Hulp gevraagd bij naked bike op budget

Max E.B.

Rookie
14 dec 2019
4
0
Hallo!
Ja wat voelt het goed. Gisteren mijn rijbewijs A-code 80 opgehaald bij het gemeentehuis. In januari wordt ik 24 dus vervalt code 80 en mag ik onbeperkt vermogen rijden.
Ik loop nu wel tegen een muur aan. Na het browsen naar motoren op facebook marketplace en marktplaats kom ik erachter dat ik eigenlijk maar weinig verstand heb van motoren. Waar kan ik het beste kopen. En wat voor type. Nou heb ik wel wat hulp en suggesties gekregen van familie en vrienden. Maar kom er nog niet.

Ik heb gelest op een Yamaha xj6n 57kw en zou graag zo'n type (naked bike) willen aanschaffen om mee te beginnen. Er zitten wel 2 maar'en aan. Ik heb voorlopig geen plek in een schuur of stalling om hem neer te zetten dus hij moet buiten staan jammer genoeg zit mijn tweede maar daaraan verbonden. Omdat hij op straat moet staan kunnen anderen erbij en niet dat er (bij mij bekend) motoren worden gestolen van straat bij mij in de buurt geef ik liever niet een hoop geld uit aan een motor die erg netjes is en op een dag verdwijnt. Dus mijn budget is maximaal 2000 euro. Ik heb gezien dat daar wel zeker wat voor te krijgen is.

Ik ga de motor gebruiken om lange ritten mee te maken. En om gewoon rond te komen. Ook zou ik graag mijn vrienden en familie, als we een keer samen een rit gaan maken, bij willen houden. Dus moet hij een beetje power hebben. laten we zeggen 25kw of hoger? Ik gok hier maar wat. En ik zou graag een jaar of 2/3 niet meer over een nieuwe na hoeven denken. Ook de mogelijkheid om er koffers bij te kopen of later te monteren zou heel erg welkom zijn!

Kunnen jullie mij een tip geven waar ik zou moeten zoeken? En waarnaar vooral? Misschien heeft een van jullie een suggestie van iemand die hem verkoopt of er zelf een wil verkopen? Ook waar ik op moet letten bij een aankoop... Alle hulp is welkom! Hulp op het motor forum is er genoeg volgens mij.

Alvast heel erg bedankt voor jullie inzet!
Groeten!

Ik heb een beetje zitten zoeken naar Honda 600 hornet, yamaha tdm 850 en Yamaha xj900s.
 
Ligt er denk ik ook een beetje aan hoe handig je bent. Ik heb zelf namelijk een fazer 600, maar heb de topkuip er af gehaald en er een enkele koplamp opgezet. Zo had ik toch een naked, op 35 kw en onder de 2000€. Ik hoor ook wel positieve verhalen over de tdm en de xj600/900, maar ook hier zit overal een topkuip op en is dus niet naked.
 
Dit laat zien hoe weinig ik weet van motoren. Topkuip is voor licht en windscherm en kap combi? Maakt mij eigenlijk niet zo veel uit. Zolang ik niet ver voorover zit als bij een super. Is er een na/voordeel aan een topkap?
 
Fazer 600 is een goede motor, Hornet 600 idem dito :Y

Voordeel van een simpel kuipje zoals de Fazer heeft is dat je op snelweg er niet afblaast en uiteraard iets meer bescherming tegen de elementen. Nadeel is meer windruis/turbulentie, maar dat hangt ook van je lengte en verschilt per motor.

Andere leuke optie is de Suzuki SV650, heeft een twin i.p.v. 4 in lijn. Dus wat meer punch onderin de toeren, wat (naar mijn mening) prettiger is bij het krappere bochtenwerk. Ultieme low budget motor is een Honda NTV650, niet heel mooi maar wel oer degelijk (ga dan wel voor een net exemplaar!) en rijdt ook best leuk.
TDM850 is ook een goede motor maar voelt wel wat topzwaar aan en de gasreactie is bij lage snelheden niet echt geweldig (aan/uit) wat als beginner niet handig is. Maar alles went natuurlijk.

Sowieso is een gooi en smijt motor met circa 50pk prima als je net begint, je leert dan vaart te houden in de bochten i.p.v. op rechte stukken vol uit te gaan (wat ik vaak zie bij mensen die zwaar beginnen).
 
Dank u voor de snelle reactie @JBi
Enig idee waar ik het beste zou kunnen zoeken? Waar er veel 2e hands motoren aangeboden worden zodat ik door war opties kan scrollen? Kon maar een stuk of 3 sv650's vinden zo snel.
 
Dank u voor de snelle reactie @JBi
Enig idee waar ik het beste zou kunnen zoeken? Waar er veel 2e hands motoren aangeboden worden zodat ik door war opties kan scrollen? Kon maar een stuk of 3 sv650's vinden zo snel.
Het aanbod is rond deze tijd sowieso wat minder (meeste mensen denken pas in feb eraan hun motor te verkopen). Maar je hebt o.a. Speurders, autoscout24, Facebook marketplace, Motor-Forum zelf. Zoek soms ook op Google met bijvoorbeeld "Suzuki sv650 te koop" en dan afgelopen maand, werkt soms ook. :)
 
Honda Hornet 600 of Suzuki Bandit 600 zou ook kunnen in dit budget.
Zijn beide zeer betrouwbaar en niet diefstal gevoelig.
 
iedereen wil altijd beginnen met een naked maar verre tochten op een naked is toch iets anders dan half uurtje lessen ...............
 
  • Leuk
Waarderingen: K@W@
Wel makkelijker/goedkoper te repareren als je onderuit gaat :Y

Gok dat er ook geen lange ritten worden gemaakt in de kou of regen
 
Ik zou zeggen ga vooral proefrijden, misschien zijn er andere soorten motoren die beter bij je passen
Gashendel.nl staan over de 11 duizend op dus je kan wel een winteravondje aan besteden
 
De één rijd de halve wereld rond met een supersport, de ander heeft voor een rondje om de kerk al een BMW toerbuffel nodig....
 
Lekker goedkoop ook in het onderhoud. :X

Valt mee hoor. Is een 8 2 klepper dus kleppen stellen is een stuk eenvoudiger (en dus goedkoper) dan bij de 4 kleppers. En omdat het een tweecilinder L-blok is, heb je toch behoorlijk wat trekkracht onderin. Rijdt prima!
 
Laatst bewerkt:
Valt mee hoor. Is een 8 klepper dus kleppen stellen is een stuk eenvoudiger (en dus goedkoper) dan bij de 4 kleppers. En omdat het een tweecilinder L-blok is, heb je toch behoorlijk wat trekkracht onderin. Rijdt prima!
Niks mis mee met die 2 kleppers maar het blijven motoren met een eigen karakter en dat moet je wel fijn vinden om op
te rijden,niet te vergelijken met een soepele 4 cilinder,of Japanse V twin.
 
met jouw budget, en je bestemming voor de motor..ga voor de xj900 met topkuip ..
Lange ritten vol in de wind is echt ruk..
XJ900 is echt bullet proof..cardan, niet populair bij dievengilde, had er een in Z frankrijk staan, werd 3x per jaar op gereden , altijd starten lopen, en geen onderhoud gehad in de laatste 12 jaar, nog niet naar gekeken, alleen bandjes van lucht voorzien...alles was verbleekt door de zon, maar nooit een krimpgegeven
 
met jouw budget, en je bestemming voor de motor..ga voor de xj900 met topkuip ..
Lange ritten vol in de wind is echt ruk..
XJ900 is echt bullet proof..cardan, niet populair bij dievengilde, had er een in Z frankrijk staan, werd 3x per jaar op gereden , altijd starten lopen, en geen onderhoud gehad in de laatste 12 jaar, nog niet naar gekeken, alleen bandjes van lucht voorzien...alles was verbleekt door de zon, maar nooit een krimpgegeven

Als je echt niet te veel uit wilt geven, aan onderhoud e.d....in de auto stappen en ophalen dat ding...
 
Wat raad jij aan als alternatief?

De TDM 850 of de XJ900 F (zie mijn link boven )

die hebben allebei een klein stukje fairing (kuipje) dus bieden ietwat bescherming en het zijn beide prima lange afstand motoren.

maar een lekkere goedkope GSX 600 F kun je ook prima 2 jaar ervaring op doen .
 
Honda Trans-Alp oerbetrouwbaar en rijd zeer goed en genoeg vermogen om de meeste motoren makkelijk
bij te kunnen houden.
 
je hebt gelest op een xj600, dan is een tdm een heel andere motor, heb ze gehad, en is niet mijn ding, maar dat is ieder verschillend, de TDM is niet zo bulletproof als de 900, maar je kunt er lol op hebben, vond de 900 prettiger met iemand achterop....
Maar even terugkomend op de naked..
Ik rijd al van af 77 motor, en in die tijd had je geen kuipen op de motor, en bedrijven zoals jos schurgens en vetter werden rijk in die periodes van het leveren van top en volle kuipjes...
Later zijn de fabrikanten in gaan zien dat windbescherming toch een goed verkoopargument kon zijn, en ging het er standaard op....
Zegt toch wel wat over het nut en plezier daar van...
Mocht je toch voor een topkuipje gaan, zorg dat hij op het frame zit, en niet op het sturend deel, veel stabieler bij hogere snelheden
 
Terug
Bovenaan Onderaan