hulp gevraagd bij schakelprobleem K1100

bladblazer

MF'er
26 sep 2007
158
0
Groningen
Om met de deur in huis te vallen: wil iemand tegen vergoeding een versnellingsbak van een K1100LT vervangen? In de noordelijke helft van Nederland zou helemaal geweldig zijn.

Hieronder volgt de beschrijving van het probleem, zoals ik die ook op het bmwk-forum heb geplaatst. De conclusie daar was dat de schakelvorken afgebroken of scheef waren, en ik heb wel vertrouwen in die mensen. Aan een andere tweedehands versnellingsbak kan ik wel komen, maar het inbouwen gaat mij écht niet lukken (dit levert mij waarschijnlijk weer meelijwekkende blikken in dit topic op:Hoe kan ik aan een simpele motor komen? 8-) )

Dus, iemand die dat voor mij (en een beetje met) mij wil doen? Vergoeding komen we echt wel uit, geloof me. De bmw dealer is nogal duur namelijk. Ik kan ook goed koffie zetten en dingen aangeven, of helemaal niet in de weg lopen. :) Post in dit topic of stuur mij een mailtje: s1580949 apenstaartje student.rug.nl



Verhaaltje:
Mijn BWM K1100 '96 met 107.000km, ex overheid heeft een probleem. Ik hoop dat jullie mij kunnen zeggen wat het is zodat ik misschien naar een andere oplossing kan zoeken dan een reparatie van de peperdure bmw dealer. Hij heeft 3000 km geleden nog een grote beurt gehad.

Dit is de omschrijving: Sinds een paar duizend km schiet hij soms uit de 2e versnelling als ik veel toeren maak. Hij is dan hetzelfde als hij in z'n vrij staat en moet ik even schakelen om hem weer in een versnelling te krijgen. In een bocht gevaarlijk, maar als je het weet valt er verder goed mee te leven.
Gisteren kwam er iets veel ernstigers bij. Ik schakelde terug naar de 2. Toen bleef hij vast zitten. Ik kon, als ik de koppelingshandle in kneep het pookje niet meer naar boven of beneden bewegen. Bij het gas geven hoorde ik een schrapend/ratelend geluid, een beetje alsof je met je voetsteun over het asfalt schraapt. De motor versnelde niet, hij 'pakte' dus ook niet echt. Het bleek dat als ik geen gas gaf dat ik met wat moeite naar de 1 kon schakelen.
Helaas moest ik daarna nog naar huis rijden. Toen bleek dat hij de 3x dat ik weer langs de 2e versnelling moest hetzelfde probleem zich voordeed. Ook in de 5e versnelling hoorde ik het geluid, maar alleen als ik onder de 3.500 toeren reed. Bij de 4e versnelling hoorde ik het steeds ongeveer 1 seconde tijdens 2.500 toeren, en bij de 3e versnelling niks. Maar het spreekt vanzelf dat ik ook niks heb uitgeprobeerd met veel gas geven e.d.
Het geluid is vrij hard, ook met oordoppen in is het heel goed hoorbaar.
 
Om met de deur in huis te vallen: wil iemand tegen vergoeding een versnellingsbak van een K1100LT vervangen? In de noordelijke helft van Nederland zou helemaal geweldig zijn.

Hieronder volgt de beschrijving van het probleem, zoals ik die ook op het bmwk-forum heb geplaatst. De conclusie daar was dat de schakelvorken afgebroken of scheef waren, en ik heb wel vertrouwen in die mensen. Aan een andere tweedehands versnellingsbak kan ik wel komen, maar het inbouwen gaat mij écht niet lukken (dit levert mij waarschijnlijk weer meelijwekkende blikken in dit topic op:Hoe kan ik aan een simpele motor komen? 8-) )

Dus, iemand die dat voor mij (en een beetje met) mij wil doen? Vergoeding komen we echt wel uit, geloof me. De bmw dealer is nogal duur namelijk. Ik kan ook goed koffie zetten en dingen aangeven, of helemaal niet in de weg lopen. :) Post in dit topic of stuur mij een mailtje: s1580949 apenstaartje student.rug.nl



Verhaaltje:
Mijn BWM K1100 '96 met 107.000km, ex overheid heeft een probleem. Ik hoop dat jullie mij kunnen zeggen wat het is zodat ik misschien naar een andere oplossing kan zoeken dan een reparatie van de peperdure bmw dealer. Hij heeft 3000 km geleden nog een grote beurt gehad.

Dit is de omschrijving: Sinds een paar duizend km schiet hij soms uit de 2e versnelling als ik veel toeren maak. Hij is dan hetzelfde als hij in z'n vrij staat en moet ik even schakelen om hem weer in een versnelling te krijgen. In een bocht gevaarlijk, maar als je het weet valt er verder goed mee te leven.
Gisteren kwam er iets veel ernstigers bij. Ik schakelde terug naar de 2. Toen bleef hij vast zitten. Ik kon, als ik de koppelingshandle in kneep het pookje niet meer naar boven of beneden bewegen. Bij het gas geven hoorde ik een schrapend/ratelend geluid, een beetje alsof je met je voetsteun over het asfalt schraapt. De motor versnelde niet, hij 'pakte' dus ook niet echt. Het bleek dat als ik geen gas gaf dat ik met wat moeite naar de 1 kon schakelen.
Helaas moest ik daarna nog naar huis rijden. Toen bleek dat hij de 3x dat ik weer langs de 2e versnelling moest hetzelfde probleem zich voordeed. Ook in de 5e versnelling hoorde ik het geluid, maar alleen als ik onder de 3.500 toeren reed. Bij de 4e versnelling hoorde ik het steeds ongeveer 1 seconde tijdens 2.500 toeren, en bij de 3e versnelling niks. Maar het spreekt vanzelf dat ik ook niks heb uitgeprobeerd met veel gas geven e.d.
Het geluid is vrij hard, ook met oordoppen in is het heel goed hoorbaar.

(Ik zou zeggen, ruilbak halen bij Swift motoren in Swifterbant. (staan op MP) )

Er zijn wat filmpjes op motormeuk, daar wordt nauwkeurig en rustig uitgelegd hoe je een bakwissel doet.... (van een BMW !)

Deze dus: Motormeuk: Zoeken
 
Laatst bewerkt:
Super interessant! Helaas woont mijn motor op de stoep in de stad en past mijn gereedschap in een toilettas. Tel daar mijn gebrek aan ervaring bij op en je weet dat er toch een man met kennis&hardware aan te pas moet komen.

Mocht iemand anders meelezen en net als ik deel 1 van het filmpje niet op motormeuk kunnen vinden; het geheel staat ook op youtube:
 
Super interessant! Helaas woont mijn motor op de stoep in de stad en past mijn gereedschap in een toilettas. Tel daar mijn gebrek aan ervaring bij op en je weet dat er toch een man met kennis&hardware aan te pas moet komen.

Mocht iemand anders meelezen en net als ik deel 1 van het filmpje niet op motormeuk kunnen vinden; het geheel staat ook op youtube:

Ik heb de spullen gewoon in de woonkamer, incl motorbrug...

schuur is te klein en ik hou ook niet van de kou...

Tijd om toch wat gereedschap te kopen ?

Ik ben ook niet geboren met de kennis, dus alles is te leren ;)

Maar goed, hulp in de buurt zou wel fijn zijn !

Suc6 8-)
 
Als je de boel in twee hebt liggen, kijk dan gelijk het startmechaniekje en de dynamo goed na. Zeker het startmechaniekje is een crime om bij te komen als de motor in elkaar zit.
verder is het straightforward. motorblok stevig ondersteunen, frame en bedrading loshalen. frame van de aandijfunit aftillen en wegrijden op het voorwiel. blok en bak splitsen. Je hebt er een verschrikkelijke hoop troep van, maar het is net Lego
 
Als je de boel in twee hebt liggen, kijk dan gelijk het startmechaniekje en de dynamo goed na. Zeker het startmechaniekje is een crime om bij te komen als de motor in elkaar zit.
verder is het straightforward. motorblok stevig ondersteunen, frame en bedrading loshalen. frame van de aandijfunit aftillen en wegrijden op het voorwiel. blok en bak splitsen. Je hebt er een verschrikkelijke hoop troep van, maar het is net Lego

Huh, zo kan het dus ook. Niet dat ik zeg dat het geen goede methode is ofzo, maar ik haal altijd de achterbrug incl cardan en schokbreker eruit, en dan heb je zo de bak in je handen... :P
 
Nog geen reactie... Iemand anders? Zeg maar wat het moet kosten. 300? 400? En ik zorg voor de onderdelen. Bovendien steek ik zo hopelijk nog wat kennis op, dat gebeurd niet als ik hem wegbreng. Dus je krijgt ook nog eens mijn eeuwige dankbaarheid :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan