerp maar je mag wel stellen dat de meningen hier verdeeld over het onderwerp bandenwarmers. :) Maar net als bij de olie en bij de benzine ga ik ook bij de warmers voor de wat betere oplossing als het niet veel meer kost, gewoon om zeker te zijn.

Ik heb me nog nooit druk gemaakt om heat cycles. De band is afgeschreven voordat dat een issue wordt.
Een SC2 is binnen 5 sessies op met een asfalt temp van ca 10 graden.
En gaat misschien ietsje langer mee als het 15 graden is, maar dan zit je ook al naar een SC1 te kijken. Voor de referentie; ik rij 47/48-ers op Assen.
Dus mijn mening: goede bandenwarmers kopen en lekker erom gooien als je terugkomt. (jaja en aandoen....)
Wel idd dan de spanning en temp checken bij terugkomst en aannemende dat je vering ok is.


Heel veel plezier met het racen :] :]

Gaan we zeker doen. De vering voelt verder goed en is al twee keer nageken door twee verschillende veringboeren die allebei eerlijk zeiden dat de boel goed afgesteld stond en ik er voorlopig nog niets aan hoefde te doen.

En dat plezier is er al! Wat een geweldige hobby, wou dat ik er eerder aan begonnen was.
 
Wat is je contact met bandenfabrikanten dan (ik ken je veder niet, is ook geen aanval) ? Wij worden constant geadviseerd tijdens races als de 24 uur van Le mans, ter info, er staat van de 24 uur, bij iedere stop een Dunlop mannetje bij ons in de box om het band te analyseren, plus een pipo van Ohlins voor de afstellingen van de vering... Als deze gozer ons verteld een bandenwarmer eromheen te leggen, ben ik niet degene die hem gaat tegen spreken...

We hebben het hier over bijvoorbeeld over kwalificaties (3 à 4 rijders, ieder 20 min kwalificatie, met eventueel een kwalificatieband voor 2 rondes vol, en de rest met een hardere compound).

Deze info staat gewoon op de site van Pirelli, Dunlop..... Misschien kan je beter aan het Dunlop mannetje vragen waarom? Ik denk dat hij zal zeggen dat de motor klaar moet staan. Wanneer je ieder uur een kwalificatie rijdt of je rijdt 4 sessies over een hele dag, maakt dat wel iets uit in voorbereiding.
 
Deze info staat gewoon op de site van Pirelli, Dunlop..... Misschien kan je beter aan het Dunlop mannetje vragen waarom? Ik denk dat hij zal zeggen dat de motor klaar moet staan. Wanneer je ieder uur een kwalificatie rijdt of je rijdt 4 sessies over een hele dag, maakt dat wel iets uit in voorbereiding.

De uitleg waarom heb ik eerder vermeld, de wisselingen van temperatuur is beter deze te verminderen. En daarbij, ik kan geen bewijs vinden betreft advies het niet doen op de site van Dunlop : Dunlop | Motor en scooterbanden

Quote op Dunlop site :

Banden onderhoud
Dunlop adviseert het gebruik van bandenwarmers voor alle
racebanden om de beste performance/prestaties uit de band te
halen.
Zonder bandenwarmers kan het de grip en duurzaamheid van de
band aantasten.
Bron : http://www.dunlop.eu/dunlop_nlnl/Images/Dunlop NL_NL_Track_On_Road_Consumer_2014_tcm425-155183.pdf
 
Laatst bewerkt:
De uitleg waarom heb ik eerder vermeld, de wisselingen van temperatuur is beter deze te verminderen. En daarbij, ik kan geen bewijs vinden betreft advies het niet doen op de site van Dunlop : Dunlop | Motor en scooterbanden

Jouw mening is mij wel duidelijk, alleen zie ik geen bandenfabrikant die dit adviseert. Dat jij geen bewijs kan vinden om het niet moet doen, betekent dat vanzelfsprekend dat het dan goed is?

Ik lees nergens op de site van Pirelli dat ik een band niet binnenste buiten mag monteren?

Geen probleem dat iemand de hele dag de bandenwarmers aan heeft. Of het nodig is.....
 
Ik heb zelf nog nooit iets gemerkt van een verminderde grip door heat cycles. Wel door slijtage. Mijn PR reed ik op een band die al 2 sessies had gehad en een paar keer in de warmers had gezeten.
Ik heb capit sport (dunlop promotie) en die bevallen best en passen gelukkig om een 200/60 band.
 
En waarom zou ik het niet doen? :? Het kost me toch amper tijd en moeite? Ik heb al een goede bandenspanningsmeter en koop nu één keer een goede bandentemperatuurmeter en en set warmers. Daarna is het alleen nog de moeite nemen van het omleggen van de warmers na het verlaten van de baan en het regelmatig meten van druk en temperatuur.

Welke banden ga je eigenlijk gebruiken? En wanneer de temperatuur van de banden niet goed is, wat ga je dan doen?
 
Ik blijf glimlachen om je uitspraken. Je bent enthousiast en dat is mooi, maar ook nog erg onervaren dus ga lekker rondjes rijden en maak je niet zo druk om grip bij rondje 1 of 2, heat cycles, bandentemperatuur tussen sessies in, etc. Je grootste probleem ben je zelf en niet je materiaal.
 
Welke banden ga je eigenlijk gebruiken? En wanneer de temperatuur van de banden niet goed is, wat ga je dan doen?

Er zitten nu voor en achter Pirelli Diablo Corsa Rosso I banden om (120/70 ZR17M/C 58W en 180/55 ZR17M/C 73W) waar ik volgens de bandenboer nog wel een dagje mee toe kan.

En als de temperaturen niet goed zijn loop ik naar jou of naar de bandenboer en laat me van deskundig advies voorzien ;) (Dat advies zal dan wel luiden: Geef eens wat gas man! :9 )
 
Laatst bewerkt:
Ik blijf glimlachen om je uitspraken. Je bent enthousiast en dat is mooi, maar ook nog erg onervaren dus ga lekker rondjes rijden en maak je niet zo druk om grip bij rondje 1 of 2, heat cycles, bandentemperatuur tussen sessies in, etc. Je grootste probleem ben je zelf en niet je materiaal.

Druk maak ik me sowieso niet. :P Ik rij heerlijk ontspannnen en ga zeker niet forceren of iets dergelijks. Maar ik kom uit de motocross wereld. (Cross al 20 jaar en rij een leuk tempo al zal ik nooit het amateur niveau ontstijgen.) In de crosswereld zie je regelmatig nieuwe jongens voorbij komen die de meest knullige technische problemen krijgen en daardoor soms zelfs ten val komen met alle gevolgen vandien door allerlei wat dommige technische foutjes.

Bij ondergetekende bij het crossen in ieder geval nooit lekke banden, vastzittend gas, gebroken kettingen, losse tandwielen, gebroken spaken, onnodige vastlopers, te vast gedraaide balhoofdmoeren of te harde banden door slecht of verkeerd onderhoud.

Hoewel circuitrijden voor mij nieuw is ga er bij het circuitrijden op dezelfde wijze in. Als ik daarbij dan soms wat doorsla dan moet dat maar. Ik ga serieus met de techniek en afstelling van alle onderdelen van mijn motorfiets om met als belangrijkste reden dat ik van mening ben dat dat mijn eigen veiligheid en die van anderen ten goede komt.

Later als ik wat meer ervaring heb zal ik op sommige gebieden echt wel wat minder serieus worden als ik tot de ontdekking komt dat ik die zaken inderdaad overdrijf. Maar tot die tijd: Better safe than sorry.
 
i.p.v. die mooie verhaaltjes typen had je er al wat kunnen kopen...

Zielige reactie. Zeg dan niks. Ik heb in ieder geval weer veel geleerd van iedereen hier (behalve van jou) en weet nu WAT ik moet kopen.

Doehoei :W
 
Zo, inmiddels besteld. Het zijn bandenwarmers in de Dual Temp versie van de Cicken Hawk Private lijn geworden.

Privateer Dual (Two Temps) - Chicken Hawk Racing

Ik heb ze rechtstreeks besteld Tyre Warmer Shop in Hoogeveen.


prima keuze
En techniek, onderhoud en afstelling is inderdaad ook een heel leuk onderdeel van het totaalpakket racen.

Ik ben zelf ook fetisjist op het gebied van onderhoud en voorbereiding :+
 
prima keuze
En techniek, onderhoud en afstelling is inderdaad ook een heel leuk onderdeel van het totaalpakket racen.

Ik ben zelf ook fetisjist op het gebied van onderhoud en voorbereiding :+

Ik ben ook een fetisjist in de zin dat het allemaal netjes in orde moet zijn. Ben zelf redelijk handig (Paar weken terug blokken, schijven en remklauwen wisselen en ontluchten bij één van de bedrijfsbussen was het laatste project. Is gewoon leuk om af en toe wat zelf te doen.) maar met de motorfietsen laat ik het toch aan mijn monteurtje over. Daar wil ik echt geen fouten mee maken.

Ik ben wel van plan steeds bij te gaan houden welke banden, veringsinstellingen, bandenspanningen, tandwielverhoudingen enzovoort ik gebruikt heb bij te gaan houden in een soort "logboek"

Van vering moet ik van bekennen dat ik er geen fluit van weet. Ook na jarenlang crossen nooit verder gekomen dan "Stel het maar weer goed in voor 85 kg en harde banen." :$ Uitgaande demping, sag, rebound? Waar hebben ze het allemaal over :?
 
Aan het spul kan het niet meer liggen. Op naar de 1:50.😜

1:50 op Assen? Man, met zulke bandenwarmers is dat nog maar het begin!

VMC%20NL%20challenges%20Marc%20Marquez_zpsy486d6ny.jpg
 
Ik ben ook een fetisjist in de zin dat het allemaal netjes in orde moet zijn. Ben zelf redelijk handig (Paar weken terug blokken, schijven en remklauwen wisselen en ontluchten bij één van de bedrijfsbussen was het laatste project. Is gewoon leuk om af en toe wat zelf te doen.) maar met de motorfietsen laat ik het toch aan mijn monteurtje over. Daar wil ik echt geen fouten mee maken.

Ik ben wel van plan steeds bij te gaan houden welke banden, veringsinstellingen, bandenspanningen, tandwielverhoudingen enzovoort ik gebruikt heb bij te gaan houden in een soort "logboek"

Van vering moet ik van bekennen dat ik er geen fluit van weet. Ook na jarenlang crossen nooit verder gekomen dan "Stel het maar weer goed in voor 85 kg en harde banen." :$ Uitgaande demping, sag, rebound? Waar hebben ze het allemaal over :?

Als je idd een fetisch bent en kan lezen :P lees dan eens deel 1 en 2 van de Chrono liegt niet. En ook de video's van twist of the wrist zijn erg informatief.

Have fun!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan