Hydraulische koppeling lichter maken

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Ik heb gisteren een stuk gereden, stadsverkeer en helaas wat file.
Vandaag heb ik mijn linker hand (pols) bijna niet kunnen gebruiken omdat deze zeer pijnlijk is.

Er zit ook iets niet goed in beide polsen en ze kunnen er niet achter komen wat het is.

Puntje bij paaltje: De koppeling van mijn DL1000 is al vrij zwaar en nu steeds vaker een bezwaar om überhaupt nog op te stappen..

Ik heb het hele systeem al eens schoon gemaakt, het functioneert prima maar is dus voor mijn te zwaar geworden.

Ik zie een mooi systeem welke op crossers toegepast worden, koppelen met 1 vinger, maar dat kost 400-800 euro en kan ik niet betalen.

Ik lees o.a. andere veren (maar dan moet weer de deksel er af, liever niet)

Andere pomp maar dan moeten de verhoudingen wel goed zijn anders ontkoppel je mogelijk helemaal niet meer.

Wie kan mij adviseren over modificaties of welke pomp ik kan gebruiken?

Misschien zijn er nog andere systemen dan de Clake one light clutch welke wel betaalbaar zijn?

Alvast bedankt!
 
Ja dat weet ik, maar je hebt geen slijtagemarges meer
Dit zou kloppen als je met een kabel zou werken .
Hydraulisch is alleen van belang dat je de verplaatsing van de koppelingsstift haalt als je de verhouding gevonden heeft voor de bediening kracht
Net als bij een rem verplaats de drukzuiger zich met het slijten van de platen mee, slag blijft gelijk
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Als je het mij vraagt heb je twee mogelijkheden. Ombouwen naar kabel met een systeem zoals ik heb van Durbahn, of bekrachtiging op je hydrauliek. Het was even zoeken, maar ik heb iets kant en klaars gevonden wat alleen een plekje nodig heeft en paar op maat gemaakte slangen. Of het in je budget past weet ik niet, maar wellicht kun je de Brembo verkopen om kosten te dekken.

 
Ja dat weet ik, maar je hebt geen slijtagemarges meer of niets, je zit op een ideaal instelpunt.

En eigenlijk had ik op wat meer inventiviteit gerekend, temeer omdat er meer met jouw probleem rondlopen. Ik heb dus al een luchtcilindertje om een experimetn aan t e gaan
Alles komt in dit geval op budget neer. Ik ben normaal wel van het prutsen, experimenteren en doen maar A heb daar nu door omstandigheden de mindset niet voor (er gaan al regelmatig dingen vliegen waar ik normaal met 1 klus weken bezig kon zijn) en B je weet zelf hoe veel geld er in kan verdwijnen.

Ik heb genoeg ruimte over als ik het zo bekijk, vrije speling op de koppeling, een stelschroef die nog naar binnen en naar buiten kan en de originele pomp ligt er ook nog (gereviseerd en wel..)

Het is misschien in dit geval de makkelijke weg, maar het scheelt aanzienlijk qua knijpkracht en als het werkt, waarom dan nog verder prutsen?

Dat houdt niet in dat ik niet open sta voor andere experimenten maar ik ga geen elektrische servo kopen á 200 euro excl. Controller board om maar even iets te proberen.
Idem met een brakebooster :) gaat gewoon ff niet.

En dat maakt dat voor mij persoonlijk het doel bereikt is, de koppeling is lichter, de slag langer, meer gevoel omtrent het aangrijppunt en ik waardeer alle input!

De brembo is nu al weer aangepast en als ik daar 60 euro voor zou krijgen is het veel.
 
Laatst bewerkt:
Snap de onvrede ook niet zo, het klinkt alsof het een heel behoorlijk resultaat is. Op z’n minst goed rijdbaar.

Misschien is origineel een deel van de speling op de hendel bedoeld voor de koppelingsschakelaar. Zodat deze niet onnodig bij staat enerzijds. En anderzijds actief is voor er slip aan de koppeling is.

Zodat bij uitgeklapte zijstandaard, het blok stopt voordat er aandrijving is via de koppeling.
 
Ik heb alleen de eerste pagina van dit topic gelezen. Heb je al eens een nieuwe Suzuki V-Strom 1050 geprobeerd? Ik heb sinds kort zo'n motor en ik vind de hydraulische koppeling juist licht te bedienen. Hiervoor had ik een Ducati Monster met hydraulische koppeling en die kostte wat meer handkracht.

Ga eens proefrijden op de 1050. Als die idd. voor jou ook licht te bedienen is dan is de koppelingsbediening van de 1050 wrs wel over te zetten op jouw 1000cc.
 
Ik denk het wel te begrijpen.

Het is een ogenschijnlijk klein probleem waarbij al een hoop mensen roepen dat je een aansteller bent en dat je maar wat krachttraining moet doen maar waar weinig (betaalbare!) oplossingen beschikbaar zijn.

Ik geef toe dat dit een pruts oplossing is, mooi en netjes is het niet. (En degene die over verkoop zouden beginnen, ik krijg nog 1000 euro inruil op deze motor waar de marktwaarde voor 20 jaar oude vergelijkbare fietsen op 5000 euro ligt) de kans is 99% dat ik hem zelf sloop voor onderdelen).

Het kan leuk en voor vele nuttig zijn om hier wat gedachten en tijd in te steken om een structurele maar tevens ook betrouwbare oplossing op te fabriceren.

Nogmaals, normaal iets waar ik volledig open voor sta, maar "nu even niet" :)

Los van kennis en kunde (lassen, draaien, elektrotechniek, hydraulica, wiskunde) is dit boven mijn pet gegrepen.

Ja ik kan je volgen, snap het idee maar kan het vervolgens niet gemakkelijk uitvoeren.

Maar als je serieus verder wil kijken en je hebt reeds toegang tot de benodigde spullen dan sta ik open voor verder "onderzoek" en experimenten.

@350-v-twin ik wil er best een ritje op maken maar dan blijft het bij kwijlen en heb ik nog meer referentiemateriaal over hoe slecht mijn huidige motor eigenlijk is _O-
Deze 1e gen dl1000 is vrij ruw/bokkerig onder de 3000 rpm.

Een brake booster van 200 euro is te duur dus een nieuwe motor zit er helemaal niet in :)
 
@350-v-twin ik wil er best een ritje op maken maar dan blijft het bij kwijlen en heb ik nog meer referentiemateriaal over hoe slecht mijn huidige motor eigenlijk is _O-
Deze 1e gen dl1000 is vrij ruw/bokkerig onder de 3000 rpm.

Een brake booster van 200 euro is te duur dus een nieuwe motor zit er helemaal niet in
Stel dat de koppeling van de 1050 inderdaad soepeler gaat, dan heb je een goedkope oplossing voorhanden.
Eigenlijk is iedere zware V-twin bokkig onder de 3.000 rpm. Mijn Ducati Monster (800cc V-twin, sommigen zeggen L-twin) had daar ook last van. Is meegebakken met het V-twin concept. Overigens is die 1050 verder een heerlijke soepele en krachtige motorfiets.

In de laatste Motoplus (nr 18/2021) een artikel over Johan van de Wal. Woont tegenwoordig in Andorra. Hij is ooit in de auto aangereden door een vrachtwagen en heeft daardoor wat schade opgelopen aan zijn linkervoet. Hij heeft zijn motor voorzien van een elektrisch schakelsysteem. Op die manier kan hij op- en terugschakelen met knoppen op het stuur.
 
Die volg ik niet helemaal, welke goedkope oplossing dan?

Op de snelweg is die dl1000 echt perfect, niets op aan te merken. Ik rij echter liever stadsverkeer en heb ooit een dl650 gehad waarmee dat vele malen beter ging.

Mooiste zou zijn om terug te gaan naar de 650 uit bijv. 2008-2012 want ik vind de nieuwe modellen totaal niet mooi meer.
 
Ah zo, nouja als je die nieuw moet kopen dan ben je ook 250 euro verder en ik vermoed dat je een pomp uit 2020 niet op de sloop gaat vinden.

Verder bereik je dan exact hetzelfde als dat ik nu gedaan heb met de Brembo, waar de 1050 wellicht ook een hele andere koppeling heeft (slipper of lichtere veren o.i.d.)

Ik ben bang dat die vlieger niet op gaat :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Terug
Bovenaan Onderaan