Husqvarna 701 sm onderhoud

12 jul 2022
1
0
Hallo allemaal,
Ik heb net mijn rijbewijs gehaald en ben nu opzoek naar een husqvarna 701,
Ik heb er eentje gevonden van 2017 met bijna 16.000km.
Mijn vraag:
Wat voor onderhoud heeft zo’n ding nodig bij 15x 20x 25x km’s
Ik zou het zonde vinden als ik 5000km verder een nieuwe zuiger moet laten plaatsen zoals bij een crossmotor en 1000 euro verder ben
 
Het is geen crossmotor dus je hoeft normaal gesproken niet over 5000km verder een nieuwe zuiger te plaatsen voor 1000euro.

Welk onderhoud de motor exact nodig heeft staat in het eigenaarshandboekje geschreven!
 
Officieel volgens het boekje heeft de motor nog maar 2 oliebeurten hoeven hebben. 1x bij de 1000km en 1x bij de 10.000km. En verder niks :+

Mijn KTM 690 SMC-r heb ik destijds verkocht met 27.000. Enige wat ik motorisch heb gedaan is olie+filters om de 5000km ipv 10.000km. En bij de 20.000km de kleppen gecheckt en die waren allemaal nog in orde.

Verder loont het om de verschillende benzine filters te vervangen. Bij de KTM zaten die in de tank en vlak voor de injector. Die waren erg vies.
En houd het oliepeil goed in de gaten. Er zit maar 1.7 liter in het blok en als die een beetje gebruikt, wat ze allemaal doen, dan kan het na een dagje vlammen best hard gaan. Maar is vrij normaal.
 
Niet erg technisch advies, maar bij een eerste motor van dergelijk caliber zou ik me eerder zorgen maken om bestuurders kosten..
Wat bedoel je daarmee? Mijn eerste motor toen ik 18 was, was een nieuwe ktm 625 smc 2004 model. Een 701 is wel krachtiger als diens maar ook meer electronica en 'comfort'

Als je normaal rijdt kan je daar goed mee weg...

@TS, met deze kilometerstand en leeftijd kijk je naar de gebruikelijke zaken en mocht je de motor gekocht hebben dan zou ik alle vloeistoffen en filters (olie, koelwater, remvloeistof, oliefilter, luchtfilter,..) vervangen en de remmen en kettingset nakijken.
Als dit allemaal in orde is dan kan je er gewoon van genieten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan