Hydrauliek motorheftafel lekt

14 mrt 2015
15
0
Hoi allemaal,

Hier heb ik een probleem met mijn heftafel. Oftewel lek als een mandje. Ik ben nu aan het kijken of het de moeite waard is om te reviseren en als dat mogelijk is voor een niet al te handige harry. En of het vervangen van de hele pomp.

Ik heb een oud bericht gelezen op dit forum van 2009 waarin verwezen werd naar een site (mvr.nl). Die bestaat niet meer. Kan iemand me verder helpen??

Plaatje wat bijgevoegd is precies zoals mijn motorheftafel is.
 

Bijlagen

  • full.jpeg.jpg
    full.jpeg.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 78
Je zou kunnen beginnen met het uit elkaar halen van de cilinder om te kijken wat er stuk is, met die onderdelen zou je naar een bedrijf kunnen gaan die gespecialiseerd is in aandrijftechniek en of hydroliek om te kijken of er nieuwe afdichtingen voor te koop zijn. Of nog makkelijker zoeken op google met merk en type van de cilinder. Mogelijk is er dan een youtube filmpje waarop staat hoe het moet. Zo zou ik het doen. Hydraulische cilinder 700 kg online kopen - Gratis Verzending
 
Kun je eens een foto maken waar hij precies lek is. Dat was die van mij ook, alles leeg na verhuzing. Vaak is dat rondom het olie reservoir. Dan is het een kwestie van vullen, nieuwe plug erin en klaar.
 
Foto maken wordt ff lastig de motor staat er bovenop. Ik heb hem ook al bijgevuld na de verhuizing. Daarna kon ik hem helemaal omhoog krijgen. Daarna is hij gaan lekken. En zit er geen beweging meer in.
 
Foto maken wordt ff lastig de motor staat er bovenop. Ik heb hem ook al bijgevuld na de verhuizing. Daarna kon ik hem helemaal omhoog krijgen. Daarna is hij gaan lekken. En zit er geen beweging meer in.
Heb je hem bijgevuld toen de heftafel (helemaal) omhoog stond of nagenoeg naar beneden? Te ver omhoog en bijvullen is te vol en gaat het et weer uit als je hem iets naar beneden laat gaan
 
Laatst bewerkt:
Ik heb volgens mij net dezelfde,en was van plan er vanmiddag aan te beginnen.
Deze zijn zeker made in China en worden waarschijnlijk onder meerdere namen verkocht,bij mij staat er Black Jack op een sticker.
Een echt merk is er volgens mij nergens op te vinden.
Ze lekt duidelijk aan de dichting waarmee je ze opkrikt,dus niet aan de zuiger die de bank opheft.
En ik heb de indruk dat de dichting in de moer zit,bij de pijl op foto 2.
Ik ga er aan beginnen,en hoop dat ik een standaard dichting kan vinden die er in past.

brug 1.jpg

brug 2.jpg

brug 4.jpg
 
Ff snelle actie gedaan tussendoor. Geen merk ofzo gevonden. Motor eraf gereden. Olie bijgevuld en pompen tot hij omhoog kwam. Karton eronder en zie bij de moer komt olie eruit. Dus ik ben benieuwd wat jou actie gaat zijn. En hou me gerust op de hoogte hoe of wat!!
 

Bijlagen

  • 20230307_153724.png
    20230307_153724.png
    595,4 KB · Weergaven: 80
  • 20230307_153103.jpg
    20230307_153103.jpg
    350,8 KB · Weergaven: 82
Demonteren ging heel vlot,en er liep maar een beetje olie uit.
Dit kwam ik tegen,geen oliekeerring maar 2 harde kunststof ringen en een O-ring,en achteraan een platte rubber ring als afdichting voor de "moer".
Door de moer aan te draaien span je blijkbaar de O-ring aan,want de moer zat ook niet heel vast.
Morgen ga ik naar een bedrijf waar ze allerlei hydraulische herstellingen doen,en daar hoop ik een nieuwe passende O-ring te vinden.
Ik had eerst gedacht om er een oliekeerring in te zetten,maar die bestaan niet in diameter 13x17,5.
Aan de voorzijde zit een rubber stofkap,waar ik dacht dat het een oliekeerring was.
Ik ga morgen horen of die vervangen moet worden en of ze die hebben.

brug 5.jpg

brug 6.jpg
 
Kijk dat ziet er hoopvol uit. Wel apart dat er maar een klein beetje olie uit kwam. Of is hij al helemaal leeg gelekt??

Benieuwd of het lukt. En dan maar eens kijken of ik ook zo'n bedrijf in de buurt heb zitten. In welke regio woon je als ik vragen mag??
 
En als het niet te repareren meer is;
Ze hebben meerdere modellen, ff kijken bij motorheftafels, daar staan alle pompen .
Die van mij lekte ook, ik heb toen de pomp uit elkaar gehaald, maar er zat zoveel corrosie op het metaal waar de o ring overheen schuift
dat het niet meer te repareren was, een nieuwe o ring is dan zo weer kapot. De pomp vervangen was de enigste oplossing.
Het nadeel van de hobby hefbruggen is dat ze te weinig gebruikt worden, het beste is ze regelmatig te gebruiken zodat corrosie geen kans krijgt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan