Hydraulische koppeling lichter maken

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.715
982
Almere
Ik heb gisteren een stuk gereden, stadsverkeer en helaas wat file.
Vandaag heb ik mijn linker hand (pols) bijna niet kunnen gebruiken omdat deze zeer pijnlijk is.

Er zit ook iets niet goed in beide polsen en ze kunnen er niet achter komen wat het is.

Puntje bij paaltje: De koppeling van mijn DL1000 is al vrij zwaar en nu steeds vaker een bezwaar om überhaupt nog op te stappen..

Ik heb het hele systeem al eens schoon gemaakt, het functioneert prima maar is dus voor mijn te zwaar geworden.

Ik zie een mooi systeem welke op crossers toegepast worden, koppelen met 1 vinger, maar dat kost 400-800 euro en kan ik niet betalen.

Ik lees o.a. andere veren (maar dan moet weer de deksel er af, liever niet)

Andere pomp maar dan moeten de verhoudingen wel goed zijn anders ontkoppel je mogelijk helemaal niet meer.

Wie kan mij adviseren over modificaties of welke pomp ik kan gebruiken?

Misschien zijn er nog andere systemen dan de Clake one light clutch welke wel betaalbaar zijn?

Alvast bedankt!
 
Terug naar het lijdend voorwerp je koppeling .
Beneden heeft geen zin om daar wat aan te passen .
Je zuiger op het blok word verplaatst door de vloeistof verplaatsing op je stuur .
Beneden iets aan de lengte van de drukstang/stift te doen heeft daarom geen zin of levert een slippende koppeling op als je veel vermogen daar op los laat .
Omdat je druk op de platen laat staan .
13mm pomp zou gewoon moet werken en ik vermoed gewoon dat deze Blembo wat teveel zuiger verplaatsing op overt voordat het "compensatie gaatje"afgesloten wordt .
Verwacht bij een echte koppelingspomp van een Japans of Europees merk dit niet heeft .
De slag tot het afsluiten van je aanvoer/compensatie gaatje moet minimaal zijn voor een koppeling om maximale zuiger/vloeistof verplaatsing te halen

Het compensatiegaatje is al heel erg snel bereikt in de eerste paar mm's voor zover ik dat goed kon zien :)

Het probleem is denk ik hendel tegen stuur voordat de maximale slag bereikt is want met 2 carr. ringen tussen hevel en zuiger gaat het wel goed.

@Loki Het is gewoon uitermate frustrerend dat er geen schot in zit na al die jaren. Maar wellicht dat ik het wel eens probeer bij hen.
 
Ja alles werkt dan nog naar behoren.
Er zit echter geen stift van hendel naar zuiger, het is de hendel zelf die tegen de zuiger drukt.

Daarom heb ik de stift op het blok met een mm verlengd en dan komt de koppeling wel goed vrij.
Ik weet dat hij nu iets onder spanning staat en ik zal ook even goed moeten testen of de koppeling niet slipt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Mocht dit niet toepasbaar zijn op jouw motor, dan is dit misschien nog een oplossing voor je handen: Allroundsportsmassage - Home

Dit zit bij jou 'om de hoek' in Amsterdam. Deze man gaat veel verder dan zijn titel 'sportmassage' doet vermoeden. Om zijn eigen website te citeren: "geen symptoom-behandeling, maar zeer gericht op het achterhalen van de oorzaak/bron van de klacht óf blessure en daar de behandeling op afstemmen."
In mijn lichaam kreeg hij klachten opgelost die geen enkele fysiotherapeut, podotherapeut, chiropractor, steunzolen, osteopaat, mensendieck therapeut, pijnstillers en chirurg opgelost kregen. Wie weet kan hij ook wat voor jouw probleem betekenen.
Als ik de website bekijk, denk ik gelijk aan deze. Ze gebruiken zelfs dezelfde terminologie.
 
De verwijzing naar Van Koten & De Bie snap ik niet. De genoemde sportmasseur gebruikt gewoon zijn handen. Geen gezeik, geen gezever, geen gezweef. Puur en alleen kennis van de volledige anatomie van alle spieren in het menselijk lichaam, weten waar welke spier aanhecht en zo zien wat waarmee verband houdt. Met simpele logica zonder hokjes worden zo klachten behandeld.

Een goede grap kan ik waarderen, iets volledig begrijpen en doorgronden kan ik bewonderen.

@sanscorp veel succes met de technische of/en fysieke aanpassingen.
 
Stift op blok verlengt en dan werkt alles naar behoren ???
Zou verwachten dat dit niet zou helpen als de platen dunner worden door slijtage komt die stift meer naar buiten of naar binnen algelang waar die op de drukplaat drukt en zal de zuiger meer de cilinder in gaan daar zit alleen maar slappe veer in om de zuiger tegen de stift aan te houden .
Het kan zijn dat je nu net een kleine luchtbel eruit gedrukt hebt en het daardoor wel genoeg verplaatsing is
 
Ik heb hem ontlucht met een vacuüm set.

Wat de verlenging van de stift nu voelbaar gedaan heeft is dat het aangrijppunt meer aan het einde van de slag van de hevel zit (dus hendel bijna helemaal los) maar ook dat dus de koppeling wel helemaal vrij komt bij inknijpen van de hevel.

Ik kan natuurlijk altijd de verlenging weer ongedaan maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Heb vandaag het verschil gevoeld tussen mijn kabelbediende koppeling (DL650-2019) en de hydraulisch bediende van een buurman (DL1050 - 2020). Vind beiden niet echt zwaar gaan, die van de 1050 gaat zelfs lichter dan de kabelbediende van mijn 650.

Als die van de 1050 te zwaar voor je gaat is er echt iets goed mis met je linkerhand of je motorfiets.
Automaat geen optie? Honda AfricanTwin (CRF1100) is leverbaar met automaat (DCT).

Suzuki V-blok is superieur (goed koppel van laag tot hoog), met de staande twin van Honda blokken is ook niks mis volgens mij.
BMW/Rotax parallelle twins ben ik minder gecharmeerd van. Lopen prima in lage toeren (F700GS) of hoge toeren (F800GS), maar missen de souplesse van Suzuki blokken in het hele toerengebied.

Naast kortafdraaiende motorfietsen weten de Suzuki ingenieurs ook prima motorblokken te ontwerpen :+
 
Laatst bewerkt:
Heb vandaag het verschil gevoeld tussen mijn kabelbediende koppeling (DL650-2019) en de hydraulisch bediende van een buurman (DL1050 - 2020). Vind beiden niet echt zwaar gaan, die van de 1050 gaat zelfs lichter dan de kabelbediende van mijn 650.

Als die van de 1050 te zwaar voor je gaat is er echt iets goed mis met je linkerhand of je motorfiets.
Automaat geen optie? Honda AfricanTwin (CRF1100) is leverbaar met automaat (DCT).

Suzuki V-blok is superieur (goed koppel van laag tot hoog), met de staande twin van Honda blokken is ook niks mis volgens mij.
BMW/Rotax parallelle twins ben ik minder gecharmeerd van. Lopen prima in lage toeren (F700GS) of hoge toeren (F800GS), maar missen de souplesse van Suzuki blokken in het hele toerengebied.

Naast kortafdraaiende motorfietsen weten de Suzuki ingenieurs ook prima motorblokken te ontwerpen :+
TS heeft denk ik een een 1e tye DL1000 (tot 2006?), geen DL1050. Het eerste type DL1000 had geen slipper-assistclutch, en daarmee een zwaardere bediening van de koppeling.
De DL1050 heeft wel een slipper-assistclutch.

De DL650, alle bouwjaren tot nu toe, heeft geen slipper-assistclutch.

Het hoeft m.i. ook niet perse een dct/automaat te zijn om TS van zijn probleem af te helpen. Zo bijvoorbeeld een motor met quickshifter met blipperfunctie ook een oplossing kunnen zijn (wel dure opties DCT of quickshifter, dat dan weer wel...).
 
Nissin laten schieten en bij brembo kijken

Net gekeken wat ik nog heb rond slingeren .
Ik heb een niet compleet exemplaar ( hendel en scharnierpen ontbreekt net als de drukstift) welke je voor de verzendkosten mag hebben
IMG-20210829-114807.jpg
Brembo doet niet mee aan de wetten der natuur?

Ik lees toch regelmatig dat Brembo het ideaal is.
Het komt allemaal neer op redelijk simpele natuurkunde
 
Idd, het is een DL1000 uit 2002.
Een eerder model vind je niet.

Hoog koppel maar niet te rijden onder de 3000rpm dat hok van mij😅

Een slipper clutch uit een tl1000 plaatsen is ook geen optie want mijn korf is gemodificeerd en dat laat ik niet nog eens doen.

De huidige setup scheelt wel aanzienlijk maar ik moet nog een langere rit maken.
 
Gisteren begon de ali koppeling al te lekken, iets waar ik rekening mee hield want het was een uitprobeersel.
Dus voor nu de originele terug geplaatst.

Wel het volledige bedrag terug gekregen via Ali, dat valt weer mee.

De echte Brembo PS13 is reeds onderweg. Hier zit ook een rechte hevel op dus ik verwacht geen problemen meer met het vrijkomen van de koppeling.
 
Alu breekt dan toch juist snel? En de hevel is vrij recht bij deze :)
Er zit een stelschroef op maar deze is dicht geprut met iets. Ik vraag mij af of hij nu al op de maximale stand staat vanwege het compensatie gaatje.

Ik ga straks nog maar even prutsen.
Wellicht valt er wel iets heet te stoken en te verbuigen maar als het breekt ben ik verder van huis :)

De handkap / beschermer word ook nog een uitdaging, ik zal iets moeten maken en 3D printen om het nog te kunnen bevestigen, nog niet gesproken over de microswitch die niet gemonteerd kan worden, daar zal ik ook iets voor moeten maken.

Op zich niet erg en houdt mij weer even op de straat, maar het zou nu toch wel fijn zijn als het werkt
 
Ik vermoed dat de microswitch alleen voor het starten is ja. Er word niets geregeld qua stationair met koppeling ingetrokken o.i.d.
Als de switch niet ingedrukt is en de motor staat in versnelling dan start hij sowieso niet, idem met de zijstandaard.

Ik heb hem nu dan ook al doorverbonden maar ik ben wel iemand die het iig probeert te monteren zodat het werkt als origineel :) Hoewel dat wel voor latere zorg is, eerst maar eens kunnen schakelen
 
Ja klopt, weet ik :)
Ik zie echter alleen een mogelijkheid om de switch "andersom" te monteren. Maar ik heb nog een NC microswitch liggen, daar kan ik wel wat mee.

Ik heb geen verstand van hydraulica, maar begrijp hoe de vloeistof zich verplaatst en bepaalde ruimten vult.

De zuiger in de hoofdcilinder is nu kleiner geworden en verplaatst dus minder vloeistof, als ik de ruimte in het slave gedeelte kleiner zou maken ben ik meteen mijn voordeel qua lichtere actuatie kwijt denk ik of zou dat wel werken en meteen de benodigde beweging bewerkstelligen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan