Hulp nodig bij keuze. Sw400 vs maxsym vs burgman

2 aug 2019
48
17
Ik ben aan het twijfelen. Ik heb heel veel ervaring met scooters tot 125 cc, en enkel in de binnenstad.. Ik rijd wel al 15 jaar met de wagen. Ik zal vanaf september 180 km per dag met de scooter afleggen, grotendeels autosnelweg. Dit gedurende minstens 9 maanden dus ongeveer 30 000 km!
Ik ben een rustige rijder, die heel goed het verkeer kan "lezen" en goed kan anticiperen. Ik rijd dan ook vaak heel economisch met de wagen.
Met de motosooter zal dat niet anders zijn.
Ik zoek dus een scooter die makkelijk en vlot naar de 120 gaat, maar geen moeite heeft te versnellen naar 140 km per uur indien dit is om een gevaarlijke situatie te vermijden.
Kunnen jullie me helpen met m'n keuze? (budget max 2000 euro)
Wat ik belangrijk vind is bouwkwaliteit, betrouwbaarheid en comfort (dat ik geen harde schokken in de rug krijg)
Ik vond :
1) een Maxsym 400i, van 2014 met 10 000 km voor 2000 euro (vraagprijs dus daar kan wel wat van af denk ik

2) Maxsym 400i (bouwjaar voorlopig onbekend)

3)Piaggio x10 (vind ik heel mooi) uit 2015 maar 46 000 km reeds.

4) kymco exciting, hij zou akkoord gaan met 2000 euro (wat mijn top budget is)

5) Deze 700 cc Kymco; misschien overkill voor me (en zal de verzekering veel duurder maken denk ik)

6) een een mooie maar wellicht te licht:

7) een wat oudere burgman, maar ik vind hem wel iets hebben:
Suzuki Burgman AN 650 Executive 2004 20.000 Km!!! 41 kW Europees gelijkvormigheidsattest In zeer goede staat. Met topcase Groter windscherm ABS Nieuwe banden 2 sleutels Perfect onderhouden. Geen kosten te voorzien ! Prijs 2250 euro (vond ik op marketplace)

8)ik vond ook meerdere Honda Silverwing, t 40 en t600 , maar meestal net boven mijn budget (2300 a 2600 euro)


Ik kijk echt uit naar jullie advies en tips.

Groetjes,

Coolhandluke1978
 
Maxsym met weinig km geen verkeerde keuze. (de x10 en de burgman kunnen heel duur uitpakken)
T 400 te veel mijlen !! ?
 
Maxsym met weinig km geen verkeerde keuze. (de x10 en de burgman kunnen heel duur uitpakken)
T 400 te veel mijlen !! ?
De Kymco exciting is trouwens iets vreeemd. De verkoper zegt dat het eentje is van 2012 maar op de foto's is het wel degelijk het model van 2014. Vreemd, niet? Als het inderdaad 2014 is, dan is 2000 euro wel een mooie deal, niet? Welke is dan beter? De Maxsym 400i van 2000 euro of de Kymco exciting die wellicht van 2014 is?
 
Een 650
Veel km en redelijk oud. Ik zou toch graag rond het jaar 2010 en hoger willen blijven en niet meer dan 30 000 km aangezien ik er op 9 maanden 30 000 km ga rijden.
Trouwens heel benieuwd of het in de winter ook zo leuk zal zijn... (maar heb geen alternatief).
 
Veel km en redelijk oud. Ik zou toch graag rond het jaar 2010 en hoger willen blijven en niet meer dan 30 000 km aangezien ik er op 9 maanden 30 000 km ga rijden.
Trouwens heel benieuwd of het in de winter ook zo leuk zal zijn... (maar heb geen alternatief).
Tja met de max prijs die je aangeeft ga je geen jong exemplaar kopen met weinig km,s,ja een 125cc weer.
 
Tja met de max prijs die je aangeeft ga je geen jong exemplaar kopen met weinig km,s,ja een 125cc weer.
weet ik... daarom dat ik 8 scooters postte met advies over de welke van de 8 te kiezen. .

Trouwens, die Kymco heeft nog iets anders wat vreemd is. Hij zegt in de titel dat het een Ri is maar op de foto staat er geen i achter de R... smells fishy, niet?
 
De Piaggio xevo uit 2010 is ook betaalbaar voor me en blijkt een zeer goede reputatie te hebben. De x10 vind ik prachtig maar boven mijn budget.
 
De Piaggio xevo uit 2010 is ook betaalbaar voor me en blijkt een zeer goede reputatie te hebben. De x10 vind ik prachtig maar boven mijn budget.
Een Vespa is over het algemeen wel betrouwbaar,is ook een leuk model om te zien.
Je zou eerst eens wat proefritjes moeten maken op zo,n Vespa en Maxsym of Kymco.
 
Ik vond een Burgman 400 met 17000 km van 2007 in sublieme staat. Voor 1800 euro. Zou dat een betere deal zijn dan de Maxsym 400i?
 
Ik vond een Burgman 400 met 17000 km van 2007 in sublieme staat. Voor 1800 euro. Zou dat een betere deal zijn dan de Maxsym 400i?
Tja een Burgman is een prima scooter,maar de Maxsym is wel moderner,het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat,
daarom zei ik al eerder ga eerst eens proefrijden op diverse scooters waar je interesse in heb.
Niemand kan dat voor je bepalen wat de 1fijn vind rijden kan een ander niks vinden.
Spit eens door de scooter topics en lees wat de ervaringen van andere eigenaren zijn met een bepaald merk
en type scooter,dit forum en het internet staat er vol mee.:Y
Mijn ervaring met de AN400 is dat ik het goed vond rijden ,maar wat vermogen betreft vond tegenvallen,
zeker vergeleken met de 650 waar mijn persoonlijke voorkeur naar uit zou gaan,de 650 is echt zoveel meer
fun,met veel vermogen en een stuk luxer dan de 400.Maar als je een 125 gewend ben zal de 400 waarschijnlijk
beter bevallen.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht is het ook verstandig om te kijken wat het onderhoud kost. Het kleppen stellen bij een Burgman 650 kan rond de 800 euro kosten heb ik begrepen, vanwege het aantal uren dat ze er mee bezig zijn. Zelf heb ik o.a. de Burgman 650 gehad, rijdt echt fijn.
 
Veel km en redelijk oud. Ik zou toch graag rond het jaar 2010 en hoger willen blijven en niet meer dan 30 000 km aangezien ik er op 9 maanden 30 000 km ga rijden.
Trouwens heel benieuwd of het in de winter ook zo leuk zal zijn... (maar heb geen alternatief).

Hoop kilometers in 9 maanden. Hoe doe je dat de overige 3 maanden, of ben je dan vrij. En is dit voor een jaar, of is dat volgend jaar weer zoveel kilometers. Als je een goede km vergoeding krijgt dan kan je er nog aardig wat aan over houden. Toch nog een hele prestatie, zo op een scooter.
 
Hoop kilometers in 9 maanden. Hoe doe je dat de overige 3 maanden, of ben je dan vrij. En is dit voor een jaar, of is dat volgend jaar weer zoveel kilometers. Als je een goede km vergoeding krijgt dan kan je er nog aardig wat aan over houden. Toch nog een hele prestatie, zo op een scooter.
Ik ben terug voltijds gaan studeren, reeds een jaar, nog een jaartje te gaan. Verkort traject omdat ik reeds een universitair diploma heb. Dus van Terhulpen naar Gent, van 24 september tot ongeveer eind juni.
 
Mocht je deze zelf nog niet gevonden hebben een paar topics om door te lezen en je kan daar ook vragen wat
hun vinden van de scooter en waar op te letten bij aanschaf.
 
Ik heb vandaag een Maxsym 400 i ABS gekocht van 2014 met 10 000 km. In nieuwstaat. VAn een gepensioneerd man, die er minitieus voor zorgde. Wat heb ik geluk.
Nu op zoek naar een helm (systeemhelm of halfopen helm?), motorkledij en handschoenen...
Bedankt iedereen voor jullie inbreng!!!
Be safe!
 
Wat een gedoe, in België, om nummerplaten te bemachtigen. Heb twee dagen lang van "pier naar pol" moeten rijden om alles in orde te krijgen.
Met een beetje geluk heb ik morgen de nummerplaat in de bus, en kan ik de scooter morgenmiddag gaan ophalen.
 
Wat een gedoe, in België, om nummerplaten te bemachtigen. Heb twee dagen lang van "pier naar pol" moeten rijden om alles in orde te krijgen.
Met een beetje geluk heb ik morgen de nummerplaat in de bus, en kan ik de scooter morgenmiddag gaan ophalen.
Troost je met de gedachte dat het hier in Nederland nog veel langer kan duren ,tot meer dan een maand. ;)
 
Beste keuze gemaakt uit je zoekertjes dat je hier poste ! Gelukkig niet voor de 500cc kymco gegaan ,want deze zorgt voor problemen bij koude start!
Tot 140kmpu gaat de maxsym 400 goed ,meer moet je er ook niet van verwachten . Ik hou hem op de autostrade op 6800 tpm en dan kan je vlot mee met het verkeer en maakt de motor niet overdreven veel toeren met een verbruik van 4,2L . Je haalt met de tank een 340km. Als je enkel autostrade rijd kan je de kleppen stellen verlengen naar 15.000km ,ook zal je riem het 30.000km uithouden . Oliewissel met filter om de 5000km 10w40 half synth 1,5L. Transmissieolie om de 10.000km . De originele banden zijn nog redelijk goed ,maar toch opletten in de regen . Moest je veranderen ga dan gegarandeerd voor de pirelli diablo rosso scooter,deze zijn subliem in de regen en koude temperaturen. Veel succes verder!
 
Wat een gedoe, in België, om nummerplaten te bemachtigen. Heb twee dagen lang van "pier naar pol" moeten rijden om alles in orde te krijgen.
Met een beetje geluk heb ik morgen de nummerplaat in de bus, en kan ik de scooter morgenmiddag gaan ophalen.
Bij mij, in B, ging dat nochtans heel vlot.
De oude inschrijving en het gelijkvormigheidsattest meegekregen, de verzekeringsagent aangesproken die een voorlopig verzekeringsattest heeft gemaakt en de documenten voor de nieuwe inschrijving heeft doorgegeven aan de FOD Mobiliteit.
Enkele dagen later bericht gekregen dat de nieuwe nummerplaat + inschrijvingsbewijs op mij lagen te wachten in het lokale postkantoor. Afgehaald en de scooter gaan ophalen. Kost: 30€.
Alles samen minder dan een week om alles rond te krijgen.
Als ik al een motornummerplaat zou hebben gehad dan kon ik met het voorlopig verzekeringsattest dezelfde dag nog op de weg met de nieuwe aankoop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan