hulp gevraagd: hoe boete aanvechten?

SvD

Die hard MF'er
6 apr 2005
457
0
Breda
hallo, even een korte situatie schets:

Ik zou op zaterdag 1 juli om 21u45 op de A58 ("ter hoogte van" staat er ook bij) rechts hebben ingehaald waar dat niet mag. (schade trouwens 130 euro :X )

Dit is echter onmogelijk! Ik heb namelijk om 21u00 de trein naar Sensation White gepakt en daar zijn vrienden bij geweest die dat kunnen bevestigen.

Dus ik ben het niet geweest, maar de motor is daar ook niet geweest op dat tijdstip, 100% zeker weten!

(als het wel zo was had ik zeker gewoon betaald, dan is het gewoon mijn eigen stomme schuld)

Hoe ga ik dit nu aanpakken? Hoe werkt dat? Moet ik nu gaan bewijzen dat de motor daar niet geweest is (hoe?) of moeten hun nu gaan bewijzen dat het wel zo was, want dat lijkt me heel sterk dat ze dat kunnen... of er moet nog iemand met mijn kenteken rondrijden...)

Iemand hier ervaringen mee? of tips?

thanks!
 
hallo, even een korte situatie schets:

Ik zou op zaterdag 1 juli om 21u45 op de A58 ("ter hoogte van" staat er ook bij) rechts hebben ingehaald waar dat niet mag. (schade trouwens 130 euro :X )

Dit is echter onmogelijk! Ik heb namelijk om 21u00 de trein naar Sensation White gepakt en daar zijn vrienden bij geweest die dat kunnen bevestigen.

Dus ik ben het niet geweest, maar de motor is daar ook niet geweest op dat tijdstip, 100% zeker weten!

(als het wel zo was had ik zeker gewoon betaald, dan is het gewoon mijn eigen stomme schuld)

Hoe ga ik dit nu aanpakken? Hoe werkt dat? Moet ik nu gaan bewijzen dat de motor daar niet geweest is (hoe?) of moeten hun nu gaan bewijzen dat het wel zo was, want dat lijkt me heel sterk dat ze dat kunnen... of er moet nog iemand met mijn kenteken rondrijden...)

Iemand hier ervaringen mee? of tips?

thanks!

Je moet zo ie zo bezwaar aantekenen anders zal je moeten betalen.

Schrijf gewoon een brief met alle relevante feiten en omstandigheden aan de ovj en voeg een kopie van je kaartje voor sensation alsmede treinkaartje bij.
 
hallo, even een korte situatie schets:

Ik zou op zaterdag 1 juli om 21u45 op de A58 ("ter hoogte van" staat er ook bij) rechts hebben ingehaald waar dat niet mag. (schade trouwens 130 euro :X )

Dit is echter onmogelijk! Ik heb namelijk om 21u00 de trein naar Sensation White gepakt en daar zijn vrienden bij geweest die dat kunnen bevestigen.

Dus ik ben het niet geweest, maar de motor is daar ook niet geweest op dat tijdstip, 100% zeker weten!

(als het wel zo was had ik zeker gewoon betaald, dan is het gewoon mijn eigen stomme schuld)

Hoe ga ik dit nu aanpakken? Hoe werkt dat? Moet ik nu gaan bewijzen dat de motor daar niet geweest is (hoe?) of moeten hun nu gaan bewijzen dat het wel zo was, want dat lijkt me heel sterk dat ze dat kunnen... of er moet nog iemand met mijn kenteken rondrijden...)

Iemand hier ervaringen mee? of tips?

thanks!
Je eigen post hier uitprinten en opsturen en nog even erbij zetten dat je dus bezwaar aantekent, en idd kopie van treinkaartje bijvoegen..
 
Is je treinkaartje gecontroleerd??

Zo ja dan staat er een code op, die weer bij een tijdstip en/of conducteur hoort. Maar of ze dan geloven dat het jouw kaartje is????

Zo nee, dan denk ik dat er geen beginnen aan is. Want mischien ben je wel op de motor naar Sensation geweest

Succes in ieder geval.

:W
 
Je zal altijd eerst moeten betalen! Dan bezwaar indienen, met een feitelijk duidelijk verhaal. Dat jij bij W.S. bent geweest, zegt niks. Iemand anders kan wel op jouw motor hebben gereden.
 
Laatst bewerkt:
Is je treinkaartje gecontroleerd??

Zo ja dan staat er een code op, die weer bij een tijdstip en/of conducteur hoort. Maar of ze dan geloven dat het jouw kaartje is????

Zo nee, dan denk ik dat er geen beginnen aan is. Want mischien ben je wel op de motor naar Sensation geweest

Succes in ieder geval.

:W
Treinkaartje is niet relevant en of jij op SW bent geweest evenmin. Of jij de bestuurder bent geweest ook niet.

Maar kun je bewijzen dat het voertuig (jouw motor) op dat tijdstip niet op die plek is geweest? Zo nee -> betalen.
En dat is het grootste probleem. Bewijs maar eens dat bijv. jouw motor de hele dag bij jouw in de garage heeft gestaan. Dat kun je toch praktisch niet bewijzen :?

[me]Texan die een bekeuring voor rijden door rood licht heeft betaald terwijl hij al 15 minuten op het werk was, maar het ook niet kon bewijzen aangezien de parkeerplaats 500 meter van het pand lag en het feit al 6 maanden geleden was geconstateerd :( .[/me]
 
zo snelle reacties. Kaartje van Sensation heb ik nog wel, alsmede foto's waar ik op sta ;) (en nee, niet in mn witte motorpak en witte laarzen en helm :+ ) dus ik ben dr wel geweest hoor (vet feestje *D ) maar treinkaartje heb ik al allang weggegooid... dus ja, dat zal moeilijk gaan... en al zou ik dat hebben, dan krijg je natuurlijk het verhaal dat het ook een kaartje van iemand anders zou kunnen zijn geweest...

ik snap wel dat ik zo in een lastig pakket zit, maar dit is gewoon unfair, want de motor is daar niet geweest. Zo kunnen ze toch iedereen wel een boete sturen met "rechts inhalen" als ze je kenteken een keer hebben genoteerd...

Als ze zoiets constateren, waarom zetten ze me dan niet ff aan de kant ofzo?

Bezwaar aantekenen ga ik sowieso doen. Maar hebben zij niet de plicht om ook met harde bewijzen te komen? Of volstaat het gewoon dat ze het "gezien" hebben?
 
Treinkaartje is niet relevant en of jij op SW bent geweest evenmin. Of jij de bestuurder bent geweest ook niet.

Maar kun je bewijzen dat het voertuig (jouw motor) op dat tijdstip niet op die plek is geweest? Zo nee -> betalen.
En dat is het grootste probleem. Bewijs maar eens dat bijv. jouw motor de hele dag bij jouw in de garage heeft gestaan. Dat kun je toch praktisch niet bewijzen :?

[me]Texan die een bekeuring voor rijden door rood licht heeft betaald terwijl hij al 15 minuten op het werk was, maar het ook niet kon bewijzen aangezien de parkeerplaats 500 meter van het pand lag en het feit al 6 maanden geleden was geconstateerd :( .[/me]
was dat voor onzin? :?

Als jij kunt bewijzen dat je niet de bestuurder was, zal die boete niet aan jou worden opgelegd. Je dient dat dan wel aannemelijk te maken door een andere bestuurder aan te wijzen.

Indien iemand de motor buiten jouw goedkeuring om heeft gebruikt, zal ook de boete niet aan jou worden opgelegd.

Als je gewoon kunt aantonen dat de motor de gehele tijd bij jou in de schuur stond (middels getuigen) is er geen probleem.

Nogmaals, de bewijslast ligt bij jou.

Succes!
 
Treinkaartje is niet relevant en of jij op SW bent geweest evenmin. Of jij de bestuurder bent geweest ook niet.

Maar kun je bewijzen dat het voertuig (jouw motor) op dat tijdstip niet op de plek is geweest? Zo nee -> betalen.
En dat is het grootste probleem. Bewijs maar eens dat bijv. jouw motor de hele dag bij jouw in de garage heeft gestaan. Dat kun je toch praktisch niet bewijzen :?

[me]Texan die een bekeuring voor rijden door rood licht heeft betaald terwijl hij al 15 minuten op het werk was, maar het ook niet kon bewijzen aangezien de parkeerplaats 500 meter van het pand lag en het feit al 6 maanden geleden was geconstateerd :( .[/me]

Dat is niet handig. Ik dacht, pin me er niet op vast, dat je de bon wel binnen een redelijk termijn moet hebben ontvangen. 4 maanden is redelijk. 6 maanden niet.

Aanvulling op bericht van TS (via site van OM)

Nee, ik was op dat moment niet op de aangegeven tijd en plaats

U heeft wel een bekeuring, maar bent absoluut niet op dat moment op die plek geweest?

Daarvoor zijn verschillende oorzaken mogelijk:
a) U heeft wel te hard gereden, maar de plaats- of de tijdsaanduiding op de beschikking klopt niet. De politie mag binnen zes weken een correcte beschikking sturen. Verstrijkt die termijn, dan mag de Officier van Justitie alsnog een beschikking sturen met de juiste gegevens. Dit is dus geen ‘vormfout’ waarbij de beschikking vernietigd moet worden De boete moet gewoon betaald worden.

b) Er is een (type)fout gemaakt bij de verwerking van de kentekengegevens. Dat komt weleens voor. Door de foto erbij te halen is eenvoudig te achterhalen of er een foutje is gemaakt. Is het kenteken inderdaad verkeerd overgenomen, dan wordt de beschikking vernietigd.

c) Iemand anders rijdt met uw kenteken. De kans op kentekenfraude is sinds de nieuwe afgifteprocedure van kentekens en kentekenplaten veel kleiner, maar het komt wel voor. Door te checken of er een ander voertuig dan uw voertuig is gefotografeerd, valt dit te controleren. Lijkt er inderdaad sprake van kentekenfraude, neem dan altijd contact op met de politie en de RDW om aangifte te doen en duplicaten aan te vragen. De Officier van Justitie kan om die aangifte vragen.

Resultaat: deze bezwaargrond is gegrond als er aantoonbaar sprake is van een verkeerd gelezen kenteken of van kentekenfraude. Vermeld in het beroepschrift de kenmerkende gegevens van uw voertuig (kleur, merk, type, wel/geen trekhaak, eventuele andere kenmerken) en stuur bij bewezen fraude kopieën mee van het procesverbaal.

Doe het treinkaartje e.d. er maar wel bij. Maakt je verhaal in ieder geval een stuk aannemelijker. Vertel er ook bij wie er normaliter op jouw motor mag rijden, of de motor in een afgesloten ruimte stond, waar de sleutels waren etc.
 
Treinkaartje is niet relevant en of jij op SW bent geweest evenmin. Of jij de bestuurder bent geweest ook niet.

Maar kun je bewijzen dat het voertuig (jouw motor) op dat tijdstip niet op die plek is geweest? Zo nee -> betalen.
En dat is het grootste probleem. Bewijs maar eens dat bijv. jouw motor de hele dag bij jouw in de garage heeft gestaan. Dat kun je toch praktisch niet bewijzen :?

[me]Texan die een bekeuring voor rijden door rood licht heeft betaald terwijl hij al 15 minuten op het werk was, maar het ook niet kon bewijzen aangezien de parkeerplaats 500 meter van het pand lag en het feit al 6 maanden geleden was geconstateerd :( .[/me]


ja idd, hoe moet ik nou kunnen bewijzen dat mn motor op dat tijdstip niet daar is geweest maar in mn garage stond... lekker dan...
 
ja idd, hoe moet ik nou kunnen bewijzen dat mn motor op dat tijdstip niet daar is geweest maar in mn garage stond... lekker dan...

Rapport van de politie opvragen, foto's, politieverklaring en dergelijke. De initiele bewijslast ligt bij de politie. Jij dient daarna aannemelijk te maken dat die boete ten onrechte is opgelegd. Middels getuigen, treinkaartje toegangskaartje en dergelijke.
 
Het is aan de officier van justitie te bewijzen dat je schuldig bent, dus, als jij tig vrienden hebt, en een treinkaartje en dat toegangskaartje, dan denk ik dat je sterker staat dan de officier van justitie.
 
was dat voor onzin? :?

Als jij kunt bewijzen dat je niet de bestuurder was, zal die boete niet aan jou worden opgelegd. Je dient dat dan wel aannemelijk te maken door een andere bestuurder aan te wijzen.

Indien iemand de motor buiten jouw goedkeuring om heeft gebruikt, zal ook de boete niet aan jou worden opgelegd.

Als je gewoon kunt aantonen dat de motor de gehele tijd bij jou in de schuur stond (middels getuigen) is er geen probleem.


Nogmaals, de bewijslast ligt bij jou.

Succes!

de enige die kunnen getuigen dat die motor in de schuur stond is familie... dat is niet erg onpartijdig natuurlijk... maar kan dat dus wel?
 
de enige die kunnen getuigen dat die motor in de schuur stond is familie... dat is niet erg onpartijdig natuurlijk... maar kan dat dus wel?

Tuurlijk. wie anders zou hierover moeten getuigen dan bekenden? Als ze de waarheid spreken, zal dat geen probleem zijn.
 
was dat voor onzin? :?
De waarheid is hard en de wereld niet altijd eerlijk :( .

Als jij kunt bewijzen dat je niet de bestuurder was, zal die boete niet aan jou worden opgelegd. Je dient dat dan wel aannemelijk te maken door een andere bestuurder aan te wijzen.
Als jij eigenaar bent van het voertuig en jij kunt geen andere bestuurder aanwijzen, dan krijg jij dus de prent ;) .

Indien iemand de motor buiten jouw goedkeuring om heeft gebruikt, zal ook de boete niet aan jou worden opgelegd.
Dat klopt, zie boven.

Als je gewoon kunt aantonen dat de motor de gehele tijd bij jou in de schuur stond (middels getuigen) is er geen probleem.

Nogmaals, de bewijslast ligt bij jou.

Succes!
Juist, en hoe doe je dat? Hoe kom je aan een getuige die al die tijd jouw garage in de gaten heeft gehouden en weet dat die motor daar staat?

That's the question :X ....

[edit]typo :o .
 
Laatst bewerkt:
de enige die kunnen getuigen dat die motor in de schuur stond is familie... dat is niet erg onpartijdig natuurlijk... maar kan dat dus wel?
Dat is volgens mij een mogelijkheid. En i.c.m. treinkaartje, foto's en toegangsbewijs heb je misschien een goed "alibi".
 
Juist, en hoe doe je dat? Hoe kom je aan een getuige die al die tijd jouw garage in de gaten heeft gehouden en weet dat die motor daar staat?

That's the question :X ....

Je moet het aannemelijk maken, keihard bewijzen is uiteraard lastig en in casu ook niet nodig.

Getuigen die verklaren dat ze jou de motor daar hebben zien neerzetten en je daarna naar SW hebben zien vertrekken kunnen voldoende zijn. Wel moet je aantonen dat je de sleutel aan niemand uitleent.
 
Het is aan de officier van justitie te bewijzen dat je schuldig bent, dus, als jij tig vrienden hebt, en een treinkaartje en dat toegangskaartje, dan denk ik dat je sterker staat dan de officier van justitie.

Het gaat hier om een Mulderfeit en dan ligt de bewijslast bij de verdachte. En ja, ik vind het ook krom.
 
Ik denk ook niet dat er een foto is gemaakt van e.e.a. maar dat het door een agent is gezien.

Een agent is een mens en kan een vergissing maken. Welke kleur heeft de agent op zijn bon geschreven. (kleur van de motor dus) Want deze komen bij een motorfiets dacht ik niet naar voren bij navraag in het rdw-systeem en bij een auto wel. Als dit niet is ingevuld of niet overeenkomt sta je weer iets sterker.
 
mag ik ff reageren, bij ons (Belgie) is het normaal dat in de zomerperiode de kinderen van agenten een bijbaantje (zomerjob) kunnen krijgen bij de politie om daar de geflitste foto's op te schrijven, dus een manneke van 15 kan best dan wel eens de fout maken om van 15 51 te maken, ik weet niet hoe dat in nederland is, maar hier zetten ze gewoon kinderen aan het werk bij het sorteren van foto's,



[me] ik stond met mijn oren te klapperen toen ik het hoorde :X [/me]
 
Het is aan de officier van justitie te bewijzen dat je schuldig bent, dus, als jij tig vrienden hebt, en een treinkaartje en dat toegangskaartje, dan denk ik dat je sterker staat dan de officier van justitie.
De OvJ heeft een (of meer) beëedigde getuigen (agenten) die het voertuig met dit kenteken heeft gezien en het feit heeft geconstateerd. Dat is voor de OvJ voldoende.

[edit]En het is idd een Mulderfeit, dus jij mag bewijzen dat het niet zo is.

In mijn geval (door rood licht rijden) is geconstateerd door één of twee agenten in een auto. In eerste instantie was de straatnaam in het verbaal verkeerd, maar dat mag gecorrigeerd worden (en is gecorrigeerd, wet Mulder). Alleen rijd ik nooit via die weg naar mijn werk. Plus dat ik al op mijn werk was, aantoonbaar door een e-mail die ik heb verstuurd.

Goed, dan komen ze met "uw auto was op die plek". Dat kan niet want ik was met mijn auto naar het werk. "Nou, toon dan maar aan dat uw auto bij uw werk stond op aangegeven datum en tijdstip". Jahoor, alsof collega's weten dat ik 6 maanden geleden (misschien 5 en een halve maand ,wtf) op een parkeerplaats 500 meter vanaf het pand mijn auto heb neergezet. Da's toch niet te bewijzen!!!!!

Ik was des duivels en voor mijn eigen gezondheid besloten maar te betalen. Als ik een halve dag vrij moeten nemen dan kost dat meer geld (en het risico dat ik alsnog de boete moet betalen omdat dit domweg niet te bewijzen is).

Later zag ik bij mijn dealer exact dezelfde auto staan, in dezelfde kleur met 1 cijfer anders in het kenteken. Navragen bij de dealer leverde op dat ze meestal een heleboel auto's tegelijkertijd op kenteken zetten (en dus er weinig verschil in de kentekens zit :( ).
 
Ik denk ook niet dat er een foto is gemaakt van e.e.a. maar dat het door een agent is gezien.

Een agent is een mens en kan een vergissing maken. Welke kleur heeft de agent op zijn bon geschreven. (kleur van de motor dus) Want deze komen bij een motorfiets dacht ik niet naar voren bij navraag in het rdw-systeem en bij een auto wel. Als dit niet is ingevuld of niet overeenkomt sta je weer iets sterker.


dan zal ik idd eerst maar is politie raport/verklaring/ evt. foto's opvragen...

vervolgens aannemelijk gaan proberen te maken dat:
- motor in schuur stond (getuigen = familie)
- er niemand op dat ding rijdt behalve ik zelf en dat de sleutels nooit ergens "rondslingeren"
- middels SW toegangskaartje en treinkaartje dat ik daar niet was (alhoewel het er natuurlijk om gaat dat de MOTOR daar niet geweest is...)

Wat een krom gedoe allemaal zeg...
 
Terug
Bovenaan Onderaan