HULP GEZOCHT m.b.t. ELEKTRONICA

Airhead65

Rookie
7 jun 2018
15
0
Amsterdam
Beste Forumleden,

Onlangs heb ik een BMW r65 omgebouwd tot scrambler en daarvoor de oude kabelboom vervangen door een nieuwe van Motogadget met bijbehorende M-unit, M-button en M-lock. Ook heb ik een nieuwe spanningsregelaar met zekering laten installeren door motormarkt de Jordaan. Het probleem is dat deze zekering van 15 AMP na een tijdje rijden doorbrand. Een zekering van 7.5 AMP knalt er gelijk uit.

Ergens in het systeem gaat er dus niet goed. Spijtig genoeg trekt motormarkt de Jordaan de handen er nu vanaf want zij hebben niet genoeg knowhow blijkbaar van dit soort zelfbouw systemen met M-unit e.d..

Ik ben bang dat ik zelf aan de slag moet om het euvel te ontdekken maar ik heb geen toereikende kennis van of apparatuur m.b.t. elektronica.

Mijn vraag is dus of er hobbyisten zijn (beetje in de buurt van Amsterdam) die veel kennis van elektronica hebben (en mogelijk ook van systemen als M-unit) die mij kunnen helpen met het verder uitzoeken van het probleem? (voor een nader overeen te komen schappelijke hobbyisten vergoeding uiteraard..)

Hartelijke groeten,

F. Polman

florispolman@yahoo.com
 
Nu ben ik er niet helemaal achter wat je bedoeld maar de Bosch dynamo die BMWwelke gelijkis aan die van Guzzi ) gebruikt levert 20 amp als die vol aan de bak moet
Dus als de zekering tussen de accu en dynamo deel zit lijkt het me normaal dat die er uit gaat
Er zou minimaal een zekering in moeten van 20 amp om het vermogen van de dynamo aan te kunnen

Maar kan zijn dat ik je helemaal verkeerd begrepen hebt
 
Nu ben ik er niet helemaal achter wat je bedoeld maar de Bosch dynamo die BMWwelke gelijkis aan die van Guzzi ) gebruikt levert 20 amp als die vol aan de bak moet
Dus als de zekering tussen de accu en dynamo deel zit lijkt het me normaal dat die er uit gaat
Er zou minimaal een zekering in moeten van 20 amp om het vermogen van de dynamo aan te kunnen

Maar kan zijn dat ik je helemaal verkeerd begrepen hebt

M-Lock is een "keyless" contact.
M-Button is in combinatie met een M-Unit een "kabel verminderaar" (erg grof gezegd).

Mijn vermoeden is ook dat er meer dan 15A er doorheen gaat...
 
Oh brrr, was er laatst ook al niet een met zo’n ding. Dan kun je uitleggen wat je wil maar geen kennis is geen kennis. :N

Geen idee, maar als ik het schema zo eens bekijk...
en de zekering van de regulator klapt er uit, dan lijkt me dat alles achter de regulator meer vraagt dan de zekering van de regulator aan kan.

Aanname 1: dat de boel ook op die manier aangesloten zit
Aanname 2: dat de hoofdzekering er ook nog is, de regulator dus een eigen zekering heeft.
 
De spanningsregelaar die op de tweekleppers hoort heeft helemaal geen zekering. De mannen uit de Willemstraat hebben voldoende ervaring met oude tweekleppers, ik vraag me dus ernstig af wat er hier gebeurd is.
 
Volgens de handleiding kun je de ingaande spanning afzekeren op 40A (let op kabeldikte van de accu naar de m-unit dient dan wel 6mm2 te zijn.

Verder kun je nagaan hoeveel je watt je motor totaal verbruikt:
12v x 15A = 180w

Ga eens na wat er allemaal aanstaat
Koplamp 55w
Achterlicht 5w
Remlicht 21w
Diverse lampjes in het dashboard
Toeter
Ontsteking
Navigatie systeem

Alles bij mekaar kan dit teveveel worden voor de 15a fuse

Zolang de munit niet zelf zijn automatische zekeringen af gooit, en er geen lekstroom in de hoofdkabel zit en deze dik genoeg is zou ik de zekering verhogen.
 
Dat weet ik niet, maar lijkt me belangrijk om te weten voordat je iemand aanraad om er maar een zwaardere zekering in te doen.
Ik vind het gek dat er over een 15A word gesproken omdat een 7,5A meteen doorbrand, wat hoort er dan in, 7,5 of 15 ampère zekering? Want als er eigenlijk een 7,5A geplaatst dient te worden moet je je al gaan afvragen of het e.e.a al wel deugd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan