Husqvarna 610 1994-1996 SM ombouw

Zie hier de nu al behoorlijk dikke voetpakking;

voetpakking.jpg
 
Goede avond,

Vandaag samen met Chris de cilinder en kop gemonteerd. Eerst de kleppen-zuiger speling gecontroleerd met klei, dit was ruim voldoende, 2,5-3mm.

Er zaten bij dit "bouwpakket" 2 nokkenaskettingen, waarbij er bij 1 een extra schakel aan zat en dus een mm of 6 langer is. toen we de nokkenas kettingspanner monteerde merkte we dat de ketting niet op spanning kwam!?!?!?!
Zover wij kunnen zien is er het installeren van dit ding geen "rocket science" en doen we hopelijk ook niks fout aangezien de uitslag van het ding maximaal is.

Daarna hebben we de 1 schakel kortere ketting nog gemonteerd maar dat paste duidelijk niet, die kwam dus echt 1 schakel te kort.

Zoals reeds vermeld zit er wel een langere drijfstang in, zou dit er iets mee te maken hebben??

Hoop dat iemand ons hiermee kan helpen!!!

Groeten Lars
 
Zie ik het goed dat je een dikke metalen pakking hebt?
Dat is de oorzaak dat je niet uitkomt met je ketting. Het zou kunnen dat niet alle mee spelende factoren tegen het licht zijn gehouden bij het "uitdenken" van het blokje. Het feit dat je (wellicht de originele) ene ketting te kort is en de nadere te lang kan hiervan het gevolg zijn.
Als je de langste ketting monteert en je monteert de spanner met de borgbout erin komt hij dan niet op spanning?
 
Klopt er zit een dikke voetpakking onder om de langere slag drijfstang op te heffen.
Nu komt de ketting idd niet op spanning met de huidige lengte. Maar kun je toelichten wat je met je laatste zin bedoelt?
 
hmm, denk niet dat je dat ketting probleem opgelost krijg.

omdat je je complete kop ook omhoog heb gebracht, is de afstand tussen je krukas tandwiel en je nokkenas tandwielen verandert.

dermate, dat je orginele ketting te kort is, en je verlengde te lang.

enige oplossing hiervoor is denk ik een andere drijfstang in het blok zetten. OF je moet genoeg ruimte hebben om op andere wijze de te lange ketting op te spannen, maar dat gaat hem ook niet worden denk ik.
 
Klopt er zit een dikke voetpakking onder om de langere slag drijfstang op te heffen.
Nu komt de ketting idd niet op spanning met de huidige lengte. Maar kun je toelichten wat je met je laatste zin bedoelt?

Als je de middelste bout in de spanner draait zal deze tot zijn uiterste uitspringen; verder kan hij niet. Druk nu de spanner op zn plek op de cilinder en kijk of je dan nog te kort komt/ of de spanning nog niet juist is (waarschijnlijk wel).
 
Laatst bewerkt:
Als je de middelste bout in de spanner draait zal deze tot zijn uiterste uitspringen; verder kan hij niet. Druk nu de spanner op zn plek op de cilinder en kijk of je dan nog te kort komt/ of de spanning nog niet juist is (waarschijnlijk wel).

Klopt, ook als de spanner in uiterste stand staat kom ik te kort, een mm of 8 waarschijnlijk ;( dus dat is wel erg veel! Wanneer ik met mijn pink tegen de plastic geleider duw komt hij dus wel op spanning, maar ben ik bang dat hij tegen de wand aan de andere kant aan gaat lopen.
 
Als met de spanner in de uiterste stand nog een mm of 8 tekort komt zou je met een schakeltje minder uit moeten komen. Dat is niet het geval begreep ik?

edit: als dit idd niet het geval is heb je een probleem...... Dan zou je het bij de cilindervoet of de kop op moeten lossen. Ik heb nog nooit gehoord van "langere" spanners iig.
 
Laatst bewerkt:
Is het niet gewoon zo dat er een verkeerde drijfstang in zit ( te lang ) en daardoor die rare pakking gemonteerd is en dus er geen distributie ket om past .. ?

Edit, daar was je wel achter maar waarom dan symptoom bestrijden als je de oorzaak wel weet? Ik zou er een andere drijfstang in doen, of een kruk as met kortere slag |(
 
Laatst bewerkt:
Volgensmij is het grote verschil tussen de blokken met lange en korte drijfstang de hoogte van het carter (waar de cilinder op komt). Cilinder hoogte en kop zijn qua afmetingen (hoogte) het zelfde voor zover ik weet. Dit heb je opgelost door dat ophoog plaatje, dus de situatie moet het zelfde zijn.

Alleen voor zover ik weet is de ketting die gebruikt wordt bij blokken met een lange drijfstang anders dan bij de oude blokken. De steek is verschillend. Dus wat voor ketting en tandwielen zitten er nu op jouw blok? (misschien steek is even nameten (afstand van rolletje tot rolletje) en hier plaatsen).

Het zou maar zo kunnen dat je je probleem kunt oplossen met het gebruiken van andere tandwielen en ketting. Dat valt denk ik ook nog redelijk te overzien om pas te maken.
 
hmm ik zie nu net pas dat je 2 topic's hebt lopen over het zelfde... (waar ik beide notabene in gereageerd heb)

Ik zie in je andere topic dat je idd het oude type kop er op hebt zitten met het oude type nokkenas met een tandwiel voor een grove ketting (qua steek).
Je heb nu je blok zo vermaakt dat de afmetingen het zelfde zijn als bij het nieuwe type.
Dus moet er ook een fijne ketting in met bijbehorende tandwielen.

Je hebt dus 3 mogelijkheden:
- Alsnog de juiste drijfstang er in zetten. Ben je van alle aanpassingen af.
- Verder gaan met aanpassen en dus nieuw type tandwielen gebruiken en een de ketting met fijne steek. De bevestiging van het tandwiel op de nokkenas is anders, dus dat wordt of een nieuw type nokken as, of het tandwiel aanpassen. Op de krukas weet ik zo de verschillen niet (wil ik wel nakijken/meten voor je al je er belang bij hebt).
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of je dan wel uitkomt met de aanspanning, theoretisch zou het moeten kloppen.
- Of op de een of andere manier het spansysteem zo aanpassen dat je die te lange ketting wel kunt spannen.

Als je maten of foto's nodig bent, zeg het dan even, heb het meeste spul los in de stelling liggen thuis. (en ik vind het wel leuk om mensen opweg te helpen met zulke leuke projectjes ;) )
 
hmm ik zie nu net pas dat je 2 topic's hebt lopen over het zelfde... (waar ik beide notabene in gereageerd heb)

Ik zie in je andere topic dat je idd het oude type kop er op hebt zitten met het oude type nokkenas met een tandwiel voor een grove ketting (qua steek).
Je heb nu je blok zo vermaakt dat de afmetingen het zelfde zijn als bij het nieuwe type.
Dus moet er ook een fijne ketting in met bijbehorende tandwielen.

Je hebt dus 3 mogelijkheden:
- Alsnog de juiste drijfstang er in zetten. Ben je van alle aanpassingen af.
- Verder gaan met aanpassen en dus nieuw type tandwielen gebruiken en een de ketting met fijne steek. De bevestiging van het tandwiel op de nokkenas is anders, dus dat wordt of een nieuw type nokken as, of het tandwiel aanpassen. Op de krukas weet ik zo de verschillen niet (wil ik wel nakijken/meten voor je al je er belang bij hebt).
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of je dan wel uitkomt met de aanspanning, theoretisch zou het moeten kloppen.
- Of op de een of andere manier het spansysteem zo aanpassen dat je die te lange ketting wel kunt spannen.

Als je maten of foto's nodig bent, zeg het dan even, heb het meeste spul los in de stelling liggen thuis. (en ik vind het wel leuk om mensen opweg te helpen met zulke leuke projectjes ;) )

Alleen die onderste tandwiel van de nokkenasketting is zo duur, geloof iets van 130 euro....


@TS, weet je zeker dat die op kenteken een TC is? Want een TC kan nooit legaal op kenteken staan namelijk....
 
Laatst bewerkt:
Dwarrl, enorm bedankt voor je reactie!

@ Chris, nee nee, de SM die in ombouw is, het blok met verlengde drijfstang dus is een volledig legaal apparaat!!!

Ik heb nog een 2de husky.....das een ander verhaal;)
 
hmm ik zie nu net pas dat je 2 topic's hebt lopen over het zelfde... (waar ik beide notabene in gereageerd heb)

Ik zie in je andere topic dat je idd het oude type kop er op hebt zitten met het oude type nokkenas met een tandwiel voor een grove ketting (qua steek).
Je heb nu je blok zo vermaakt dat de afmetingen het zelfde zijn als bij het nieuwe type.
Dus moet er ook een fijne ketting in met bijbehorende tandwielen.

Je hebt dus 3 mogelijkheden:
- Alsnog de juiste drijfstang er in zetten. Ben je van alle aanpassingen af.
- Verder gaan met aanpassen en dus nieuw type tandwielen gebruiken en een de ketting met fijne steek. De bevestiging van het tandwiel op de nokkenas is anders, dus dat wordt of een nieuw type nokken as, of het tandwiel aanpassen. Op de krukas weet ik zo de verschillen niet (wil ik wel nakijken/meten voor je al je er belang bij hebt).
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of je dan wel uitkomt met de aanspanning, theoretisch zou het moeten kloppen.
- Of op de een of andere manier het spansysteem zo aanpassen dat je die te lange ketting wel kunt spannen.

Als je maten of foto's nodig bent, zeg het dan even, heb het meeste spul los in de stelling liggen thuis. (en ik vind het wel leuk om mensen opweg te helpen met zulke leuke projectjes ;) )



Optie1. Als het goed is heb ik de originele drijfstang nog wel ergens, maar er zit wel een andere zuiger in, dus wat voor verassingen gaat dit weer opleveren? Daarnaast, heel het blok weer demonteren en monteren...pppfff...das ook niet echt een simpele klus zeg maar.

Optie2. is een mogelijkheid, maar dan moet je wel een een setje nieuwe nokkenassen en tandwielen kunnen komen.....

Optie3. Die blijf ik maar aan denken, wilde in eerste instantie de spanner maar wat verlengen dan komt de ketting gewoon op spanning. Maar; ik zit nu te denken hoe de cilinder (gedeelte waar de ketting door loopt) eruit zit, loopt want daarin dit toch iets van een schotje, ben bang dat wanneer ik de kettingspanner verleng de ketting langs dit schotje gaat lopen.

Ppff..wwat is wijsheid??
Optie4. Ik heb dus nog een Husky TC staan uit 1996. Kan ik dat blok niet gemakkelijk erin lepelen met uitlaat en al? Of verschillen deze nog erg veel?
 
Misschien eens naar een nokkenasketting van een ander merk kijken?
Husaberg blokken bijvoorbeeld zijn bijna 1 op 1 kopies van die huskie blokken. Ik heb toevallig nog een nokkenasketting liggen van mijn husaberg (nieuw). Kan die weleens opmeten als jij de maten van jou kettingen doorgeeft (+ een foto ervan?)
 
Misschien eens naar een nokkenasketting van een ander merk kijken?
Husaberg blokken bijvoorbeeld zijn bijna 1 op 1 kopies van die huskie blokken. Ik heb toevallig nog een nokkenasketting liggen van mijn husaberg (nieuw). Kan die weleens opmeten als jij de maten van jou kettingen doorgeeft (+ een foto ervan?)

Moet hij niet een steek verschil hebben om een andere lengte te hebben? Bij een andere steek moet je ook bijbehorende tandwielen hebben. Dus dan kom je weer op die aanpassing van tandwielen uit.

Wat misschien nog wel zou kunnen.. Misschien bestaat er een halve schakel voor de ketting.
Je hebt nu 2 kettingen; 1 die te kort is, en 1 die 1 schakel (dus 2 rolletjes) meer heeft en te lang is. Bij een halve schakel komt er 1 rolletje bij, dus kom je tussen die 2 kettingen in te zitten.
Plaatje:
0033839.jpg


Ik heb alleen het idee dat de betrouwbaarheid van de ketting dan nog wel is minder zou kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
Moet hij niet een steek verschil hebben om een andere lengte te hebben? Bij een andere steek moet je ook bijbehorende tandwielen hebben. Dus dan kom je weer op die aanpassing van tandwielen uit.

Wat misschien nog wel zou kunnen.. Misschien bestaat er een halve schakel voor de ketting.
Je hebt nu 2 kettingen; 1 die te kort is, en 1 die 1 schakel (dus 2 rolletjes) meer heeft en te lang is. Bij een halve schakel komt er 1 rolletje bij, dus kom je tussen die 2 kettingen in te zitten.
Plaatje:
[afbeelding]

Ik heb alleen het idee dat de betrouwbaarheid van de ketting dan nog wel is minder zou kunnen worden.


De steek zal idd belangrijk zijn, als die niet veranderd veranderd er dus ook niets aan de lengte aangezien ik tussen de 2 kettingen maar 1 schakel verschil heb.
Halve schakel; het idee is inderdaad wel goed, maar of het echt bestaat, en krachtig genoeg is voor de nokkenas ketting???? wel trickie. Ik weet niet of mensen dit al vaker geprobeerd hebben?
 
Ik denk dat je best een grote kans hebt dat hij bestaat. Denk alleen niet dat je het bij motorfietsonderdelen moet zoeken, maar bij kettingleveranciers (industrieel). www.kobo.nl bijv.
Voor alle standaart maten zijn ze wel leverbaar. Ik weet alleen niet wat voor ketting er door husq wordt gebruikt.
Ik zou het gewoon is opmeten en die van die website bijv is bellen. Ze kunnen je vast ook meer vertellen over de sterkte. Misschien valt het mee.

(Andere naam voor een halve schakel is: verloopschakel (handig als je wilt googlen))
 
ey lars zo'n verloopschakel heb je er al opzitten, kijk maar eens goed naar het hierboven geposte plaatje...

ik denk in dit geval dat de beste optie is om de spanner iets te verlengen, schotje raakt hij net niet, en die zou je evt (in ergste geval) ook ff wat kunnen invijlen.

wel ff checken of voor je waterpomp dat gat waar volgens wphb die as met o-ringen in moet, uitkomt bij de kettingtunnel of dat het afgesloten is, als het afgesloten is is een pakking genoeg, maar als hij de tunnel moet overbruggen heb je wel een as met o-ringen nodig.

regel jij ff op je werk een oude micrometer die eraan mag en dan gaan we weer beunen (na een avondje sporten)
 
Ok, even een update.
Maat van me heeft een ketting meegenomen naar zijn werk, blijkt een vrij standaard ketting te zijn; 3/8". Gelukkig hadden ze daar ook halve schakels liggen dus die neemt hij ook mee incl een kettingbreker. Daarnaast had hij nog een micrometer liggen met een aansluiting op een bougie, deze moeten we alleen even op een husky bougie monteren.

Verder heb ik deze week een begin gemaakt aan de montage; frame helemaal schoongemaakt, er zat nog veel grit overal in, met name in het balhoofd. Heb alles verder alles gereinigd en ingevet, dus vanavond kan de achterbrug, balhoofd en de achterveer er iig terug in. Daarnaat komt vanavond de ketting op maat maken!!
 
Nouw, donderdag was even een dompertje, Chris had idd gelijk ik bleek al een halve schakel te hebben. Dus de hoop was donderdag avond alweer snel verkeken.

Zojuist Paul van Bon motoren maar eens gebeld, die twijfelde in eerste instantie of het wel de drijfstang was die langer was etc en ook (niet eens an gedacht) of de kettingen niet enorm versleten waren dat het daardoor niet meer paste.
Maar ik hoorde van de week van iemand via MP dat het wel mogelijk is om een nieuw type na 1999 drijfstang te monteren, maar dan zou je ook de zuiger van na 1999 moeten nemen omdat de piston pen daarbij hoger zit. Als ik nu kan nagaan hoeveel hoogte verschil er in een pisto pen van de 2 verschillende zuigers zit is het na te gaan of ik de dikke voetpakking van 4mm niet weg kan laten zodat ik het zootje kan laten zakken. Wellicht is er iemand die mij daar meer over kan vertellen? Anders moet ik de zuiger even eruit halen en langs Bon gaan om het verschil daar eens op te meten.

Alle info over deze zuigertypen is welkom!!!!

PS; ik hoorde op de achtergrond en van Paul dat mijn verhaal iig al bekend was;) er was iemand ind e zaak die dit topic had gelezen.....
anyone????
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het niet weten maar stond vandaag bij Bon toen je belde en herkende aan de vragen gelijk dit topic :) Succes iig

Ik was er voor velgen spaken maar dat is zo makkelijk nog niet :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan