Hulp nodig bij het repareren (scheurtje in koppelingsdeksel)

Toon_6713

Rookie
3 jul 2020
6
0
Hoi, ik heb me net geregistreerd maar goed. Ik heb een Ktm mx250 1991 staan. Vorige zomer heb ik hem weer aan de praat gekregen, maar ik zag laatst dat er een helen plas olie onder lag. Dit bleek uit de koppellingsbak te komen, die heb ik er nu afgehaald en daar zag ik 3 hele kleine scheurtjes in zitten. Aangezien er geen andere dekseltjes te koop zijn moet ik hem zelf maken (wat me ook wel lukt), maar ik vraag me wel af wat voor "lijm/epoxy" ik daarvoor nodig heb. Ik ben van plan om bison kombi metaal te gebruiken. het kapje is volgens mij van aluminium maar dat weet ik niet honderd procent zeker. Als jullie nog tips hebben hoor ik die graag!
 
Hoi, ik heb me net geregistreerd maar goed. Ik heb een Ktm mx250 1991 staan. Vorige zomer heb ik hem weer aan de praat gekregen, maar ik zag laatst dat er een helen plas olie onder lag. Dit bleek uit de koppellingsbak te komen.Ik nu de koppelingdeksel er afgehaald en daar zag ik 3 hele kleine scheurtjes in zitten. Aangezien er geen andere dekseltjes te koop zijn moet ik hem zelf maken (wat me ook wel lukt), maar ik vraag me wel af wat voor "lijm/epoxy" ik daarvoor nodig heb. Ik ben van plan om bison kombi metaal te gebruiken. Het kapje is volgens mij van aluminium maar dat weet ik niet honderd procent zeker. Als jullie nog tips hebben hoor ik die graag!
 
hierbij de foto's
 

Bijlagen

  • IMG_3936.JPG
    IMG_3936.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 17
  • IMG_9123.JPG
    IMG_9123.JPG
    1,2 MB · Weergaven: 15
  • IMG_2233.JPG
    IMG_2233.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 13
Vervelende plekken.

Ik zou idd metaal reparatie gebruiken. Er komt enige spanning op (montage ogen) maar verder weinig fysieke belasting.

Ik zou de scheurtjes wat voorbewerken. Met dremel of ding vd Action (tip!), En klein freesje, mooi wat plek maken om t materiaal in de proppen.

Voor t lijmen wel goed schoon maken. Er zit immers nu ook olierestje in de scheur.

Daarna zo goed mogelijk netjes afschuren.
 
Misschien een gehele nieuwe binnen schaal maken (aanbrengen) van epoxyhars met eenlaag keperwevels 300gr.
gebruik daar voor dus de bestande koppeling deksel leg het doek ook over de afdichting olie vuldop ? .

of je kunt proberen een epoxyhars coating .
 
Lassen heeft ook mijn voorkeur als het maar kan en aluminium met veel magnesium silicium wordt lastig .
denk ook aan even van tevoren goed spanning uitgroeien.

binnenschaal van epoxy gaat niet stuk hoor .
 
Als eerste behandeling enorm goed ontvetten. Als het mijn carterpan was werd die op vlakheid van het passvlak gecontroleerd, Dan de haarscheur vol laten lopen met cyanoacrylaatlijm en daarna met epoxy versterken. Dat vol laten lopen met die Superlijm is omdat je dan op een onbereikbare plek toch weer hechting hebt ipv een randje aan de buiten of binnenkant.Daarbij werkt dat heel erg capillair en wordt de scheur vanzelf volgetrokken.
Het ziet er uit dat de koppeling het voor de reïncarnatie het een keer begeven heeft.

Lassen is een optie, maar om nou een experiment uit te gaan voeren op een onvervangbaar carterdeel wat een kans van mislukken heeft vind ik toch risicovol.
 
Laatst bewerkt:
Vervangen zou het beste zijn maar op de tweede plek lassen ( bv bij Van de Wouden techniek Waddixveen) de rest vergeet het maar je kan de ingetrokken olie er niet uit het aluminium krijgen waardoor epoxy los blijft komen en losse epoxy wil je niet in je blok hebben

Zou idd even met Van der Wouden techniek bellen, scheelt misschien niet eens zoveel qua kosten die je gaat maken. Liever in één keer goed..
 
In een gesprek met hun kwam al gauw tevoorschijn ( was voor een ander project) dat ze meer dan 50 verschillende las toevoeg staven hadden voor al die verschillende aluminium mengsels die op motoren en auto blokken tegen komt
Niet te krampachtig vastklampen aan lassen, auto's en schepen en stenen worden tegenwoordig ook gelijmd
 
Ik heb jarenlang rondgereden met een scheur in mn dynamodeksel, afgeplakt met duct-tape. Niet dat daarvoor de olie eruit spoot, maar regelmatig een druppeltje laten vallen deed ie wel. Duct-tape was toen dé oplossing.
 
Terug
Bovenaan Onderaan