Hulp gevraagd

Leonore

Rookie
19 nov 2018
9
3
HELPPP!!!
ik zit echt in dilemma. Ik ben klein (1,60) met kinderhandjes. Ik heb in september mijn A rijbewijs gehaald op een Kawasaki Z650. Nu ben ik natuurlijk op zoek naar een geschikte motor. Inmiddels heb ik wat proefritten gemaakt:
Honda CBF 650 SA (super fijne motor, maar valt af omdat die te zwaar is. die krijg ik niet achteruit de garage in of uit)
Susuki 650 Bandit (rijdt ook erg prettig, maar nog zwaarder dan de honda)
Dus maar naar een lichtere categorie: BMW GT310 (1 cilinder: wat een herrie maakt dat ding, maar rijdt prima en voor mij heeeeel goed te hanteren
Yamaha MT03 met de 2 cilinders net wat minder herrie, verder prima motor alleen net iets boven wat ik er nu aan wil uitgeven. zowel de bmw als de mt03 zijn van 2018 en praktisch nieuw.
Nu zou ik jullie het volgende willen vragen: zijn er nog andere motoren met een wat zwaardere motor maar max 180 kg in gewicht zodat ik hem nog kan hanteren?
De MT07 is net te hoog, kom ik bijna niet aan de grond. voor mij zou een MT 05 perfect zijn, maar ja, ik wil altijd is dat er niet is... of zijn er alternatieven? Met mijn beperkte kennis en ervaring kom ik er niet uit.
Wat zouden jullie kiezen de BWM 310 of toch het budget iets optrekken voor de MT03? Ik ga er woon werkverkeer mee rijden 25 km enkele reis over 80 km wegen en dan met mooi weer af en toe een leuke tour.
Jullie mening wordt zeer op prijs gesteld!
groeten,
Leonore

ps: die Kawasaki Z650 was verlaagd. maar als ik hem vergelijk met alle proefritten die ik gemaakt heb, rijdt die echt het minst fijn. (had na het examen nog lessen over die ik gebruikt heb om nog wat extra rondjes te rijden dus heb een goed vergelijk kunnen maken)
 
Als een MT07 net te hoog is, kan je die laten verlagen hè... net als bij je lesmotor.
Verder zou je ook naar iets chopperachtigs kunnen kijken, die hebben meestal een lagere zit.

Ook zou je eventueel dikkere zolen onder je laarzen kunnen laten maken. Centimetertje meer kan best wat uitmaken.
Als je een MT 07 wat laat verlagen en de zolen van je laarzen iets er bij, ben je er al... ;)

Succes! :]
 
Ik begreep dat een KTM Duke bijv. ook prima is te rijden door een kleinere medemens.
 
Honda CBF 650 SA (super fijne motor, maar valt af omdat die te zwaar is. die krijg ik niet achteruit de garage in of uit)
Mwoah, volgens mij is dat gewoon een kwestie van een meer oefenen. Ik ken iemand, weliswaar een man, die is max 1.65 en zo licht als een sprietje en die wandelt met mijn tamelijk reusachtige (vooral naast hem) FJR1300 door een volle garage, en die weegt met alles erop en eraan zo'n 300 kg geloof ik. Nou is die monteur bij een motorzaak, maar die is het dus ook gewoon gewend.

Zo lang het ding in balans blijft moet het toch te doen zijn? Je hebt bij je rijles lopen met de motor aan de hand gehad, lukte dat dan ook niet? Die was ook richting de 200 kg.

Als die CBF650 zo'n fijne motor is zou ik hem niet zo maar afketsen voor zo'n klein nadeel. Google ook eens op "motor mover", zo'n plankje of richeltje of zo is misschien ook het overwegen waard om deze bezwaren te overkomen.
 
Sommige fabrikanten hebben ook al zadels die al iets lager zijn dan standaard. Bij KTM bijvoorbeeld een ergo zadel erop kan laten zetten die 2 cm hoger of lager kunnen dan standaard. Bij BMW zijn er ook veel mogelijkheden toe, maar er staat wel duidelijk bij vermeldt dat dit niet voor alle modellen geldt. Dus ik zou kijken of je het zadel kan verlagen indien mogelijk? Dan verander je zo min mogelijk aan hoe de motor rijdt.
 
Trouwens, je topic titel is niet goed gekozen: "hulp gevraagd" is te vaag. Kies liever voor iets als "motorkeuze; lichte lage motor voor iemand van 1m60?" of zo. Betere vraag -> betere antwoorden.
 
Trouwens, je topic titel is niet goed gekozen: "hulp gevraagd" is te vaag. Kies liever voor iets als "motorkeuze; lichte lage motor voor iemand van 1m60?" of zo. Betere vraag -> betere antwoorden.

je hebt helemaal gelijk, maar aan de andere kant wordt men zo misschien ook nieuwsgierig :)

btw is de titel nog aan te passen? ik ben er echt helemaal uit en dat terwijl ik jaaaaren moderator van het smart-forum ben geweest.

het is juist dat ik me niet "zeker" voel als een motor richting de 200kg gaat. de lesmotor was 185 en dat ging net. de loop oefening van het exmen stelt niet zo veel voor :). bij die honda. misschien over een paar jaar. hiervoor had ik zo'n bromscooter van 110 kg en die vond ik al lastig hanteren. ben maar een klein vrouwtje he, en alle massa die ik heb, zit niet in de spieren zullen we maar zeggen. en zolang er balans is, kun je idd een hele boel, het gaat er juist om dat je goed kunt corrigeren als er even geen balans is...
 
Je wilt met plezier motorrijden en dat snapt iedereen hier, want we genieten er allemaal van. Een chopper of cruiser heeft een lage zit, dus dat past wel bij je en misschien is het wijs om de spieren wat te gaan trainen cq ontwikkelen. Dat is niet alleen nuttig maar ook gezond en fijn en als je wat meer kracht hebt kun je de meeste motoren wel de baas. Je lengte is het probleem niet.
 
HELPPP!!!
Wat zouden jullie kiezen de BWM 310 of toch het budget iets optrekken voor de MT03? Ik ga er woon werkverkeer mee rijden 25 km enkele reis over 80 km wegen en dan met mooi weer af en toe een leuke tour.
Jullie mening wordt zeer op prijs gesteld!
groeten,
Leonore

ps: die Kawasaki Z650 was verlaagd. maar als ik hem vergelijk met alle proefritten die ik gemaakt heb, rijdt die echt het minst fijn. (had na het examen nog lessen over die ik gebruikt heb om nog wat extra rondjes te rijden dus heb een goed vergelijk kunnen maken)
Wat is je budget eigenlijk? Zonder dat te weten is het lastig nuttige suggesties te doen. Hoedanook, in aanvulling op jouw huidige lijstje hier nog een paar lage / lichte / gemakkelijke motoren, met ABS:

BMW F 800 R
Ducati Monster 696, 796, 797, 821, etc.
Honda CB 300 R
Honda CB 500 FA
Honda NC 700 S
Honda NC 750 S
KTM 390 Duke
Kawasaki Z 300
Kawasaki ER-6N
Moto Guzzi V7
Suzuki Gladius
Suzuki SV 650 A
Triumph Bonneville T100
 
Laatst bewerkt:
Je wilt met plezier motorrijden en dat snapt iedereen hier, want we genieten er allemaal van. Een chopper of cruiser heeft een lage zit, dus dat past wel bij je en misschien is het wijs om de spieren wat te gaan trainen cq ontwikkelen. Dat is niet alleen nuttig maar ook gezond en fijn en als je wat meer kracht hebt kun je de meeste motoren wel de baas. Je lengte is het probleem niet.


ik geloof dat ik een gedeelte van jouw opmerking even ga negeren, aangezien jij vanaf het scherm niet kunt beoordelen of en hoe gezond ik ben/leef.

verder is lengte ook wel degelijk een onderdeel. ik heb daardoor nl ook geen lange armen en kan bijv bij de Suzuki niet van het stuur tot de achterkant van de motor rijken, iets wat wel lastig is als je er mee aan de wandel gaat. dat kan ik bij de compactere motoren zoals de bmw 310 en de mt03 wel. dat voelt een stuk zekerder. ik vroeg me af of er nog meer van dit soort compactere motoren zijn die misschien iets meer vermogen hebben dan 320 cc.
 
Tja, mijn misschien voorbarige conclusie baseerde ik op jouw volgende zin:

en alle massa die ik heb, zit niet in de spieren zullen we maar zeggen.


En als je verder gezond bent, valt daar veel aan te doen.
 
ik vroeg me af of er nog meer van dit soort compactere motoren zijn die misschien iets meer vermogen hebben dan 320 cc.
Zie lijstje hierboven. Hou er ook rekening mee dat zithoogte niet alles zegt: wat je zoekt is een motor die t.h.v. je benen (overgang tank-zadel) smal is. Dus proefzitten is altijd aan te bevelen, maar dat had je zelf ook wel bedacht. Als het stuur te ver weg zit, dan is dat vaak te verstellen (niet altijd), en je kunt bijna altijd overwegen het te verhogen.
 
Laatst bewerkt:
Tja, mijn misschien voorbarige conclusie baseerde ik op jouw volgende zin:

en alle massa die ik heb, zit niet in de spieren zullen we maar zeggen.

En als je verder gezond bent, valt daar veel aan te doen.

klopt dat was misschien ook suggestief, maar ik het is niet alleen dat ik niet zo veel spieren heb, maar ik heb ook niet heel veel anders, mag hier en daar wel wat af, maar dat vinden wel meer mensen van zichzelf. ik heb geen overgewicht zeg want anders had ik in ieder geval nog andere massa in de strijd kunnen gooien, maar ook dat gaat hem dus ook niet worden.
 
Al eens aan de Honda grom gedacht? de perfecte motor lijkt me voor kleinere mede mensen , 25 km woon werk over 80 km wegen is die ideal voor, in engeland heel populair als forensen motor ook voor langere mensen.
 
een ander merk met hele fraaie motoren die licht /laag van stuk zijn : MASH , de nieuwe 500 is n plaatje
 
CB 500F (ca. 190kg wet-weight) of een CB 600F (ca. 200kg wet-weight) zijn goede keuze's.
Als die CB600SA zo goed beviel, dan zit je met een CB 500F net wat beter qua eisen.

Beide zijn bulletproof, voor de kleinere bestuurder/bestuurster geschikt, incl. stuurkuipje ook geschikt voor WW
Maar altijd proefrit maken.
Succes, laat maar weten waar je keuze op gevallen is.


Voorbeeld CB500: Advertentie m1348235448
Voorbeeld CB600: Advertentie m1349060655
 
Net als jij heb ik ook een verticale uitdaging: 1:67 en weinig massa.

Ik wilde persé een naked en ben na alles wat ik in gedachten had en niet lekker zat op een (verlaagde) Gladius naar huis gereden. - Overigens de fiets die ik in eerste instantie zeer zeker niet wilde gezien de marketing historie.

Anyway, lekker fietsje mooi geluid en ook prettig voor woon-werk - ik doe dagelijks 60km enkele reis.

Een minpuntje, met de wind zoals vanavond is het wel een beetje zwalken tijdens het opvangen van de vlagen, maar ja, dat weet je van te voren als je weinig massa hebt.
 
Ik ben zelf 1.58m en weeg 46 kg, ben begonnen op een iets verlaagde SV650 en heb er inmiddels een SV1000 naast. Beide relatief kleine motoren en wanneer ze eenmaal rollen tijdens het duwen is er niks aan de hand. Wel altijd de motor naar je toe laten leunen en bij parkeren goed opletten hoe de weg afloopt, zodat je niet met jouw spierkracht heuvelopwaarts moet duwen, maar simpelweg de motoraandrijving kunt gebuiken. 🙂SV650’s vanaf de laatste bouwjaren van het tweede type hadden al als optie ABS. Het tweede type was er als naked met normaal stuur en gekuipt met clip ons.
 
Niet om pedant te doen hoor :) Maar ik citeer mezelf nog even:

Als die CBF650 zo'n fijne motor is zou ik hem niet zo maar afketsen voor zo'n klein nadeel. Google ook eens op "motor mover", zo'n plankje of richeltje of zo is misschien ook het overwegen waard om deze bezwaren te overkomen.

Lijkt me echt geen gek plan als dit zo'n grote factor is. Zelf geen ervaring met deze dingen (ik ben 1m88, 125 kg schoon aan de haak en kan mijn CBR600F met 1 arm aan het stuur vasthouden en ermee lopen 8-) (mijn FJR doe ik toch liever met 2 armen...)), maar op dit videootje ziet het er toch wel erg makkelijk uit:

 
Niet om pedant te doen hoor :) Maar ik citeer mezelf nog even:



Lijkt me echt geen gek plan als dit zo'n grote factor is. Zelf geen ervaring met deze dingen (ik ben 1m88, 125 kg schoon aan de haak en kan mijn CBR600F met 1 arm aan het stuur vasthouden en ermee lopen 8-) (mijn FJR doe ik toch liever met 2 armen...)), maar op dit videootje ziet het er toch wel erg makkelijk uit:

da´s inderdaad een handig ding zeg! zeker als er ook nog 6 `normale` fietsen naast moeten staan.

Iedereen super bedankt voor de tips! ik ga het allemaal in overweging nemen. en zaterdag weer een rondje langs wat zaken. Gelukkig gaan er 2 mensen met me mee die er wat meer verstand van hebben dan ik, maar uiteraard moet hij mij bevallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan