Husaberg 550FE: waar op letten bij aanschaf?

6 jan 2008
4.193
5
Walhalla
Ik rij nu een paar maandjes naar volle tevredenheid ron op mn 97er husky 610. Ik kan nu een overjarig gekochte husaberg kopen uit 04 kopen met een kapotte startmotor (vrijloop tandwiel kapot door terugslag?). De man waarvan hij is heeft er totaal geen kaas van gegeten. Koppeling ligt eraf, tandwiel is erbij maar hij komt er niet uit. Hij reed al nooit en nu helemaal niet meer. Motor staat al 1,5-2jaar stil. Hij heeft ondertussen kinderen en is een huis aan het bouwen en hij moet er vanaf, hij begint ook in de weg te staan. Ik kan mij husk verkopen en met een paar euro's erbij kan ik m overnemen.
Wie kan mij vertellen waar k op moet letten of wie wil zijn ervaringen delen omtrent de husa 550.
Ik studeer en het leek mij een mooie gelegenheid om voor niet al teveel geld een jonge fiets op de kip te tokken.
Hij is trouwens geel met zwart en ik kan nergens een foto vinden met een geel met zwarte husa. Ze zijn allemaal blauw met geel of blauw met zwart.
 
Laatst bewerkt:
geel met zwart is een andere kappenset.
Waarschijnlijk is het nog wel gewoon het blauwe frame.

Post eens wat foto's dan kan ik er meer van zeggen
 
Ik heb helaas geen foto's. Eigenaar vertelde me dat hij zwart met geel is. Daar houd het voor mij mee op. Hij staat aan de andere kant van ons landje dus om nou ff op en neer te rijden is wat te ver. Ik moet blind op de eigenaar af gaan. Maar net als met de aankoop van husky (met defect) heb ik er een goed gevoel bij (en ik heb dat gevoel door ervaring ontwikkeld). Het lijkt me een goede investering maar misschien zie ik iets over het hoofd.
 
vraag eerst foto's van de machine, je wil toch wel eerst de algemene staat weten van een machine voordat je tot een koop overgaat?

Er worden namelijk nog weleens <2004 machines verkocht als zijnde 2004(+) machines. Het blok is namelijk flink verbeterd op gebied van betrouwbaarheid in 2004 en daarna.
Dit is heel simpel te zien.
Het 2004+ blok heeft een digitale kokusan onsteking.
te zien aan dit onstekingscarter:
Husaberg_SM_04_700p.jpg


En aan het deksel op de koppelingscarter die los te maken is ipv vast zit aan het koppelingscarter.
 
Kijk dank u.
Hoe kan ik het 'oude' ontstekingsdeksel vergelijken met het nieuwe?
Begrijp ik het goed als carterdeksel van de koppeling een apart dekseltje heeft om bij de koppeling te kunnen? Dus op de foto het ronde gedeelte onder de cilinder is los te demonteren?

edit: ik zie dat ik op de foto niet naar het koppelingsdeksel maar naar het ontstekingsdeksel zit te kijken... wat is daar anders aan in vergelijking tot de oude?
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik vandaag in een perfecte bui ben (goed weer he :)

2004+ model koppelingscarter
full


2003< koppelingscarter(dit is mijn eigen 2003 model)
full
 
de oudere modellen van voor 2003 zijn ook goed hoor, mss kunnen deze es een update versie gebruiken van het 2004 model vr echt zeker te zijn.

Starters gaan wel es stuk bij het model van voor 04.

Ik zou gewoon het zoveelde cijfer vh chassisnummer vragen, hier kan je aan zien welk jaar hij gebouwd is.

Meer info is hier te vinden op husaberg.org

ah en trouwes die 550 modellen hebben schijnt dezelfde krukaslagers als de ktm 525 mr die husa's lopen hier af en toe wat roeriger op.
 
als het echt een 550 is is het sowiezo een 2004+
voor 2004 was het een 501 model geweest (toen werden er geen 550 gemaakt). Het kan wel een overboring zijn natuurlijk.

Het 10e cijfer van het chassisnummer is je bouwjaar.

www.husaberg.org een schat aan informatie voor de berg eigenaar, doe er je voordeel mee!
 
Heb zelf ook sinds pas een Husaberg FE 550 uit 2004, maar kan je niet echt helpen op het technische vlak, omdat ik daar gewoon niet genoeg verstand van heb. Maar weet wel dat de husabergs vanaf 2004 een stuk betrouwbaarder zijn. Op Husaberg.org kan je hier voldoende info over vinden, en omdat er nogal wat dingen overeenkomen met de KTM kan je op KTMtalk.com ook nog wel het een en ander vinden. Ben zelf nog niet tegen noemenswaardige problemen aangelopen, behalve dat die sinds pas af en toe niet gemakkelijk van zijn 3 naar zijn 4 gaat, en ook is zijn vrij bijna niet te vinden als die draait.

Verder vind ik het een heerlijke motor die lekker stuurt, en altijd makkelijk start (1 keer trappen of e-start gebruiken). Ook zit er zat power in deze motor, zou denk wel met minder af kunnen want soms moet je echt even goed vasthouden zodat die niet onder je reet vandaan vertrekt. En dit zorgt wel eens voor een paar lamme armen. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn rijden liggen.

Verder kan je op Husaberg.se nog de nodige documentatie downloaden, zoals werkplaatshandboeken, en gebruikshandleidingen. Deze zijn erg handig en verschaffen je de nodige info over de motor.

Zwart met gele husa heb ik ook nog nooit gezien. Waarschijnlijk heeft hij een gewoon zwarte kappen gekocht en zijn tank geel gelaten. Wilde hem ook graag zwart hebben, maar schrok een beetje van de prijs voor een zwarte tank.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf ook sinds pas een Husaberg FE 550 uit 2004, maar kan je niet echt helpen op het technische vlak, omdat ik daar gewoon niet genoeg verstand van heb. Maar weet wel dat de husabergs vanaf 2004 een stuk betrouwbaarder zijn. Op Husaberg.org kan je hier voldoende info over vinden, en omdat er nogal wat dingen overeenkomen met de KTM kan je op KTMtalk.com ook nog wel het een en ander vinden. Ben zelf nog niet tegen noemenswaardige problemen aangelopen, behalve dat die sinds pas af en toe niet gemakkelijk van zijn 3 naar zijn 4 gaat, en ook is zijn vrij bijna niet te vinden als die draait.

Verder vind ik het een heerlijke motor die lekker stuurt, en altijd makkelijk start (1 keer trappen of e-start gebruiken). Ook zit er zat power in deze motor, zou denk wel met minder af kunnen want soms moet je echt even goed vasthouden zodat die niet onder je reet vandaan vertrekt. En dit zorgt wel eens voor een paar lamme armen. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn rijden liggen.

Verder kan je op Husaberg.se nog de nodige documentatie downloaden, zoals werkplaatshandboeken, en gebruikshandleidingen. Deze zijn erg handig en verschaffen je de nodige info over de motor.

Zwart met gele husa heb ik ook nog nooit gezien. Waarschijnlijk heeft hij een gewoon zwarte kappen gekocht en zijn tank geel gelaten. Wilde hem ook graag zwart hebben, maar schrok een beetje van de prijs voor een zwarte tank.

Ik weet niet of je dit tijdens het staan op zitten hebt of beide, maar misschien moet je proberen meer te klemmen met je benen O-)
 
Ik weet niet of je dit tijdens het staan op zitten hebt of beide, maar misschien moet je proberen meer te klemmen met je benen O-)

Heb ik vooral als ik sta en het gas er op gaat. Zal eens proberen te klemmen, bedankt voor de tip.
 
Ik zou gewoon het zoveelde cijfer vh chassisnummer vragen, hier kan je aan zien welk jaar hij gebouwd is.

Meer info is hier te vinden op husaberg.org

LET OP
er kan altijd een ander blok in zitten
ik heb namelijk een 2006 husa gekocht
maar daar bleek een veel ouder blo in te zitten
 
Ik zou gewoon het zoveelde cijfer vh chassisnummer vragen, hier kan je aan zien welk jaar hij gebouwd is.

Meer info is hier te vinden op husaberg.org

LET OP
er kan altijd een ander blok in zitten
ik heb namelijk een 2006 husa gekocht
maar daar bleek een veel ouder blo in te zitten

En dat kun je weer zien het onstekingscarter, bloknummer en koppelingscarter. (ook de carburateur is anders, bij de 2004+ is het een keihin FCR en bij de 2003< is het een Dell orto)
 
Ik zal eens even kijken. Moet eerst mn husky verkopen. Had een koper, die is niet op komen dagen.... word je ooit zo moe van. Maar de husa staat niet meer actief te koop dus die is er nog wel even. Ik hou jullie op de hoogte.
 
zwart met geel is voor een 550 wel een originele kleurstelling.
zowiezo zijn tank en overige plasticdelen ook in zwart verkrijgbaar.
dat heet volg mij "works"

bij twijvel robbe motoren effe bellen. daar kunnen ze je alles over deze types husa vertellen
 
Klopt, er schijnt een Force editie te bestaan van de 550, zitten wat speciale onderdelen in geloof ik.

force_se2.jpg


Echter is het plastic hiervan alleen voorbehouden voor deze editie, dus niet zomaar los verkrijgbaar. Er is wel ander zwart plastic op de markt, dan krijg je zoiets:

932_partaccount1.JPG


Maar dat is niet standaard volgens mij, want ook het frame is zwart. Voor 300 euro extra heb je een zwarte tank, lijkt me toch mooier bij het geheel.
 
Laatst bewerkt:
yep inderdaad Force is de naam. scheelde weinig toch?

Spul is wel te krijgen hoor, alleen zit je dan met blauw frame, ziet nie uit vind ik!
 
Kleur boeit toch niet O-)
Ik vind het schitterende, spartaanse, straight to the point motoren.

Maar ik durf er nog steeds geen te kopen :?
 
Kleur boeit toch niet O-)
Ik vind het schitterende, spartaanse, straight to the point motoren.

Maar ik durf er nog steeds geen te kopen :?

gewoon doen, je zal verrast zijn.
Minder motor krijg je niet voor dat geld, en dat is in dit geval positief, geen overbodige tierelantijnen, maar gewoon rijden met dat ding
 
Terug
Bovenaan Onderaan