Hulp uitboren bout Groningen

Vynnie

MF’er
30 okt 2020
117
94
Ik heb net de bout afgebroken voor het aftappen van de koelvloeistof.
Had van m’n FZS 600 net het systeem gespoeld en zou nu de bout volgens specs vast draaien. Nooit eerder een momentsleutel gebruikt en speciaal hiervoor gekocht, eentje in de range 5 Nm tot 25 Nm. Ingesteld eerst op 5 en dacht al wat is 5 Nm eigenlijk al strak en toen brak de bout af.
Weet niet of het gereedschap defect is of dat ik het verkeerd gebruikt heb naar ik zit nu met een afgebroken bout in m’n koelvloeistof aftap punt.
wie o wie zou me in omgeving Groningen willen en kunnen helpen, uiteraard tegen een vergoeding.
 

Bijlagen

  • 4168CF8E-FDDC-45AD-8254-0734E40F5B77.jpeg
    4168CF8E-FDDC-45AD-8254-0734E40F5B77.jpeg
    2,7 MB · Weergaven: 28
  • C6ECE633-FC2A-49B1-9C2D-104C186BE3B8.jpeg
    C6ECE633-FC2A-49B1-9C2D-104C186BE3B8.jpeg
    1,5 MB · Weergaven: 29
  • F6DC81AB-F6F7-42F8-9CB3-C70ECBB88FEF.jpeg
    F6DC81AB-F6F7-42F8-9CB3-C70ECBB88FEF.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 27
Een aanhaalmoment van 5Nm is een erg laag aanhaalmoment. Ik zou de momentsleutel niet meer vertrouwen (je hebt toch niet verder gedraaid dan het "klik"moment?)

Verder: kan het deksel waar de aftapplug zo te zien in zit eraf? Zo ja: dat doen en dan de afgebroken bout uitboren, bij voorkeur met een lins draaiende boor. En nog mooier; vanaf de binnenkant zodat het schroefdraad niet onbedoeld onnodig beschadigd raakt.
 
Een aanhaalmoment van 5Nm is een erg laag aanhaalmoment. Ik zou de momentsleutel niet meer vertrouwen (je hebt toch niet verder gedraaid dan het "klik"moment?)

Verder: kan het deksel waar de aftapplug zo te zien in zit eraf? Zo ja: dat doen en dan de afgebroken bout uitboren, bij voorkeur met een lins draaiende boor. En nog mooier; vanaf de binnenkant zodat het schroefdraad niet onbedoeld onnodig beschadigd raakt.
Hij heeft geen klik gemaakt en denk inderdaad dat deze defect geleverd is dan. Want ook als ik het bitje op mijn hardst vast klem met een tang dan klikt het systeem nog steeds niet op 5 Nm.
Ik kan het volgens mij inderdaad loshalen is volgens mij de waterpomp.
Maar als ik het van de ander kant ga loshalen moet het dan niet met een gewone rechtsdraaiende boor worden gedaan?
 
5 Nm is zo licht, waarschijnlijk bij een beetje kracht zetten heeft ie al geklikt en bleef je doortrekken totdat ie afbrak.

En anders idd defect.

Zou het kapje demonteren en dan heb je hem er zo uit.

Succes.
 
Of je draait te langzaam/voorzichtig dan heb je kans dat hij niet klikt.
Kijk ook even of je sleutel wel goed instelt je moet dus het laagste punt van het streepje hebben dus niet waar het getal staat maar een paar mm lager voor de juiste waarde.

edit: Als je met je duim op de kop van de sleutel drukt voel/hoor je hem dan wel klikken?
 
Update;
Als ik de momentsleutel gebruik op een test moertje dan gaat deze op geen enkel moment klikken niet voelbaar en ook niet zichtbaar kan onbeperkt kracht uitoefenen.
Had hem met vastdraaien op 5Nm ingesteld maar boutje mocht volgens specs op 10Nm.
En nee momentsleutel niet op Ali besteld maar een gereedschapswinkel in NL.
Heb een schroefverwijderboor voor dolgedraaide schroeven net geprobeerd vanuit de buitenkant maar krijg er geen grip op, hij is scheef afgebroken en de boor schuift steeds naar onderen en wil niet de schroefdraad verpesten.
Ik ga nu de deksel van de waterpomp verwijderen, helaas heeft deze een o ring welke vervangen moet worden zodra opengehaald dus die moet ik gaan bestellen. Helaas zit bij deze cover 1 schroef muurvast, wil historie niet echt herhalen door te veel kracht te gebruiken dus heb wat kruipolie gespoten en probeer het regelmatig even opnieuw en spuit iedere keer wat olie. Ook proberen te laten schrikken met een rubberhamer maar heb weinig ruimte op die plek.
 
Heb een schroefverwijderboor voor dolgedraaide schroeven net geprobeerd vanuit de buitenkant maar krijg er geen grip op, hij is scheef afgebroken en de boor schuift steeds naar onderen en wil niet de schroefdraad verpesten.
Om te beginnen met een centerpons zoveel mogelijk in het midden van die bout een putje slaan. Dan met een 2 of 3 mm boor vanuit dat putje een gat boren. Hoeft niet eens door de bout te zijn. Dat is voldoende om een 5 mm boor te centreren bij het uitboren.
 
GELUKT

Bedankt voor alle input.
Uiteindelijk gelukt door een combinatie van oplossingen:
@jaap43 met de centerpons een gaatje geslagen.
Daarna @Guust een linksdraaiend boortje gebruikt en hierdoor kreeg ik al wat grip en kwam hij er al wat uit.
Vervolgens @Red Force met 2 kleine schroevendraaiers het eruit gepield totdat ik het los kon schroeven met m’n handen.
Kon een leukere zondagmiddag voorstellen maar wel weer een hoop geleerd :)

Bedankt iedereen.
 

Bijlagen

  • D0B9D8AE-6CD3-4DD0-9AD6-D74F09B82642.jpeg
    D0B9D8AE-6CD3-4DD0-9AD6-D74F09B82642.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 12
  • A0A41CA2-79D4-4460-853F-396CF97C69FC.jpeg
    A0A41CA2-79D4-4460-853F-396CF97C69FC.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 15
nog een tip : altijd je momentsleutel testen in de bankvijs om te zien of hij wel klikt en dat je weet bij welke kracht je dan zet. voorkomt problemen zoals deze.

verder hebben sommige momentsleutels een ratel met schakelaar voor links/rechts. bij andere kan je de opnemer doorduwen naar de andere kant voor links/rechts.
 
Fijn dat ie eruit is zonder al te veel moeite! Altijd kut als dit gebeurt.

Ik heb een vergelijkbaar type momentsleutel en deze hoor je niet zo zeer klikken, maar je voelt de kop knikken.

Probeer het ook eens met een dikkere bout op 15-25Nm en kijk goed of je de kop zit knikken op een bepaald moment.
 
Terug
Bovenaan Onderaan