Husqvarna SMR450 2005

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jermo

MF veteraan
5 mrt 2006
21.994
51
Amsterdam
dsc04339.jpg


I.v.m. grootte van foto's zijn er meer te bekijken via jermovds's Images

Ondanks dat ik hem ga missen gaat mijn Husqvarna SMR450 toch de verkoop in -O-

Reden van verkoop:
Wegens toename woon-werk verkeer en het feit dat de meeste plezierritjes samen met supersports zijn wil ik terug naar een SS.
Daarnaast wil mijn vriendin ook wel weer eens (normaal) achterop mee kunnen naar zandvoort :P

Specs:

Algemeen:
- Fabrieksaf Supermotard met het nieuwe type (betrouwbaardere) Husqvarna blok welke vrijwel ongewijzigd nog steeds in de nieuwste modellen 450 en 510 zit
- 1 cilinder 450cc
- dubbele nokkenas
- Mikuni TMR 41mm flatside carb
- Volledige Brembo remmerij
- Marzocchi voorvork en Sachs rearshock

Specifiek/mods:
- 2005 op kenteken, 04 model (verschil zit hem voornamelijk in de kappenset)
- 15.000 km op de teller
- Volledige onderhoudshistorie bekend, altijd dealer onderhouden!
- 0,0 olieverbruik, koppel/vermogen gelijk aan fabrieksopgave (zie uitdraai)
- Arrow open demper, verder is hij geheel standaard
- Voor en achter Maxxis Streetlegal slicks.
(voor heeft nog 50% en achter heeft nog 90% over)
- 'Race' remblokken voorop (warmen erg snel op overigens)
- Renthal Fatbar stuur
- Zeta handkappen (met alu versteviging)
- Valblokken op voor- en achteras
- Vloeistofopvangbakje weggewerkt tussen het frame
- Overal waar nodig geborgd om het circuit op te mogen
- 1 maand geleden de accu vervangen voor een nieuwe Yuasa (100euro :X )
- Alle orginele delen (duostepjes, uitlaatdemper, kickstart, spiegels en boekjes)


Laatste grote beurt was 2500km terug bij Bon Motoren in Den Bosch.
Onderhoudsintervallen voor een SMR450 zijn:
Elke 5000km een beurt die 100-150euro bij de dealer kost maar ook goed zelf te doen is.
Zelf heb ik tussendoor bij elke 2500km de olie + filter te vervangen en ik zal de olie + filter voor verkoop ook nog even doen.
Nog geen 1000km terug is ook de koppelingspomp (in de hendel) gereviseerd omdat deze lekte.

Ik wil nog even benadrukken dat hij, ondanks dat hij circuitklaar is, bijna alleen de straat en 'snachts de schuur heeft gezien.
Ik ben 11 april voor het eerst het circuit op geweest wat een echte aanrader is! De vorige eigenaar heeft enkele keren op circuit gereden.
Kwa rijeigenschappen en prestaties is hij standaard al competitiewaardig met nog veel ruimte voor tuning.

Ik ben zelf 1 keer ermee gevallen (op straat) waarbij het orginele stuur krom was gegaan maar op een krasje na verder geen schade. Hierna heb ik dan ook het stuur vervangen voor een steviger Renthal stuur en heb ik nieuwe handkappen gekocht omdat de oude niet meer pastten op het dikkere stuur.

MF-prijs: €3700,-

Mijn e-mail staat in mijn profiel en anders kun je bellen naar 06-49935454 (na 5 uur, gelieve met nummerherkenning)
 
Laatst bewerkt:
Wat is precies het verschil tussen de 450/510/570?
De 450 en 510 is exact dezelfde motor op de slag na. Bij de 510 is die verlengd waardoor de inhoud vergroot is. De 450 loopt hierdoor makkelijker en ietsjes verder in zijn toeren maar de 510 heeft onderin wat meer koppel en door zijn grotere inhoud meer vermogen.

De 450/510 motoren zijn compleet anders dan de 570. De 570 is een doorontwikkelde versie van de oude 610. Zo heeft de 570 een enkele nokkenas en geen fijnfilter in het blok waardoor hij vaker onderhoud nodig heeft (denk aan elke 1000km olie en elke 2500km kleppenstellen).
Ook is de 450/510 lichtvoetiger, feller op het gas door een compacter blok en een betere carberateur dan waarmee de 570 wordt geleverd.

Kwa acceleratie vanuit stilstand verschillen de 450, 510 en 570 weinig van elkaar.

Mijn 450 gaat met straatvertanding (16 tands voorop) in zijn 1, 2 en 3 in elk geval op het gas op het achterwiel. In zijn 4 heeft hij een hobbeltje in de weg nodig :P


Meer dan dit schiet me niet zo snel te binnen maar ik heb voordat ik deze kocht ook gedacht aan een 570. Bovenstaande verschillen waren voor mij de reden om voor een 450 te kiezen. Ik was na de proefrit ook af van de gedachte: meer cc's = sneller want wat een power zit erin *D



Hier trouwens de motorfreaks test van de 450. Stukje over dat getril vind ik trouwens onzin aangezien het voor een 'echte' sm juist meevalt, al helemaal als je er een LC4 naast zet })

http://test.motorfreaks.nl/2003/husqvarna-sm450r-2.html
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. De freaks test heb ik idd dit weekend gelezen. Maar het viel mij op dat er zo weinig is te vinden wat betreft de verschillen van die fietsen... Dat is het lastige als je van de sportievere fietsjes af komt... echt een compleet andere wereld dit qua techniek ed. 'Ff inlezen' is 'flink inlezen' geworden. :X

Je woont in A-dam he? Hmm, mijzelf beloofd eerst nog even rustig een trekhaak onder de auto te mikken en een aanhanger te regelen... dilemma's ;)

Wanneer kom je met de verse foto's/contactslot aanwezig/hoe zit het met revisie, wanneer ingepland of al uitgevoerd? :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. De freaks test heb ik idd dit weekend gelezen. Maar het viel mij op dat er zo weinig is te vinden wat betreft de verschillen van die fietsen... Dat is het lastige als je van de sportievere fietsjes af komt... echt een compleet andere wereld dit qua techniek ed. 'Ff inlezen' is 'flink inlezen' geworden. :X

Je woont in A-dam he? Hmm, mijzelf beloofd eerst nog even rustig een trekhaak onder de auto te mikken en een aanhanger te regelen... dilemma's ;)

Wanneer kom je met de verse foto's/contactslot aanwezig/hoe zit het met revisie, wanneer ingepland of al uitgevoerd? :)
Dat 'even inlezen' gebeuren liep ik inderdaad ook al tegenaan :Y
Dit heb ik dan ook zo uitgebreid mogelijk gedaan. Omdat het voor straatgebruik was heb ik lang getwijfelt tussen een LC4 en husq smr, achteraf zeker geen spijt gehad.
Ik had bij Brouwer op verschillende KTM LC4's proefgereden en ben vervolgens op uitnodiging van Cas (Sharky_Capas) 1,5 uur in de auto gaan zitten om een ritje op de Husk te maken. Nadat ik de koppeling door had (deze is even wennen in het begin) merkte ik dat het pakket gewoon completer aanvoelde dan een LC4 en de rest is geschiedenis.

Verse foto's staan voor dit weekend in de plenning.

De SMR serie heeft naar mijn weten nooit een contactslot (over de nieuwste modellen weet ik het eerlijk gezegd niet) op de latere modellen SMR610 na. Die motor is echter niet te vergelijken met de 450/510 aangezien hij flink zwaarder is en meer toergericht.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit alleen mis bij terrasjes pakken waarbij de motor niet in zicht staat. De verzekering (knmv in mijn geval) neemt genoegen met een schijfslot.

i.v.m. de 2 jaar fabrieksgarantie op deze modellen staat in het boekje dat hij al bij 10.000km compleet uit elkaar moet. Dit is echter zwaar overdreven bij normaal gebruik maar omdat zoiets toch in je achterhoofd blijft hangen is zoals in de advertentie staat de motor niet zo lang geleden bij Bon motoren geweest. Paul heeft na de grote beurt op mijn verzoek een testrit gemaakt waarbij hij geen aanleiding zag om hem los te halen.
Bij de dynobank niet zo lang geleden werd dit nogmaals bevestigd.
Eerste tekenen schijnen toenemend olieverbruik te zijn en vermogensverlies, welke beide niet van toepassing zijn.

Ik weet dat het lange antwoorden zijn maar ik probeer meteen zoveel mogelijk 'inleesinfo' neer te zetten

Mooie fiets ;)

heel betrouwbaar en snel zat.

Ik mis heb nog steeds
Hallo vorige eigenaar :W

Idd betrouwbaar!
De enkele keren dat hij niet wilde starten was de accu overleden (vandaar ook vervangen)
en een keer was de benzine op terwijl ik overtuigd was dat dit het niet kon zijn :X

ik snap je beweeg redenen om hem te verkopen...
maar je gaat hem wel missen hoor! :/

dus maar een klein kikje... -O-
Niet zeggen '(
 
Laatst bewerkt:
hoe lang denk je er mee nog te rijden dan?
Tot hij open moet bedoel je?
Is lastig te zeggen. De 450/510's waarvan ik weet dat ze moesten worden gereviseerd zijn (ex)circuit motoren, getuned of gewoonweg verwaarloosd en gaan hierdoor minder lang mee. Mijn SM is door het woon/werk/plezier gebruik op een compleet ander niveau belast.
Over het algemeen is het compressieverlies/olieverbruik (zuiger 'op') of een versleten big end wat de aanleiding is tot een operatie. Van beide defecten is nu nog geen enkel teken te bekennen dus heb ik geen reden om aan te nemen dat hij binnen niet al te lange tijd open moet.

Ik kocht de motor met zo een 9000km op de teller en toen was hij in topstaat. Nu, 5000km later, loopt hij nog precies zoals toen ik hem kocht (iets beter zelfs met de arrow demper).
 
Laatst bewerkt:
Dat 'even inlezen' gebeuren liep ik inderdaad ook al tegenaan :Y
Dit heb ik dan ook zo uitgebreid mogelijk gedaan. Omdat het voor straatgebruik was heb ik lang getwijfelt tussen een LC4 en husq smr, achteraf zeker geen spijt gehad.
Ik had bij Brouwer op verschillende KTM LC4's proefgereden en ben vervolgens op uitnodiging van Cas (Sharky_Capas) 1,5 uur in de auto gaan zitten om een ritje op de Husk te maken. Nadat ik de koppeling door had (deze is even wennen in het begin) merkte ik dat het pakket gewoon completer aanvoelde dan een LC4 en de rest is geschiedenis.
De lc4 ktm's heb ik eigenlijk al direct afgeschreven. Mij te veel straatgericht. het straatgebruik zal beperkt zijn/worden tot af en toe een zandpaadje in de omgeving voor wat speelwerk.

Verse foto's staan voor dit weekend in de plenning.

De SMR serie heeft naar mijn weten nooit een contactslot (over de nieuwste modellen weet ik het eerlijk gezegd niet) op de latere modellen SMR610 na. Die motor is echter niet te vergelijken met de 450/510 aangezien hij flink zwaarder is en meer toergericht.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit alleen mis bij terrasjes pakken waarbij de motor niet in zicht staat. De verzekering (knmv in mijn geval) neemt genoegen met een schijfslot.

i.v.m. de 2 jaar fabrieksgarantie op deze modellen staat in het boekje dat hij al bij 10.000km compleet uit elkaar moet. Dit is echter zwaar overdreven bij normaal gebruik maar omdat zoiets toch in je achterhoofd blijft hangen is zoals in de advertentie staat de motor niet zo lang geleden bij Bon motoren geweest. Paul heeft na de grote beurt op mijn verzoek een testrit gemaakt waarbij hij geen aanleiding zag om hem los te halen.
Bij de dynobank niet zo lang geleden werd dit nogmaals bevestigd.
Eerste tekenen schijnen toenemend olieverbruik te zijn en vermogensverlies, welke beide niet van toepassing zijn.

Ik weet dat het lange antwoorden zijn maar ik probeer meteen zoveel mogelijk 'inleesinfo' neer te zetten
Helemaal super hoor die lange antwoorden! Is gewoon lastig als je tot over je oren in-to de sportieve dicipline zat je in te gaan lezen op de Sm's. Loop er tegenaan dat er gewoon veel minder info over is.

Zal iig tot je de foto's hebt even overschakelen naar het 450/510 topic, thanks!
 
Laatst bewerkt:
Volgende keer foto's ff verkleinen, laadt de pagina een heel stuk sneller ;)
 
Jammer dat je hem weg doet, ik vond deze bike juist uitstekend bij je passen.


Alleen een KTM 950 SM o.i.d. zou het wegdoen rechtvaardigen, daar kan je prima met 200 mee naar de eifel knallen, voldoet dus aan al je eisen. ;)
 
Jammer dat je hem weg doet, ik vond deze bike juist uitstekend bij je passen.


Alleen een KTM 950 SM o.i.d. zou het wegdoen rechtvaardigen, daar kan je prima met 200 mee naar de eifel knallen, voldoet dus aan al je eisen. ;)
Thnx,
toen ik hem kocht wist ik dat het niet de meest verstandige keuze was voor wat ik eigenlijk met mijn motor deed maar ik zou er nog meer spijt van krijgen als ik het niet deed :9
Totaal geen spijt van dus en zeker goed geweest voor mijn rijtechniek.

Tevens kickje want de bike vind ik te mooi om onderaan rond te hangen :P
 
Jammer dat je hem weg doet, ik vond deze bike juist uitstekend bij je passen.


Alleen een KTM 950 SM o.i.d. zou het wegdoen rechtvaardigen, daar kan je prima met 200 mee naar de eifel knallen, voldoet dus aan al je eisen. ;)

Die keuze heb ik dus gemaakt.

Echter valt met en op een ktm 950 sm niet normaal te rijden. De snelheden liggen ook veel hoger als met een husk.

Verschil is dat de husk dan ineesn een brommer is en dat je merkt dat deze veeel wendbaarder in de bochten is.
beide motoren zijn gewedig.
Ik had uiteindelijk de combi.
;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan