Hulp gevraagd bij Harley/Hollandia Zijspan combi

45Flathead

Rookie
23 jul 2017
1
0
Raalte
Dag allemaal,

Ik ben in het bezit van een Harley-Davidson WLC uit 1943 met Hollandia bak van een bij mij onbekend type en bouwjaar. De combinatie heb ik mogen erven van mijn vader.

Link naar foto's: http://imgur.com/a/Y1eKj

Afgelopen winter is de motorfiets technisch in orde gemaakt met oa. een blokrevisie. Graag zou ik me nu wenden tot het opknappen van het zijspan.

- De rubbers van de vering zijn uitgedroogd
- het plexiglas windscherm is helaas gesneuveld
- Er zijn een aantal spaken geknapt van het zijspanwiel

Ik vroeg me af er hier mensen zijn die weten waar ik met deze zaken terecht zou kunnen. Ik ben overigens woonachtig in Raalte, Overijssel.

Ik hoor graag!

Groeten,

J-R
 
Hoi, Welkom.
Spaken kan je los kopen bij Simon Poelma en Haan Classic wheels. Vervangen kan je zelf doen, of laten doen door deze mannen. Meestal als er spaken beginnen te breken is de rest ook over datum. Je blijft dus aan de gang. Het is beter om het hele wiel van nieuwe spaken te laten voorzien. Ik doe dat soor dingen zelf maar bovengenoemden doen dat ook graag voor je.
Het zijspanruitje is niet origineel, daar kan je een stuk plexiglas voor kopen en je fantasie op uitleven.
De rubbers kan ik niets over zeggen. Misschien kan je die vervangen door moderne rubbers die je bij de norm handel kunt kopen. Maar misschien zijn het ook speciale voor Hollandia gegoten vormen en moet je aanpassingen maken.
 
Voor het wiel kan je terecht bij Albert van Wielservice Hasselt. Voor jou dicht bij.
 
Gebruik liever Polycarbonaat ipv plexiglas. Bijv via Agulon.
 
Gebruik liever Polycarbonaat ipv plexiglas. Bijv via Agulon.
Dat ligt er aan wat je er mee gaat doen. Polycarbonaat heet een heel smal temperatuurband waarin je het warm kan vervormen. Als je onder spanning kunt monteren gaat het maar als je een bocht met een grote radius wil maken wordt het thuisknutselaar moeilijk.
Eerst een paar uur drogen op 100 graden en dan doorverwarmen op 140 graden om te kunnen buigen.
Acrylaat is veel vergeeflijker en kan je rond de 100 graden al vervormen.Bovendien heeft Acrylaat niet het probleem dat het water absorbeert.
Voor de slagvastheid inderdaad Polycarbonaat maar voor de DHZ toch maar Acrylaat.
 
Gebruik liever Polycarbonaat ipv plexiglas. Bijv via Agulon.

Of via Perlaplast. Goeie webshop.
Polycarbonaat kan je ook koud buigen in b.v. een zetbank als je een haakse hoek moet hebben.

V.w.b. de rubbers (en de rest ook): foto?
 
Laatst bewerkt:
Dag oma. Ik zit met het zelfde vraagstuk wat betreft de rubbers. Als er iemand is met meer informatie, dan hou ik me aanbevolen :)



IMG_20190824_082929.jpg
 
hi,
dat is precies hoe mijn rubbers eruit zien.
Ik hoop dat zoiets nog beschikbaar is.
Super zou het Hollandia-Embleeme zijn.
Groetjes, Harry
Bw59.jpg
hollandia-embleem.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Komkommer,
De rubbers staan op het punt te scheuren, volledig broos.
In detail zoals op je foto. Is het framenummer origineel?
Heb je papieren of documenten voor de zijspan?
 
Hoi Komkommer,
De rubbers staan op het punt te scheuren, volledig broos.
In detail zoals op je foto. Is het framenummer origineel?
Heb je papieren of documenten voor de zijspan?
Het nummer op zijspan lijkt origineel te zijn, maar ik heb zijspan los gekocht, dus het nummer staat niet bij een van de motoren in het kenteken.
 
Helaas weet ik niets over mijn zijspan, noch model / type noch jaar / serienummer, dus ik ben op zoek naar beschrijvingen of een brochure of iets dergelijks, foto zou voldoende zijn. Kun je me alsjeblieft helpen?
 
Helaas weet ik niets over mijn zijspan, noch model / type noch jaar / serienummer, dus ik ben op zoek naar beschrijvingen of een brochure of iets dergelijks, foto zou voldoende zijn. Kun je me alsjeblieft helpen?
Helaas zitten we in de zelfde boot. Ik heb dit ding wel overgenomen, maar ik weet er verder niks van.
 
Het is een 4-delige rubberen bandophanging, ongeveer 35 mm breed. Het kan op voorraad zijn als reserveonderdeel, anders is het een uitdaging voor een vulcanisator.
G20.jpg
 
Rubberen slangonderdelen hebben niet de vereiste elasticiteit, het beste zijn originele onderdelen zoals duizendvoudig gebruikt - maar waar te krijgen ??
 
Terug
Bovenaan Onderaan