Hulp met kiezen? GSX 600F, 750F of toch FZR 600?

Inbox4me

MF veteraan
24 sep 2002
3.141
1
Omgeving Heerenveen
Hallo MF-ers, ik zit te twijfelen welke motor ik wil kopen.

Ik heb proefgereden op een Suzuki gsx 600f en dat vind ik een :9~ motor. Ik heb ook een Yamaha FZR 600 gereden, en die rijd ook lekker (beide motoren wat ouder ivm budget: bouwjaar rond '93).

Vanmiddag was ik bij een dealer die over een GSX 750F begon ipv een 600. Ik ben vrij lang (1.97 cm of zo) en deze motor zou goed bij mijn lengte passen (nog beter dan de 600). Maar omdat ik nog maar net m'n rijbewijs heb vroeg ik me af of zo'n 750 niet wat te veel van het goede is qua vermogen :? Bovendien rijd die 600 ook lekker!

Kortom: ik twijfel :)

Iemand met tips, ideeën, suggesties etc. die me kunnen helpen met een keuze te maken? :}
 
Persoonlijk zou ik met een 600 beginnen.
Er zijn mensen die zeggen dat het aan je rechthand ligt hoe je er mee omgaat maar dat is onzin mijn inziens. :X
600 is voor het begin snel zat en heerlijk om mee te beginnen.

Of jouw lengte beter is voor de aanschaf van de motor hangt van jezelf af.
Als je op beide motors lekker zit zou ik voor de 600 gaan.
Succes met je keuze :}
 
M'n eerste motor na de rijlessen was een gehuurde GSX750F. Is erg mak hoor. Mijn huidige fiets heeft meer pit, dus die kun je echt wel aan.
 
Ik denk dat de 750F ook geen verkeerde keuze is. Ik heb zowel een 600F als een 750F gehad en de 750 zit comfortabeler voor een lang iemand (clipons zitten hoger). En het vermogen valt wel mee. Je hebt wat meer vermogen in het middengebied, zodat de motor wat schakel-luier te rijden is. Dit heeft als prettige bijkomstigheid voor een beginnend motorrijder, dat de motor niet echt verrast.

Uiteraard heeft de 750 een wat hogere top dan een 600, maar dat scheelt niet echt veel. Kortom, de 750 lijkt me (mits financieel haalbaar) de betere keus in jouw geval. Het is overigens een sport-toer motor, dus je hoeft niet direct bang te zijn dat je hem op z'n achterwiel trekt o.i.d. Maar voor alles geldt inderdaad, dat je je rechter pols moeten kunnen beheersen.
 
Wat is je E mail adres? Ik heb misschien iets intressants voor je wat denk ik binnen je budget valt. Een GSX 750F van 2000 met 20000 km wp-voorvork veren scot oiler ketting smeer systeem en een flip-up ruit

groeten olaf

oromijn@hotmail.com :)
 
Bedankt voor alle reacties tot zover :}

Ik had nog niet zozeer stilgestaan bij de 750, omdat ik er vanuit ging dat die (te) veel vermogen zou hebben. Maar als ik dit zo lees dan ga ik toch maar eens een proefritje maken op een 750 :)

Is zo'n 750 veel duurder in de verzekering dan een 600? En scheelt het bv in de kosten van het onderhoud? :?
 
Nog even iets: een ZZR vind ik ook mooi, maar hoe staat het vermogen daarvan in verhouding tot bv een GSX 600 F. Veel pittiger :? En is ie geschikt voor lange mensen?
 
Nog even iets: een ZZR vind ik ook mooi, maar hoe staat het vermogen daarvan in verhouding tot bv een GSX 600 F. Veel pittiger :? En is ie geschikt voor lange mensen?

De pk's en Nm'n op een rij:

YZF600R & FRZ600R 100pk 65.7Nm
ZZR600 100pk 64Nm
GSX750F 92pk 66.7Nm
GSX600F 80pk 55.2Nm
 
Thnx Klinkschakel, ik had je topic gelezen.

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat ik wil kopen, maar mocht de keuze vallen op een GSX 600F dan laat ik misschien nog wel van me horen :)

En EdwinO ook bedankt voor de info!

Toch maar ff proefritje maken op de GSX 750 F :]
 
De pk's en Nm'n op een rij:

YZF600R & FRZ600R 100pk 65.7Nm
ZZR600 100pk 64Nm
GSX750F 92pk 66.7Nm
GSX600F 80pk 55.2Nm

De GSX600F van 1993 heeft 86pk en een koppel van ongeveer 60Nm.
De GSX750F heeft geloof ik iets van 98pk, het koppel weet ik niet precies, maar dat zal ook ongetwijfeld hoger liggen dan dat van het nieuwe model.

Een 600F en 750F maakt weinig uit, heb zelf een '93er 600F en ik vind 'm prima rijden. Het echte vermogen komt er wat later in, dat kan nadelig zijn, maar het kan ook een voordeel hebben. Zo kan je kiezen tussen rustig rijden of hard rijd.
Ik heb in elk geval voldoende vermogen met die 86pk's op de krukas, het zijn er eigenlijk al veelste veel in Nederland Flitsland :(

Verder kan je lang op een GSXF rijden zonder een houten aars te krijgen. Lekker comfortabel dus.

Suc6 met je keuze. De GSX600F en 750F van het oude model zien er tegenwoordig niet zo mooi uit vergeleken met de huidige motoren vanwege dat het model afkomstig is van 1988 en nooit is gewijzigd (tot 1998), maar motorisch presteert ie prima en voor een scheet en drie knikkers heb je een goede motor.
Ik ben blij met mn GSX600Fje :]
 
he twijfelaar, neem gerust de tijd. een vfr is ook wel een leuke motor voor je. die heeft ook wel een goede hoogte voor je denk ik. maar misschien is die iets te duur voor je. groeten je schoonzus
 
Als je met een budget zit, waarom niet uit duitsland een fiets halen?
De zithouding op een 750 is anders, eigenlijk moet je een dealer zoeken waar ze allebei staan en even snel wisselen voor de zithouding.
Of met een proefrit naar een ander rijden en daar gaan proefzitten :+
Suc6
Enne die van mij staat ook klaar voor een proefrit
 
Op dinsdag 25 februari 2003 21:31 schreef JK het volgende:De GSX600F van 1993 heeft 86pk en een koppel van ongeveer 60Nm.
De GSX750F heeft geloof ik iets van 98pk, het koppel weet ik niet precies, maar dat zal ook ongetwijfeld hoger liggen dan dat van het nieuwe model.
De waarden die ik gaf zijn idd. van nu. Maar is er iets aan het blok veranderd dan? Ik dacht dattie (net als de concurenten) technisch hetzelfde was gebleven. Dus hetzelfde olie/lucht gekoelde blok. Dat extra koppel van de 750F tov. 600F lijkt me wel een plus punt.
 
Ik heb nog geen vier maanden mijn rijbewijs, ik dacht zelf altijd dat een 600 cc ruim voldoende zou zijn om mee te starten. Mijn instructeur heeft me over weten te halen om eens te gaan kijken naar een VFR 750 en dat is um dus ook geworden. Argumenten van de instructeur waren rijstijl en postuur. Dus vraag eens bij je rijschool wat ze daar vinden.

Ik heb absoluut niet het idee dat mijn 750 te zwaar of te agressief is. wel 100 pk bij 10.000 toeren.
 
De waarden die ik gaf zijn idd. van nu. Maar is er iets aan het blok veranderd dan? Ik dacht dattie (net als de concurenten) technisch hetzelfde was gebleven. Dus hetzelfde olie/lucht gekoelde blok. Dat extra koppel van de 750F tov. 600F lijkt me wel een plus punt.

Is nu geloof ik wel een ander blok. Lijkt me sterk dat ze nu nog met het nieuwe model met het blok van 1988 werken (wat weer is afgeleid van de GSX-R blokken van eind jaren 80). Het is nog steeds wel lucht/olie gekoeld maar ze gebruiken nu het blok van de nieuwe Bandits.
Nu hebben ze dus nog minder pk's en nog een lager koppel ook.

Extra koppel van 750f of 600f is inderdaad lekker, maar geloof me, met een oude 600f kan je prima uit de voeten. Ik vind het een heerlijke fiets, tikje zwaar (200kg ofzo, maar was hiervoor een XR van 118kg gewend), maar prima sport-toerder.
Ik heb de 600F nu bijna een jaar en heb niet de behoefte om op iets te gaan rijden wat meer vermogen heeft. Meer koppel mag best, maar meer pk's, neuh.
Zou hier in Nederland niet zo streng worden gecontroleerd op snelheid dan had ik nu waarschijnlijk al wel weer zitten kijken naar een motor met meer vermogen.
 
heey
goede keuze de GSXf, hele mooie motor om mee te beginnen.
ben zelf ook begonnen op een gsx600f, 86pk trouwens.
maar ik denk dat een 750 ook geen probleem zal zijn(100pk volgens mij).

als je uiteindelijk toch voor een 600f gaat, moet je zeker even voor de mijne komen kijken.(als ie binnen je budget valt)
hij is van '95, en heeft ong 25600km gereden.
zwart/paars
vraagprijs 2850euro
E-mail: marijnmgw@hotmail.com
 
Terug
Bovenaan Onderaan