hulp gevraagd XV 920 caferacer project

miker

Die hard MF'er
9 mei 2005
338
0
Den Haag
Beste forumleden,

Graag zou ik van jullie hulp gebruik willen maken voor mijn project.
Eerst even een korte introductie. Robert-Jan, 33, Den Haag en al heel wat jaren niet meer actief op het forum geweest..
Twee jaar geleden besloten om te beginnen met mijn eerste caferacer project, een XV920 uit 83. Die periode ben ik in contact gekomen met Wil van dutchcaferacers, die mij een heel eind op weg heeft geholpen met het project.
Door de verkoop van mijn vorige woning helaas langere tijd geen ruimte gehad voor de XV, waardoor deze die periode noodgedwongen in opslag heeft gestaan.
Inmiddels is er (iets)meer ruimte en tijd en wil ik het project gaan afronden. Maar zoals gezegd is dit mijn eerste project en is enige hulp daarom geen overbodige luxe :)

Zo staat het project er momenteel bij:

iphwbvk3aekdk.jpg

pqcuybo01tjpi.jpg

04nrb1utri07l.jpg

1skpw8kyji350.jpg

n9p9csanqfljw.jpg


- Benelli tank
- aangepast subframe
- voorvork r1
- achtervering r1
- aftermarket uitlaat en carb's (Mikni VM34)

Wat moet er nog gebeuren en waar heb ik vragen over:

Elektra: Nieuwe kabelboom maken. Nieuwe speedo (niet die gele van Roelvink), koplamp, achterlicht, knipperlichten en M-unit heb ik. Concrete vragen heb ik nog niet, maar die gaan zeker komen! :Y

Spuitwerk/coating: diverse onderdelen laten stralen en spuiten/coaten
Uitdaging is dat ik de tank en de achterbrug transparant wil laten spuiten/coaten. Uitsluitsel over wat nou het beste is/mooiste resultaat geeft heb ik nog niet kunnen krijgen/vinden.
Ik wil op de tank wel twee tanklogo's hebben, dus vanuit dat uitgangspunt lijkt mij het laten spuiten van de tank en het subframe in een 2k lak de enige optie?
Velgen en (sub)frame worden zwart.

Banden: voorvelg is van een r1 uit 2007, achtervelg wordt er een van een tweede generatie virago (ook een vijfspaaks, net als de r1). Is er een eenvoudige manier om te meten wat de maximale maat zal zijn voor en achter?

Gashendel: Ik heb online een set carburateurs gekocht met hierbij een gaskabel. Deze enkele kabel past niet op de gashendelbehuizing van de r1 (logisch ook wel). Uiteraard past deze wel op de originele gashendel van de virago, maar hier zitten alle controls ook aan vast en dat wil ik niet.
Hoe kan ik achterhalen op welk type losse gashendel deze kabel past? (zie afbeelding met tank).

Er zullen ongetwijfeld nog meer vragen komen, maar voor nu vind ik het wel even voldoende ;)

Gaan jullie mij helpen om deze zomer nog te kunnen rijden op mijn XV? }) :] :} :}

Bij voorbaat dank voor de hulp!

gr. Robert-Jan
 
Hoi Robert-Jan,

Leuk project.

Voor je gaskabel kan je even kijken op cable-shop.nl.
Dan kan je hem zelf maken (eventueel heb ik de soldeerspulletjes wel voor je te leen).
Morgen ga ik weer naar mijn ouders en kan ik eventueel een spoed metertje voor je meenemen.
Dan kan je de spoed van je R1 gashendel behuizing meten en de juiste dingen bestellen.
 
R-Rat,dank voor het aanbod! Heb de ambitie om de elektra zelf te doen, dus zal zeker van je kennis gebruik gaan maken :).


leeuwis88, thanks voor de tip. Dus wat je zegt is dat ik de gaskabel gewoon moet aanpassen aan de gashendel van de r1 ipv een juiste gashendel zoeken voor de bestaande gaskabel. Misschien zo ge nog niet..
 
R-Rat,dank voor het aanbod! Heb de ambitie om de elektra zelf te doen, dus zal zeker van je kennis gebruik gaan maken :).


leeuwis88, thanks voor de tip. Dus wat je zegt is dat ik de gaskabel gewoon moet aanpassen aan de gashendel van de r1 ipv een juiste gashendel zoeken voor de bestaande gaskabel. Misschien zo ge nog niet..

Ik had je reactie nog niet gezien, maar dat is inderdaad wel de oplossing die ik bedacht had.
Nieuwe kabels werken sowieso vaak gewoon wat beter. En je bent waarschijnlijk nog goedkoper uit.
 
Ik wil mijn final drive graag demonteren. Op onderstaande site mooie beschrijving gevonden.
Ik zou alleen graag willen weten hoe zo'n "special socket for bearing retainer" in het Nederlands heet zodat ik kan overwegen er een aan te schaffen of langs een garage te gaan (als het al een algemeen gebruikt instrument is). Iemand hier enig idee?

The Venturers - Yamaha Venture Technical Support Library


Yamaha's special socket for bearing retainer
" Yamaha's special final drive shaft holder
 
Zo te zien een dop die over je pinion gaat en een bus daar rond om de borgmoer vanhet lager te kunnen draaien terwijl je de rest blokkeert met die knop in het midden. Als je even een wphb er bij neemt, daar staat meestal een artikelnummer bij voor die tool. Betwijfel of hij voor andere dingen wordt gebruikt dan Yamaha motorfietsen :)
 
De afgelopen maanden helaas te weinig tijd aan de motor kunnen besteden, maar het einde lijkt in zicht.
Recent de elektra gedaan en gisteren was het moment daar... ik heb het beestje proberen te starten.
Omdat het mijn eerste project is had ik wel even een eureka moment toen ik merkte dat de motor het deed. Wat minder was, was dat het toerental echt veel te hoog is.

Ik heb nog nooit eerder carburateurs afgesteld, maar hoop met jullie hulp dit wel voor elkaar te krijgen.

Ik heb twee nieuwe mikuni vm34's, pre jetted voor virago 920.
Ik heb uit de info die ik heb kunnen vinden o:p kunnen maken dat de mikuni vm's op hoofdzakelijk 3 zaken moeten worden ingesteld:

- het stationaire gedeelte
- het gedeelte van 1/4 tot 3/4 gashendel open
- het gedeelte vol gas

http://www.mikunipower.com/Manuals/VM_Manual.pdf
VM34 Carb Parts | Mikunioz
http://www.iwt.com.au/mikunicarb.htm
http://kawtriple.com/mraxl/carb/carbadj.htm
http://www.650motorcycles.com/CarbSync.html


De stappen ik die dusver heb uitgevoerd zijn:
- proberen synchroniseren middels 6mm boortje
- pilot jet 22,5 vervangen voor 20

wat er blijft gebeuren is dat het toerental echt super hoog is. Als ik de choke aan zet en mijn hand op het luchtfilterhuis houd, dan is het alsnog aan de hoge kant maar wel een heel stuk beter.

kunnen jullie mij helpen e.e.a. goed af te stellen? :)
 
heeft t niet met je stationair schroef te maken?
Volgens mij is het niet vanzelfsprekend dat de motor hogere toeren maakt als de carburatie slecht is afgesteld.

Probeer eens aan de schroef verder uit te draaien (nr 32 van de eerste link die je plaatste)
 
Terug
Bovenaan Onderaan