Hulpvaardige motorrijders

Hele snelweg geblokkeerd door een ravage van meerdere autos en instant kilometers file. Zal vast niet zonder risico zijn, maar dan maar alle inzitten laten creperen??? 8)7
Je zegt net nog dat er misschien wel honderden auto's voorbij zijn gereden, dan is er niks geblokkeerd toch? En als er wel iets gevaarlijk is, is het wel het verkeer wat langs een ongeluk rijdt, iedereen zit op z'n lulijzer te priegelen voor de filmpjes en foto's en let niet meer op de weg.
 
Je zegt net nog dat er misschien wel honderden auto's voorbij zijn gereden, dan is er niks geblokkeerd toch? En als er wel iets gevaarlijk is, is het wel het verkeer wat langs een ongeluk rijdt, iedereen zit op z'n lulijzer te priegelen voor de filmpjes en foto's en let niet meer op de weg.
Beide rijbanen volledig geblokkeerd, iedereen stapvoets op vluchtstrook.

Maargoed, you had to be there, zal ik dan maar zeggen.
 
Als ik ze nodig heb zijn ze er nooit, als ze me zoeken weten ze me te vinden.

🤷🏼‍♀️
Ik heb wel eens langs de weg gestaan en dan was er al gauw een motorrijder die wou helpen.
Voor een auto zou ik niet stoppen ,voor een motorrijder wel,ook al is het langs de snelweg
 
Hele snelweg geblokkeerd door een ravage van meerdere autos en instant kilometers file. Zal vast niet zonder risico zijn, maar dan maar alle inzitten laten creperen??? 8)7
Tja, keuzes, keuzes… de laatste keer dat ik in afwachting van het arriveren van de hulpdiensten bijstand verleende bij een ongeval betrof deze ravage (maar dan 10 minuten eerder):

C145DF41-6AE0-47EA-8B85-FCED978BBD58.jpeg


Helemaal ongevaarlijk was dat niet, want van de 8 automobilisten die ik verzocht om even 112 te bellen (ik was in motorpak en wilde snel naar de slachtoffers toe) kreeg ik 7 middelvingers, 6 wilden mij omver rijden omdat het avondeten stond te wachten, en eentje belde uiteindelijk idd 112. Ook toen de hulpdiensten waren gearriveerd en de ongevalsplaats was afgesloten, heb ik diverse hulpverleners (politie, ambu) opzij zien springen om niet geraakt te worden door auto’s waarvan de bestuurders geen zin hadden om te wachten, en domweg dwars door de ongevalsplaats, en over de brokstukken heen, reden. Maar goed, je doet wat je kunt, omdat je er nu eenmaal bent en kunt helpen.

In minder extreme situaties, op een vluchtstrook en met ongehinderd voorbijrazend verkeer, zal ik minder snel stoppen (maar wel z.s.m. 112 bellen), want daar overleef je het volgens de statistiek gemiddeld een half uur, maar je kunt geluk hebben. @RoyalClub heeft imho gelijk: is linke soep, stilstaan op een vluchtstrook.

In antwoord op @Banditfan : ja, bij ongevallen verleen ik hulp, als dat veilig kan. Verschillende keren gedaan, maar nooit de behoefte gehad om daar filmpjes van te maken. Immers, als je helpt ben je druk, en dan kun je niet filmen, althans niet als je er niet op voorbereid was. En zodra het voorbij is, dan is het voorbij, dus mosterd na de maaltijd. Sowieso vind ik het raar - en ongepast - om slachtoffers van een verkeersongeval te gaan filmen.
Stoppen bij gestrande motorrijders doe ik soms (maar alleen als dat veilig kan), al geef ik meteen toe dat mijn motivatie dan al een fractie minder is: ik heb vaak genoeg meegemaakt dat ik stopte bij iets dat er uitzag als een motorrijder met pech, om vervolgens te ontdekken dat die persoon gewoon een sigaretje besloot te gaan roken c.q. te gaan bellen op de meest onhandige of gevaarlijke plek, en mijn behulpzame gebaar beantwoorde met een “flikker op, bemoei je met je eigen zaken”.
Als ik een scooter zie rijden kan ik niet zien of-ie gestolen is, dus die laat ik lekker gaan: ik kan moeilijk achter alles waar ik zo mijn bedenkingen bij heb aan rijden, want dan kom ik nooit meer thuis…
 
Laatst bewerkt:
Maar is het niet zo dat een motorrijder met pech zijn helm op een stukje afstand van de motor op de grond zet?
 
Afgelopen zomer nog een motorrijder met pech gevraagd of we konden helpen. Hulp was al onderweg... We hebben hem toch maar een flesje water gegeven.
Verder ben ik als verpleegkundige in principe verplicht om bij elk ongeval te stoppen en te kijken of ik hulp moet bieden. Ik heb dat ook al regelmatig gedaan. Kindje van de fiets gereden, een zatlap tegen een boom, een hartstilstand in een winkel...

Mijn dochter had pech met haar motor en werd ook meteen door andere motorrijders geholpen. Ze is nog regelmatig een stukje gaan rijden met haar "redders in nood" en heeft nog steeds contact met hen (ook al heeft ze momenteel even geen motor). Een beetje hulp kan dus ook nog voor mooie vriendschappen zorgen.
Maar eigenlijk zou het normaal moeten zijn om elkaar te helpen.
 
Meerdere keren, auto met pech blokkeerde de weg, stop ik ervoor, touwtje er tussen en ff aan de kant (of duwen) kleine moeite, en rest van verkeer kan weer door
Ook eens een dame geholpen, auto naast de weg op het gras, ze kon de volgende dag pas garage bellen, dus heb haar thuis gebracht, kleine moeite
Of met bezorg brommer onderweg, andere bezorger zonder benzine, stop ik (breng ff mijn bestelling weg, loop door, als ik je zo zie, met armpje, sleep ik je naar tankstatiom
Auto voor me rijd met lekke band, attendeer hem er op, ouder echtpaar, in paniek, lekkeband wat nu, dus ff reserve wiel eronder geklust

Startkabels diverse keren

Ben zelf ook wel eens geholpen, sta er vrij simpel in, als ik ff kan helpen, doe ik dat
 
Sorry maar dat klinkt als een situatie voor een weginspecteur
Om het op te lossen en de weg af te zetten wel.

Maar om evt hulp te bieden aan gewonden zou in iedereen moeten helpen.

En als er enkel wat lichte blikschade te zien is, kan ik voorstellen dat 99% van de mensen denkt 'valt wel mee, geen hulp nodig.

Anders is het als je het zelf ziet gebeuren en de impact kan inschatten en denkt dat er gewonden zijn. Dan ben je gewoon een enorme lul als je doorrijdt zonder polshoogte te nemen.
 
Ik zie mezelf wel als hulp behoevend. Als ik zie dat er schade is (zeker met mogelijke slachtoffers) of dat er iets niet klopt (iemand die wild staat te zwaaien ofzo) stop ik ALS ik op een goeie plek kan stoppen of ik keer om.

Maar voor pech stop ik niet in Nederland. Sorry, snap dat pech kut is maar wat ga ik doen? Er bij staan kijken waarschijnlijk. En de pechhulp in Nederland is prima en anders kan je altijd een garage bellen:t en daarvoor stoppen op de vluchtstrook van een snelweg vind ik gewoon te gevaarlijk.
hulp behoevend is heel wat anders hoor 🤣🤣🤣
 
Vh weekend nog een volvo 340 met startkabels aan de praat gekregen voor een jongeman. Licht laten branden dus accu leeg. Klem van de plus pool was gebroken en de auto was minstens gaar. Ergens had ik zoiets dat als je met panne staat en het onderhoud waarschijnlijk slecht is uitgevoerd dan laat ik je staan. Maar ja, heb een zwak voor oud spul. Elkaar helpen is leuk, maar hangt af vd situatie.
 
Een week of 3 geleden dacht een fietser nog wel even snel de rotonde te kunnen oversteken, hij had alleen de auto voor mij over het hoofd gezien: Boem! tegen de zijkant aan, deur flink kapot en fietser onder het glas. Ik ben uiteraard gestopt om even te helpen, maar het leek op t eerste gezicht mee te vallen(later bleek nog dat de fietser iets aan zn schouder had).
het duurde nog geen 2 minuuten voordat er achter ons mensen stonden te toeteren.... het was rond 1700, dus 5 min wachten tot je je piepers op kan scheppen kan echt niet natuurlijk.

Of een jaar of 2 geleden, na afloop van een schaatswedstrijd in Thialf. het was erg druk richting de snelweg en ik reed in de tegengestelde richting naar huis. Zie ik dat er iemand in zn eentje zn auto aan het duwen is(in die file). ik heb gewoon mn auto stilgezet en even geholpen, ook hier weer gelijk toeterende auto's achter me.

Zo heb ik nog wel meer voorbeelden van hoe ongeduldig en egoistisch het tegenwoordig allemaal is. Maar we nemen de prik wel voor de samenleving :+
:z
 
Beetje of topic,maar wel leuk
Ik ga in Hilversum door de tunnel met mijn transporter bus, en moet daarna tegen de bult op ,in de sneeuw en het stoplicht gaat op rood,ik sta stil en kom nooit meer weg ,twee mooie meiden stappen uit en duwen mij de tunnel uit,geweldig vind ik dat
 
Ik ben ook nooit te beroerd om een handje te helpen. Startkabels vaker voor een ander gebruikt dan voor mezelf. Al heeft een wildvreemde ook wel eens mijn auto starthulp verleend, kabels had ik zelf, dat dan weer wel.

En die angst dat een ander je wat aan doet, dat zal wel meevallen toch? Beetje vertrouwen in de mensheid en lief zijn voor elkaar
 
Ik ben ook nooit te beroerd om een handje te helpen. Startkabels vaker voor een ander gebruikt dan voor mezelf. Al heeft een wildvreemde ook wel eens mijn auto starthulp verleend, kabels had ik zelf, dat dan weer wel.

En die angst dat een ander je wat aan doet, dat zal wel meevallen toch? Beetje vertrouwen in de mensheid en lief zijn voor elkaar
Als je alles zou moeten geloven dan kun je niet meer zonder beveiligers over straat :X
 
Sorry maar dat klinkt als een situatie voor een weginspecteur
Die was ook zeker nodig. Maar nogmaals; alles stond stil, dikke file, en niemand die uberhaupt de moeite neemt om te kijken of er ernstig gewonden zijn.

Terwijl iedereen braaf staat te wachten op een weginspecteur/politie/ambulance staat de tijd niet stil voor de mensen die nog in die autos zitten.
 
Als ik denk "die zit misschien in de problemen" dan stop ik altijd om te checken of ik kan helpen, zo lang ik dat veilig kan doen qua verkeersomstandigheden.

Ik heb in mijn leven al zo vaak mensen kunnen helpen met allerhande kleine en grote acute problemen, dat moet echt in de honderen keren lopen. - Startkabels
- Gewoon verdwaald, en geen mobiel internet of geen stroom meer
- Lekke banden (even wiel wisselen, of propje schieten, niet iedereen heeft ANWB hè...)
- Problemen met ladingen of bevestiging van de aanhanger
- Gestande auto's uit de weg duwen
- Even op en neer naar het dichtstbijzijnde tankstation voor een jerrycannetje benzine
- Kleine elektrische probleempjes, vooral met verlichting of zo
- Even contactgegevens van iets of iemand googlen of een route uitschrijven voor verdwaalde toeristen
- Vrachtwagenchauffeurs met uitgevallen navi naar de eerstvolgende snelwegoprit loodsen

En dat is alleen nog maar wat me zo te binnen schiet. Allemaal meerdere keren gebeurd, sommige tientallen keren (vooral gestande auto's wegduwen). En elke keer hoor je weer hetzelfde: "ik sta hier al een half uur, jij bent de eerste die stopt".

Al dat angsthazengedoe over struikroverij en andere valstrikken van criminelen om ons argeloze motorrijders in de val te lokken... Nou, het zal allemaal best, maar ik denk dan toch van nou, volgens mij zijn er makkelijkere en veiligere manieren voor criminelen om geld te verdienen in Nederland.

Die piepkleine kans dat je misschien ooit een keer in zoiets verzeild raakt tegenover het enorme plezier dat je mensen bijna elke keer kunt doen als er wat mis is? Voor mij is het een no-brainer. En dat "mensen kunnen toch zelf bellen"... Tsja, dat is dus niet altijd zo hè.

P.S. En ja, 9 van de 10 keer is er niks en staan mensen gewoon even te bellen of te pauzeren of zo, dan is het "hee, bedankt dat je het even vroeg" en VROEMMM je rijdt weer door. Ben je 30 seconden kwijt. Je moet wel knap onmisbaar zijn wil dàt het niet waard zijn voor die 1 op de 10 dat je wel wat kunt doen.
 
Laatst bewerkt:
Met startkabels en moderne auto's is het wel oppassen dat je geen enorme spanningpieken veroorzaakt waar de elektronica absoluut niet tegen kan. Het hoe, wat en waarom is via google wel te vinden.
 
Met startkabels en moderne auto's is het wel oppassen dat je geen enorme spanningpieken veroorzaakt waar de elektronica absoluut niet tegen kan. Het hoe, wat en waarom is via google wel te vinden.
Kan je direct je brandblussertje ff proberen of die het nog doet :X
 
ja ik wil nog wel eens helpen als ik denk dat ik kan helpen en niet alleen maar in de weg sta. al vaker gedaan. een trekker die een halve lading strobalen was verloren midden op de rotonde, reed de file voorbij en had ook best die trekker en strobalen voorbij gekund maar dan help ik (in tegenstelling tot die tuterende zuurkijkende automobilisten) even om de balen van de weg te krijgen richting de aanhanger en de berm. of als je door de file heen rijdt op de snelweg en je ziet dat de file veroorzaakt wordt door dat mensen proberen het loopvlak van een vrachtwagen te ontwijken dat midden op de snelweg ligt na een klapband. dan stop ik even stop het verkeer even en gooi dat loopvlak even over de vangreel heen zodat de file weer kan oplossen. het is nooit gefilmd en nooit op het internet verschenen. en als ik wel van die ramptoeristen zie filmen loop ik op ze af om te vragen waarom ze niet aan het helpen zijn. ik zal wel ouderwets zijn of zo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan