Husqvarna TE300

-XX-

MF veteraan
24 okt 2006
19.981
34
New York
Goedenavond!

Wie heeft er ervaring met deze dirtbike?
Ik wil dit jaar een enduro kopen. Ik had voor lange tijd een FE350 in mijn hoofd, maar nu ik ook een klein rondje heb gereden op een TE300 ben ik erg in twijfel....

Ik heb beide bikes gereden in Spanje. Technische trails, rotsen etc. Maar hier in Nederland is het een ander verhaal: veel blubber en zand.
Is een tweetakt een beetje goed te rijden door blubber en zand? Is dit niet erg moeilijk ten opzichte van een 4 takt bike?

Ik lees graag ervaringsverhalen over de TE300 (en ook de FE350) in het zand/blubber! :),
Maar uiteraard hoor ik ook graag ervaringen van andere 2 strokes!


Alvast bedankt!
 
Ik rij met een yz250 met wat extra "power parts" zoals een hgs, vhm kop en een andere koppeling maar ik moet zeggen dat ik redelijk mee kan komen met de grotere 4 takt jongens.
Helaas kom ik op de tankbanen en diep losse bouwlanden wel net vermogen te kort in de 5. Maar ik hoor van andere jongens op een 300 2 takt dat dit geen enkel probleem is.
Ik wil in ieder geval niet snel meer iets anders dan een 2 takt😍😍
 
Nice!!! Klinkt goed! :D

Ja ik ben super benieuwd naar de 300 in het zand/blubber
 
Gewoon kopen zo'n 300, 2takt blijft gewoon mooier rijden dan een 4takt ;)
En vermogen te kort met een 300 is bijna onmogelijk, dan weet je niet hoe je het vermogen moet gebruiken, kwestie van mee leren rijden ;)
 
Gewoon kopen zo'n 300, 2takt blijft gewoon mooier rijden dan een 4takt ;)
En vermogen te kort met een 300 is bijna onmogelijk, dan weet je niet hoe je het vermogen moet gebruiken, kwestie van mee leren rijden ;)
Nee dat lijkt me ook niet....qua vermogen gelijk aan een 530 4 takt geloof ik??

Maar ik bedoel; is het niet moeilijker rijden in zand? Qua gearing wat zo anders is?
 
Nee dat lijkt me ook niet....qua vermogen gelijk aan een 530 4 takt geloof ik??

Maar ik bedoel; is het niet moeilijker rijden in zand? Qua gearing wat zo anders is?

Kwestie van wennen, heb jaren met een 125takt wedstrijden gereden, ook op zware zandbanen, gewoon een kwestie van leren het vermogen te gebruiken.
Daarmee is het letterlijk, gas is alles ;)
 
Kwestie van wennen, heb jaren met een 125takt wedstrijden gereden, ook op zware zandbanen, gewoon een kwestie van leren het vermogen te gebruiken.
Daarmee is het letterlijk, gas is alles ;)
Jaaaa, haha
En meer remmen gebruiken toch! :D Geen engine rem.

Maar jij zou zeggen dus de TE300
 
Niet op de motor remmen inderdaad, lekker voor de 2 takt gaan. Mocht het blok een keer kapot lopen (wat helaas wel eens voor komt bij off the road ritten) ben je ook blij dat je een 2 takt hebt in plaats van een 4 takt ;)
 
Jaaaa, haha
En meer remmen gebruiken toch! :D Geen engine rem.

Maar jij zou zeggen dus de TE300

Zeker, in mijn ogen veel leuker rijden en het onderhoud is ook makkelijker te doen + kost minder :)

Met mn 2takt ook wel eens een gebroken drijfstang gehad, dat was stukken goedkoper repareren dan mn 4takt :')
 
TE 300!? Ik heb 'm een maand nu... ik ben verliefd. Gewoon heerlijk.
 

Bijlagen

  • 83197192_775354606310911_4880788603107540992_o.jpg
    83197192_775354606310911_4880788603107540992_o.jpg
    223,3 KB · Weergaven: 57
  • 82272749_775354542977584_3808511019358093312_o.jpg
    82272749_775354542977584_3808511019358093312_o.jpg
    263,3 KB · Weergaven: 46
Zeker, in mijn ogen veel leuker rijden en het onderhoud is ook makkelijker te doen + kost minder :)

Met mn 2takt ook wel eens een gebroken drijfstang gehad, dat was stukken goedkoper repareren dan mn 4takt :')
Dat is inderdaad ook wel een belangrijk afweegpunt....

Volgens mij weet ik dat nog wel trouwens.....van die drijfstang. :') Kawa zeker toch?
 
Ik ben op zoek naar een 2020 model! (Te300i) Helaas nog niet 2ehands te koop.
Helemaal nieuw is vrij prijzig.
 
Hele fijne motor die 2020 TE300i een vriend van mij heeft er vorige maand 1 gekocht en 2 andere vrienden rijden op een 2018 en 2019 exc250 tpi die rijden ook geweldig. Als je met die motor vermogen te kort komt was inderdaad al is gezegd doe je zelf iets fout. 😂

Je ziet ze inderdaad weinig te koop maar gewoon goed en marktplaats en facebook in de gaten houden.
 
Mooi spul, zo'n 300 tweetakt. Ik ben er vreselijk blij mee. Vooral in de bergen met klimmetjes en afdalingen.

Ik heb jaren terug 2014 ofzo ook op een 350 4T gereden. Dit was in het zand van Nunspeet. Het mooie van die machine vond ik de bruikbaarheid van het vermogen. Als normale sterveling, en geen enduro of crossgod, heb je daar meer dan voldoende aan. Je kent het, door het zware zand is het belangrijk het gas erop te houden. Dat voelt heel gecontroleerd met de 350, omdat het vermogen niet al te heftig is.
Daarna stapte ik op de 300 2T en werd ik 'bang', omdat dat ding maar bleef gaan! Holy shit...
Uiteindelijk een 300 gekocht, simpelweg omdat de smile op m'n bakkes van hier tot tokyo liep. _O-
 
Zo heb ik ook op de 350 4T gereden op de crossbaan. Het was een redelijk technische baan met korte stukken en sporen in de bochten. Hier vond ik de 350 te zwaar. De 250 tpi van vrienden waar ik die dag ook op heb gereden vond ik bijna net zo wendbaar en licht als mijn 125 crossmotor. Maar dat vermogen.:Y
 
En nu wachten op de enduro ritten...die om de haverklap worden afgelast? 😑
 
Haha jaaaaa asociaal he?
Soms moet je jezelf even heel goed kietelen :+

Groot gelijk heb je, als het kan waarom niet ;)
Die offroadritten is wel een dingetje nu ja :/
Je moet me trouwens echt eens een x laten zien waar je hier in de buurt offroad rijd hoor ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan