Hydraulische Cilinder Heftafel

buffel2004

MF'er
15 mei 2010
146
1
den bosch
Hoi Iemand enig idee hoe deze hydraulische cilinder te openen is hij is lek en zou hem graag reviseren maar geen idee hoe hij open moet ook op google gezocht maar niks kunnen vinden zie foto's
funxav.jpg

iwoen8.jpg

35na348.jpg

6p3pz5.jpg

sdh1z8.jpg

2f0di4n.jpg

:t
 
Of terug naar dat mechanisatiedrijf, die kunnen dat waarschijnlijk ook zo bestellen.
Als ze daar zin in hebben. Ik weet niet hoeveel verschillende maatvoeringen er zijn, soms zit het allemaal heel dicht bij elkaar maar net niet goed, chips.
 
Is de cilinder enkel werkend?
Dwz, er zit dan maar 1 drukleiding aan de cilinder(aan de "bodem") de cilinder word hydraulisch uit geperst maar het gewicht vd heftafel drukt hem weer terug.
In dat geval is de olie die er lekt dus afkomstig van achter de zuiger, de lekkage is dan dus het gevolg van een lekkende zuigerafdichting, bij een enkelwerkende cilinder is dus normaal gesproken het gedeelte tussen zuiger en kop droog, geen olie.
Dat gebeurt veelal omdat de droge niet gesmeerde buis gaat roesten, de afdichting gaat stuk op de roest.
Idd dan dus ook de zuiger afdichting vervangen maar ook met een zaklampje goed de cilinder buis inspecteren, het moet spiegel glad en egaal zijn en om dat te beoordelen moet de buis vetvrij zijn dus even wassen in schone euro95 oid.

Typische defecten die je kunt zien zijn roest plekken en in het bijzonder het punt waar de zuiger de meeste tijd staat , vaak is dat helemaal onderin de buis, daar kun je dan een totaal ingevreten rand met roest zien.
Ander probleem kan komen als slijtage groeven in de lengte richting vd buis, axiale groeven, de afdichting zal nooit in zo'n groefje komen en dus zal ook met nieuwe afdichtingen de cilinder blijven lekken.

Als je inspectie hebt gedaan en evt schade vind heb ik wel een paar oplossingen daarvoor afhankelijk vd schade.
 
Is de cilinder enkel werkend?
Dwz, er zit dan maar 1 drukleiding aan de cilinder(aan de "bodem") de cilinder word hydraulisch uit geperst maar het gewicht vd heftafel drukt hem weer terug.
In dat geval is de olie die er lekt dus afkomstig van achter de zuiger, de lekkage is dan dus het gevolg van een lekkende zuigerafdichting, bij een enkelwerkende cilinder is dus normaal gesproken het gedeelte tussen zuiger en kop droog, geen olie.
Dat gebeurt veelal omdat de droge niet gesmeerde buis gaat roesten, de afdichting gaat stuk op de roest.
Idd dan dus ook de zuiger afdichting vervangen maar ook met een zaklampje goed de cilinder buis inspecteren, het moet spiegel glad en egaal zijn en om dat te beoordelen moet de buis vetvrij zijn dus even wassen in schone euro95 oid.

Typische defecten die je kunt zien zijn roest plekken en in het bijzonder het punt waar de zuiger de meeste tijd staat , vaak is dat helemaal onderin de buis, daar kun je dan een totaal ingevreten rand met roest zien.
Ander probleem kan komen als slijtage groeven in de lengte richting vd buis, axiale groeven, de afdichting zal nooit in zo'n groefje komen en dus zal ook met nieuwe afdichtingen de cilinder blijven lekken.

Als je inspectie hebt gedaan en evt schade vind heb ik wel een paar oplossingen daarvoor afhankelijk vd schade.
Morgen even checken bedankt
 
Overigens, de afdichting je er (deels) uit hebt gehaald is de afstrijker/olieschraper/schraapring/stoflip en niet een afdichting.
Je hebt het rubber (polyurethaan) er uit weten te halen maar het metalen huisje is achter gebleven, die moet er ook uit en zit er gewoon inklemt, een nieuwe tik je er met een hamer en een dop 32/ pijpje tik je hem er in.
De stalen ring er uit halen doe je door een fikse schroevendraaier in de rand te zetten en te wippen.
Ik zal even kijken of ik een plaatje kan vinden van de complete afdichting dan word het je wel duidelijk, het is de metalen rand waar nog wat splintertje blauwe verf op zit.
Ff geduld, plaatje komt
 
De twee plastic ringen die nog in de cilinder zitten zijn glijbandjes/glijringen, zeg maar de "lagering" vd zuigerstang.
Als je de zuiger gedemonteerd hebt kan je ook wel bestel info voor die afdichting geven
 
De schraper heeft dus afmeteing 50x stangdiameter x 7/10
De 7/10 betekent: 7 is de hoogte vd stalen ring,+/- 10 zal de hoogte vh rubber geweest zijn
Je hebt dus een "staal omklede pu schraper" nodig.
Je kunt ook alvast op zoekgaan naar een stukje pijp of een dopsleutel oid om de nieuwe schraper er in te tikken, he rubber steekt boven de metalen ring uit dus je zult iets van een pijpje moeten gebruiken.

De zuiger manchet probeer ik te gokken wat het is maar de fotos laten het niet goed zien, wellicht dat je beter buiten in het daglicht fotos kunt maken(geen flits!), ook iets minder closeup zodat ik meer overzicht zie, zeg op 0,5-1,0 meter afstand oid.
Vooraanzicht,zijaanzicht,achteraanzicht en onder 45 graden.
De afdichting heeft een specifiek vorm in doorsnede en daar zijn veel variaties in, op de webpagina van kimman kon je al zien hoeveel verschillende vormen schrapers er zijn, dat is dus voor alle soorten afdichtingen zo, er zijn veel verschillende doorsnede profielen.
De truuk is dat ik uit jou fotos dat doorsnede profiel moet iunnen opmaken, de maat heb je al gevonden die staat op de rand vd afdichting.(60x40x14 zo te zien?)
Een foto vd kale zuiger kan ook helpen met identificeren vd afdichting
 
Laatst bewerkt:
De schraper heeft dus afmeteing 50x stangdiameter x 7/10
De 7/10 betekent: 7 is de hoogte vd stalen ring,+/- 10 zal de hoogte vh rubber geweest zijn
Je hebt dus een "staal omklede pu schraper" nodig.
Je kunt ook alvast op zoekgaan naar een stukje pijp of een dopsleutel oid om de nieuwe schraper er in te tikken, he rubber steekt boven de metalen ring uit dus je zult iets van een pijpje moeten gebruiken.

De zuiger manchet probeer ik te gokken wat het is maar de fotos laten het niet goed zien, wellicht dat je beter buiten in het daglicht fotos kunt maken(geen flits!), ook iets minder closeup zodat ik meer overzicht zie, zeg op 0,5-1,0 meter afstand oid.
Vooraanzicht,zijaanzicht,achteraanzicht en onder 45 graden.
De afdichting heeft een specifiek vorm in doorsnede en daar zijn veel variaties in, op de webpagina van kimman kon je al zien hoeveel verschillende vormen schrapers er zijn, dat is dus voor alle soorten afdichtingen zo, er zijn veel verschillende doorsnede profielen.
De truuk is dat ik uit jou fotos dat doorsnede profiel moet iunnen opmaken, de maat heb je al gevonden die staat op de rand vd afdichting.(60x40x14 zo te zien?)
Een foto vd kale zuiger kan ook helpen met identificeren vd afdichting
staat idd s 60 40 14/w op
1382214
1382215
1382216
1382217
1382219
 
Ah, het word lastiger door dat kleine vierkante kamertje wat aan de buitenomtrek zit, daar valt iets in, ik gok de grijs/zwarte plastic ring die ook om de zuiger zit?
Die plastic ring is onderdeel van de afdichting, dat zou het dit model maken:
1382325


In jouw geval gebruik je dan de aller rechtse witte ring niet, die gooi je weg.
De twee zwarte delen is feitelijk 1 deel maar van twee verschillende materialen aan elkaar gevulcaniseerd..

Dan maar eerst ff vragen, ben je van plan langs een bedrijf te gaan om het spulletje te kopen of hoop je het online te kunnen doen?
Ik vraag dit omdat afdichtingen een soort van genormaliseerd zijn maar toch niet echt, hoe complexer, meer onderdelen in de afdichting hoe groter de kans op maatverschillen, die plastic ring heeft ook weer maten,dikte,lengte,binnendiameter etc,
Online bestellen word zo een gokje tenzij je op de webpagina echt alle maten kunt controlleren.
Je kunt dan het beste een email sturen met duidelijke fotos (zoals de laatste die je gepost hebt) en alle maten, hoe duidelijker des te lager de kans op fouten en des te bereidwilliger bedrijven meestal zijn als ze aan particulieren moeten leveren.
Ik maak altijd fotos met telefoon en dan met een appje de maten er in krabbelen, cilinder diameter, stang diameter, hoogtes etc
Even bij een lokaal hydrauliek bedrijf naar binnen stappen is dan makkelijker en zekerder maar wellicht een paar eu duurder.

Ik zie dat er behoorlijke strepen in de zuigerafdichting zitten, je mag ook wel eerst de cilinder buis goed controlleren want als daar forse beschadigingen inzitten zul je dat ook iig wat moeten opknappen met in de wetenschap dat hij na montage weer zal gaan lekken, dat kan wellicht een half jaartje duren maar olie zal op die beschadigingen langs de afdichting weg lekken.
Die olie komt terecht in de kamer tussen zuiger en kop, dus in erste instantie zal het niet meteen uit de cilinder lopen/lekken maar als deze kamer eenmaal vol is komt het uit het onluchtingsgaatje in de cilinder.
Je kunt dan overwegen een slangetje aan de gaatje te maken en de lekolie in een flesje laten lopen, dat kan zo nog jaren goedgaan, iig zolang de olieschraper goed zijn werk doet zal de lekkage tussen stang en kop minimaal zijn en alle lekolie in het flesje belanden.

Edit: om de cilinderbuis te inspecteren zul je een lange "vinger" moeten maken zodat je diep in de cilinderbuis in de rondte kunt "voelen" of er groeven/beschadigingen zitten, alleen kijken is niet genoeg, door de refelectie van de buis zie je de krassen niet.
Bv een hele lange schroevendraaier en dan met de punt in de diepte over het oppervlak voelen, als daar beschadigingen zitten voel je die heel goed.
 
Laatst bewerkt:
Ah, het word lastiger door dat kleine vierkante kamertje wat aan de buitenomtrek zit, daar valt iets in, ik gok de grijs/zwarte plastic ring die ook om de zuiger zit?
Die plastic ring is onderdeel van de afdichting, dat zou het dit model maken:
Bekijk bijlage 1382325

In jouw geval gebruik je dan de aller rechtse witte ring niet, die gooi je weg.
De twee zwarte delen is feitelijk 1 deel maar van twee verschillende materialen aan elkaar gevulcaniseerd..

Dan maar eerst ff vragen, ben je van plan langs een bedrijf te gaan om het spulletje te kopen of hoop je het online te kunnen doen?
Ik vraag dit omdat afdichtingen een soort van genormaliseerd zijn maar toch niet echt, hoe complexer, meer onderdelen in de afdichting hoe groter de kans op maatverschillen, die plastic ring heeft ook weer maten,dikte,lengte,binnendiameter etc,
Online bestellen word zo een gokje tenzij je op de webpagina echt alle maten kunt controlleren.
Je kunt dan het beste een email sturen met duidelijke fotos (zoals de laatste die je gepost hebt) en alle maten, hoe duidelijker des te lager de kans op fouten en des te bereidwilliger bedrijven meestal zijn als ze aan particulieren moeten leveren.
Ik maak altijd fotos met telefoon en dan met een appje de maten er in krabbelen, cilinder diameter, stang diameter, hoogtes etc
Even bij een lokaal hydrauliek bedrijf naar binnen stappen is dan makkelijker en zekerder maar wellicht een paar eu duurder.

Ik zie dat er behoorlijke strepen in de zuigerafdichting zitten, je mag ook wel eerst de cilinder buis goed controlleren want als daar forse beschadigingen inzitten zul je dat ook iig wat moeten opknappen met in de wetenschap dat hij na montage weer zal gaan lekken, dat kan wellicht een half jaartje duren maar olie zal op die beschadigingen langs de afdichting weg lekken.
Die olie komt terecht in de kamer tussen zuiger en kop, dus in erste instantie zal het niet meteen uit de cilinder lopen/lekken maar als deze kamer eenmaal vol is komt het uit het onluchtingsgaatje in de cilinder.
Je kunt dan overwegen een slangetje aan de gaatje te maken en de lekolie in een flesje laten lopen, dat kan zo nog jaren goedgaan, iig zolang de olieschraper goed zijn werk doet zal de lekkage tussen stang en kop minimaal zijn en alle lekolie in het flesje belanden.

Edit: om de cilinderbuis te inspecteren zul je een lange "vinger" moeten maken zodat je diep in de cilinderbuis in de rondte kunt "voelen" of er groeven/beschadigingen zitten, alleen kijken is niet genoeg, door de refelectie van de buis zie je de krassen niet.
Bv een hele lange schroevendraaier en dan met de punt in de diepte over het oppervlak voelen, als daar beschadigingen zitten voel je die heel goed.
straks is even controleren bedankt voor de info weer wordt vervolgd hahaha :}:t
 
Van de zuiger is alleen de diameter/ oppervlak belangrijk waarop de binnen diameter van de afdichting ligt, met een reep schuurlinnen/papier korrel 320 of fijner rondom opschuren, groefjes die rondom lopen zijn niet zo belangrijk, krassen in de lengte vd stang wel, die moeten je weg schuren
De andere oppervlakken zijn niet belangrijk.
1383390




De cilinder valt zo te zien ( en het is niet zo makkelijk te zien) wel mee, met wat opschuren is dat wel weer redelijk te krijgen met in acht name wat ik eerder zei van slangetje aan de cilinder in flesje want dat lekken gaat terug komen afhankelijk van hoe diep de groeven en beschadigingen zijn.
Echt alle krassen er uit schuren is meestal te veel, de boring word dan gewoon te groot, dus poetsen totdat je het idee hebt dat je nog heel lang moet door schuren om verbetering te krijgen, ik zou zeggen na een goed kwartiertje schuren met een boormachine word het tijd om te stoppen, denk er om dat je daarna de cilinder goed uitwast, dat kan met warm water en zeep als je de zeep maar goed weg wast en direct goed droog maken en de buis licht in olieen.

Een stok in de boormachine langer dan de cilinder, aan het uiteinde maak je van oude handdoeken oid een "zuiger", je rolt de doeken er om heen totdat je +/- een paar mm kleiner dan de boring bent, dan een lap rode scotch-brite er omheen rollen en vastzetten met 3 ty-rap, goed strak aantrekken, scotch-brite (dat groene schuurlaagje op een pannespons) kan ik hier in de buurt bij de gamma kopen, anders een automaterialen zaak op een industrieterein, je hebt het in meerdere kleuren/grofheid, de rode is mooi voor hydrauliekbuis, grijs is fijner en mooi om evt na te poetsen.
Je maakt de hele bundel een beetje nat met kruipolie,wd40,petroleum,diesel oid en dan terwijl de boormachine draait de hele bundel er in proppen en heen en weer gaan totdat het er weer enigszins redelijk uitziet.

[edit] het gaat mooier met een flexhoon of een remtrommelhoon maar die zijn toch wel weer wat prijzig vandaar het knutselverhaaltje :P

Tenzij je de cilinder weer helemaal als nieuw krijgt(dat betekent iig een egaal glad oppervlak zonder zichtbare beschadigingen) zal hij met nieuwe afdichtingen wellicht toch weer wat gaan lekken.
Je hebt nu de cilinder leeg en kaal in je handen dus gelijk maar het lek tuitje er aan maken, ergens aan de kop zijde vd cilinder moet een gat/gaatje naar buiten zitten, dat kan in/aan de cilinderbuis zijn maar soms ook in de losse kop.
Je zult op een of andere manier daaraan een slangetje willen maken met een flesje zodat de lekolie van de zuiger in een flesje terecht kan komen, de zuiger lekt dan wel wat naar de tweede kamer maar je vangt het op dus nix aan de hand.
Een andere optie is het slangetje naar het olie tankje te laten gaan, dan hoef je nooit te legen maar daarvoor zal het slangetje wel op een of andere manier in de tank moeten komen, dat word dus even naar het agregaatje kijken wat je opties daarin zijn, met wat fotos vh lek gaatje en agregaat/tankje kan ik wellicht wat bedenken voor je.

Word een heel projectje zo :o
 
Laatst bewerkt:
Van de zuiger is alleen de diameter/ oppervlak belangrijk waarop de binnen diameter van de afdichting ligt, met een reep schuurlinnen/papier korrel 320 of fijner rondom opschuren, groefjes die rondom lopen zijn niet zo belangrijk, krassen in de lengte vd stang wel, die moeten je weg schuren
De andere oppervlakken zijn niet belangrijk.
Bekijk bijlage 1383390



De cilinder valt zo te zien ( en het is niet zo makkelijk te zien) wel mee, met wat opschuren is dat wel weer redelijk te krijgen met in acht name wat ik eerder zei van slangetje aan de cilinder in flesje want dat lekken gaat terug komen afhankelijk van hoe diep de groeven en beschadigingen zijn.
Echt alle krassen er uit schuren is meestal te veel, de boring word dan gewoon te groot, dus poetsen totdat je het idee hebt dat je nog heel lang moet door schuren om verbetering te krijgen, ik zou zeggen na een goed kwartiertje schuren met een boormachine word het tijd om te stoppen, denk er om dat je daarna de cilinder goed uitwast, dat kan met warm water en zeep als je de zeep maar goed weg wast en direct goed droog maken en de buis licht in olieen.

Een stok in de boormachine langer dan de cilinder, aan het uiteinde maak je van oude handdoeken oid een "zuiger", je rolt de doeken er om heen totdat je +/- een paar mm kleiner dan de boring bent, dan een lap rode scotch-brite er omheen rollen en vastzetten met 3 ty-rap, goed strak aantrekken, scotch-brite (dat groene schuurlaagje op een pannespons) kan ik hier in de buurt bij de gamma kopen, anders een automaterialen zaak op een industrieterein, je hebt het in meerdere kleuren/grofheid, de rode is mooi voor hydrauliekbuis, grijs is fijner en mooi om evt na te poetsen.
Je maakt de hele bundel een beetje nat met kruipolie,wd40,petroleum,diesel oid en dan terwijl de boormachine draait de hele bundel er in proppen en heen en weer gaan totdat het er weer enigszins redelijk uitziet.

[edit] het gaat mooier met een flexhoon of een remtrommelhoon maar die zijn toch wel weer wat prijzig vandaar het knutselverhaaltje :P

Tenzij je de cilinder weer helemaal als nieuw krijgt(dat betekent iig een egaal glad oppervlak zonder zichtbare beschadigingen) zal hij met nieuwe afdichtingen wellicht toch weer wat gaan lekken.
Je hebt nu de cilinder leeg en kaal in je handen dus gelijk maar het lek tuitje er aan maken, ergens aan de kop zijde vd cilinder moet een gat/gaatje naar buiten zitten, dat kan in/aan de cilinderbuis zijn maar soms ook in de losse kop.
Je zult op een of andere manier daaraan een slangetje willen maken met een flesje zodat de lekolie van de zuiger in een flesje terecht kan komen, de zuiger lekt dan wel wat naar de tweede kamer maar je vangt het op dus nix aan de hand.
Een andere optie is het slangetje naar het olie tankje te laten gaan, dan hoef je nooit te legen maar daarvoor zal het slangetje wel op een of andere manier in de tank moeten komen, dat word dus even naar het agregaatje kijken wat je opties daarin zijn, met wat fotos vh lek gaatje en agregaat/tankje kan ik wellicht wat bedenken voor je.

Word een heel projectje zo :o
deze pomp zit erop
25yzwk7.jpg

282jr7c.png

2viseih.png

nogmaals bedankt voor de hulp
 
Sorry dat het even duurde maar had andere dingen te doen, ik weetniet hoe ver je ondertussen bent?

Je hebt een handpomp, daar zit een buis aan als tankje, op de kop van de buis zal een bout zitten, ik gok dat dat de vul zal zijn ipv de schroef die jij aanwijst, plaatje is een beetje onduidelijk, niet zo goed te zien.
Is wel een beetje op lette als je daar een bout/moer ziet zitten en deze probeert los te draaien, het kan ook de bevestigingsbout zijn waarmee het tankje tegen de handpomp zit geschroefd, als je dan de bout/moer losdraait gaat het tankje los en leeg lopen.

Hoe ben je met knutselen?, kun je wat lassen? Solderen?
Met een ha dpomp word het allemaal wat lastiger om daar een aansluiting op te maken, ik zit te denken aan een sokje op de tank/buis te solderen/lassen?
Kun je wat betere fotos maken van de handpomp?, de kop vd tank en evt wat betere foto van wat jij denkt dat de vul opening is.

Het "schroefje" op de cilinder zal idd de ontluchting zijn maar is ook niet goed te zien, er zal iets van een gaatje in dat schroefje moeten zitten?,
 
Terug
Bovenaan Onderaan