Hulp gevraagd: tikken in blok

SparkyGSX

Die hard MF'er
23 mei 2005
466
0
Ewijk
Ik ben de trotse eigenaar van een Suzuki GSX 750F uit 1989 (ben maar een arme student). Ze heeft intussen 80.000 km gelopen, en sinds kort voel ik vreemde tikken in de steps.

Ik voel de tikken ongeveer 1 keer per seconde, in beide steps, maar ik kan ze niet horen.
Ik voel het alleen als de motor kracht moet leveren, dus tijdens het optrekken of bij een constante snelheid. Zodra ik het gas dicht draai houdt het meteen op.
Vooral tussen de 3000 - 4500 toeren zijn de tikken vrij hard, maar boven de 4500 toeren houdt het helemaal op (dan voel ik dus helemaal geen tik meer).
Wanneer de motor ontkoppeld is of in de vrij staat en 4000 toeren draait, voel ik ook niets tikken.
De rijsnelheid en versnelling lijken geen invloed te hebben op de frequentie / kracht van de tikken. Wel heb ik het idee dat het minder erg is als ze nog koud is (de eerste 3-4 km of zo), maar dat weet ik niet zeker.

Wat zou dit kunnen zijn? Ik heb nog geen tijd gehad om naar de dealer te gaan (kan morgen pas).
De laatste tijd is de motor wel een ander geluid gaan maken, waarschijnlijk de distributieketting, maar dat kon volgens de monteur van die garage geen kwaad. Kan het daar iets mee te maken hebben?
 
Hoe is de toestand van de ketting ,geen harde stukken?
Kan het tikken ook van komen.

De ketting kan het niet zijn denk ik, die maak ik regelmatig schoon, zit altijd riant in de kettingspray, en ik heb em laatst nog gespannen op zoveel speling als ie volgens het WPB mag hebben (30 mm in onbelaste toestand).
Verder is de ketting nog in prima conditie, loopt netjes met het tandwiel in het midden, geen harde stukken en de ketting en tandwielen zijn nog lang niet versleten.
Dat zou ook niet verklaren waarom het tikken afhankelijk is van het toerental.
Bij 60km/h of zo in de 3 tikt ie wel, maar als ik 60 rijdt in de 2 (toerental dus boven de 4500) tikt ie niet.
 
De ketting kan het niet zijn denk ik, die maak ik regelmatig schoon, zit altijd riant in de kettingspray, en ik heb em laatst nog gespannen op zoveel speling als ie volgens het WPB mag hebben (30 mm in onbelaste toestand).
Verder is de ketting nog in prima conditie, loopt netjes met het tandwiel in het midden, geen harde stukken en de ketting en tandwielen zijn nog lang niet versleten.
Dat zou ook niet verklaren waarom het tikken afhankelijk is van het toerental.
Bij 60km/h of zo in de 3 tikt ie wel, maar als ik 60 rijdt in de 2 (toerental dus boven de 4500) tikt ie niet.
Wel op het strakste punt gespannen? Tandwielen slijten niet gelijkmatig dus je kettingspanning varieert ligt. Een te strak gespannen ketting kan gaan tikken.
 
Wel op het strakste punt gespannen? Tandwielen slijten niet gelijkmatig dus je kettingspanning varieert ligt. Een te strak gespannen ketting kan gaan tikken.
Ja, daar heb ik nog op gelet. Ik kon eigenlijk maar weinig verschil merken. Ik heb intussen nog geprobeerd de ketting nog iets meer speling te geven, maar dat maakt geen merkbaar verschil. (kan em nu bijna tegen de achterbrug aan drukken, lijkt me ook niet goed)
 
Kijk de hele ketting eens na, misschien is er een O-ring kapot, waardoor 1 schakel meer is uitgesleten. Had ik ook en dardoor zat er 1 "langere" schakel tussen welke elke keer herrie maakte. Ik heb er overigens 10.000 km zo mee gereden (veel gesmeerd), maar toen vond ik het wat te erg worden... 8-)
 
Ik heb de hele ketting nog een nagekeken, en ik kan geen harde stukken vinden, alle schakels draaien soepel de tandwielen op en af.
Zoals ik al zei, kan ik me bijna niet voorstellen dat het de ketting zou zijn, vanwege de afhankelijkheid van het toerental.
Heeft iemand misschien nog een ander idee waar het probleem zou kunnen zitten?
Zouden slecht gestelde kleppen of zoiets een dergelijk symptoom kunnen veroorzaken? (hoewel ik het dan weer vreemd zou vinden dat het probleem niet optreed wanneer de motor hetzelfde toerental draait in de vrij)
 
Ben net bij een suzuki dealer geweest (in Afferden, gelderland).
Daar heeft een monteur er naar geluisterd en er een stukje mee gereden.
Hij zei dat het waarschijnlijk een kapot drijfstanglager was.
Zijn advies: doorrijden tot ie uit elkaar valt en dan een andere kopen...
 
Vandaag zei iemand anders (in real life, niet op MF) dat hij dacht dat het misschien een slecht gestelde of kromme klep zou zijn.
Ik heb m'n kleppen nog nooit (laten) stellen, en ik heb dus geen idee wanneer dat voor het laatst gebeurd is.
Zou een slecht gestelde of kromme klep deze symptomen kunnen geven?
 
gooi die garage al maar in de prullebak!µ
effe mee gaan rijden en af en toe tikken komt van een drijfstang?
je zit ergens met een probleem bij je ketting, mogelijks veroorzaakt door een lager (achterwiel of versnellingsbak).

drijfstangen en lagers zijn het 99% kans niet hoor.
 
gooi die garage al maar in de prullebak!µ
effe mee gaan rijden en af en toe tikken komt van een drijfstang?
je zit ergens met een probleem bij je ketting, mogelijks veroorzaakt door een lager (achterwiel of versnellingsbak).

drijfstangen en lagers zijn het 99% kans niet hoor.

Als het probleem bij de ketting / achterwiel / versnellingsbak zit, hoe verklaar je dan dat het optreed in alle versnellingen (in de 1 en 2 minder dan de rest), tussen de 3000 - 4500 toeren? Als het daar zat, zou ik juist verwachten dat het bij een bepaalde snelheid zou optreden, en niet bij een bepaald toerental.

En hoe ga ik er ooit achter komen waar het probleem echt zit, zonder het hele blok uit elkaar te trekken om er achter te komen dat het toch niet in de lagers zit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan