Hulp gezocht voor proefrit

penguin

MF veteraan
12 apr 2004
1.978
0
Na een eerder draadje op een andere subforum, trek ik toch maar de stoute schoenen aan en val met de deur in huis

Ik heb morgen een proefrit met een Thundercat C4TV1-D ('97), overgespoten door de vorige eigenaar in de 2003-kleuren. Het is een motor die 2e hands staat bij Motoport Wormerveer / Minus de Vries en 37000 op de teller heeft. Ik vroeg me af of iemand (mede-MF'er), bereid is om met mij mee te gaan (uiteraard tegen e.o.a. vergoeding) en kan helpen bij het beoordelen ervan. Ik vind het een erg mooie motor namelijk en het is precies wat ik zoek (sportief toeren), maar ben toch wat huiverig omdat ik weinig van motoren weet en het mijn eerste motor wordt... Het gaat om morgen (donderdag) om 15.30 pas en het is deze motor: http://www.motoport.nl/OccasionsXL/detailxl.cfm?MotorUniekNr=2068
 
Om je plezier vast wat in te dammen als je naar MotoPort gaat, lees mijn topic over de aanschaf van een tweedehands motor bij MotoPort Den Haag :)

Ontevreden over Motoport Den Haag

Ik ben door schade en schande wijs geworden en wil deze tips geven:

Tip 1: Laat ALTIJD een keuring uitvoeren door een goede keurmeester. Erik van Lent is een goede (www.erikvanlent.nl). Het kost iets, maar bij mij stond het bedrag aan keuring (E 150,=) in geen verhouding tot de geschatte reparatiekosten (E 500,=). Na veel onderhandelen heeft MotoPort bij mij de reparaties onder garantie gedaan.

Tip 2: Laat je niet onder tijdsdruk zetten. Verhalen als 'vanmorgen heeft een ander nog staan kijken' en 'je ziet het model niet vaak in een zo goede staat voor die prijs' moet je NIET geloven. Er zijn HEEL VEEL motoren in NL, je gaat een vergelijkbaar exemplaar bijna altijd binnen een paar weken ergens anders ook vinden.

Tip 3: Vraag naar de papieren. Als ze beweren dat de motor altijd bij hun in het onderhoud is geweest, laat ze dan de oude rekeningen e.d. opdiepen uit de administratie. Als er stickertjes opzitten van een andere dealer, vraag dan om uitleg. Als de motor van een andere dealer is, en bij MotoPort ingeruild, vraag dan waarom zij denken dat de motor nog goed is.

Tip 4: ga niet meteen rijden. Laat ze de motor buiten zetten, bij voorkeur zonder de motor te starten (op die manier kom je er achter of het beestje goed start of niet. Als zij hem al hebben laten warm lopen weet je niet of dat gemakkelijk ging). Loop er eens omheen, en geef je ogen goed de kost. Zitten er deukjes / krassen op uitstekende delen (stuuruiteinden, demper, knipperlichten) dan kan dat duiden op een valpartij. Kijk of er op het motorblok geen onderdelen zijn gespoten met metaalverf oid. Kijk of alle kabels en leidingen goed zitten. Kijk of er krassen op het plaatwerk zitten, of scheurtjes bij de aanschroefpunten.

En last but not least, let er natuurlijk op dat je lekker rijdt op de motor, en of je denkt dat hij aan je wensen voldoet. Pak er dan een ANWB/BOVAG koersboek bij en kijk of de vraagprijs in orde is.

Kijk ook een op :
http://www.motordealer.info/provincies/noord_holland/motoport_wormer.html

Veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
mooie motor

zal wel niks mis mee zijn.

Maar vraag maar ff aan NaPo over de services van mp wormerveer.
Die was iig niet zo te spreken.

Daar in tegen ben ik wel zeer te vreden over mp Hippolytushoef.
 
Meegaan zal niet lukken maar vraag je wel even af waarom iemand een motor zonder schade zomaar gaat overspuiten?
(inruilen en geld bijleggen op het modeljaar wat je wil kan goedkoper zijn dan alle kuipdelen spuiten en nieuwe stickers)
Ik zou erg goed oppassen voor een (ex) schademotor!
 
Volgens de dealer wilde de eigenaar de kleuren van de 2001 omdat hij de originele rood-wit niet meer mooi vond. De motor heeft wel 3 maanden BOVAG-garantie.
 
Ik zou heel goed letten op kleine beschadigingen.......stuurdoppen/remgreep/rempedaal/voetsteunen/uitlaatdemper/schaafplekjes op rare plaatsen............
Voor je tot koop overgaat vraag of je mag meekijken met de afleveringsbeurt.
De binnenzijde van kuipdelen vind ik soms meer het bekijken waard dan de nieuw gespoten buitenkant!
 
Ik zou heel goed letten op kleine beschadigingen.......stuurdoppen/remgreep/rempedaal/voetsteunen/uitlaatdemper/schaafplekjes op rare plaatsen............
Voor je tot koop overgaat vraag of je mag meekijken met de afleveringsbeurt.
De binnenzijde van kuipdelen vind ik soms meer het bekijken waard dan de nieuw gespoten buitenkant!
Let inderdaad op of er aan de binnenkant van de kuipdelen polyester of van die glasfiber plekken zitten, daarmee worden kapotte kuipen gerepareerd. Vraag desnoods of je de vorige eigenaar kan bellen oid. Bij mij zei MotoPort ook dat ze de vorige eigenaar kenden, maar de motor bleek uiteindelijk afkomstig uit een partij.

Ik wil je het plezier in een nieuwe motor niet vergallen, maar ik ben zelf enorm belazerd door MotoPort Den Haag, en ik wil voorkomen dat een mede-MF'er hetzelfde mee moet maken. Ik vond motorrijden altijd heel leuk, maar in de garantieperiode (en trouwens ook daarna) van mijn motor waren de enige kms die ik maakte op en neer naar MP Den Haag omdat er weer een garantiegevalletje was.... Ik zit tegenwoordig niet meer met plezier op mijn motor. We hadden ons helemaal ingesteld op lekker toeren in de zomer, dat is er (nog) niet van gekomen. Erg balen....

En o ja, met de garantieperiode zelf hebben ze me ook belazerd door niet de datum van aflevering op de factuur te zetten maar de datum dat de definitieve aankoop werd gedaan - dat scheelde een paar dagen, maar op 3 maanden is dat algauw een paar procent.
 
De tips van hierboven zijn inderdaad erg handig. Let er verder ook op dat als er krasjes op zitten, of deze dan lang zijn en een bepaalde richting op lopen (al rijdend gevallen) of kort en verspreid lopen (stilstaand omgevallen). Stilstaand omvallen gebeurt ons allemaal weleens en daar kan zo`n motortje best tegen (alhoewel je wel ff het balhoofdlager moet checken). Je kunt aan de buitenkant van een motor veel zien. Kijk bijvoorbeeld ook of er rubberstukjes op het spatbord aan de onderkant zitten. Zo ja, dan is er een burn-out mee gemaakt en zal er dus niet rustig of netjes mee gereden zijn. Kijk of het blok nergens lekt en kijk welke onderdelen als eerste aan vervanging toe zijn (ketting, banden). Neem dit mee in je aankoopbedrag. Verder kun je aan het motorblok weinig zien. Maak je een testrit, zet je vizier open en kruip achter de kuipruit. Luister goed of je vreemde tikkende geluiden hoort. Start de motor goed? Trek hard op en laat hem ook eens uitlopen. Rijdt ook eens constant. Maar uiteindelijk zul je toch ook een beetje op je gevoel af moeten gaan. Zijn er veel onduidelijkheden of heb je het gevoel dat het wel goed zit. Denk er in ieder geval na de testrit een paar dagen over na. Bespreek het met anderen. Laat het even bezinken. Koop hem niet in een opwelling, want dan denk je vaak niet goed na over je aankoop. Ik hoop voor je dat het allemaal goed zit en dat je gauw de bezitter bent van een Thundercat, deze of een andere. Succes!
 
De vraagprijs van de motor is 4950 eur. Bij mijn zoektocht naar een 2dehands in een Motoport vestiging werd door de verkoper hun speciale "Quality Occasion" (QO) aangeprezen (voor informatie: zie motoport website). QO werd voor elke goede motor met een redelijke prijs (als ik het toen goed heb begrepen > 4000 eur) aangeboden. QO is o.a een verlengde garantie. Naar mijn mening zou ik gewoon hierom vragen en nogmaals nadenken als ze het kenmerk Quality Occasion niet aan deze motor willen koppelen ...

Just my 2 cents ...

Succes, Robert
 
Een goed punt om naar te kijken is de radiateur, deze worden bij schades vaak niet vervangen. De ophangpunten hiervan net zo, staan er barstjes in de lak of iet. Ook krasjes op de onderkant van de vorkpoten of achterkant achtervork zijn erg verdacht.

Zou zelf niet zo snel een overgespoten fiets kopen maar das persoonlijk. Wat betreft alle verhalen over het slecht zijn van vestigingen, je hoort alleen de negatieve en nooit de positieve, dus naast de 2/3 genoemde incidenten hier zullen er hoopjes tevreden klanten rondrijden lijkt me. (niks ten nadele van de betrokkene natuurlijk)
 
weet dat het mischien als mosterd na de maaltijd komt maar...

als je er zelf echt weinig kijk op hebt dan lijkt me die Erik van Lent helemaal geen slecht idee. kost je een keer anderhalve meier in euro's maar weet je wel wat je koopt. zelf absoluut geen ervaring mee alleen van horen zeggen op dit forum maar lijkt me ideaal.

wel zelf een paar keer flinke pech gehad tot een gebroken nokkenas ketting aan toe op de weg naar huis en nu gelukkig eens een keer mazzel maar ook heeeeeeel goed alles bekeken voor aanschaf.

vond zelf de uitlaat nog wel een toevoeging aan de andere genoemde punten. kan de foto niet zien dus de motor ook niet maar direct "ff" een andere uitlaat eronder moeten hangen is meestal een prijzige aangelegenheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan