Husaberg SM

Duderuud

Admin
Crew
19 mei 2001
32.918
4.159
De Betuwe
Motorfreaks: Husaberg "Force" edition
:9~ :9~

In de loop der tijd heb ik veel verschillende verhalen gehoord over het merk Husaberg.
[*] Race-georiënteerd
[*] Niet erg betrouwbaar
[*] Onderdelen erg moeilijk te krijgen

Klopt het bovenstaande nou een beetje?

Ik ben vorige week met 2 vrienden van me naar Emmen geweest (vrij rijden) en naast ons stond een jongen met een Husaberg FS650E. Ik vind het een erg mooie machine, vooral het 'open kontje'. Op zich lijkt het me wel wat moet ik zeggen, maar zou er wel graag wat meer van willen weten.

Ja, er komt een SM, kwestie van tijd jongens :)
 
Als ik mij niet vergis, heeft een husaberg ook geen oliepomp, maar werkt met een soort spatsmering. Wellicht is dit thermisch ook minder gezond?
 
Misschien zeg ik nou iets geks hoor maar merken als Husaberg, de vorige generatie van Husqvarna, Vertemati, Vor etcetera hebben altijd de reuk van "snel kapot" om zich heen. En ik moet ook zeggen dat ik met name van die laatste twee merken de nodige griezelverhalen heb gehoord. Maar hier geldt toch gewoon dat het racemachines zijn waarbij alles voor gewichtsbesparing wordt gedaan met als uitgangspunt dat die dingen het gewoon een race moeten kunnen doen en daarna worden ze weer gerepareerd/gereviseerd? Dus minder hufterproof op de lange termijn? Zo geldt dat binnen één merk toch ook weer met verschillende modellen: een Honda CRF450 is toch ook "minder betrouwbaar" dan een XR650R? Maar als je er nou gewoon netjes mee omgaat en je onderhoud op tijd doet dan valt zo'n Husaberg toch niet in stukken onder je kont uiteen? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat zo'n merk troep op de markt brengt. En alles kan kapot hoor: ik beschouwde mijn vorige XR600R ook als onverwoestbaar maar toch draaide de nieuwe eigenaar de versnellingsbak in de soep.
 
De erge verhalen die ik over Husa heb gehoord, gingen meestal over Husa's uit het pre-KTM tijdperk.
De huidige Husa's zijn best goede machines volgens mij, ze hebben alleen (veel) aandacht nodig.
Maar zulke aandacht zal je bijvoorbeeld ook aan een CRF moeten schenken.

Verder heb ik geen ervaring met Husa. Het is alleen "hear say" :)
 
Motorfreaks: Husaberg "Force" edition
:9~ :9~

In de loop der tijd heb ik veel verschillende verhalen gehoord over het merk Husaberg.
[*] Race-georiënteerd
[*] Niet erg betrouwbaar
[*] Onderdelen erg moeilijk te krijgen

Klopt het bovenstaande nou een beetje?

Ik ben vorige week met 2 vrienden van me naar Emmen geweest (vrij rijden) en naast ons stond een jongen met een Husaberg FS650E. Ik vind het een erg mooie machine, vooral het 'open kontje'. Op zich lijkt het me wel wat moet ik zeggen, maar zou er wel graag wat meer van willen weten.

Ja, er komt een SM, kwestie van tijd jongens :)

Er zijn puur-race machine's die enkel voor competitie doeleinden worden gemaakt.
Ook bij KTM en andere SM merken.
Die blokken zijn gemaakt om(iig)een hele race mee te gaan zonder al te veel problemen.
Dat zijn niet de machine's waar jij het over hebt,die kun je (na een lange proefrit natuurlijk :] ) met een gerust hart kopen. 8-)
 
Toch maar een 660 dan? ;)

Die is volgens supermotardnederland.nl in standaard trim niet geschikt voor het circuit. Dan zou er alsnog aan gesleuteld moeten worden.
klik

[edit]
Ik doelde op de KTM SMC660, niet dat logge apparaat van Yamaha. Als je voor een Yamaha kiest, neem dan een WR of YZ, maar blijf van die XT660X af.
 
Laatst bewerkt:
De XT660X is IMO gewoon een all-road machine, weegt 170kg en heeft 40pk (zoiets tenminste).

En als ik een 660SMC koop, dan koop ik die voor de weg, niet het circuit. (Ik zal dan toch 90% van de tijd op de gewone weg rijden...dus)
 
De XT660X is IMO gewoon een all-road machine, weegt 170kg en heeft 40pk (zoiets tenminste).

En als ik een 660SMC koop, dan koop ik die voor de weg, niet het circuit. (Ik zal dan toch 90% van de tijd op de gewone weg rijden...dus)

Ik zit op 48pk en 160kg leeg (XT600 uit '92) met 17inch wielen en zoveel mogelijk eraf gesloopt.
En door het blok goed af te stellen en goed laten ademen (luchtfilter)heb ik een wereld fietsje voor al-gebruik. 8-)

Als ik weet hoe dat moet zal ik wel eens een paar foto's posten. :o
 
De XT660X is IMO gewoon een all-road machine, weegt 170kg en heeft 40pk (zoiets tenminste).

En als ik een 660SMC koop, dan koop ik die voor de weg, niet het circuit. (Ik zal dan toch 90% van de tijd op de gewone weg rijden...dus)

Oh, dan kan je met die SMC wel uit de voeten.
Ik zou een extreem ding (Husa, Husky SMR) niet voor de openbare weg gebruiken.
 
Ik heb eens een husaberg blok uit elkaar gehad waarvan de versnellingsbak was vastgelopen. Ik dacht dat het een 600 was van '96
Er is echt alles aan gedaan om het ding zo licht mogelijk te houden. Het verbaast me dan ook niks dat hij geregeld kapot liep.
Hij had wel veel pk's en weinig gewicht.
De tandwielen zijn een stuk smaller dan die van een 620. De nokken op nokkenas zijn 50% smaller en zo zit heel dat ding in elkaar.
 
Misschien zeg ik nou iets geks hoor maar merken als Husaberg, de vorige generatie van Husqvarna, Vertemati, Vor etcetera hebben altijd de reuk van "snel kapot" om zich heen. En ik moet ook zeggen dat ik met name van die laatste twee merken de nodige griezelverhalen heb gehoord. Maar hier geldt toch gewoon dat het racemachines zijn waarbij alles voor gewichtsbesparing wordt gedaan met als uitgangspunt dat die dingen het gewoon een race moeten kunnen doen en daarna worden ze weer gerepareerd/gereviseerd? Dus minder hufterproof op de lange termijn? Zo geldt dat binnen één merk toch ook weer met verschillende modellen: een Honda CRF450 is toch ook "minder betrouwbaar" dan een XR650R? Maar als je er nou gewoon netjes mee omgaat en je onderhoud op tijd doet dan valt zo'n Husaberg toch niet in stukken onder je kont uiteen? Ik kan me gewoon niet voorstellen dat zo'n merk troep op de markt brengt. En alles kan kapot hoor: ik beschouwde mijn vorige XR600R ook als onverwoestbaar maar toch draaide de nieuwe eigenaar de versnellingsbak in de soep.

Maar dan had je mij ook geen rommel moeten verkopen ;)

Groet van "die nieuwe eigenaar".
 
Toch maar een 660 dan? ;)


Er blijft niet veel leuks over, ik heb van de week op een ktm 600 van 1992 gereden en het vermogen viel zwaar tegen. Ik ben natuurlijk wel een beetje

verpest door m´n CR. Zouden we korting krijgen als samen twee 660´s kopen :)


ps: bedank Mike even voor me, ik heb een lichte hersenschudding denk ik *D
 
Haha hey zit jij hier ook al, ouwe sloper :) Rijdt ie alweer? Heb je mijn nieuwe motor al gezien?

Jaja, hij rijdt alweer als een zonnetje *D
Ik had de schakelwals naar de eeuwige SM-velden getrapt. Nu doe ik wat rustiger aan. (Met schakelen dan)
Die XR van jou is super. Op die knipperlichtjes na dan, ik wordt door Frits op de hoogte gehouden...
Maar ik dwaal af. We hadden het over een Husaberg SM toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan