Husqvarna 701 SM

Goedemorgen heren..

bouwjaar: 2016
km stand: 10.200

Helaas slecht nieuws.. M'n Husq gaf anderhalve week geleden blauwe rook (acuut).
Afspraak gemaakt bij Goedhart voor onderzoek.. wat blijkt.

olieschraapveer afgebroken waardoor m'n cilinder en zuigers zijn aangetast.:?:N
zit niks anders op dan diep in de buidel graaien..

weten jullie of dit een veel voorkomende oorzaak is ?

groet,
Tidde
 
Goedemorgen heren..

bouwjaar: 2016
km stand: 10.200

Helaas slecht nieuws.. M'n Husq gaf anderhalve week geleden blauwe rook (acuut).
Afspraak gemaakt bij Goedhart voor onderzoek.. wat blijkt.

olieschraapveer afgebroken waardoor m'n cilinder en zuigers zijn aangetast.:?:N
zit niks anders op dan diep in de buidel graaien..

weten jullie of dit een veel voorkomende oorzaak is ?

groet,
Tidde


Ha, dat doen ze.... Verkeerde olie gebruikt?

Alles kan kapot als het techniek is en onderhevig is aan warmte/slijtage.
 
Topic kick!

De husky 701 heeft mijn aandacht. Doel is om “anders” te rijden en de Ducati Monster te vervangen.

Wil graag off- & onroad rijden. Welke versie (enduro vs SM) is wijsheid als basis voor het wisselen van setjes wielen?
 
Topic kick!

De husky 701 heeft mijn aandacht. Doel is om “anders” te rijden en de Ducati Monster te vervangen.

Wil graag off- & onroad rijden. Welke versie (enduro vs SM) is wijsheid als basis voor het wisselen van setjes wielen?
Als je daadwerkelijk een 21/18 en 17/17 set wilt kom je op een enduro uit. De remklauw van de 701 sm past niet met 21 inch velgen.
Als het goed is zou 19" voor wel moeten passen.
Zolang je gewoon offroad wilt rijden en niet offroad ritten en dergelijke is dit voldoende.

Denk wel dat zo'n extra setje flink aan de prijs is. Ik heb het bij haan laten maken en met alles erbij, dus banden schijfremmen en tandwiel kwam ik op 2200€+ uit
 
Ik weet niet of er een verschil zit in een 2019 en een 2016 wat remmerij betreft, maar in een 2016 passen de 21/18 wielen zonder enig probleem. Het bewijs staat bij mij in de garage. Ca. 45 minuten werk voor het wisselen van de wielen, voorspatbord, zijstandaard, wielomtrek aanpassen voor de km teller en een kopje koffie.
 
Ik weet niet of er een verschil zit in een 2019 en een 2016 wat remmerij betreft, maar in een 2016 passen de 21/18 wielen zonder enig probleem. Het bewijs staat bij mij in de garage. Ca. 45 minuten werk voor het wisselen van de wielen, voorspatbord, zijstandaard, wielomtrek aanpassen voor de km teller en een kopje koffie.
Bij een kennis van mij pastte mijn 21 inch niet met zijn remklauw, weet niet precies welk bouwjaar die van hem was
 
Ik weet wel dat je de juiste afstandbussen moet gebruiken als je het 21 inch wiel in een SM wilt zetten.
 
de supermoto heeft iets bredere kroonplaten dan de enduro (scheelt precies 1 cm hart op hart afstand van de voorpoten dacht ik).

supermoto voorwiel in enduro dan moet je wat van de voorvork protectors afzagen.

enduro voorwiel in supermoto past gewoon met de supermoto bussen.

achterwiel past gewoon 1 op 1.

de meesten rijden 90% van de tijd toch op het asfalt dus zou ik sowieso gaan voor de supermoto, dan heb je de vering in ieder geval goed voor op straat.

mijn 690 smc-r met 690 enduro wielen
690 enduro superenduro.jpg
 
Voor de 701 zou ik de Enduro als basis pakken, met een setje SM wielen erbij. (SM heeft Zwarte voorpoten, Enduro Zilveren).
Dat is wat ik het vaakst zie op de internationale FB-pagina's etc.

SM vering (stugger/Stijlere hoek) lijkt mij in het offroad echt een stuk minder handig dan andersom.
 
Bedankt voor de info!

Zijn er grote verschillen in de verschillende bouwjaren? Via de zoekfunctie kwam ik niet tot een overzicht...

De Husq dealer geeft overigens aan geen ervaring te hebben met wielen-swap.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info!

Zijn er grote verschillen in de verschillende bouwjaren? Via de zoekfunctie kwam ik niet tot een overzicht...

De Husq dealer geeft overigens aan geen ervaring te hebben met wielen-swap.
Advrider heeft veel ervaring https://advrider.com/f/threads/husqvarna-701-super-moto-and-enduro.1086621
Ik heb zelf voor een enduro gekozen, mede doordat ik offroad ritten wil gaan rijden, en kan leven met de concessies van een enduro met sumo banden op de weg.
Toen bij Haan een setje sumo velgen met cush hub besteld, setje schijfremmen, achtertandwiel en banden besteld.
Als je de snelheidsmeter ontkoppelt kan je opnieuw je velgen diameter instellen en heb je dus niet een verkeerde indicatie.

Voor de rest heb je na 2017 het nieuwe men zegt betere blok, in 2018 is de nokkenas ketting spanner vernieuwd en in 2019 zijn er nog wat dingetjes vernieuwd.
Vanaf 2020 kwamen de elektrische opties die de ktm 690 al hadden (traction control en dergelijke) Dit was ook de reden dat ik het 2019 model heb gekocht, ik werd gek van de traction control op mijn 1190, laat staan op een enduro waarmee ik offroad rijd.

Een mod die ik iedereen kan aanraden is de radegarage tank die geeft je 6 liter extra wat je range naar 300+ km brengt
 
Bedankt voor de info!

Zijn er grote verschillen in de verschillende bouwjaren? Via de zoekfunctie kwam ik niet tot een overzicht...
Deze vraag niet beantwoord in mijn antwoord op DF, dus maar hier :P

Overzicht:
1592901373819.png


'16 Modellen (met Blauwe radiator kappen) zijn Euro 3 modellen. Draaien 1000rpm minder, max koppel ligt 500rpm lager en hebben onder het zadel een knop op de Enginemapping aan te passen. Deze modellen hebben alleen ABS als hulpmiddel.


1592901400976.png

'17 - '19 modellen (Witte Radiator kappen) zijn de Euro 4 modellen.. Hebben een balans-as extra, t.o.v. de '16 modellen. Draaien 1000rpm meer, max koppel en vermogen liggen iets hoger, en vibreren beduidend minder dan de Euro 3 modellen. Enginemapping-switch is niet meer aanwezig. Deze modellen hebben alleen ABS als hulpmiddel.

1592901425784.png


'20 modellen (Grijze kappenset) zijn de nieuwste modellen en zijn qua uitrusting gelijk aan de nieuwe KTM 690's. Deze hebben het zelfde blok als de '17-'19 modellen, maar dan standaard voorzien van Quickshifter, andere schakelster (preciezer schakelen, ook te retrofitten in een '17-'19 model), Tractioncontrol en Engine-setting schakelaar op het stuur. Tevens beschikt dit type over een nieuwe voorvork. (De SM) Deze voorvork is korter dan de eerdere modellen.
Naast ABS hebben deze modellen ook Traction Control.
 
Enige nog is dat halverwege 2018 de "cam chain tensioner" is aangepast naar een betrouwbaarder model, het 2019 model heeft deze sowieso

Daar wist ik niks van. Heb je een link met die informatie? want dan laat ik er zsm een 2018 Spanner inzetten.
Ik hekel namelijk het ratelende geluid van mijn 2017 701
 
Ratelende geluid blijft, tenminste dat doet mijn 2029 model ook pas als de motor warm is maakt deze minder geluid

Dat is mijn enige ergernis. Zolang de originele goed is, vervang ik hem niet.
Mijne gaat volgende week voor de 20.000km beurt. Dan maar eens laten checken door de dealer.
 
Ik heb een Husqvarna 701 supermoto van bouwjaar 2017.
Nu heb ik er een enduro setje onder gelegd. Wie weet hoe je de wielmaat kan instellen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan