Hyosung 125 Grand Prix, oliepeil?

wmarteijn

Rookie
6 apr 2011
7
0
Ik heb een motorscooter Hyosung 125 Grand Prix, per ongeluk heb ik er ongeveer 3 x de hoeveelheid olie in gedaan en daarna mee gereden, de olie kwam door mijn luchtfilter weer naar buiten, hierop heb ik afgetapt zodat er nog ongeveer 1 liter olie inzit, lekken is gelukkig gestopt, het probleem is nu dat de motor stottert en als ik vol gas geef dan houd de motor erg in, laat ik het gas weer los dan is het weer goed, weet iemand wat het probleem kan zijn en hoeveel olie in het motorblok moet??
 
Het zou kunnen zijn dat er een flinke slok olie in het filtermateriaal is blijven hangen waardoor je nu te weinig lucht krijgt, motor te rijk loopt op punt van verzuipen; meer rook dan gewoonlijk uit de uitlaat?

Heb je geen instructieboekje met vermelding van hoeveelheid olie? En ook een verhaal hoe je filtermateriaal verwisselt of reinigt?

Zit er niet behalve een hoge vuldop en een lage aftap-dop ook nog op een tussen-hoogte een extra dop voor niveaucontrole? In dat geval moet als je waterpas en met stuur recht geparkeerd staat, bij opendraaien daaruit het eventueel overschot eruit lopen. Zat vroegah ook zo bij veel "snelbrommers" en dan zette ik er een opvangbakje onder, draaide die controledop open, kwam er niets uit dan vulde ik door die controle-opening een paar stootjes bij met een pomp-spuitje totdat er wèl wat uit terug kwam, rustig even afwachten tot het druppelen stopte, dop weer dicht en klaar .... dus controle-dop "mis"bruiken als vuldop, 2 vliegen in 1 klap.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel Willem voor de uitleg, ik zal de boel eens schoonmaken, de motor rookt niet. Weet je toevallig hoeveel olie er in zou moeten, er is namelijk geen peilstok en door het peilglaasje kan je niet kijken.
 
De scooter geeft geen "controle dop" had ik al naar gekeken, ik had vroeger ook wel eens een brommertje waar dat opzat......
Ik probeer met 1 liter olie. Helaas heb ik geen instructieboekje maar het filter schoonmaken zal geen probleem zijn denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan