Husqvarna TR650

jef0611

MF veteraan
28 apr 2006
5.550
4
omgeving leerdam
iemand van jullie al ervaring met de nieuwe TR650 modellen van Husqvarna?

strada lijkt me wel wat zijn nieuw erg scherp geprijsd.. 5999 staat hij in je garage..

in mijn ogen jammer dat ze er geen 17inch voorwiel in hebben gedaan..

denk wel dat ik er een proefrit op ga maken!

full
 
Ik heb sinds kort een TR650 aangeschaft.

Ik kan wel zeggen dat ik hier geen spijt van heb. De motor heeft genoeg power, rijd erg makkelijk en geeft veel lol.

Met de snelheid zit het ook wel goed, voor je het weet zit je op een 150 km/h.

Ik gebruik de motor voor kleine ritten in de buurt, voor de langere toerritten gebruik ik mijn BMW R 1200 RT.

Met de TR650 ga ik ook regelmatig het zandpad op.

Groeten,
Gijs
 
Ik heb er ook een sinds augustus vorig jaar (zie ook ander Husqvarna TR650 topic op dit forum).
Ik kan me volledig bij Hollebolle aansluiten: veel plezier voor weinig geld. Nu zijn ze natuurlijk niet voor niets zo laag geprijsd. Sinds de overname door KTM is de produktie alweer gestopt, voor zover ik weet van de Nuda ook overigens.
Ik had het al zien aankomen voordat ik hem kocht dus ik kan er mee leven, zeker gezien het aantal BMW onderdelen voorzie ik de komende jaren geen probleem met onderhoud.

Wat de motor zelf betreft wel één aanmerking: zoals heel veel op internet te lezen is, is de brandstofinspuiting heel mager afgesteld (wegens emissie-eisen). Gevolg is regelmatig afslaan, niet echt fijn als je net een kruising wilt oversteken ...
Maar dit is vrij makkelijk (en goedkoop) op te lossen met een Booster Plug of Wuka King.
Die laatste heb ik zelf met mijn twee linker handen geinstalleerd en sindsdien geen enkel probleem meer.

Groeten, Erik
 
Het af en toe afslaan van de motor bij het vanuit stilstad optrekken komt bij mij ook regelmatig voor.

Er is mij door de motorzaak verteld dat dit te maken heeft met de stappenmotor ( die nodig is voor het gas geven) afgesteld moet worden. Dit kan allen een BMW werkplaats doen omdat die alleen de apparatuur er voor heeft.

Groeten,
Gijs
 
Hoi Gijs, mijn Husqvarna dealer is ook BMW dealer en heeft bij de 1.000 km beurt de nieuwste software erop gezet en alles goed afgesteld (ik had voor de beurt het afslaan-probleem aangegeven).
Helaas, weinig resultaat.
Als je dus hetzelfde probleem hebt, kan ik je echt aanraden om eens naar Booster Plug of Wuka King te googlen. Of kijk op advrider.com of cafehusky.com, daar zijn veel andere TR650 rijders die erover berichten.
Bij mij slaat de motor nu echt nooit meer af, draait soepeler en meerverbruik heb ik niet kunnen vast stellen.

Veel rijplezier met je TR650, bij mij gaat de grijns niet van mijn gezicht als ik ermee rij ;-)
 
Heb gisteren de mogelijkheid gehad om met mijn motor op een kleine testbaan te rijden. :]

Ik heb de motor eens goed op toeren gejaagd en vol vermogen gevraagd en moet zeggen het valt niet tegen. Ook trekt de motor ook goed door in de hoge toeren tot aan de begrenzer aan toe.
Op het korte rechte eind haalde ik toch al een snelheid van 120 km/h.
Je legt de motor zeer makkelijk in de bocht en kun je de motor behoorlijk plat gooien en vanuit de bocht goed wegtrekken zonder dat de motor van zijn lijn gaat.

Ik heb mij gisteren dus goed vermaakt. :) :Y

Ondertussen heb ik zelf, in 1 maand dat ik de motor in bezit heb, 2000 km gereden en ben zeer tevreden met dit speledingetje, heb er geen spijt van dat ik hem heb aangeschaft.

Groeten,
Gijs
 
Heb afgelopen weekeind een software update gehad op mijn TR650.

Ik moet wel zeggen dat het een behoorlijke verbetering is. :)
De motor slaat niet meer af bij het optrekken vanuit stilstand en houd niet meer in. Helemaal top dus. :Y

Verder heb ik er handkappen en handvatverwarming er op gezet. Dit geeft toch wel iets meer comfort (Heb een hekel aan koude handen) en ik vindt dit leuk staan op de motor.

Groeten,
Gijs
 
Laatst bewerkt:
Heren Husky TR650 rijders, zoals jullie misschien weten is er op buitenlandse sites veel geschreven over de vermeende gebreken aan het luchtfilterhuis, dat zou lekken waardoor ongefilterde lucht het gasklephuis in gezogen kan worden en mogelijk de motor zou kunnen beschadigen. Het huis kan lekken langs het filter, en tussen de bovenste en onderste helft van het huis.
Is er iemand van jullie die hier iets aan gedaan heeft? Er worden mods beschreven her en der op het net, maar het is een ingrijpende klus. Het betreft dan meestal Terra-rijders omdat zij vaak in een stoffige omgeving rijden.
Het lijkt in ieder geval duidelijk dat de standaard airbox niet voldoende dicht is, maar ik twijfel nog aan de noodzaak van een modificatie als Strada-rijder die zelden in stoffige omgevingen rijdt.

Iemand van hier hier weleens over nagedacht of ervaring mee?

groet, Marco
 
Ik heb er ook wel eens over gelezen (al een tijdje terug dat ik op ADVRider en Cafe Husky ben geweest), maar in mijn herinnering werd dit probleem alleen gemeld door offroad rijders.
Ik ben zelf ook een Strada rijder met vooral woon/werk verkeer (en zeker geen offroad) dus ik heb er verder niet bij stil gestaan.
Tot nu toe, na bijna een jaar en 7.000 kilometers, ook nog geen problemen gehad.
 
Bedankt voor je reactie. Ik zal ook weinig of niet off road gaan, dus laat ik die air box modificatie voorlopig maar achterwege. Heb jij nog andere mods uitgevoerd? Heb je bijvoorbeeld last van een te arm mengsel bij hogere toerentallen? Dit kan worden opgelost met een boosterplug of zelfgemaakte 'eruptor'. Dat hij te arm zou lopen, zou met milieu eisen te maken hebben. Als hij al goed loopt is deze mod ook niet nodig natuurlijk. Misschien heeft de fabrikant een wijziging in de laatste ECU software aangebracht waardoor dit probleem verholpen is.
Mijn Strada is nog niet ingereden, dus heb nog geen hoge toerentallen gedraaid. Het incidenteel afslaan bij stationair toerental wat soms gemeld wordt, heb ik geen last van.
 
Ik had inderdaad last van regelmatig afslaan bij vanuit stilstand optrekken, ondanks een update van de software bij de dealer. Vond dat aardig gevaarlijk als ik net een kruising wilde oversteken.
Sinds ik een Wuka King heb geinstalleerd (zie ook mijn posts hierboven van 06/03 en 08/03) heb ik er totaal geen last meer van.
Als jij er geen last van hebt zou ik het lekker zo laten als het is, zo'n ding heeft toch geen andere voordelen. Qua verbruik maakt het denk ik ook niet veel uit, ik zit over het algemeen tussen de 4,2 - 4,6l/100km.
De enige andere modifikatie die ik heb doorgevoerd is het aanbrengen van een SW-Motech middenbok, wel zo handig bij onderhoud aan de ketting.
 
Lijkt me inderdaad geen pretje als je een kruising over moet. Mooi dat je het hebt weten op te lossen. Mocht het probleem zich bij mijn Strada ook gaan manifesteren, dan zal ik ook eens kijken naar een Wuka King.
Een middenbok is zeker een nuttige accessoire. T.z.t. zal ik er ook een aanschaffen denk ik.
Wat ik ook nog zou willen is een USB aansluitpunt. Maar dat zal niet al te moeilijk zijn.
Verder moet ik zeggen dat het een heerlijke fiets is, prettige rij-eigenschappen en een blokje waar je blij van wordt.
 
Dit topic was natuurlijk een beetje weggezakt.
Nu maar eens inloggen om deze onderschatte husqvarna onder de aandacht te brengen. En ze staan nog te koop voor leuke prijzen.
Ik ben geen coureur en al wat ouder en rijdt vanaf mijn 18e motor.
Heb mijn Strada uitgerust met handkappen met knipperlichten.
Middenbok en een truttige topkoffer. Tanktas is een uitdaging...
Verhoogd ruitje en klaar voor de strijd.
Ben je van plan een eenpitter te kopen ga dan deze niet uit de weg.
Ik geniet en voor secundaire weggetjes is het heerlijk pittig rijden. Trilt niet.
Zuinig ook nog eens met een zeer nauwkeurige benzine meter.
Minpunten, o zeker oa de sleutel vriendelijkheid. Dan doe je er wat langer over. Net de air box los gehad en van dat lucht filter is niet te zien dat daar lucht ongefilterd langs kan.

Krijg je de kans zeker eens op rijden.
Groeten van Co.
 
Laatst bewerkt:
Hier ook een tevreden Terra eigenaar, en mijn vader heeft er ook één.

Hoger windschermpje, katalysators eruit, gaatjes boren in de achterbrug, afkitten van de spatlap op de achterbrug en je hebt een geweldig motortje! Maakt ook prima wheelies en licht offroad werk is goed te doen. Alleen de Booster plug of Wuka wil ik nog doen.

Die supermoto is vet! Zijn dat Husqvarna TE/WR wielen? Moet je iets aanpassen aan de naven, lagers of afstandbussen?

Ander TR650 topic: Husqvarna TR650
 
Laatst bewerkt:
Hier ook een tevreden Terra eigenaar, en mijn vader heeft er ook één.

Hoger windschermpje, katalysators eruit, gaatjes boren in de achterbrug, afkitten van de spatlap op de achterbrug en je hebt een geweldig motortje! Maakt ook prima wheelies en licht offroad werk is goed te doen. Alleen de Booster plug of Wuka wil ik nog doen.

Die supermoto is vet! Zijn dat Husqvarna TE/WR wielen? Moet je iets aanpassen aan de naven, lagers of afstandbussen?

Ander TR650 topic: Husqvarna TR650

Ik heb de wielen laten omspaken.
Bij het verwijderen van de katalysatoren, heb je toen ook de Lambda sonde verwijderd of werkt die nog wel gewoon?
Ik wil zelf nog iets doen met de uitlaten, geluid is erg braafjes.
 
Ohh, je hebt de originele naaf gebruikt met andere spaken en velgring?

Uitlaat:
de lambdasensor zit in de voorbocht en deze moet je laten zitten, deze bepaald de mate van het brandstof/luchtmengsel. De katalysatoren in je motorfiets zijn anders dan in de auto.
In je auto wordt na de katalysator het uitlaatgas nog eens gemeten en daarop het mengsel, inspuitmoment en verbranding aangepast.
In je motor zitten de reductie katalysatoren (passieve soort) die met behulp van een honingraatvormig raster met daarop metalen reageert met 'vieze' uitlaatgassen.
Wanneer je de einddempers verwijdert moet je met een lampje erin schijnen vanaf de motorzijde en zie je hoe enorm dicht de demper zit. Dit beperkt de doorstroom enorm. Je ziet een blok metaal zitten met kleine honingraatvormige kanaaltjes. Dit is ong 10cm lang. Je kunt dit hele blok eruit bikken met een lange boor en een beitel. Het stof niet inademen, want dit zijn zware metalen!
Eindresultaat: een iets vrijere loop en betere doorstroom. Het volume verandert gelukkig niets, ik ben tevreden met de zachte grom ipv een blaffende blèrpijp.
 
Dag allemaal, ik heb de Terra van Cyntax gekocht en zo kwam ik op dit draadje terecht. Ik ben het meest actief op het BMW RS forum.
Ik heb vorig jaar een paar keer gereden bij de Motorclub Veghel en daar reed een Strada mee. Daar is het zaadje gekiemd zogezegd en toen iemand mijn BMW R65 wilde kopen kwam er ook ruimte voor wat anders. Ik ben ooit in 1977? weer begonnen met rijden op een off road motor, een tweetakt eencilinder Yamaha RT 360en heb de opvolger, de viertakt XT 500 zien komen. Een tijdlang heb ik alleen klassiekers gereden, waaronder ook 40 er jaren Harleys met tankschakeling en pas een jaar of vijf geleden door aankoop van die R65 wat vaker en ook wat langer gaan rijden. Ondertussen zijn er zes motoren, waarvan eentje nieuw gekocht in 2016, de Bonneville.
Ondanks dat Andy de motor gedeeltelijk van accessoires had ontdaan zit er nog genoeg leuk spul op. De motor loopt ook heel mooi en je kunt hem goed doorhalen tot 8000 toeren. Ik ga hem gebruiken bij groeps ritten op dijkjes en dergelijke, maar wil ook eens meerijden met off roaders in Oost Brabant en Noord Limburg. Eens kijken of ik dat fysiek nog aankan. Dat het leuk is weet ik al lang. In dat geval overweeg ik om een extra set straatwielen te kopen en de huidige wielen van noppen te voorzien. Eerst maar eens wachten tot het wat warmer wordt, want het comfort van de R100RT kan de Husky nu niet bieden en die RT schrikt ook niet van een paar bospaadjes.
Ik hoop hier wat ervaringen uit te kunnen wisselen, ik sleutel zelf en ben ook niet vies van wat experimenteren met injectie,vering en banden.
Groet,
PeterD
 
Laatst bewerkt:
Zo. Eens even kijken of er TR650 rijders wakker worden.

Gisteren ondervonden dat ik een koelvloeistoflekkage had.

Kon de lekkage niet vinden in het kunstlicht. Maar gisteren de Husky naar buiten gereden in het volle licht, de sidepanels gedemonteerd, koelvloeistof afgetapt en doorgespoeld. En ja hoor, de rubberen slang van het koelvloeistof reservoir naar de radiator lekte. Op twee plaatsen (!). Bij de aansluitingen in de lengte richting gescheurd. Ik vond het ook een beetje aan de krappe kant allemaal. Vervangen door een heavy duty slang. Wat ruimer gepakt zodat hij wat 'natuurlijker' richting radiator en reservoir loopt.

Stukje gereden, ziet er prima uit. Geen lekkage.
 
Nou, eens kijken of wat er wat leven in dit topic te krijgen is (als ik bovenstaande zie ben ik er bang voor :+ ).

Sinds anderhalve maand heb ik een Strada. Ik moet me wel heel erg vergissen, maar ik denk dat ik de oude motor van @Exwtk heb. Heb hem gekocht bij TLM in Nijmegen. Handkappen met knipperlichten is wel een heel specifieke mod. Ook het verhoogde scherm, de middenbok en de topkoffer (inmiddels gedemonteerd) waren aanwezig :P.

@DirkJan73 ik vermoed dat ik ook last heb van een lekkage ('zweten') ergens. Ik ga even alles schoonmaken en kijken of ik na een rit ergens last van heb. Ik merk sowieso dat de bouwkwaliteit niet je-van-het is. Wel een heerlijke motor om mee te rijden.

Ik ga SW Motech valbeugels installeren, of laten installeren afhankelijk van de kosten. Daarnaast heb ik luchtfilters van Unifilter Australië besteld. Ik wil de motor namelijk ook offroad gaan gebruiken en dan wil ik goed voorbereid zijn. Mogelijk doe ik de Pod Mod deze winter.

Ook wil ik een hoger stuur en zadel monteren.

Qua bagage twijfel ik nog. Ik wil eigenlijk afsluitbare koffers, maar dat SW Motech Rek verpest een beetje de looks van de TR voor me.
 
Waarom een Strada kopen voor off-road, daar was de Terra toch voor bedoeld?

Dat is een heel bewuste keuze geweest. Vering is verder allemaal hetzelfde en ik vind een 19 inch voorwiel voor allround rijden veel lekkerder dan een 21 inch voorwiel.

Wellicht dat ik in de toekomst een setje Terra wielen + spatbord van iemand kan overnemen. Een extra setje puur voor off road zou ik er best bij willen hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan