KleineLars1.
MF veteraan
- 7 nov 2007
- 1.401
- 10
- Onderwerp starter
- #26
Zie hier de nu al behoorlijk dikke voetpakking;
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Klopt er zit een dikke voetpakking onder om de langere slag drijfstang op te heffen.
Nu komt de ketting idd niet op spanning met de huidige lengte. Maar kun je toelichten wat je met je laatste zin bedoelt?
Als je de middelste bout in de spanner draait zal deze tot zijn uiterste uitspringen; verder kan hij niet. Druk nu de spanner op zn plek op de cilinder en kijk of je dan nog te kort komt/ of de spanning nog niet juist is (waarschijnlijk wel).
hmm ik zie nu net pas dat je 2 topic's hebt lopen over het zelfde... (waar ik beide notabene in gereageerd heb)
Ik zie in je andere topic dat je idd het oude type kop er op hebt zitten met het oude type nokkenas met een tandwiel voor een grove ketting (qua steek).
Je heb nu je blok zo vermaakt dat de afmetingen het zelfde zijn als bij het nieuwe type.
Dus moet er ook een fijne ketting in met bijbehorende tandwielen.
Je hebt dus 3 mogelijkheden:
- Alsnog de juiste drijfstang er in zetten. Ben je van alle aanpassingen af.
- Verder gaan met aanpassen en dus nieuw type tandwielen gebruiken en een de ketting met fijne steek. De bevestiging van het tandwiel op de nokkenas is anders, dus dat wordt of een nieuw type nokken as, of het tandwiel aanpassen. Op de krukas weet ik zo de verschillen niet (wil ik wel nakijken/meten voor je al je er belang bij hebt).
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of je dan wel uitkomt met de aanspanning, theoretisch zou het moeten kloppen.
- Of op de een of andere manier het spansysteem zo aanpassen dat je die te lange ketting wel kunt spannen.
Als je maten of foto's nodig bent, zeg het dan even, heb het meeste spul los in de stelling liggen thuis. (en ik vind het wel leuk om mensen opweg te helpen met zulke leuke projectjes )
hmm ik zie nu net pas dat je 2 topic's hebt lopen over het zelfde... (waar ik beide notabene in gereageerd heb)
Ik zie in je andere topic dat je idd het oude type kop er op hebt zitten met het oude type nokkenas met een tandwiel voor een grove ketting (qua steek).
Je heb nu je blok zo vermaakt dat de afmetingen het zelfde zijn als bij het nieuwe type.
Dus moet er ook een fijne ketting in met bijbehorende tandwielen.
Je hebt dus 3 mogelijkheden:
- Alsnog de juiste drijfstang er in zetten. Ben je van alle aanpassingen af.
- Verder gaan met aanpassen en dus nieuw type tandwielen gebruiken en een de ketting met fijne steek. De bevestiging van het tandwiel op de nokkenas is anders, dus dat wordt of een nieuw type nokken as, of het tandwiel aanpassen. Op de krukas weet ik zo de verschillen niet (wil ik wel nakijken/meten voor je al je er belang bij hebt).
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen of je dan wel uitkomt met de aanspanning, theoretisch zou het moeten kloppen.
- Of op de een of andere manier het spansysteem zo aanpassen dat je die te lange ketting wel kunt spannen.
Als je maten of foto's nodig bent, zeg het dan even, heb het meeste spul los in de stelling liggen thuis. (en ik vind het wel leuk om mensen opweg te helpen met zulke leuke projectjes )
Misschien eens naar een nokkenasketting van een ander merk kijken?
Husaberg blokken bijvoorbeeld zijn bijna 1 op 1 kopies van die huskie blokken. Ik heb toevallig nog een nokkenasketting liggen van mijn husaberg (nieuw). Kan die weleens opmeten als jij de maten van jou kettingen doorgeeft (+ een foto ervan?)
Moet hij niet een steek verschil hebben om een andere lengte te hebben? Bij een andere steek moet je ook bijbehorende tandwielen hebben. Dus dan kom je weer op die aanpassing van tandwielen uit.
Wat misschien nog wel zou kunnen.. Misschien bestaat er een halve schakel voor de ketting.
Je hebt nu 2 kettingen; 1 die te kort is, en 1 die 1 schakel (dus 2 rolletjes) meer heeft en te lang is. Bij een halve schakel komt er 1 rolletje bij, dus kom je tussen die 2 kettingen in te zitten.
Plaatje:
[afbeelding]
Ik heb alleen het idee dat de betrouwbaarheid van de ketting dan nog wel is minder zou kunnen worden.