Hulp gezocht voor mijn Huatian

herder rob

MF'er
4 apr 2007
53
0
Krommenie
Voor de winterdagen heb ik maar een Huatian aangeschaft om me andere scooter
te sparen. Alleen heeft deze een klein probleem en de dealers hier in de buurt hebben geen zin om er aan te werken. De motor blijft niet stationair draaien en verbruikt veel benzine.
Ook zat er lucht filter helemaal vol met olie?? Is er hier iemand die verstand heeft van deze scooter het type is btw 150 T 3-A
 
Ik heb niet specificiek van deze scooter verstand. Maar heb wel heel wat aan scooters gesleuteld. Die olie bij je luchtfilter lijkt me luchtfilterolie. Dat zorgt ervoor dat hel vuil beter aan het filter blijft plakken en zodoende dus niet in je motor terecht komt.
Wat betreft het statoinair draaien, dat ligt aan de afstelling. Je moet hem eigenlijk eerst even warm rijden en dan vervolgens afstellen bij je carb., dat doe je dan met de luchtstelschroef en benzinestelschroef. Het beste kun je lucht eerst helemaal dicht draaien en daarna net zo lang bijstellen tot dat ie niet meer uitvalt en mooi stationair blijft draaien.
Benzine verbruik ligt meestal aan je sproeier, dat heeft ook weer met je afteslling te maken.

nou, ik hoop dat ik je wat verder heb gehholpen zo. Succes ermee!
 
Ik heb niet specificiek van deze scooter verstand. Maar heb wel heel wat aan scooters gesleuteld. Die olie bij je luchtfilter lijkt me luchtfilterolie. Dat zorgt ervoor dat hel vuil beter aan het filter blijft plakken en zodoende dus niet in je motor terecht komt.
Wat betreft het statoinair draaien, dat ligt aan de afstelling. Je moet hem eigenlijk eerst even warm rijden en dan vervolgens afstellen bij je carb., dat doe je dan met de luchtstelschroef en benzinestelschroef. Het beste kun je lucht eerst helemaal dicht draaien en daarna net zo lang bijstellen tot dat ie niet meer uitvalt en mooi stationair blijft draaien.
Benzine verbruik ligt meestal aan je sproeier, dat heeft ook weer met je afteslling te maken.

nou, ik hoop dat ik je wat verder heb gehholpen zo. Succes ermee!

Het luchtfilterelement moet een beetje ingeolied zijn. Als het halve luchtfilter vol zit met olie is dat niet goed natuurlijk. En dáár heeft TS het denk ik over.

TS: maak het luchtfilter grondig schoon. Dan krijgt je scooter weer lucht en zal 'ie waarschijnlijk weer goed stationair lopen. Als 'ie dan nog steeds niet goed stationair loopt kan je de statinairschroef een klein tikkie verdraaien.

Als de scooter dan weer loopt zoals het hoort even het brandstofverbruik in de gaten. Als dat ook weer in orde is: mooi zo. Zo niet: carburateur na (laten) kijken.
 
Ik ken het merk niet en als dealers er niet aan willen werken zal het wel een chinese scooter zijn.. Daarmee heb ik ervaringen dat de vlotterbakken wel is willen gaan lekken.
 
Het luchtfilterelement moet een beetje ingeolied zijn. Als het halve luchtfilter vol zit met olie is dat niet goed natuurlijk. En dáár heeft TS het denk ik over.

TS: maak het luchtfilter grondig schoon. Dan krijgt je scooter weer lucht en zal 'ie waarschijnlijk weer goed stationair lopen. Als 'ie dan nog steeds niet goed stationair loopt kan je de statinairschroef een klein tikkie verdraaien.

Als de scooter dan weer loopt zoals het hoort even het brandstofverbruik in de gaten. Als dat ook weer in orde is: mooi zo. Zo niet: carburateur na (laten) kijken.

Ja, daar heb je gelijk in. Maar ik kan vanaf hier natuurlijk niet zien hoeveel olie erin dat filter zit... Misschien had ik dat eerst even moeten vragen. My bad... sorry! :)
 
Ik ken het merk niet en als dealers er niet aan willen werken zal het wel een chinese scooter zijn.. Daarmee heb ik ervaringen dat de vlotterbakken wel is willen gaan lekken.

Zouden die Chinezen hun eigen carburateurs maken eigenlijk? Ben wel benieuwd wat voor carburateurs er zitten op de Huatioan, Geely's, Baotians, AGM's et cetera.



Ja, daar heb je gelijk in. Maar ik kan vanaf hier natuurlijk niet zien hoeveel olie erin dat filter zit... Misschien had ik dat eerst even moeten vragen. My bad... sorry! :)

No problemo ;)


@TS: meldt je hiero eens. Deze mensen hebben wat specifieke verstand van zaken (of iig eigen ervaring). En anders kennen ze misschien ook wel een dealer die er wél aan sleutelt.

Laatste tip: ga anders naar een bromscooterzaak. Wedden dat zij je wel helpen?

Chinese motorscooters
 
De scooterzaak waar ik werk worden ze ook niet meer aangenomen.

De motorblokken zijn meestal wel in orde als het gaat om prestaties, maar de onderdelen breken al als je er naar kijkt. Meestal zijn de onderdelen (slecht) nagegoten, dit geld soms zelfs voor carburateurs! wat echt precisie-instrumenten zijn.

Maargoed, om je even verder te helpen:
Aan de zijkant van je carburateur zit een stationairschroef. Als je die verder naar binnen draait gaat de motor hoger stationair lopen.

Laat de motor eerst warm worden door er een paar rondjes rond de buurt mee te rijden. Dat is noodzakelijk, want door de waarschijnlijk aanwezige electrische choke is het beeld dat je van het stationair lopen krijgt als hij koud is verkeerd. Dus netjes warm rijden en dan het schroefje verder naar binnen draaien tot hij mooi loopt.

Voor het hoge gebruik kan ik je niet een twee drie verder helpen. De enige raad die ik je kan geven is om goed te controleren of er nergens rond de carburateur benzine lekt.

Mocht het nog niet lukken,
ga naar een bromfietszaak, leg je probleem uit en vraag of ze een carburateur van een echt merk willen zoeken die op jouw scooter past.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of je de scooter nieuw hebt aangeschaft maat Chinese scooters staan er om bekent dat ze bij aanschaf even helemaal moeten worden nagelopen wat klepspeling en caburateurafstelling betreft.
Als je midden inhet land woont ( regio Zwolle Apeldoorn) dan weet ik misschien wel eem paar adresjes voor je.
Het is zoals Kachel84 aangaf: luchtfilter even goed reinigen in benzine en opnieuw monteren.
Dat inolieen van het schuimfilter is niet echt noodzakelijk als die goed in het filterhuis zit afgesloten.
Wil je hem wel inolieen is het gewoon een kwestie van met je vinger het filter lichtjes met niet al teveel olie insmeren.
Even licht inspuiten met een spuitbus wd40 is al genoeg.
 
Met sambal van madame jeanette pepers , heb ik de beste resultaten ( hogere topsnelheid , loopt rustiger stationair en een lager benzine verbruik)
 
Bedank allemaal voor de hulp en reacties, ik zal de vragen even beantwoorden.
De olie die in het filter zit is zwart en zodra je in het filter knijpt lekt het eruit. Ik denk niet dat die filter olie is aangezien er egt heel veel op zit. De scooter heeft het een tijdje goed gedaan het probleem is pas sinds een paar weken.
Ik zal kijken of morgen tijd heb om de carberateur eraf te halen.
 
Bedank allemaal voor de hulp en reacties, ik zal de vragen even beantwoorden.
De olie die in het filter zit is zwart en zodra je in het filter knijpt lekt het eruit. Ik denk niet dat die filter olie is aangezien er egt heel veel op zit. De scooter heeft het een tijdje goed gedaan het probleem is pas sinds een paar weken.
Ik zal kijken of morgen tijd heb om de carberateur eraf te halen.

Maak eerst het lucht filter maar eens goed schoon het element kan je met benzine schoonmaken , gewoon soppen net als een spons. Daarna ligt invetten met wat luchtfilter olie en de boel weer in elkaar zetten. Maak gelijk de bougie ook even schoon deze zal waarschijnlijk roetzwart aangeslagen zijn (een nieuwe is nog beter eigenlijk) Probeer dat eerst maar eens , waarschijnlijk loopt de scooter daarna een heel stuk beter

Succes :)
 
Maak eerst het lucht filter maar eens goed schoon het element kan je met benzine schoonmaken , gewoon soppen net als een spons. Daarna ligt invetten met wat luchtfilter olie en de boel weer in elkaar zetten. Maak gelijk de bougie ook even schoon deze zal waarschijnlijk roetzwart aangeslagen zijn (een nieuwe is nog beter eigenlijk) Probeer dat eerst maar eens , waarschijnlijk loopt de scooter daarna een heel stuk beter

Succes :)

Ik denk dat je gelijk hebt.

Alleen vraag ik me dan af wat in eerste instantie de oorzaak is van de rommel in het luchtfilter..?
 
Ik denk dat je gelijk hebt.

Alleen vraag ik me dan af wat in eerste instantie de oorzaak is van de rommel in het luchtfilter..?

Het kan zijn dat het door achterstallig onderhoud gewoon vies is geweest. Als het vies is gaat het motortje meer verbruiken en dus ook meer nevelen op het filter waardoor het filter nog viezer word , nog meer verbruik , nog meer nevel enz enz. Een soort vicieuze cirkel zeg maar. Teminste dat is mijn 2 cent ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan