Hva wr300 verbruik in enduro

boomhauer

MF veteraan
5 dec 2006
4.968
1.131
Hallo,

Sinds kort verbruikt mij husqvarna wr300 erg veel. Ik haal rond de 50km per 8 L... Ik had ervoor de gasnaald verstelt omdat hij niet lekker liep dus ik dacht dat het daar aan lag. Ik ben gisteren gaan rijden en de carbu weer ingesteld zoals ervoor maar hij blijft erg veel verbruiken. Momenteel staat de gasnaald op de middelste stand en hoofdsproeier 180 erin met het koude weer. Ik heb een keihin pwk carbu ipv de std mikuni tmx maar die keihin heb ik ondertussen al een jaar dus daar ligt het niet aan.
Bougie is ook nieuw. Motor rijdt wel goed en start goed.

Groeten, paul
 
niemand? ik heb met opzet hier het topic aangemaakt omdat er hier meer kenners zitten op dit vlak dan in de 'techniek' sectie.
 
Ben je niet veel sneller gaan rijden of ga je er vaker bij liggen?

Geen lekkages ook niet uit de tankbeluchting?
 
de enigste keren dat hij eens durft te sputteren is wanneer ik lange tijd aan lagere toerentallen heb gereden (bv in bossen/offroad of traag verkeer) en dan wil optrekken onder vollast. dan durft hij eens moeilijk te doen en niet vlot optrekken.

ik heb gezocht naar benzinelekken maar niets gevonden (kraan, carbu, leiding) ook is de motor niet noemenswaardig vaak tegen de grond gegaan... ik kijk ook regelmatig bij stilstand of de brandstof er niet uit zeikt uit de carbu ontluchtings darmen maar dat doet ie ook niet...

verder heb ik de luchtfilter (was een nieuwe en 1 rit gedaan in modderige omstandigheden, dus geen stof) gecontroleerd en die zag er goed uit. Bougie is ook vervangen toen.

ik snap het niet echt meer... tijdens supermoto haal ik 90-100km per tank ongeveer wat acceptabel is voor een 300 2T en dat is bijna heel de rit het gas open.

ik zal vanavond eens de reed valves controleren op breuk of grote opening van de plaatjes maar daar heb ik ook mijn twijfels bij want de motor draait goed zowel tijdens rijden (eerder genoemde sputteren even buiten beschouwing gelaten) en op stationair toerental blijft hij ook goed draaien.

mijn volgende stap is carbu aanpassen en eventueel de stationair sproeier (die lange) verkleinen en de hoofdsproeier van de huidige #180 naar #172 brengen en gasnaald laten op de 3de groef.

het is trouwens een Keihin PWK 38 airstriker.

iemand nog suggesties wat ik kan controleren?
 
Blokolie gecontroleerd??

Misschien een keerring lek bij de krukas, waardoor er benzine verdwijnt in het blok. Gaat tie armer van lopen, dus niet persé slecht.
Ik zou oppassen met het verkleinen van de sproeiers. Je afstelling zou niet ineens moeten kunnen veranderen. Hoe ziet je bougie eruit eigenlijk??

Rare dingen die Husky's, blij dat ik nu een Husaberg 300 (KTM dus... :X ) heb. :P
 
keerring van de krukas sluit ik uit, er zal eerder versnellingsbak olie in de krukaskamer lopen dan benzine eruit. Dan merk je wel.

en ik heb ook nog een 250EXC gehad (2T) en die had ook zijn problemen...

De eerste onderhoudsvrije 2t enduro moet nog gemaakt worden denk ik zo :P
 
Daar heb ik ook al aan gedacht, maar waarom loopt hij dan wel goed? hij verzuipt niet ofzo...

kleur bougie controleer ik ook vanavond, motor staat niet bij mij momenteel.
 
keerring van de krukas sluit ik uit, er zal eerder versnellingsbak olie in de krukaskamer lopen dan benzine eruit. Dan merk je wel.

en ik heb ook nog een 250EXC gehad (2T) en die had ook zijn problemen...

De eerste onderhoudsvrije 2t enduro moet nog gemaakt worden denk ik zo :P
Ja idd, een KTM heeft ook problemen. Begin d'r niet over... B|
Maar die rijd dan wel zoals ik dat wil... :9

Dat enduro kun je weglaten hoor... onderhoudsvrij en 2takt gaan niet samen. :P Ach, daar kies je toch ook bewust voor. Rengedengdeng... 8-)
 
Klopt ook bij m'n 300 veel onderhoud.
Luchtfilter vooral, remmen vering.
 
ja, je koopt niet zo'n motor voor goedkoop woon-werk verkeer :D maar als je rijdt vergeet je toch alle kosten en problemen. geluid van een 2T op snelheid, zeker op oneffen terrein, is toch zo schitterend. daarvoor doe je het gewoon...

back OT, iedereen die ideeën heeft over de oorzaak van mijn probleem, laat het alsjeblieft weten...
 
Laatst bewerkt:
Het ging mij om 2t vs 4t.
Er moet misschien eerder een nieuwe zuiger in, maar uiteindelijk heb ik aan de 2t minder werk.
Oke in de winter een iets andere afstelling (bijna geen werk meer aan dankzij jd)
O en ik doe 3 uitlaatbochten per jaar, dat dan weer wel.
 
Ik heb soms dat ik in de pit kom dat mijn vlotter blijft hangen en gewoon blijft overlopen, misschien eens een flesje aan de motor hangen waar alle overlopen in hangen en kijken wat het geeft na een ritje?
 

Ik had bij mijn Beta in het begin ook problemen met het verbruik. Ik kon toen ook tijdens een OTR met geluk zo'n 55km rijden op 8L benzine (wel stevig door rijden).
Toen heb ik al de 9,5L tank van het 2014 model gekocht, en toen kon ik dus alweer verder rijden (ongeveer 65km), maar ik had nog steeds een hoog verbruik, dus dit was geen oplossing, enkel een optie om toch verder te kunnen rijden.


Na wat onderzoek bleek het volgende:
Het bleek zo te zijn als ik de motor ongeveer 45 graden schuin hield, de benzine door de ontluchtingsslang aan de zijkant van de carburateur kwam.

En als ik die nog platter zou leggen kwam het ook aan de bovenkant er uit.
Ik heb dit toen opgelost door de slangen aan de zijkant in ieder geval met elkaar door te verbinden. zo blijft de benzine die er uit loopt bij 45 graden schuin in ieder geval in de slang, en zal terug de carburateur in lopen op het moment dat de motor weer recht komt te staan.

En de slangen bovenop de carburateur en op de vlotterkamer zijn nog gewoon allemaal open, zodat wanneer de motor plat komt te liggen de benzine wel weg kan lopen, en er nog voldoende ontluchting is op de carburateur.

Na deze aanpassing kan ik gemiddeld toch wel 85km rijden met 9,5L benzine (bij stevig doorrijden)
 
Laatst bewerkt:
@_Dave_ Gewoon even voor de duidelijkheid, je bedoelt de slangen die horizontaal, links en rechts, uit de carbu komen? die verbind je gewoon door? Dit is een tip die ik zeker eens zal toepassen, als ik daardoor 30 extra km uit de tank haal. Het zou geweldig zijn als dit de oplossing zou zijn....gelukkig heeft een WR300 al een 9.5L tank standaard.

had vorige keer geluk dat ik op het einde van het offroad stuk, een tankstation vond...
 
@_Dave_ Gewoon even voor de duidelijkheid, je bedoelt de slangen die horizontaal, links en rechts, uit de carbu komen? die verbind je gewoon door? Dit is een tip die ik zeker eens zal toepassen, als ik daardoor 30 extra km uit de tank haal. Het zou geweldig zijn als dit de oplossing zou zijn....gelukkig heeft een WR300 al een 9.5L tank standaard.

had vorige keer geluk dat ik op het einde van het offroad stuk, een tankstation vond...

Precies die bedoel ik inderdaad..
Ik heb de linker en rechter ontluchting met elkaar verbonden zodat de benzine altijd weer terug de carburateur in kan lopen.

De andere slangen heb ik allemaal open gelaten zodat er wel voldoende ontluchting is.
 
Zit er dus ook zo'n pwk op ?
Heb zelf ook last gehad van overlopende carb en daardoor weinig km's.
Vlotterniveau afgesteld en nieuwe naald, lijkt nu goed.
Jd jetting kit heeft m ook zuiniger gemaakt, rijdt ook (vooral over de weg) 100x beter !
 
Zit er dus ook zo'n pwk op ?
Heb zelf ook last gehad van overlopende carb en daardoor weinig km's.
Vlotterniveau afgesteld en nieuwe naald, lijkt nu goed.
Jd jetting kit heeft m ook zuiniger gemaakt, rijdt ook (vooral over de weg) 100x beter !

Volgens het boekje zit er een Keihin PWK 36 op mijn Beta..

Het vlotterniveau dacht ik eerst ook aan, maar die heeft niets te maken met de ontluchtingen..
 
Laatst bewerkt:
Dacht dat ktm die ook heeft.
Doe zelf 1:8 met een gemiddelde otr.

Tijdens een otr met veel bouwlanden zal ik wel iets hoger verbruik hebben, omdat dat vaak toch flink gassen is.. Maar op een rit met veel kruip door sluip door haal ik bijna 1:9..

Dus gemiddeld zal ik ook wel rond 1:8 uit komen met een 300 2T
 
Terug
Bovenaan Onderaan