husqvarna cr 125 2002 krukas probleem

bassie909

Rookie
14 jan 2019
13
5
beste forum leden,
ik heb een lastig probleem.
van de week een husqvarna cr 125 uit 2002 op de kop getikt voor een zacht prijsje. allemaal leuk en aardig eenmaal het beestje thuis even de benzine tank eraf gehaald en de carburateur schoongemaakt.
nieuwe olie erin
2x trappen en lopen. (ik zeer tevreden)
maar na een poosje draaien zakte het toerental van de motor en hoorde ik een schrapend geluid wat leek op verrotte lagers.
en jawel hoor even gevoeld aan het vliegwiel speling van c.a. 2 tot 3mm best behoorlijk.

vervolgens het blokje eruit gehaald en losgehaald tot me verbazing zag alles er vrij netjes uit.
behalve het draad van de krukas aan de kant van de koppeling waar het aandrijftandwiel van de koppeling op zit.
dit is linkse draad van m12x1.00 dacht ik zo te zien,

maar dit draad is zo goed als op heb de moer eraf gekregen maar dit gaat nooit meer zo werken.

krukassen voor dit type zijn nergens te vinden... behalve het big end en drijfstang dan.

heeft iemand een goed idee om dit te repareren ?
anders word mijn laatste optie om toch het tandwiel een hecht las te geven wat ik eigenlijk liever niet doe.

groeten bas
 
Blok is niet hetzelfde als van een ktm helaas, heb het oude draad er al af gehaald en geprobeerd m10 te tappen maar dit werkt ook niet aangezien de krukas erg hard is.
Gr bas
 
Verloop bus maken met
buiten schroefdraad M 12x1 L
krukas tap afdraaien of slijpen niet meer dan dat deze schoon rond is .
Verloopbus met speciale lijn ( loctite bv 620 ) vast zetten en daarna met *cobalt boortje 2 mm door boren en paspen er in .
* of draadvonken
 
Dat is een optie, zat er zelf aan te denken de krukas in de draaibank het stuk schroefdraad eraf te steken en dan boren en binnenstappen en vervolgens daar een tapeind met rechtse draad m10x1,00 in te draaien met loctite op het moment dat je de tandwielen dan vast zet trek je het draadeind ook vast en zal dit nooit los mogen lopen dacht ik?
Gr bas
 
Dat is een optie, zat er zelf aan te denken de krukas in de draaibank het stuk schroefdraad eraf te steken en dan boren en binnenstappen en vervolgens daar een tapeind met rechtse draad m10x1,00 in te draaien met loctite op het moment dat je de tandwielen dan vast zet trek je het draadeind ook vast en zal dit nooit los mogen lopen dacht ik?
Gr bas

Ik zou proberen om weer buitendraad te tappen. Dan hoef je niet zoveel materiaal weg te nemen, dan dat je uitboort en binnendraad tapt. En laat het geheel na bewerking weer balanceren.
 
ik zou die schroefdraad oplassen, draaibank in, mooi afdraaien en weer tappen.
zeker geen gat in boren en binnendraad in tappen (als dat al lukt, volgens mij niet), je wil de cone voor het vliegwiel zo weinig mogelijk verzwakken.
opnieuw balanceren op die diameter is niet nodig, heeft amper tot geen invloed.
 
ik zou die schroefdraad oplassen, draaibank in, mooi afdraaien en weer tappen.
zeker geen gat in boren en binnendraad in tappen (als dat al lukt, volgens mij niet), je wil de cone voor het vliegwiel zo weinig mogelijk verzwakken.
opnieuw balanceren op die diameter is niet nodig, heeft amper tot geen invloed.

De bewerking zelf ook niet, of zal ik het richten noemen?
Ik heb eens na een forse beschadiging (Gebroken vertanding meedraaien)iets soortgelijks laten uitvoeren, en ik weet niet of de onbalans is ontstaan door de impact van de schade, of door de bewerking, maar toen was het wel nodig.
 
ik zou die schroefdraad oplassen, draaibank in, mooi afdraaien en weer tappen.
zeker geen gat in boren en binnendraad in tappen (als dat al lukt, volgens mij niet), je wil de cone voor het vliegwiel zo weinig mogelijk verzwakken.
opnieuw balanceren op die diameter is niet nodig, heeft amper tot geen invloed.


Valt een krukas goed op te lassen? Heb zelf al het spul wel tot mn beschikking ervoor, en krukas inspannen op de wang? En dan drijfstang vast tierappen aan de klauw? Bril op de 2de wang zetten en zo afdraaien? Gr bas
 
heb dat al gedaan met krukassen van brommerkes : door het veelvuldig los/vast zetten van de vario voor afstellen draad beschadigd.
veel moet er niet opgelast worden. en best in een paar keer lassen en ondertussen afkoelen zodat de hitte niet te ver in de krukas kruipt. niet te snel koelen zodat je het niet weer verhard, cone bv onder lopend water houden zodat die gekoeld wordt zonder dat het water over de las loopt

het gelastte deel blijft zo goed bewerkbaar. uiteindelijk moet die moer bij jouw enkel het vliegwiel op zijn plaats persen. eens dat klem zitop de cone dient ze enkel nog als soort van borging en komen er maar nauwelijks krachten op.
 
Laatst bewerkt:
heb dat al gedaan met krukassen van brommerkes : door het veelvuldig los/vast zetten van de vario voor afstellen draad beschadigd.
veel moet er niet opgelast worden. en best in een paar keer lassen en ondertussen afkoelen zodat de hitte niet te ver in de krukas kruipt. niet te snel koelen zodat je het niet weer verhard, cone bv onder lopend water houden zodat die gekoeld wordt zonder dat het water over de las loopt

het gelastte deel blijft zo goed bewerkbaar. uiteindelijk moet die moer bij jouw enkel het vliegwiel op zijn plaats persen. eens dat klem zitop de cone dient ze enkel nog als soort van borging en komen er maar nauwelijks krachten op.

Het is de kant van het primaire tandwiel voor de koppelingskorf aandrijving, hierbij zitten 2 tandwielen 1 primair met een spie op een vlakke as, en 1 voor de waterpomp die geklemt word door de moer, ik ga voor de optie van rustig oplassen en dan afdraaien en dan maak ik er weer m12x1,00 rechtse draad van ivm het vinden van een juiste moer ik wil jullie alvast hartelijk bedanken voor de tips. Vele ogen maken makkelijk werk zullen we maar zeggen ik laat het weten of het is gelukt hierbij nog een fototje van de as hier hadden ze al een aardig zoek kant aan geslepen en ik heb geprobeerd het draad weg te halen wat mislukte. Het deel van de spie is voor de primaire tandwiel en daarna zit een vlak deel voor het waterpomp tandwiel. Oplassen en tappen word de juister manier groeten bas
IMG_20200831_203134.jpg
 
Hoi.

Andermans arremoe uit de cross.
Altijd hetzelfde gezeik.

Maar goed, oplassen en draad snijden is de beste oplossing, zeker zoals hier waar de ratten aan hebben geknaagd.

Alleen dat puntje linkse draad vs. rechtse draad.
Linkse draad zit er om te voorkomen dat de boel los loopt, iets met draairichting van de as.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Andermans arremoe uit de cross.
Altijd hetzelfde gezeik.

Maar goed, oplassen en draad snijden is de beste oplossing, zeker zoals hier waar de ratten aan hebben geknaagd.

Alleen dat puntje linkse draad vs. rechtse draad.
Linkse draad zit er om te voorkomen dat de boel los loopt, iets met draairichting van de as.

Groeten, Paul.
Ja ik zat er ook al aan te denken maar anders word het aardig groffe draad wat ook niet ideaal is en een drupje loctite kan geen kwaad dan moet ik m de volgende keer maar ietsje warm maken denk ik
Gr bas
 
Hoi.

Grove draad, waarom?

Ding hangt toch in de draaibank voor te lassen en dat laswerk glad te draaien, kan je in 1 moeite door die draad snijden.

Groeten, Paul.
 
Hoi.

Grove draad, waarom?

Ding hangt toch in de draaibank voor te lassen en dat laswerk glad te draaien, kan je in 1 moeite door die draad snijden.

Groeten, Paul.
Ik weet niet of ik op deze oude bank linkse draad kan snijden in principe zou het wel mogelijk moeten zijn ben niet zo bekend met draadsnijden op een draaibank haha
 
Hoi.

Ouwe bankjes zijn meestal de beste.
Oefenen op een stukje afval.

Beitel scherp en kort inspannen.
Draad in meerdere doorlopen snijden, en dan net niet op diepte, geef het een paar 1/100.
Dan met de oude, versleten moer, een klein beetje klepslijppasta en ruim olie, de draad 'polijsten', tot de nieuwe moer er mooi strak oploopt.

Groeten, Paul.
 
ik heb een oude bankwerker op mijn werk rondlopen die kan wel aardig overweg met een draaibank dus zal hem is lief aankijken ik houd jullie op de hoogte! top al die snelle antwoorden groeten bas
 
Beste forum leden,
Ik heb de krukas opgelast dmv de krukwang en loopvlak van het lager onder stromend water te houden en vervolgens op te lassen stukje voor stukje zodat de warmte niks zou krom trekken oid.

Vervolgens op mijn werk ingespannen in de draaibank uitgeklokt en een meedraaiend center gebruikt zodat die kaarsrecht zou worden. De las netjes afgedraaid naar 12mm en toen erachter gekomen dat de draaibank geen linkse draad kan snijden omdat de langsvoeding niet in tegengestelde richting kan draaien. Dus heb ik een snijraam besteld van m12x1 linkse draad en een snijraamhouder voor in de boorhouder van de draaibank zo hoop ik dat ik het draad er 100% recht op krijg. Bedankt voor de hulp groeten bas
 
Terug
Bovenaan Onderaan