Hyosung Aquila Bobber 300cc injectie, gasreactie?

Lut

Rookie
13 jul 2020
24
11
Ik ben na jaren weer eens terug op het forum. Ik heb een paar weken geleden mijn Yamaha Dragstar verkocht en heb een nieuwe motor gekocht, nl. de pas in Nederland op de markt geïntroduceerde Hyosung Aquila Bobber met de 300cc motor. Het is een leuke motor. Heb er net iets meer dan 1000 km. op zitten en hij heeft afgelopen zaterdag de eerste servicebeurt gehad.
Ik merk bij het rijden, voornamelijk bij lage snelheden (krappe rotondes, file rijden), dat het moeilijk is om de motor 'vloeiend' te laten rijden.
Volgens de dealer heeft het te maken met het feit dat het een motor met elektronische injectie is en dat ie gewoon heel fel is bij het minste gas geven. Ik zou er mee moeten leren omgaan.
De Hyosung is mijn achtste motor en de eerste met elektronische injectie. Bij al mijn andere motoren kon ik altijd vloeiend door rotondes rijden en zonder horten en stoten file rijden. Nu is het telkens bij het minste gas geven dat ie vooruit schiet en als ik het gas weer wat loslaat ie meteen terugvalt.
Is dit inderdaad normaal bij injectie en is dit inderdaad iets waarmee ik moet leren omgaan? Of is er toch iets dat niet goed is afgesteld of wat dan ook.
Ik heb totaal geen verstand van techniek helaas dus ik moet het doen met wat men mij vertelt.
Kan iemand mij helpen met mijn vraag?
 

Bijlagen

  • Hyosung Bobber.jpg
    Hyosung Bobber.jpg
    117,8 KB · Weergaven: 17
Nope, niet met die. Maar in 2020 moet een Bobber 300 toch gewoon een rotonde kunnen pakken of file kunnen rijden zonder gekloot. :)
Zal wel lastig rijden zijn geweest op die KTM! :+

Minirotondes met de koppeling in... maar mijn punt is dus dat niet elke injectiefiets een soepele eerste gasopname heeft, vooral niet met de originele milieucrisismapping.
 
hangt er maar vanaf over welke motor en jaartal je spreekt. in de beginjaren van injektie hadden ze het allemaal.
Eens.
Tegenwoordig is het echter ofwel techniek uit die periode toepassen, wat opzich niet zo vreemd is gezien de prijs van de fiets in kwestie, of er is weinig moeite gedaan om een en ander te optimaliseren.
De oorzaak van het aan/uit-effect, en de reden dat een powercommander niet zoveel helpt aangezien een powercommander deze specifieke eigenschap niet beinvloed, is dat er bij een injectiemotor geen brandstof wordt ingespoten als de gaskraan dicht is maar het toerental hoger is dan stationair. Als je dan gasgeeft wordt er weer ingespoten en als dit proces niet tot achter de komma is afgesteld krijg je een aan-uit effect bij het oppakken of soms zelfs een afslaande motor als je de koppeling inknijpt bij het uitrollen (omdat er te lang wordt gewacht met weer inspuiten).
 
Vandaag gereden op de bobber die door de importeur is gebracht. Ook deze heeft het. Ik heb flink wat rotondes driekwart gereden en ik merk dat ik er met de rotonde beter mee leer omgaan. Na 27 jaar rijden op motoren met carburateur zal het waarschijnlijk ook een kwestie van wennen zijn met een injectiemotor.
 
Eens.
Tegenwoordig is het echter ofwel techniek uit die periode toepassen, wat opzich niet zo vreemd is gezien de prijs van de fiets in kwestie, of er is weinig moeite gedaan om een en ander te optimaliseren.
De oorzaak van het aan/uit-effect, en de reden dat een powercommander niet zoveel helpt aangezien een powercommander deze specifieke eigenschap niet beinvloed, is dat er bij een injectiemotor geen brandstof wordt ingespoten als de gaskraan dicht is maar het toerental hoger is dan stationair. Als je dan gasgeeft wordt er weer ingespoten en als dit proces niet tot achter de komma is afgesteld krijg je een aan-uit effect bij het oppakken of soms zelfs een afslaande motor als je de koppeling inknijpt bij het uitrollen (omdat er te lang wordt gewacht met weer inspuiten).

Kan best maar om dan zo'n motor in 2020 op de markt te brengen....
 
Een Hyosung is natuurlijk een budget-motor en zal om die reden wss een beetje raffinement missen t.o.v. sommige moderne injectie-fietsen van 20k€ en meer. Een aan/uit effect rondom gas dicht/open is er bij moderne injectie-motoren altijd wel in enige mate (tenzij je een rijkere brandstof lucht verhouding d.m.v. andere ECU-mapping gaat gebruiken), maar een beetje verder vooruit kijken en plannen maakt dat je altijd wel gas kunt blijven geven, en dan heb je er geen last van. Zeker met het beperkte koppel dat een toch al niet al te efficiënte 300 cc twin kan genereren zou ik verwachten dat er met een beetje gewenning best mee te leven is.

let daarnaast op hoe je op de motor zit: fixeer jezelf in het zadel, ontspan bovenlichaam en armen, niet in het stuur gaan zitten knijpen. Laat het ding gewoon rollen, en zorg ervoor dat je altijd met minimaal een streepje gas rijdt.
 
Laatst bewerkt:
Robinjo als je zo zacht moet heb je ook nog een koppeling,maar hoe vaak komt dat nou voor dat het op een rotonde bijna stilstaat,en dan moet iedereen zijn koppeling gebruiken dat licht niet aan de motor
 
Robinjo als je zo zacht moet heb je ook nog een koppeling,maar hoe vaak komt dat nou voor dat het op een rotonde bijna stilstaat,en dan moet iedereen zijn koppeling gebruiken dat licht niet aan de motor

We hebben echt irritante mini-rotondes hier in de buurt.
Geloof me als ik zeg dat ik wel een beetje ervaring heb en weet wat doorrijden is :P En op iedere andere motor uit mijn verzameling kan het zonder koppeling, en na een paar aanpassingen ook met die KTM, maar niet origineel!
 
We hebben echt irritante mini-rotondes hier in de buurt.
Geloof me als ik zeg dat ik wel een beetje ervaring heb en weet wat doorrijden is :P En op iedere andere motor uit mijn verzameling kan het zonder koppeling, en na een paar aanpassingen ook met die KTM, maar niet origineel!
Ja die gingen (zonder koppeling) best moeizaam met de V11 op standaard mapping, maar nu super lekker na de aanpassingen.
 
Een Hyosung is natuurlijk een budget-motor en zal om die reden wss een beetje raffinement missen t.o.v. sommige moderne injectie-fietsen van 20k€ en meer. Een aan/uit effect rondom gas dicht/open is er bij moderne injectie-motoren altijd wel in enige mate (tenzij je een rijkere brandstof lucht verhouding d.m.v. andere ECU-mapping gaat gebruiken), maar een beetje verder vooruit kijken en plannen maakt dat je altijd wel gas kunt blijven geven, en dan heb je er geen last van. Zeker met het beperkte koppel dat een toch al niet al te efficiënte 300 cc twin kan genereren zou ik verwachten dat er met een beetje gewenning best mee te leven is.

let daarnaast op hoe je op de motor zit: fixeer jezelf in het zadel, ontspan bovenlichaam en armen, niet in het stuur gaan zitten knijpen. Laat het ding gewoon rollen, en zorg ervoor dat je altijd met minimaal een streepje gas rijdt.
20k voor een behoorlijk werkend injectie systeem ? Bij BMW misschien. Andere merken slagen daarin reeds voor een 5.5k.
 
Topic is al wel wat ouder maar toch nog even een reactie.
Na een tijdje wende de bobber wel maar ik heb 'm toch ingeruild voor een Honda Rebel 500. Ook injectie maar geeft super vloeiend gas. De Hyosung bleek ergonomisch een ramp voor mij. De zithouding veroorzaakte vreselijke heuppijn en de koppelingshendel zat zo strak en was niet instelbaar, zonder gevolgen voor soepel kunnen schakelen waardoor ik zoveel last kreeg van mijn linkerhand en linker onderarm dat het niet meer verantwoord was. Op zeker moment kon ik niet eens meer ontkoppelen van de pijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan