Hydraulische koppeling lichter maken

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.716
982
Almere
Ik heb gisteren een stuk gereden, stadsverkeer en helaas wat file.
Vandaag heb ik mijn linker hand (pols) bijna niet kunnen gebruiken omdat deze zeer pijnlijk is.

Er zit ook iets niet goed in beide polsen en ze kunnen er niet achter komen wat het is.

Puntje bij paaltje: De koppeling van mijn DL1000 is al vrij zwaar en nu steeds vaker een bezwaar om überhaupt nog op te stappen..

Ik heb het hele systeem al eens schoon gemaakt, het functioneert prima maar is dus voor mijn te zwaar geworden.

Ik zie een mooi systeem welke op crossers toegepast worden, koppelen met 1 vinger, maar dat kost 400-800 euro en kan ik niet betalen.

Ik lees o.a. andere veren (maar dan moet weer de deksel er af, liever niet)

Andere pomp maar dan moeten de verhoudingen wel goed zijn anders ontkoppel je mogelijk helemaal niet meer.

Wie kan mij adviseren over modificaties of welke pomp ik kan gebruiken?

Misschien zijn er nog andere systemen dan de Clake one light clutch welke wel betaalbaar zijn?

Alvast bedankt!
 
Dat laaste, het gaat om de verhouding tussen master en slave. Lichter kan eigenlijk alleen met een langere slag van je handel, maar daar was je al achter.

Of met veerassistentie zoals dacht ik, @guzzigek al liet zien. Waarom geen TL1000 korf? zijn die net zo slecht als die van een DL1000?
 
Mijn korf is gemodificeerd vanwege het klapperen. Dat kost aardig wat centen en de TL korf is net zo slecht ja :)

Als het afstellen niet gaat werken zal ik idd naar een veer moeten gaan kijken. Wel zonde van de brembo dan
 
Die Brembo is altijd een upgrade :)

Weet je zeker dat het slipper gedeelte van een TL1000 ook in de korf zelf zit? En kun je er niet ergens 1 lenen of goedkoop op de kop tikken? Dan zou je eerst kunnen testen en een wintertje later alsnog kunnen laten modificeren
 
Nog een opmerking: bij het uitkiezen van een koppelingscilinder moet je eigenlijk niet alleen kijken naar de zuigerdiameter maar ook naar de afstand tussen het scharnier van de hendel en zuiger (dim.B op onderstaand plaatje). Goed, de ratio tussen master- en slavezuigerdiameter geeft je hydraulische ratio aan, maar eigenlijk wil je je complete mechanische ratio van je hele systeem bepalen; oftewel je hydraulische ratio vermenigvuldigen met de 'pedal ratio' uit onderstaande foto. Misschien dat die 13mm 'Blembo' daarom niet genoeg slag geeft; als die dim.B daarvan 'te' klein is wordt je complete ratio te groot en heb je dus te weinig slag in je zuiger (dat vergt dan ook weinig hendelkracht)

main-qimg-4c3f39745e0753a3c722c861cbad4df8.gif


Ik heb zelf op mijn rem bv. een Brembo RCS (Ratio Click System), waarbij je 'dim.B' met een schroevendraaiertje kan veranderen van 18 naar 20mm. Dat verschil voel je echt wel! Met 20mm een veel 'hardere' hendel, die meer kracht vergt voor een bepaalde remvertraging.

Ik heb je een BM gestuurd met een excel bestandje waarmee je hydraulische- en mechanische ratios kunt uitrekenen :t ;)
 
De Blembo ligt inmiddels al in de kliko, de Brembo (PS13) heb ik gisteren gemonteerd. Er zit een stelschroef op waarbij ik kan bepalen hoe ver de zuiger al ingedrukt is in rust maar ik kan niet de ratio instellen.

Ik heb al behoorlijk moeten investeren in de motor waar ik eigenlijk niet zo heel lekker op kan rijden zoals hij er nu bij staat.

Geld voor een andere heb ik niet, door optische schade zal ik ook erg weinig voor deze terug krijgen en een koppeling modificatie kost je zomaar 600 euro.
 
Een hydraulische switch kan ik nog niet aanbevelen. Onlangs een paar van die dingen gekocht zonder merk erop. Blijkt 0,8kg druk aan de hendel nodig te hebben om te werken bij m’n voorrem. Dacht ik slim te zijn en op louis.de te kijken, want tüv dus vast betere. Maar op de foto is ie hetzelfde en daar verkopen ze hem als zijnde LSL.

Overigens zorgt de koppelingsswitch bij de TL voor een andere ECU map. Mogelijk zodat ie anders op het gas reageert. Overbruggen kan dacht ik, maar dan wel even researchen.

Die verstelbare drukstift voor het verschuiven van het werkgebied is geen optie? Buigen van een nieuwe hendel zou mijn eerste optie niet zijn nmlk.
 
De schakelaar komt wel goed, daar kan ik vast wel wat op verzinnen, dat word gewoon een microswitch en een 3D geprint adaptertje o.i.d.

Het kan best zijn dat er dan een andere map geselecteerd word maar ik verwacht het eerlijk gezegd niet op deze motor (16 bit ecu uit 2002).

De mappen staan sowieso al vast doordat ik er een TRE tussen heb gezet (afgezien van overdrive) staat alles al in een vaste, onbeperkte map van de 4e versnelling.
 
Hoe ver in de hendel begint hij met vrij komen? Als het een kwestie is van de hendel ten opzichte van de zuiger verplaatsen kun je toch met die stelschroef spelen of eventueel een iets langer schroefje proberen?

Dan krijg je het zelfde effect als met de Blembo pomp en het ringetje toevoegen...
 
Ik was je net voor haha.

Ik heb de stelschroef net uitgepeutert en 1 slag naar binnen gedraaid. Het compensatiegaatje is nog vrij.

Ik heb ook de staaf in het blok nu 2mm langer gemaakt, zolang de koppeling niet slipt vind ik het wel prima. Begint nu echter te regenen hier dus zo even verder kijken.
 
Helaas kan ik helemaal niets met deze ECU want had ik graag een blik geworpen op de mappings.

Maar om aan de zekere kant te gaan zitten zal ik de schakelaar wel terug monteren.
 
Een TLR is van 98 en heeft iets van 20 mappen meen ik. Koudstart, ontsteking, koppeling, per verschillende versnellingen.. alles apart per cilinder..!
Een mapping voor ingeschakelde koppeling lijkt me meer een input voor de stationair regeling in plaats van een full range mapping.

@sanscorp : voor de 650 bestaat er volgens mij een soort automatische centrifugaalkoppeling, is dat er ook voor de 1000 of valt dat ook buiten budget?
 
Helaas valt er al heel veel heel snel buiten budget.
Begin er ook wel een beetje klaar mee te zijn, net was de koppeling te ver ontkoppeld door het verlengen van de push rod, 1 spacer er uit gehaald en nu komt de koppeling helemaal niet meer vrij.

Het geduld is voor vandaag ook even op merk ik.
 
In de tussentijd maar even wat simpels gemaakt als test om de beschermkap weer terug te kunnen plaatsen.
Eens zien of dit een beetje wil passen en welke aanpassingen er nog nodig zijn.
Het maken van ontwerpen is nog niet geheel voor mij weg gelegd maar dit soort basale dingen lukken doorgaans wel.

Vervolgens bedacht ik mij dat de zuiger op het blok natuurlijk terug gedrukt was door de door mij geplaatste twee spacers waarvan ik er nu 1 had verwijderd.

Dus wederom los, even pompen om de zuiger verder naar buiten te krijgen, terugplaatsen en "probleem" opgelost.
Het lijkt er op dat 1 spacer genoeg is om niet te slippen (er zit nog vrije speling in) en tevens genoeg is om de koppeling vrij te drukken.
Testrit ga ik later maken, nadat de printer over een uurtje klaar is want die blijft niet zonder toezicht draaien.

Op deze manier doe ik weer eer aan mijn onderschrift op het forum.
 

Bijlagen

  • VoorbeeldAdapter.jpg
    VoorbeeldAdapter.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 13
Testrit was succesvol (genoeg).
Ik zou de stelschroef nog iets uit kunnen draaien.

De adapter versie 3 is nu aan het printen en deze gaat ook wel passen.

Dan alleen die switch nog zien te monteren.

Ik snap sowieso niet goed hoe deze origineel zou moeten zitten.

@noetiepoerker26 heb jij er een schakelaar op gemonteerd zitten en zou je daar eens een foto van willen maken?
 
Terugkomend op de koppeling: Alles (niets uitgezonderd) dat je rommelt met doorsnedes en hefboomafstanden verander je alleen maar verhoudingen mee. Met als gevolg dat het zwaar gaat en werkt of licht gaat en niet werkt, dat heb je inmiddels door toch?
Wordt het tijd om aan de juiste bekrachtiging te gaan denken.
 
Nou, hij is nu lichter en werkt :) haha
Ja dat weet ik, maar je hebt geen slijtagemarges meer of niets, je zit op een ideaal instelpunt.

En eigenlijk had ik op wat meer inventiviteit gerekend, temeer omdat er meer met jouw probleem rondlopen. Ik heb dus al een luchtcilindertje om een experimetn aan t e gaan
 
Terug
Bovenaan Onderaan