Hulp nodig! m.b.t. mogelijke coulance regeling rijbewijs

Naja, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen persoonlijke bezwaren tegen deze regeling. Persoonlijk vind ik het het ergst dat er nu gewoon geen fatsoenlijke mogelijkheid is om een volwaardige motorfiets te berijden, mijn mening is analoog aan het gezegde "Beter te duur dan niet te koop".
Dat geldt natuurlijk alleen voor de eerste twee jaar; daarna kun je (na een nieuw examen) op een A2 motor rijden, en die mag 47pk hebben. Nog steeds niet schokkend, maar daar kun je in Nederland best mee uit de voeten.

Jammer genoeg betekent dat wel iedere keer een examen, eventueel lessen, en een andere motor kopen.
 
11kw of 35kw..

Hard of snel, elke motor is volgens mij even gevaarlijk. Je bent net zo kwetsbaar op zo'n klein 11kw'tje (zo niet, meer omdat ze je gewoon niet horen, niet snel weg kan zijn etc) als op een 35kw.

Deze regeling slaat natuurlijk nergens op. Het gaat niet om de motor om beperkte mate om de motor en grotendeels de rijder en zijn rijgedrag. (even het verkeer niet meegerekend).

Een hoop mensen die van een scooter afkomen (Ik wil niet stereotyperen maar je kent ze wel) en het stoer vinden door rood te raggen en 85 op hun scootie te doen en meer van die shit, stappen op een motor (of auto, rare oude auto's met bodykits, spoilers, velgjes en de golfjes) en voelen zich onoverwinnelijk en dan gaat het fout. Natuurlijk is niet iedereen zo maar zo zijn er wel een heleboel..

Afgelopen jaar 3 dodelijke ongelukken gehad met jonge rijders en elke keer was het wel iets van het bovengenoemde.. Toeval?

Ze zouden eigenlijk moeten screenen op opleiding, gedrag en intelligentie.. :+
 
11kw of 35kw..

Hard of snel, elke motor is volgens mij even gevaarlijk. Je bent net zo kwetsbaar op zo'n klein 11kw'tje (zo niet, meer omdat ze je gewoon niet horen, niet snel weg kan zijn etc) als op een 35kw.

Deze regeling slaat natuurlijk nergens op. Het gaat niet om de motor om beperkte mate om de motor en grotendeels de rijder en zijn rijgedrag. (even het verkeer niet meegerekend).

Een hoop mensen die van een scooter afkomen (Ik wil niet stereotyperen maar je kent ze wel) en het stoer vinden door rood te raggen en 85 op hun scootie te doen en meer van die shit, stappen op een motor (of auto, rare oude auto's met bodykits, spoilers, velgjes en de golfjes) en voelen zich onoverwinnelijk en dan gaat het fout. Natuurlijk is niet iedereen zo maar zo zijn er wel een heleboel..

Afgelopen jaar 3 dodelijke ongelukken gehad met jonge rijders en elke keer was het wel iets van het bovengenoemde.. Toeval?

Ze zouden eigenlijk moeten screenen op opleiding, gedrag en intelligentie.. :+

Ze zouden dit tokkiegedrag keihard moeten bestraffen, want fatsoenlijke jongeren zijn hier de dupe van in de beeldvorming en de daaruit voortvloeiende regelgeving.
 
Dat geldt natuurlijk alleen voor de eerste twee jaar; daarna kun je (na een nieuw examen) op een A2 motor rijden, en die mag 47pk hebben. Nog steeds niet schokkend, maar daar kun je in Nederland best mee uit de voeten.

Jammer genoeg betekent dat wel iedere keer een examen, eventueel lessen, en een andere motor kopen.

Daarom zou ik er ook geen probleem mee hebben, mocht ik slechts buiten de boot hebben gevallen voor A vol vermogen.

Daarom dient de A2 ook direct toegankelijk te worden, op zijn minst tussen de 20 en 24, het meeste tokkiegedrag is dan toch wel verdwenen?
 
Wat ze wellicht ook kunnen doen is kijken naar het B-Rijbewijs en aantal overtredingen of betrokkenheid bij ongevallen? Schoon bord met wellicht een milde snelheidsoverteding zou dan mogen instromen op A2 en als je veelgebruiker bent van de flitspaal mag je braaf instappen op 11kw.

Maarja, het CBR is natuurlijk geen politiebureau wat dat betreft..
 
Laatst bewerkt:
Wat ze wellicht ook kunnen doen is kijken naar het B-Rijbewijs en aantal overtredingen of betrokkenheid bij ongevallen? Schoon bord met wellicht een milde snelheidsoverteding zou dan mogen instromen op A2 en als je veelgebruiker bent van de flitspaal mag je braaf instappen op 11kw.

Maarja, het CBR is natuurlijk geen politiebureau wat dat betreft..

Lijkt mij geen goed plan, wat bijvoorbeeld als een burger ervoor kiest om geen rijbewijs B te willen behalen? Wat doe je met mensen die hier immigreren en geen geschiedenis hebben? Plus je creëert een extra administratie, iets wat de overheid in mijn ogen zo min mogelijk na moet streven.

Gewoon A2 vanaf 18, evt. 20 jaar. Dan kan iedereen alle wegtypes berijden op fatsoenlijke wijze.
 
Lijkt mij geen goed plan, wat bijvoorbeeld als een burger ervoor kiest om geen rijbewijs B te willen behalen? Wat doe je met mensen die hier immigreren en geen geschiedenis hebben? Plus je creëert een extra administratie, iets wat de overheid in mijn ogen zo min mogelijk na moet streven.

Gewoon A2 vanaf 18, evt. 20 jaar. Dan kan iedereen alle wegtypes berijden op fatsoenlijke wijze.
Helemaal geen rijbewijs is sowieso pech.

Wat ik ermee bedoel is dat ze aan de hand van je geschiedenis en B rijbewijs al wel aan kan tonen enige ervaring op de weg te hebben/verkeersinzicht.

Dus, minder groot gevaar op de weg, mag je al een stapje hoger beginnen.

En inderdaad, extra administratie zitten ze niet op te wachten.. Dan kan je straks 12 euro administratiekosten bij je bekeuring aftikken :+
 
Coulanceregeling is er - topic kan dicht!
:?

Hoe is dit een coulanceregeling? Die regeling had moeten zijn dat gedupeerden onder de oude voorwaarden mochten afrijden. Dit is een toegemoetkoming, en da's heel wat anders. Pijl maar eens het vreugdeniveau waarmee dit besluit wordt ontvangen, ik denk dat je iets anders had gezien als dit een coulanceregeling was geweest.
 
Laatst bewerkt:
Sorry hoor. Een van de reden was voor mij de kosten die zich meebrachten met de nieuwe rijbewijzen. Ik vind persoonlijk dat ze jullie nou redelijk tegemoet komen met een "gratis" examen. Zeker als je ziet dat ze eerst van plan waren om je met lege handen achter te laten. Ik begrijp dat het nog steeds niet leuk is maar het is in ieder geval niets.

Als je nieuwe helm niet op voorraad is neem je toch ook geen genoegen met een gratis vizier? Een A1 rijbewijs heeft voor mij en veel anderen totaal geen nut, ik wil graag goedkoop en snel grote afstanden afleggen zonder het OV. Ik hád dit graag met de motor gedaan maar met 11kw op de snelweg wordt 'm niet.
 
Als je nieuwe helm niet op voorraad is neem je toch ook geen genoegen met een gratis vizier? Een A1 rijbewijs heeft voor mij en veel anderen totaal geen nut, ik wil graag goedkoop en snel grote afstanden afleggen zonder het OV. Ik hád dit graag met de motor gedaan maar met 11kw op de snelweg wordt 'm niet.
Och hij gaat geen erg illegale snelheden, maar dit wordt gecompenseerd door extra goedkoop te zijn (wat denk je dat een snelle fiets verbruikt/in onderhoud kost?). Beetje wiskunde verder en je bent nog steeds positief uit. Je kunt natuurlijk ook 6 jaar wachten _O-
 
Eigenlijk kunnen we dit topic net zo goed sluiten. De beslissingen zijn nu gemaakt en zijn permanent!, dus worden ook niet herzien. Ik ben allang bij met die 100 euro voor een examen. De regering had ook kunnen zeggen "Barst maar 100%". Wij kunnen nu nog 3 maanden doorgaan over dit onderwerp en hoe verveld het wel niet is, maar daar bereiken we ook niks mee en het is alleen maar negativiteit.

Ik zeg, koop een leuke 11kw motor en ga gewoon rijden. Als je het leuk vind dan zijn die 2 jaartjes ook om en dan mag je op een "Echte motor" rijden, (alsof een 11kw niet een motor is)
 
Topics worden niet maarzo gesloten zo lang er nog gepraat wordt, want dan is er blijkbaar nog belangstelling in het onderwerp. Tevens kan dan niemand meer aanhaken in de toekomst, krijg je een nieuw topic en decentralisatie. Wanneer men het topic beu is verdwijnt het vanzelf naar de achtergrond.
 
Laatst bewerkt:
Och hij gaat geen erg illegale snelheden, maar dit wordt gecompenseerd door extra goedkoop te zijn (wat denk je dat een snelle fiets verbruikt/in onderhoud kost?). Beetje wiskunde verder en je bent nog steeds positief uit. Je kunt natuurlijk ook 6 jaar wachten _O-

Antwerpen-Friesland is geen succes als je dat helemaal binnendoor moet doen en het lijkt me ook niet verstandig om met 11kw op de snelweg te komen :+
 
Met een eend ging het ook (over de snelweg).

Maar niet veel sneller dan de vrachtwagens ... vooral met tegenwind was ie kansloos :+



Een 11kw motor is inderdaad niet ideaal voor grote afstanden woonwerkverkeer. Maar in de stad en op binnenwegen kun je genoeg lol hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of jullie de nieuwe Top Gear hebben gezien?

Toen Clarckson met zijn zelfbouw de snelweg opging moest ik meteen aan de 11 kw-ers denken :p
 
:?

Hoe is dit een coulanceregeling? Die regeling had moeten zijn dat gedupeerden onder de oude voorwaarden mochten afrijden. Dit is een toegemoetkoming, en da's heel wat anders. Pijl maar eens het vreugdeniveau waarmee dit besluit wordt ontvangen, ik denk dat je iets anders had gezien als dit een coulanceregeling was geweest.

zinloze discussie; het besluit is genomen. De minister is duidelijk geweest; meer zit er niet in. Klaar.
 
zinloze discussie; het besluit is genomen. De minister is duidelijk geweest; meer zit er niet in. Klaar.

punt uit

Master_Lock_slotje_met_sleutels.jpg
 
Coulance is verleend.
Nee. Dit is geen coulanceregeling. Wáár verbuigen ze de huidige, nieuwe, regels om alsnog de oude regels toe te laten? Ze komen alleen financieel de arme drommels wat (en hoe! 100 euri, bizzatch!) tegemoet, dat is géén coulanceregeling.
:?

Hoe is dit een coulanceregeling? Die regeling had moeten zijn dat gedupeerden onder de oude voorwaarden mochten afrijden. Dit is een toegemoetkoming, en da's heel wat anders. Pijl maar eens het vreugdeniveau waarmee dit besluit wordt ontvangen, ik denk dat je iets anders had gezien als dit een coulanceregeling was geweest.

zinloze discussie; het besluit is genomen. De minister is duidelijk geweest; meer zit er niet in. Klaar.
Zinloos mag wezen, 't topic is blijkbaar nog niet dood :+

Eigenlijk zie ik vooral een aantal verzuurde mensen die dit topic liever zien verdwijnen om niet met de resultaten geconfronteerd te worden :P
 
Laatst bewerkt:
Nee. Dit is geen coulanceregeling. Wáár verbuigen ze de huidige, nieuwe, regels om alsnog de oude regels toe te laten? Ze komen alleen financieel de arme drommels wat (en hoe! 100 euri, bizzatch!) tegemoet, dat is géén coulanceregeling.

Waarom is dit geen coulance?? Zoek eens de betekenis op van het woord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan