Hulp nodig bij Yamaha XV 250 Virago uit '92

Thwizzle

MF'er
26 mrt 2015
153
63
Amersfoort
Beste MF's,

Enkele weken geleden heb ik een Yamaha XV 250 uit 1992 gekocht als sleutelmotor. Een leuk ding om te zien voor niet teveel geld, € 750,-.

Mijn plan is/was om een handboek te downloaden, wat gereedschap kopen en zo mezelf wat dingen aanleren. Eigenlijk iets wat ik al jaren wilde doen na een keer een sleutelcursus te hebben gevolgd bij Erik van Lent. So far so good, want de bougies, luchtfilter, oliefilter, remschijf en stalen remleidingen zitten erop. De nieuwe remblokken liggen klaar, maar eerst een probleem.

De zuiger van het revisie setje past net niet. Het scheelt een haar, maar hij is te dik. Een vriend was even aan het meekijken en dacht, ik druk hem er even in. En nu zit hij een stukje in de zuiger, zo vast als een huis. We krijgen hem er niet uit met een tang dus dacht ik, ik monteer de klauw aan de stalen remleiding en pomp hem er wel uit. Maar de nieuwe remvloeistof loopt niet door de leiding omlaag. Ik vul het bakje, pomp de remhendel, open de nippel, sluit de nippel en laat de rem weer los. Dat heb ik zo'n 20 tot 30 minuten gedaan maar er is geen druppel de remleiding in gegaan.

Is de remcilinder kapot of doe ik iets verkeerd? Wie kan helpen?

ps. Ik heb geen compressor dus ik kan de zuiger er ook niet uit blazen.

Woon trouwens in Amersfoort, mocht jij die persoon zijn die wilt komen helpen op 1,5 meter afstand :)
 
Ze doen het ook wel eens met een vetspuit die maakt nog meer duk maar hoe je die aansluit? wss met een zelf gemaakt hulpstuk.
Goede fietspomp mss?

Dat heb ik allemaal niet in huis. Maar ja, de remklauw is los dus even langs een motorzaak en ze blazen hem er zo voor mij uit.

Maar hoe krijg ik nou toch die remvloeistof in de remleiding? Hij pompt voor geen meter namelijk. Geen druppel zit in de leiding. Alles bleef in het reservoir.
 
Dat werkt ook zo niet,neem een potje of iets anders waar je een laagje remvloeistof in kan doen,
sluit een slangetje aan op de ontluchtingsnippel en laat het andere uiteinde in het potje in de remvloeistof hangen,
zo kan er geen lucht terug gezogen worden.Een andere optie is de remklauw warm stoken met bijvoorbeeld een
verfstripper, en kijken of de zuiger dan los wil komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Dat werkt ook zo niet,neem een potje of iets anders waar je een laagje remvloeistof in kan doen,
sluit een slangetje aan op de ontluchtingsnippel en laat het andere uiteinde in het potje in de remvloeistof hangen,
zo kan er geen lucht terug gezogen worden.Een andere optie is de remklauw warm stoken met bijvoorbeeld een
verfstripper, en kijken of de zuiger dan los wil komen.

Zo heb ik het geleerd van diverse YouTube video's. Niemand doet een laagje remvloeistof onderin het potje volgens mij.
Is dat niet juist?

Mhh, verfstripper heb ik ook al niet. Ik ga met die remklauw wel langs een motorzaak. Hopen dat zij hem eruit kunnen blazen.
 
Zo heb ik het geleerd van diverse YouTube video's. Niemand doet een laagje remvloeistof onderin het potje volgens mij.
Is dat niet juist?

Mhh, verfstripper heb ik ook al niet. Ik ga met die remklauw wel langs een motorzaak. Hopen dat zij hem eruit kunnen blazen.
Gedeeltelijk in kokend water hangen werkt misschien ook wel.Er moet een laagje vloeistof in het potje anders zuigt
je weer lucht aan.
 
Sorry, ik weet niet wat dit is. En hoe het werkt. Heb je wat meer uitleg?
Wellicht een plaatje, linkje of video?

Dit gaat over de methode met vetspuit.
Maar dan moet je eerst een vetspuit kopen.
m10x15-180.jpg001147-clipboard.jpg
 
Dan kun je beter een gebruikte complete remklauw aanschaffen.
Ik gok dat de klauw ook is beschadigd als die zuiger zo vast zit.

Maar dat kan een motorzaak het beste voor je beoordelen.
 
Je hebt nul gereedschap/spullen en niet heel veel meer technische kennis ,zoals ik het lees. Niet vervelend bedoeld,maar op deze manier gaat je klusproject een hele verzoeking worden ben ik bang. En aan sommige tips van hier zou ik minstens zoveel waarde hechten als aan menig YouTube video'tje. Kijk even of je retouropening onderin de rempot daadwerkelijk open is,en anders voorzichtig door prikken,en probeer RG Gamma zijn methode om remvloeistof op te zuigen nog maar eens.Zou probleemloos moeten lukken.
Succes,houd ons op de hoogte van je vorderingen.
 
De zuiger van het revisie setje past net niet. Het scheelt een haar, maar hij is te dik. Een vriend was even aan het meekijken en dacht, ik druk hem er even in. En nu zit hij een stukje in de zuiger, zo vast als een huis. We krijgen hem er niet uit met een tang dus dacht ik, ik monteer de klauw aan de stalen remleiding en pomp hem er wel uit. Maar de nieuwe remvloeistof loopt niet door de leiding omlaag. Ik vul het bakje, pomp de remhendel, open de nippel, sluit de nippel en laat de rem weer los. Dat heb ik zo'n 20 tot 30 minuten gedaan maar er is geen druppel de remleiding in gegaan.
Hoe heeft die vriend de zuiger erin gedrukt?
 
Je hebt nul gereedschap/spullen en niet heel veel meer technische kennis ,zoals ik het lees. Niet vervelend bedoeld,maar op deze manier gaat je klusproject een hele verzoeking worden ben ik bang. En aan sommige tips van hier zou ik minstens zoveel waarde hechten als aan menig YouTube video'tje. Kijk even of je retouropening onderin de rempot daadwerkelijk open is,en anders voorzichtig door prikken,en probeer RG Gamma zijn methode om remvloeistof op te zuigen nog maar eens.Zou probleemloos moeten lukken.
Succes,houd ons op de hoogte van je vorderingen.

Ik vind het een rare opmerking die je maakt over mijn kennis en gereedschap. En daarbij, iedereen moedigt menig ander aan om zelf te sleutelen. Gewoon wat dingen kopen en beginnen. Vallen en opstaan. Daar leer je van. Het is demotiverend om te lezen hoe jij erover denkt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan