Hyosung Aquila Bobber 300cc injectie, gasreactie?

Lut

Rookie
13 jul 2020
24
11
Ik ben na jaren weer eens terug op het forum. Ik heb een paar weken geleden mijn Yamaha Dragstar verkocht en heb een nieuwe motor gekocht, nl. de pas in Nederland op de markt geïntroduceerde Hyosung Aquila Bobber met de 300cc motor. Het is een leuke motor. Heb er net iets meer dan 1000 km. op zitten en hij heeft afgelopen zaterdag de eerste servicebeurt gehad.
Ik merk bij het rijden, voornamelijk bij lage snelheden (krappe rotondes, file rijden), dat het moeilijk is om de motor 'vloeiend' te laten rijden.
Volgens de dealer heeft het te maken met het feit dat het een motor met elektronische injectie is en dat ie gewoon heel fel is bij het minste gas geven. Ik zou er mee moeten leren omgaan.
De Hyosung is mijn achtste motor en de eerste met elektronische injectie. Bij al mijn andere motoren kon ik altijd vloeiend door rotondes rijden en zonder horten en stoten file rijden. Nu is het telkens bij het minste gas geven dat ie vooruit schiet en als ik het gas weer wat loslaat ie meteen terugvalt.
Is dit inderdaad normaal bij injectie en is dit inderdaad iets waarmee ik moet leren omgaan? Of is er toch iets dat niet goed is afgesteld of wat dan ook.
Ik heb totaal geen verstand van techniek helaas dus ik moet het doen met wat men mij vertelt.
Kan iemand mij helpen met mijn vraag?
 

Bijlagen

  • Hyosung Bobber.jpg
    Hyosung Bobber.jpg
    117,8 KB · Weergaven: 17
Een motor die na 1000 km olie lekt ?
I rest my case. 🤔
Ik weet het. Ik ben er niet blij mee en al helemaal niet omdat de demo motor van de dealer, waar nog maar 200 km. op zit, hetzelfde probleem heeft. Hij heeft nu contact met de importeur die op zijn beurt de importeur in Frankrijk moet contacteren. Ik hoop maar dat ze er snel achter zijn en dat het goed kan worden opgelost. Maar ook vreemd dat hij het doet de eerste rit na de service beurt. Is er iets niet goed gegaan bij de beurt..??
 
Rotonde in 2e versnelling moet prima zijn. Misschien moet ik zelf eens op zo'n Bobber 300 rijden om het te ondervinden. De 125 reed niet vreemd ofzo, maar dat zegt niets over de 300.

Blokje van 2015? Ben benieuwd waar die dan in hing.
 
Als de demo van de dealer hetzelfde reageert, is er dus waarschijnlijk niets "mis" met je motor, en hoort het er voor dit model bij. Een producteigenschap noemen ze dat zo mooi.

Dat het bij injectie hoort is onzin, er zijn perfect vloeiend afgestelde injectie fietsen, maar blijkbaar is dit er niet 1 van.
Je zou kunnen kijken of je iets kan met een aanpassing van de gashendel, of misschien zelf wel een tune in de ECU, als je er echt last van hebt.

Voor je eigen gemoedsrust zou je eens kunnen gaan rijden met een recente motor van een ander merk. Dan kun je vergelijken of jij het daar ook ervaart, of echt alleen op de Hyosung.
 
Rotonde in 2e versnelling moet prima zijn. Misschien moet ik zelf eens op zo'n Bobber 300 rijden om het te ondervinden. De 125 reed niet vreemd ofzo, maar dat zegt niets over de 300.

Blokje van 2015? Ben benieuwd waar die dan in hing.
Chez Hyosung, le 300cm3 n'est d'ailleurs pas une nouveauté, puisque le constructeur avait déjà sorti deux modèles en 2015 avec un custom GV300 et une sportive GT300R. C'est dans la logique de cette série, que Hyosung présente aujourd'hui son Bobber, avec la GV300S, avec un look similaire à la version 125.
 
Als de demo van de dealer hetzelfde reageert, is er dus waarschijnlijk niets "mis" met je motor, en hoort het er voor dit model bij. Een producteigenschap noemen ze dat zo mooi.

Dat het bij injectie hoort is onzin, er zijn perfect vloeiend afgestelde injectie fietsen, maar blijkbaar is dit er niet 1 van.
Je zou kunnen kijken of je iets kan met een aanpassing van de gashendel, of misschien zelf wel een tune in de ECU, als je er echt last van hebt.

Voor je eigen gemoedsrust zou je eens kunnen gaan rijden met een recente motor van een ander merk. Dan kun je vergelijken of jij het daar ook ervaart, of echt alleen op de Hyosung.
Ik kan helaas niet op zomaar iedere motor rijden. Ik ben heel klein, 1,53. Is ook de reden waarom ik voor een lichtere motor ben gegaan waarbij ik toch goed met de voeten aan de grond kan. De Dragstar was perfect maar vaak een gedoe om ‘m uit een parkeerplaats te krijgen met de kleinste hobbel in het asfalt of de kleinste helling.
 
Chez Hyosung, le 300cm3 n'est d'ailleurs pas une nouveauté, puisque le constructeur avait déjà sorti deux modèles en 2015 avec un custom GV300 et une sportive GT300R. C'est dans la logique de cette série, que Hyosung présente aujourd'hui son Bobber, avec la GV300S, avec un look similaire à la version 125.
mijn frans is redelijk maar ik haal hier niet echt uit dat het om hetzelfde blok gaat dan in 2015...
 
Crankcase? _O- .

Maar de olie lekkage zou ik me ook weer niet heel druk om maken, kan zoiets simpels zijn als een verkeerde maat O-ring. Ook bij de hele grote merken gaat zoiets wel eens mis bij een nieuw model.
Het hele blok was nat van de olie. Ik dacht eerst van de regen omdat we in een hoosbui zaten op de snelweg.
 
Het welbekende 'on/off' effect van een injectie fiets.

Een Power Commander of een dergelijk apparaat kan uitkomst bieden in dit geval. Mits beschikbaar voor z'n ding natuurlijk.

Tot vrij recent reed mijn vrouw met een MT03 . Een qua specs vergelijkbaar motorke. In de verste verte geen on/off effect.
Mij vakantie motor hier is een MT09 . Zelfs ingesteld op zijn 'aggresieve ' mapping doet ie dat niet en die is toch een beetje krachtiger dan de hier besproken fiets.
 
Woensdag brengt de importeur een tijdelijke Bobber omdat de olie lekkage helemaal uitgezocht moet worden bij de importeur en omdat de dealer met vakantie gaat. Anders zou ik te lang zonder motor zitten.
Ik vraag nu maar meteen bij de importeur na of het aan/uit gevoel van de injectie motor niet op een of andere manier te verhelpen is. Ik ben ook benieuwd of de tijdelijke Bobber die ik krijg het aan/uit gevoel ook zal hebben.
 
Met injectie moet je ook gewoon normaal een rotonde kunnen pakken of file kunnen rijden. Ja, sommige motoren gaan wat grof op gas of van het gas af, maar nooit dat er niet mee te rijden valt. De Bobber 300 ken ik niet, wel op de 125 gereden. Die had er in elk geval geen last van.

Weleens op een originele KTM 990 gereden? Minirotondes konden alleen met de koppeling in. die kreeg pas wat manieren na een progressief gashendel, een tandje minder voor en een mapping voor open uitlaten. Sommige ouwe injectie-Duc's lopen ook bagger in de stad.
 
Weleens op een originele KTM 990 gereden? Minirotondes konden alleen met de koppeling in. die kreeg pas wat manieren na een progressief gashendel, een tandje minder voor en een mapping voor open uitlaten. Sommige ouwe injectie-Duc's lopen ook bagger in de stad.

Nope, niet met die. Maar in 2020 moet een Bobber 300 toch gewoon een rotonde kunnen pakken of file kunnen rijden zonder gekloot. :)
Zal wel lastig rijden zijn geweest op die KTM! :+
 
Nope, niet met die. Maar in 2020 moet een Bobber 300 toch gewoon een rotonde kunnen pakken of file kunnen rijden zonder gekloot. :)
Zal wel lastig rijden zijn geweest op die KTM! :+
In 2013 ging ik een nieuwe motor kopen en maakte twee proefritten: op een KTM 690 en een Streettriple 675, beide nieuw. De Triumph reed goed om een kleine rotonde, de KTM niet. Ik kocht de Triumph.
 
Terug
Bovenaan Onderaan