HULP gezocht bij het vinden van een miniatuur Aprilia Moto 6.5

Moto65Man

Die hard MF'er
In memoriam
22 mei 2017
764
623
Gouda
Beste Forumleden,
Ik ben opzoek naar het miniatuur zoals op de foto's van de Aprillia Moto 6.5. De foto's kwam ik (onafhankelijk van elkaar) tegen op het Internet al surfende naar afbeeldingen. Naar mijn weten is dit het enige model wat ik ooit gezien heb. Er bestaat verder geen schaalmodel (diecast) van en ook in de serie van Joe Bar is hij niet opgenomen. Wellicht dat hier iemand een tip heeft of veel beter kan zoeken dan ik. WIE HELPT ME VERDER? (foto 3 is de echte)


normal-1264276.jpg
100904_01.jpg
65-1-660x400.jpg
 
Ja het is niet bepaald 'fijntjes'. Ik denk dat het niet van plastic is maar eerder van een soort gipsachtig spul of zo. Toch als ik naar de details kijk zit het best ged in elkaar. Ja de wielen zijn geen spaakwielen, maar dat kan ook niet als het niet van plastic is gemaakt. Ik kan ook de originele foto's niet meer zo snel terugvinden. Anders zou daar misschien iets uit af te leiden zijn.....
 
Ik heb laatst zo'n ding in het egt gezien vond het een bijzonder apparaat Designed bij : Phillippe Starck
 
Het is ook een bijzonder ontwerp. sinds ik er eentje heb ben ik een grote fan geworden. De 'eenvoud' (zo lijkt het) is in feiten een zeer geraffineerd samenspel van functioneel zijn en uitgekiende precisie in onderlinge afstemming. De basale eenvoud zonder extra opsmuk is juist de verademing die gewaardeerd wordt. Tel daar bij op het zeer goede rijcomfort en de grote wendbaarheid met z'n top van 150 (echte) kilometers (waarom zou je meer nodig hebben) en de exclusiviteit maakt de Moto 6.5 dus een bijzonder en gewaardeerd verzamelobject. En daar bestaat dus geen model van. Raar toch.....
 
Het heeft even geduurd, mijn zoektocht en ik ben zelfs op onderzoek geweest naar 3D-scannen en printen. Een model bestaat dus niet (behalve dat ene model in Japan) en scannen en printen is vreselijk duur, dus dat werd 'm ook niet......

MAAR...... ik ben zelf aan de slag gegaan om een schaalmodel 1:12 te maken en ik moet zeggen dat deze wel aardig gelukt is. Ben er in ieder geval blij mee dat het gelukt is. (zie de foto's)
 

Bijlagen

  • fullsizeoutput_108e.jpeg
    fullsizeoutput_108e.jpeg
    169 KB · Weergaven: 22
  • fullsizeoutput_108f.jpeg
    fullsizeoutput_108f.jpeg
    179,4 KB · Weergaven: 21
Het is DAS-klei (verkrijgbaar bij o.a. Intertoys). Dat behoeft niet gebakken te worden. Is na 24 uur keihard en kan dan ook bijvoorbeeld geschuurd worden. Kleine onderdelen (zoals stuur) daar heb ik ijzerdraad in verwerkt voor de stevigheid en zekerheid. Maar het is zo sterk dat het wellicht ook zonder kan. Het was een probeersel en nu weet ik beter waar ik op moet letten. Misschien maak ik er nog eentje (een keer), maar dan nog verfijnder.....
 
1: Jawel
2: tsja.....

Dit exemplaar is voor mij echt de eerste keer. Ooit wel eens wat met Fimoklei gedaan. Dat wel (poppetjes voor m'n kinderen).
Ben wel van plan er nog eentje te maken die wat verfijnder is. Weet nu hoe ik het aan moet pakken....
 
Ik heb de smaak te pakken. Het is erg leuk om zo'n schaalmodel te maken. Daarom ook maar een fijn machientje aangeschaft om nog preciezer te kunnen afwerken (kost maar 20 Euro)

fullsizeoutput_1098.jpeg

:
714ZW_2BNxlOL._SL1000_590x_c90143bd-e27e-4738-91ba-2e805aac07ba_1200x.jpg
 
Laatst bewerkt:
Joh, Ik had de link gemist.....(dom)..... Maar het is een ZEER interessant filmpje. Daar kan ik zeker inspiratie uit halen! Dank Bosso!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan