Husqvarna TE510 SM heeft lang stil gestaan, waar op te letten?

CasGas

MF veteraan
30 mrt 2003
2.826
32
Achterhoek
Hopelijk dat iemand mij hier nog advies kan geven. Ik ben niet een full time sleutelaar, maar weet mijn weg meestal wel te vinden. Nu ga ik van de week een Husqvarna 510 TE SM Centennial ophalen, maar die heeft een tijd stil gestaan. Echt een jaar of 4/5, maar wel compleet verwarmd bij iemand in zijn kantoor. Ding heeft nog geen 2000km gelopen dus daar is niks mis mee gaan we vanuit.

Waar zou ik op moeten letten voordat ik er weer leven in blaas?

Bandjes goed controleren, waarschijnlijk een nieuwe accu, olie verversen, nieuw oliefilter en remvloeistof controleren uiteraard. Verder een gehele check op de kabels of er niks echt broos is. Zijn er verder nog dingen waar ik echt op moet letten als een motor altijd binnen heeft gestaan? Misschien iets met de benzine, tank eraf en helemaal leeg maken?

Het zal een fun motor voor erbij worden, dus ik heb even tijd om het in orde te maken.
 

Red Force

MF veteraan
Donateur
19 nov 2011
13.144
16.623
Tank zou ik leeghalen en nieuwe brandstof in doen.

Banden moet je officieel na 5 jaar vervangen...

Verder controleren of de remmen niet vast zitten of blijven hangen.

En alle rubber delen controleren op uitdroging, vooral de brandstof slangen.
 

Raymond W

Vetertje
Donateur
23 okt 2006
12.418
4.290
Mijdrecht
Ik zou lekker beetje WD-40 via het bougie gat in spuiten. En laten rond gaan zonder bougie.
Zit er vocht in de cilinder?



 

s100spit

MF veteraan
13 okt 2006
9.498
245
Zit er vocht in de cilinder?




Zit altijd vocht in de lucht.
 

Sjiefke

MF veteraan
28 mrt 2007
3.668
297
Zuid-Limburg
Allereerst; Zeldzame bike! Veel carbon en special parts. Denk dat er niet veel van verkocht zijn toendertijd gezien de nieuwprijs...

Qua onderhoud moet je er aan denken dat hij naast een oliefilter ook 2 zeefjes heeft. Die zou ik ook even schoonmaken.
 

350-v-twin

MF veteraan
12 aug 2004
1.210
373
den haag
Ik zou het brandstofsysteem heel goed reinigen en controleren. Waarschijnlijk is de laatste benzine van de Husky Euro 95 geweest. Dat spul vergomde vrij snel. Daardoor stagneert de goede flow van benzine. Ik jouw geval zou ik alleen 98RON (E5)tanken, omdat E10 zeer waarschijnlijk niet geschikt is voor de motor. Tast plastic, rubber aan.

Ik heb ooit een motor gekocht die ook jaren had gestaan. Uiteindelijk kon ik één vd twee carburateurs vervangen, omdat die zelfs na meerdere (o.a. ultrasoon) reinigingen nog verstopt zat.
 
Bovenaan Onderaan