HULP GEZOCHT: SUZUKI GS500

14 jul 2020
6
0
WIE HELP ONS UIT DE BRAND? 🔥

Wij zijn inmiddels radeloos..

Nu is het zo dat ik sinds kort eigenaar ben van een tweedehands suzuki GS500E. Uit 1997. Bedoeld voor woon-werkverkeer. KM stand: 64000

Heeft goed gelopen. Maar merkte dat hij opeens power miste, moeizaam startte en sneller af sloeg. 1 bougie was kapot. Waardoor? In ieder geval beide vervangen. Proefrit mee gemaakt. Motor liep prima na vervangen bougies, na een aantal km goed in toeren getrokken begon die weer in te houden. Het leek dan wel / niet op 1 cilinder te lopen. Daarna opnieuw geprobeerd benzinekraan op normaal, ging klein stukje goed maar dreigde af te slaan, op stand reserve ging het wat beter maar niet optimaal. Stand PRI getest en de motor ging als een speer. Echter stroomt hij dan over als je stil staar. Stationair op PRI niet, verwacht hapering in benzine toevoer?

Inmiddels staat hij bij een motorzaak, echter kunnen zij het probleem ook niet constateren. Er is al een nieuw benzinekraantje op gezet. Helaas zonder resultaat. De carburateurs zien er van binnen schoon uit.

Ik weet niet of iemand dit al eerder hebt meegemaakt of gehoord? Heb je een idee of tip? Laat het ons alsjeblieft weten!

Groetjes Monica
 
Is het alleen bij warme motor, of ook koud?
De bobine kan ook een verdachte zijn, zeker in het geval van een warme motor en uitval onderweg. :)
 
Is het alleen bij warme motor, of ook koud?
De bobine kan ook een verdachte zijn, zeker in het geval
Is het alleen bij warme motor, of ook koud?
De bobine kan ook een verdachte zijn, zeker in het geval van een warme motor en uitval onderweg. :)
Bedankt voor je reactie. Echter in de PRI stand loopt hij wel. Dus kan ik onze optiek geen bobine of elektrisch probleem zijn..
 
Wat is er veranderd ,vernieuwd of gerepareerd nadat jou motor lopend heb weg gezet.
welk soort benzine tank je .
hoelang heeft de motor stil gestaan .
Bedankt voor je reactie!

Ik heb mijn motor gekocht, heb ik er goed mee kunnen rijden. Toen ik de volgende dag naar werk wou rijden begon de ellende. Er is niks tussentijds veranderd of vernieuwd. Nadien hebben ze pas de benzinekraan vervangen omdat ze dachten dat dat het probleem zou moeten zijn.

Ik tank E98. De motor heeft ongeveer een half jaar stil gestaan bij de vorige eigenaar.
 
Wat je eventueel kan controleren is je tankontuchting, ik weet niet waar dat zit bij jou, maar bij mij zit het in de tankdop. Dop uit elkaar pielen en schoonmaken.
En wat ook nog kan is dat het veertje in je benzinekraan te sterk is. Dan trekt ie op “on” en “res” niet voldoende vacuüm om de kraan helemaal open te duwen, of anders gezegd het veertje duwt nog steeds te hard de kraan dicht, en krijgt je motor gewoon niet genoeg brandstof. Heel klein stukje afknippen is dan de oplossing.
Daarna het probleem van het overlopen oplossen.
 
Loopt hij dan op PRI stand wel goed?
De carburateurs zijn open geweest, gecheckt en zat geen vuil in. Vlotternaald was ook goed..
Omdat je aangaf dat hij in de PRI stand overloopt is het aannemelijk dat je vlotternaald blijft hangen of gewoon niet goed afsluit, dat kan bijv ook door slijtage komen of doordat er iets verbogen is of toch iets corrosie.
Dat komt allemaal behoorlijk nauw, t minste geringste vuiltje of slijtage en hij lekt..
Dat hij in de PRI stand wel goed loopt kan liggen aan een vacuumprobleem.
 
Wat je eventueel kan controleren is je tankontuchting, ik weet niet waar dat zit bij jou, maar bij mij zit het in de tankdop. Dop uit elkaar pielen en schoonmaken.
En wat ook nog kan is dat het veertje in je benzinekraan te sterk is. Dan trekt ie op “on” en “res” niet voldoende vacuüm om de kraan helemaal open te duwen, of anders gezegd het veertje duwt nog steeds te hard de kraan dicht, en krijgt je motor gewoon niet genoeg brandstof. Heel klein stukje afknippen is dan de oplossing.
Daarna het probleem van het overlopen oplossen.
Als hij op PRI wel goed loopt dan zou het toch niet aan de tankontluchting kunnen liggen vermoed ik.
 
WIE HELP ONS UIT DE BRAND? 🔥

Wij zijn inmiddels radeloos..

Nu is het zo dat ik sinds kort eigenaar ben van een tweedehands suzuki GS500E. Uit 1997. Bedoeld voor woon-werkverkeer. KM stand: 64000

Heeft goed gelopen. Maar merkte dat hij opeens power miste, moeizaam startte en sneller af sloeg. 1 bougie was kapot. Waardoor? In ieder geval beide vervangen. Proefrit mee gemaakt. Motor liep prima na vervangen bougies, na een aantal km goed in toeren getrokken begon die weer in te houden. Het leek dan wel / niet op 1 cilinder te lopen. Daarna opnieuw geprobeerd benzinekraan op normaal, ging klein stukje goed maar dreigde af te slaan, op stand reserve ging het wat beter maar niet optimaal. Stand PRI getest en de motor ging als een speer. Echter stroomt hij dan over als je stil staar. Stationair op PRI niet, verwacht hapering in benzine toevoer?

Inmiddels staat hij bij een motorzaak, echter kunnen zij het probleem ook niet constateren. Er is al een nieuw benzinekraantje op gezet. Helaas zonder resultaat. De carburateurs zien er van binnen schoon uit.

Ik weet niet of iemand dit al eerder hebt meegemaakt of gehoord? Heb je een idee of tip? Laat het ons alsjeblieft weten!

Groetjes Monica
Monica,

Als een motorzaak het niet kan vinden, dan is het tijd voor een andere motorzaak 😀

In welke regio woon je?
Dan kunnen we gericht adviseren.
 
De carbs ultrasoon reinigen zou idd t beste zijn dus als je niet op n paar centen hoeft te kijken zou ik dat ook doen. Ik maak er echter altijd een sport van om alles zelf te doen en met een beetje ijverigheid, geduld en precisie gaat t ook prima, je kunt echter geen stukje, sproeiertje of kanaaltje vergeten, alles moet brandschoon en corrosievrij zijn. Alles goed inspecteren, schoonmaken en doorblazen.
 
Zo wie zo vlotter naald .
1594758684769.png
 

Vlotternaalden plus zitting (!) vervangen door origineel Suzuki spul (cmsnl.com) en de vlotterhoogte opnieuw afstellen.

De originele vlotternaalden lekken geen druppel, zelfs niet op "pri" na maanden stil staan. Deze naalden plus zitting zijn wel veel duurder dan de aftermarket naaldjes maar geld uitgeven aan iets wat niet werkt is geld weggooien.


Controleer wel even of dit de juiste is (bouwjaar, type).
 
Bedankt voor je reactie. Echter in de PRI stand loopt hij wel. Dus kan ik onze optiek geen bobine of elektrisch probleem zijn..
Kleine misvatting; Als een bobine niet zo best meer is kan hij 'doorslaan' als hij warm is en geen vonk geven. Als je de motor even laat staan (en vb de bougie vervangt) kan hij wel weer vonken.
Dat komt dan dus niet door de nwe bougie maar omdat de bobine weer -wat- afgekoeld is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan