Hydropneumatische vering bij motorfietsen?

s_lowrider

Rookie
6 nov 2022
2
0
Ik loop nou al een tijdje met een vraag rond.
Ik heb me de laatste tijd wat zitten inlezen in hydropneumatische vering, jullie weten wel die Citroën vering.
Ik heb gevonden dat zelfs merken als exclusieve engelsen, topklasse Mercedessen, en zelfs Saab en Porsche dit hebben toegepast.
Weet iemand of dit ooit op motorfietsen is toegepast door fabrikanten, of zijn er soms fabricators op dit forum die dit zelf op hun motorfiets hebben gebouwd?
Moet volgens mij een grote verbetering zijn voor de meest gangbare problemen waar we bij motorfietsen tegenaanlopen, en ik denk met name een aanwinst voor off/all-road motoren.
Of zie ik dit helemaal fout?
Niet voor niets moesten de eieren en melkflessen achterin de 2cv van de boer heel blijven.
 
Het grote nadeel van het systeem is de complexiteit.
Juist voor een offroad fiets wil je zo min mogelijk moeilijke techniek, als er bij een val iets kapot gaat moet je het kunnen repareren met wat je bij je hebt.
Op zich is het wel een heel interessant idee. Ik heb aan veel citroens gesleuteld, als je het systeem snapt kun je er prima aan werken. En het rijdt heerlijk.
De hydropomp mee laten draaien zonder dat het teveel invloed heeft op het rijgenot is het lastigste schat ik in.
 
Zo heel complex is het HP systeem niet, helaas sla je de plank met de 2CV wat mis; de A-typen van Citroën hebben nooit HP gehad, maar een liggende schokdemper met twee 'boxende' zuigers.

Een continu draaiende pomp kost vermogen, net als een pomp voor stuurbekrachtiging of airco.
Op een (cross)motor is gewicht vaak wel een dingetje, en alle HP componenten wegen wel wat natuurlijk...
En de ervaring leert; hoe zwaarder de auto, hoe beter HP werkt.

Maar ik ben besmet(telijk) Citrofiel... ;)
 
Luchtbalg is pneumatisch; Audi's, Range Rover's en BMW's minder geslaagde antwoord op hydraupneumatiek (HP) van Citroën.
Rolls Royce en Mercedes hebben destijds netjes licentierechten betaald voordat ze het monteerden in hun Phantoms en Pullmanns..
 
Ik loop nou al een tijdje met een vraag rond.
Ik heb me de laatste tijd wat zitten inlezen in hydropneumatische vering, jullie weten wel die Citroën vering.
Ik heb gevonden dat zelfs merken als exclusieve engelsen, topklasse Mercedessen, en zelfs Saab en Porsche dit hebben toegepast.
Weet iemand of dit ooit op motorfietsen is toegepast door fabrikanten, of zijn er soms fabricators op dit forum die dit zelf op hun motorfiets hebben gebouwd?
Moet volgens mij een grote verbetering zijn voor de meest gangbare problemen waar we bij motorfietsen tegenaanlopen, en ik denk met name een aanwinst voor off/all-road motoren.
Of zie ik dit helemaal fout?
Niet voor niets moesten de eieren en melkflessen achterin de 2cv van de boer heel blijven.
Mij is het niet bekend dat iemand zoiets op een motor heeft gebouwd, wat het dichtste in de buurt komt is aftermarket Air-ride.
Hoe had je dat op een motor in gedachten? Heeft die dan alsnog een normale telescopische voorvork?
 
Xchallenge heeft origineel luchtbalg achter van Continental.
Wat een ramp en stuiterbak.
Heb er ooit ritje mee naar de ktm dealer gereden
Omdat ik m.n xchallenge ging inruilen voor een 690.
 
Op zich zou het wel kunnen, maar de onderdelen van Citroen zijn voor een auto van een kleine anderhalve ton en dus zou je de veercilinders kleiner moeten hebben, net als de veerbollen. Verder heb je een HD pomp nodig, een HD regelaar en hoogteregelingen.
 
De lichtste was de GS, nog geen 900kg.
Of een BX; iets over de 900 kg..
Dus misschien beter geschikt voor een 450kg zware Goldwing...niet voor een crosser die ongeveer zo zwaar is als een krat halve liter Grolsch beugels...
 
Zo heel complex is het HP systeem niet, helaas sla je de plank met de 2CV wat mis; de A-typen van Citroën hebben nooit HP gehad, maar een liggende schokdemper met twee 'boxende' zuigers.

Een continu draaiende pomp kost vermogen, net als een pomp voor stuurbekrachtiging of airco.
Op een (cross)motor is gewicht vaak wel een dingetje, en alle HP componenten wegen wel wat natuurlijk...
En de ervaring leert; hoe zwaarder de auto, hoe beter HP werkt.

Maar ik ben besmet(telijk) Citrofiel... ;)

De m35 is toch een a-type?
Ookal is het nooit een volledige productieserie geweest, ze hebben er wel meer dan 200 gemaakt. Dus ze bestaan.

Ik zou het niet hoeven op een motor, en zeker niet een crosser die je niet te zwaar wil hebben.
Ik denk dat je meer last hebt van het extra gewicht dan profijt van het comfort dat het geeft.
 
Ik loop nou al een tijdje met een vraag rond.
Ik heb me de laatste tijd wat zitten inlezen in hydropneumatische vering, jullie weten wel die Citroën vering.
Ik heb gevonden dat zelfs merken als exclusieve engelsen, topklasse Mercedessen, en zelfs Saab en Porsche dit hebben toegepast.
Weet iemand of dit ooit op motorfietsen is toegepast door fabrikanten, of zijn er soms fabricators op dit forum die dit zelf op hun motorfiets hebben gebouwd?
Moet volgens mij een grote verbetering zijn voor de meest gangbare problemen waar we bij motorfietsen tegenaanlopen, en ik denk met name een aanwinst voor off/all-road motoren.
Of zie ik dit helemaal fout?
Niet voor niets moesten de eieren en melkflessen achterin de 2cv van de boer heel blijven.
Welk deel bedoel je dat handig kan zijn? De pneumatiek zit in de meeste voorvorken al ingebouwd. Bij een GL1200 van halverwege jaren 80 zat er ook een compressortje bij om de vering omhoog en omlaag te kunnen pompen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan